Jag vill springa

Jag vet att jag har skrivit att jag ska satsa på styrketräningen den här hösten, men om det har lovats 22 grader och sol, då är det väl inte höst heller? Då gäller inte styrketräningsplanerna. Visst?! För oj vad jag vill springa. Springa en sista gång på flera månader i shorts och t-shirt. För let’s face it. Jag lär ju inte kunna fara på en resa nästa vinter och springa på stranden. Det kommer att ta evigheter innan jag kan springa i shorts igen. Bäst att passa på medan jag kan.

jag vill springa

På fredagen sprang jag i t-shirt och vanliga tights. Jag svettades som om det var mitt på sommaren. Det var såå varmt. Det är nästan oktober, och jag springer i t-shirt. Jag hade lätt kunnat springa i mindre kläder, men vågade inte. Jag tänkte inte på att det kunde vara så varmt som det faktiskt var och imorgon ska det vara ännu varmare.

Den här veckan har jag gjort mitt viktigare styrkepass, där jag fokuserar på benen. Imorgon var planen att göra pass nummer två. Passet där jag fokuserar på överkroppen. Därför tänker jag att om jag vill springa, kan jag göra det. Det viktigare styrkepasset är ändå gjort. Snart lär det vara kallt, regn, rusk, storm och allmänt blä väder i alla fall. Då kommer jag ha all tid i världen för styrketräning. Då lockar det säkert mer att träna inne.

När väderleksprognosen lovar sommarvärme, då springer man. Eller hur?!

0

Hur gick det med mina cykelmål?

Cykelsäsongen är över nu och det är dags att summera. Hur gick det med mina cykelmål? Jag hade några olika cykelmål den här säsongen. Olika ställen att cykla till under sommaren och ett tidsmål med transportcyklingen till jobbet. Jag hade inte ett distansmål, för förra året blev det en flopp, men det här året har jag passerat förra årets mål med råge. Det blev över 1600 kilometer cykling totalt. Så check på det även om det inte var ett mål i sig.

mina cykelmål

Ett av mina cykelmål för i år var att cykla till eller från jobbet på femtio minuter. Det började bra och jag trodde att det skulle vara möjligt. Jag kapade min tid med flera minuter på bara en vecka. När jag uttalade mitt mål var min snabbaste tid 58 minuter, men det var efter en veckas cykling. Efter en hel sommar av cykling, trodde jag att tiden kunde bli ännu snabbare. Tyvärr blev den inte bättre.

Jag hade några bra cykelturer med snabbare snittfart, men då cyklade jag en annan rutt. Det går inte direkt att jämföra tiden, men jag tror att om jag hade cyklat samma rutt som då när jag cyklade på 58 minuter, skulle tiden ha blivit snabbare.

hälsa på cyklister

När jag skrev om mitt tidsmål skrev jag något i stil med att jag kan kapa tid i backarna. På platta, raka sträckor trampar jag på bra, men i uppförsbackar tappar jag fart. Jag har fel teknik, men där finns det mycket tid att hämta när jag får till tekniken. Jag tycker att jag just precis i slutet fick till tekniken. Det var som om det klickade och jag fattade hur jag skulle göra. Eller så hade jag blivit mycket starkare under sommaren att jag orkade trampa på uppför. Farten sjönk inte lika mycket, utan plötsligt fanns det tryck i benen.

dubblad träningsmängd

Nu tog chansen att nå mitt tidsmål slut lite tidigare än väntat, eftersom jag bytte arbetsplats. Jag hade säkert fortsatt med transportcyklingen till jobbet ännu i några veckor, och hade kanske kunnat kapa på tiden. Nu förblev min snabbaste tid 58 minuter. Jag är i och för sig lite sugen att cykla samma sträcka ännu, som ett träningspass på en ledig dag, för jag har sett att där är splitterny asfalt. Inga skumpiga vägar, guppar och gropar mer. Utan full fart framåt på ny väg. Nu tror jag i och för sig inte att tiden skulle bli snabbare ändå, eftersom jag inte cyklat på länge. Jag har säkert tappat en del. Styrka, teknik, kondition för cykling. Touchen.

mina cykelmål

Den andra delen av mina cykelmål var att cykla till olika ställen i Pargas med omgivning. Stanna på kaffe, eller lunch, sightseeing till nya platser och för att fota. Här lyckades jag bättre, det var bara ett ställe från listan jag inte cyklade till, Littoisten järvi. Alla andra ställen kunde jag bocka av.

Här är jag snarare mer besviken på ställena. Cyklingen var inget problem, men allt var stängt. Det blev varken lunch eller kaffe. Tammiluoto verkade öde, Airisto var inte bättre. Det som överraskade mig positivt var Kupiholmen. Vilken fin bro!

mina cykelmål

Det här blev sommaren då jag cyklade mer än någonsin, då jag köpte cykelkläder och då jag blev mycket bättre på cykling. Transportcykling till jobbet var ett utmärkt alternativ under sommaren, och något jag säkert kommer att göra nästa sommar också. Nästa sommar har jag också kvar mål från min lista. När jag ska cykla till Pargas Port egentligen? Det har funnits på min lista i två år, men jag har inte ännu cyklat dit. Jag gissar att där är lika fint som Airisto, och det är ett ställe jag vill cykla till.

airisto

0

Hur många löparskor får man ha?

Hur många löparskor får man ha? Eller bör man ha? Orsaken till att jag frågar är för att jag är sugen på ett par nya. Ett till par. Jag har kommit fram till att jag faktiskt behöver ett till par, och inte bara vill ha.

hur många löparskor får man ha?

Jag har fem par skor, men det är egentligen bara två av dem jag använder. Icebugsen använder jag bara på vintern när det är halt. Förra vintern blev det inte använda en enda gång. Jag ska självklart spara dem, de kommer nog att komma till användning förr eller senare. Ett par gamla Asics ds trainer har jag bara haft när jag cyklat. De är så slitna att jag får skavsår av dem. Borde egentligen kasseras, men fungerar till cykling. Ett annat par Asics, också väldigt slitna. Dem har jag inte använt på länge. Mina absoluta favoritskor, mina Adidas Boston. Det tar emot att slänga dem, eftersom modellen inte verkar göras mer. Dem använder jag ännu, men de har också sett bättre dagar. Och så mitt senaste köp, ett par Nike Vomero. De skall sparas.

mina icebugs

Så. Jag tycker helt klart att jag får och behöver köpa ett till par löparskor 🙂 Jag är sugen på ett par snabbskor för intervaller. Liknande som Adidas Boston. Jag har funderat på olika modeller från New Balance och Adidas, men jag är även sugen på att testa Hoka eller Saucony. Det finns såå många modeller och märken att välja bland, och det är ju inte direkt gratis. Jag vill ha alla. Egentligen är det inte ens ett par snabbskor jag behöver, eftersom jag inte springer intervaller just nu. Kanske ett till par mängdskor skulle vara bättre? Eller får jag köpa två?

Vilka är dina favoritskor? Hur många löparskor får man ens ha?

2

Heidi leker gymnast

Jag skulle egentligen blogga om mitt benpass. Om hur jag kunde lägga på mer vikt på stången och om hur stark jag kände mig. Istället ska det här inlägget handla om när jag lekte gymnast.

Jag brukar alltid nu som då testa att stå på händer, mot en vägg, när jag styrketränar. Mest för skojs skull. Jag kan enkelt stå mot en vägg, jag kan släppa fötterna och hållas uppe, men jag vill ha väggen som stöd. Drömmen är att kunna (våga), stå utan vägg som stöd, men jag gör inte så mycket åt saken. Jag brukar mest testa ett par gånger mot väggen och sedan nöja mig med det.

Jag vet inte om det beror på att jag styrketränat enligt en plan nu i fyra veckor (!), men jag tycker att jag har blivit starkare. Handståendet går bättre, det känns som om jag hittar rätt muskler. Tekniken, kontrollen, coren påkopplad. Det stämmer. Idag efter att jag stått på händer några gånger, bestämde jag mig för att leka gymnast. Undrar om jag kan hjula fortfarande?

heidi leker gymnast

Alltså, det är verkligen inget att rekommendera. Börja inte testa på att hjula, inomhus, vid 36 års ålder 🙂 Efter några försiktiga försök, utan fart och utan att gå all in, kände jag mig ändå säker på att jag skulle klara det. Det var inte det snyggaste, men jag kunde fortfarande.

Inte så pjåkigt! Inte kanske något jag ska göra varje vecka, jag inser ju ändå skaderisken i detta, men det är kul att veta att jag fortfarande kan.

3

Höst i luften

Det är höst i luften. Det är mörkt på kvällen, kyligt på morgonen och luften är kall. På dagen kan det ännu vara varmt i solen, men temperaturen sjunker snabbt. Jag behöver reflex när jag slutar jobbet och ifall jag springer på kvällen. Träden ändrar färg och mina sommarblommor ser ut som fan. Det är dags att plocka fram vantar, varmare jacka och ställa undan sommarkläderna. Jag vet inte om jag är redo. Jag trivs bäst på sommaren. Det är helt klart min årstid.

höst i luften

Idag har jag varit ledig. Vädret har varit underbart, så det blev löpning. Jag borde egentligen fixa i trädgården, men orka. Jag springer hellre. Fixa i trädgården kan jag göra senare. Dessutom måste jag först köpa nya blommor att plantera. Jag orkar inte först ta bort alla sommarblommor en dag och plantera nya en annan. Allt på en gång med så lite effort som möjligt 🙂

Nu när det är höst i luften tycker jag att det är extra svårt att klä sig vid löpning. Det är inte sommarvärme, jag kan inte springa i shorts och t-shirt. Med jacka och långa tights har jag för varmt. Idag hade jag en långärmad tröja och långa tights och det var på gränsen. Jag skulle kanske ha klarat mig med bara en t-shirt, men det blåste och i blåsten hade det varit för kallt. Nu var jag istället genomsvettig när jag kom hem.

Fast egentligen är det här ett problem som jag bara kommer att ha i några veckor. Precis i brytningsskedet mellan sommar och höst. Snart är det bara jacka och långa tights som gäller. Och vantar, pannband, reflexväst, höga strumpor, underställ och buff.

Dagens löprunda kändes riktigt bra trots att jag hade varmt. Jag kunde springa på i bra tempo och jag hade bra tryck i steget. Jag tycker att jag märker framsteg i styrketräningen, och det är kul att det även märks i löpningen. Det är ju därför jag styrketränar. För att bli en bättre löpare.

1

Jag känner mig stark

Fredagsfys före fredagsmys, idag blev det mitt andra styrkepass den här veckan. Jag tycker verkligen att jag börjar märka resultat efter bara tre veckor. Idag fokuserade jag på överkroppen. Mycket axelpress, rodd, bicepscurl och armhävningar. Till min förvåning kände jag mig stark även i dessa övningar, jag är inte bara stark i benövningar. Jag kan öka på vikterna tills nästa gång. Det har aldrig hänt tidigare tror jag. Jag har alltid haft samma vikter när jag tränat armar. Efter passet blev det rörlighetsträning och stretch. Om jag känner mig stark, är jag inte smidig.

jag känner mig stark

Med smidigheten har jag inte ännu märkt av framsteg. Jag har kommit ihåg att stretcha efter varje löppass och styrketräning, men det är inte länge. Om jag styrketränar en timme, är stretchdelen max tio minuter. Bättre än ingenting förstås, men kanske inte tillräckligt ifall jag vill se tydliga resultat.

Just nu fungerar det bra med fyra träningspass i veckan, två löppass och två styrkepass. Ifall jag vill lägga till ytterligare ett pass med bara fokus på rörlighet, då blir det svårare. Mer att planera och riktigt där är jag inte just nu. Att jag är beredd att lägga ner tiden med att fixa och trixa med kalendern. När ska jag träna, vad ska jag träna, kan jag träna det här idag om jag ska göra det där imorgon? Hur jobbar jag, när jobbar jag? När ska vi handla, eller städa, eller annat?

För tillfället är jag nöjd som det är. Jag känner mig stark. Jag gör mina pass, jag har fått till rutinen och det är kul med styrketräningen igen. Löpningen rullar på med varierande framgång och jag kommer ihåg att stretcha.

Hyfsat ändå tycker jag!

1

Ibland blir jag bara irriterad

Ibland blir jag bara irriterad. På mig själv alltså. Jag har skrivit att styrketräningen ska vara mitt fokus den här hösten. Det är den också, men jag vill ändå springa. Tanken är att träna styrka två gånger i veckan och springa två. Alltid välja styrketräningen framom löpningen om jag har ont om tid och bara kan träna tre pass, eller färre, i veckan.

ibland blir jag bara irriterad

Varför är jag då irriterad? Jag gör mina pass, styrketräningen känns bra, jag springer, jag har till och med kommit ihåg att stretcha efteråt. Allting borde egentligen vara bra. Jag är irriterad för att när jag väl springer, känns det som om formen inte finns där. Jag har inget tryck i benen, det är tungt och segt. Vilket inte är konstigt om jag dagen innan just gjorde ett tungt benpass. Det är klart att benen känns sega om de har träningsvärk och inte har återhämtat sig från träningen. Plus att jag inte ska fokusera på löpningen just nu! Sak samma hur det känns när jag springer, jag ska inte fokusera på det.

Så länge jag springer, och håller igång löpningen, är det bra. Jag behöver inte springa intervaller, eller långpass, eller med ett träningsupplägg just nu. Jag behöver bara springa. Mysrundor räcker långt. Varför kan jag inte hålla mig till planen? Eller jag håller mig ju till planen, men jag vill ändå att allt ska kännas bra. Jag vill liksom både vara snabb, uthållig, stark, vig och rörlig och hela baletten på en och samma gång. Fast jag vet att jag borde välja en sak. Det vill säga styrketräningen.

Jag tror att jag måste komma ihåg varför jag väljer att satsa på styrketräningen. Det är för att jag ska bli en bättre löpare. Om jag väljer styrkan nu, kommer löpningen att kännas bättre sen.

3

Tre veckor av styrketräning

Det har nu gått tre veckor av mitt styrketräningsprojekt. Tre veckor av tung benstyrka och lättare överkroppspass. Hur känns det då? So far so good. Jag tycker att jag har hittat en rutin som fungerar, jag tycker det är roligt och jag märker framsteg. Jag känner mig starkare och det är riktigt kul att träna styrka. Faktiskt. Löpningen känns väl inte lika bra, men det är inte heller mitt fokus just nu.

Idag var tredje gången jag gjorde mitt benpass. Jag hade fortfarande samma vikter som de två tidigare gångerna, men nästa vecka tror jag att jag ska öka. Det är en kul känsla att ha, att det känns för lätt och som om jag klarar av tyngre vikter igen. Så som jag har slarvat med styrketräningen hela sommaren, är det skönt att snabbt hitta tillbaka till rutiner. Veta att jag fortfarande kan och att jag inte är så svag som jag tror.

tre veckor av styrka

Mitt benpass består av övningar jag tror kommer att hjälpa mig i löpningen. Utfall, knäböj, marklyft, step up på bänk och höftlyft. Mot slutet brukar det svida rejält i musklerna och träningsvärken brukar vara ett faktum dagen efter. Överkroppspasset brukar vara lite friare, där blir det blandade övningar och inte enligt ett program. Oftast (eller oftast och oftast, jag har gjort det två gånger 🙂 ) blir det axelpressar, rodd och bicepscurl.

Nästa vecka tänker jag ännu följa samma program, men öka på vikterna, sedan får jag utvärdera. Även om jag har styrketränat tidigare, känner jag mig okunnig inom området. Med löpningen känns det som om jag kan mer, har mer erfarenhet och vet vad som fungerar för mig. Jag har alltid bara tränat styrka på känsla tidigare. Inte följt något program, haft en plan eller fokus. Nu när jag har det, vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Hur ofta ska man byta program? Jag fattar ju att det är individuellt, men på ett ungefär. Om jag ökar på vikterna, då får jag ju en progression med det. När ska jag helt byta övningar, men fortfarande fokusera på ben? Istället för tung styrka, lättare vikter men fler repetitioner? Mera hopp och spänst?

4

Höstlistan 2020

Har man fyllt i sommarlistan 2020, ska man även göra höstlistan 2020. Det vet väl alla? Jag har fyllt i samma lista tidigare, äldre versioner finns att läsa här.

höstlistan 2020

Höstlistan 2020

Vad är det bästa med hösten?
Jag förstår inte varför alla gillar hösten så mycket? Fast i och för sig, hellre höst än vinter, men allra helst vår och sommar förstås. Hösten är mysig när det är fint väder, klar luft och vackert i naturen. När det regnar, är grått, kallt och ruggigt. Nja… Inte gillar man väl hösten då? Tända ljus och mysa kan man göra året om.

Vad kommer du att lyssna på?
Poddar på bussen. I övrigt vill jag ha det tyst. Det är så mycket stök och hög ljudnivå på jobbet, jag vill ha tyst när jag är ledig.

Vad tittar du på?
Masterchef Australia. Bästa, bästa programmet!

Vad kommer du att äta i höst?
Vegetariska grytor, linssoppa, risotto med pumpa. Ugnsrostade rotfrukter, tomater från eget land. Ostbrickor och rödvin. Satsumas.

höstlistan 2020

Vad har du för höstplaner?
Jag hoppas att jag har ett jobb att gå till även i fortsättningen. Annars lär jag ha massvis med tid till projekt styrketräning.

Vad kommer att bli ditt mest använda plagg i höst?

Ansiktsmasken.Vad gör du om dagarna egentligen?
Jobbar, tränar, slösurfar på datorn. Busar med katt, eller hund.

Vad har du för höstplaner?

 

 

4

Ingen bra dag i löpningen

Ibland stämmer det bara inte. Idag var en sådan dag. Det var ingen bra dag i löpningen. Tunga ben, andningen fungerade inte, jag fick håll (!), det regnade, men jag hade ändå för varmt, magen krånglade. Det var alla fel på en och samma gång och ingen bra dag alls. Inget stämde.

Det är tur att jag inte ska springa lopp i helgen, för hade det här varit mitt sista pass inför, då hade jag varit orolig. Inte alls den känsla jag vill ha innan ett lopp. Nu ska jag ju inte springa lopp i helgen, men det är ändå inte en kul känsla.

ingen bra dag i löpningen

Jag tror att dagens dåliga känsla delvis beror på att jag gjorde mitt styrkepass för benen igår. Jag har inte lika brutal träningsvärk som förra veckan, men jag har inte heller pigga ben. Det känns att de fick jobba igår och det var kanske inte den smartaste idén att springa idag. Jag borde kanske ha fokuserat mer på stretch.

Jag är inte orolig, jag vet att dagsformen varierar. Ibland kommer det bara såna här dagar då inget stämmer och det känns som om jag aldrig sprungit tidigare. Det är flåsigt, det är tungt och jag vill helst lägga mig ner i ett dike. Nu gör jag ju inte det, förstås, men idag gick jag nog mer än jag sprang. Fem plågsamma kilometer fick bli dagens saldo.

Fem är alltid bättre än ingenting och räknas ändå i totalen. Det är också bra med sämre pass ibland, så uppskattar jag de bra passen mer. Plötsligt vänder det och jag får till ett bra pass där allting stämmer och det känns som om jag flyger fram.

2