Tre dagar med morgonlöpning

Kroppen känns förvånansvärt pigg och fräsch med tanke på att det blivit tre dagar med morgonlöpning. Plus fredagens längre pass. Jag vet inte när jag senast skulle ha sprungit tre dagar i rad. Tre dagar med morgonlöpning dessutom, det händer aldrig. Inte ens på en semesterresa i ett varmt land.

tre dagar med morgonlöpning

Det har varit lite segt att komma upp på morgonen. Jag hade helst velat fortsätta sova, men jag har stigit upp i alla fall. Ätit en banan, druckit lite vatten och klätt på mig. Den första kilometern är alltid värst. Då har jag mest promenerat för att värma upp och piggna till. Efter det brukar det lossna och jag kan springa på.

Just nu springer jag ”intervaller” på morgonen. På fredagen när jag sprang mitt längre pass, sprang jag längre i ett svep och jag vet nog att jag kan och orkar, men för tillfället tycker jag det är ganska kul med intervaller. Jag brukar springa 900 meter av en kilometer, så går jag 100 meter och så börjar jag om från början. Lite beroende på hur trött jag är eller hur varmt det är, kanske jag springer 800 och går 200. Mot slutet brukar jag sedan lägga in spurter. Springa 200, gå 100. Eller som idag, springa 100, gå 100.

Jösses vad 100 meter kan kännas jobbigt! Då är det fullt ös som gäller, inte jogg. Idag var jag nere på 4:30 tempo vilket är galet snabbt för mig just nu. Så snabbt att jag typ snubblade på mina egna fötter. Benen hängde inte riktigt med i tempot och koordinationen fanns inte.

tre dagar med morgonlöpning

Nu kommer det att bli några dagars vila från löpningen. Även om allt känns bra i kroppen, är tre dagar löpning i rad ändå ganska mycket för mig. Dessutom lovas det regn och så mycket gillar jag inte morgonlöpning att jag skulle vilja springa i regn 🙂

3

Äntligen har jag flyt i löpningen igen

Jag kämpar på med min löpning, även om det blivit mycket transportcykling till jobbet under sommaren. Jag har sprungit två gånger i veckan, oftast tidigt på morgonen. Ibland kortare, ibland lite längre, ibland har jag mest gått och ibland har jag försökt mig på intervaller. Alltid med en varierande känsla i kroppen. Nu känns det som om jag äntligen har lite flyt i löpningen igen. Som om det fungerar. Där varje pass inte är ett kämpande och att ta i, utan det går av sig självt.

flyt i löpningen

Jag orkar springa längre sträckor. Jag behöver inte ta gåpauser hela tiden, utan jag kan tassa på. Det är inte lika flåsigt, benen är inte lika tunga, utan allting känns lättare. Som om kroppen har fattat vad den ska göra och huvudet hänger med. Oftast orkar kroppen nog mer än vad jag tror, men huvudet säger stopp. Visst skulle det vara skönare att gå? Är det inte lite väl flåsigt? Och jag lyssnar och går. Fast jag nog hade orkat springa lite till… Men nu när jag har flyt i löpningen igen, kan jag lättare ignorera rösten som säger att jag ska gå.

Dagens löpning var ett bra pass. Under fredagens längre pass kändes det som om det fanns mer att ge i kroppen och det gjorde det även idag. Konditionen är det inget fel på. Jag orkar springa längre igen och  jag är inte trött när jag kommer hem. Jag har alltid en känsla av att jag skulle ha kunnat fortsätta springa ännu. Det är den bästa känslan att ha. Det gör mig mer motiverad till att fortsätta träna. Nu när jag märker att det går åt rätt håll och att formen är på väg uppåt.

Hur går din träning för tillfället? Är du inne i ett bra flyt? Eller har du sommarpaus?

1

Springa på dagen

Springa på dagen, kan man ens göra det nu när det är varmt? Jag som bara har sprungit tidigt på morgonen hela sommaren. För att just undvika värmen och gassande sol. Redan då har jag haft varmt och svettats mycket. Hur skulle det då kännas att springa  på dagen? Inte så tokigt faktiskt.

springa på dagen

Det blev en bra start på del två av min semester. Jag skulle springa ett lugnt och mysigt pass, men det blev något helt annat. Det blev det längsta passet på länge och med en riktigt bra känsla. Som om det finns mer att ge. Både när det gäller tempo och distans.

Med tanke på hur mycket jag cyklat den senaste tiden är jag förvånad över hur bra det kändes i kroppen. Hur lätta benen var och hur enkelt allting flöt på. Jag kom in i en bra rytm och kunde springa på i ett hyfsat tempo. Jag var inte tvungen att ta gåpauser, utan jag kunde springa hela vägen. Tass tass tass, en fot framför den andra.

Det är en känsla jag saknat. Det är kul med intervaller tidigt på morgonen, men jag saknar nog mina långpass. Dagens pass var inte ens ett långpass, det var bara längre än jag sprungit den senaste tiden. Jag har saknat känslan av att vara inne i ett flow och kunna springa länge. När allting bara funkar och det känns som om jag kan springa i oändlighet. Intervaller ger inte samma känsla, även om de är kul på ett annat sätt. Då känner jag mig mera stark och snabb än kanske uthållig och seg.

Nästa vecka har jag som sagt semester och då kommer det inte att bli någon cykling. Då kommer jag igen att satsa på löpning. Gärna lite längre pass, eftersom dagens runda helt klart gav mersmak.

3

Bra cykelform just nu

För någon vecka sedan cyklade jag min snabbaste tid hemifrån jobbet någonsin. Då trodde jag att det var en engångsföreteelse, men den goda formen fortsätter. Jag har aldrig varit i så bra cykelform som jag är i just nu.

bra cykelform

Förra sommaren när jag också cyklade mycket till och från jobbet, då tog det kring timmen. Jag var kanske några gånger under timmen när jag cyklade hemåt, men det hände inte ofta. Det handlade mer om tur, medvind och goda förutsättningar, än om bra cykelform och starka ben. Min snabbaste tid från i fjol var 58:10.

Nu verkar det som om jag höjt mig en nivå. Jag cyklar nästan varje gång hemåt på under en timme. Det som förra året var min snabbaste tid, är nu standard. På riktigt snabba och bra dagar, cyklar jag på 56 minuter. Väldigt nära mitt rekord alltså. Dessutom tycker jag att det finns mer att ge.

Jag blir inte lika trött i uppförsbackar, utan jag orkar trampa. Jag har hittat tekniken igen. Hur jag ska sitta på cykeln för att få mer kraft när jag trampar. Jag behöver inte växla ner till lägsta växeln, utan orkar trampa uppför med hög växel. Jag cyklar förbi folk i uppförsbackar. Benen känns som om de hänger med och jag blir inte lika flåsig. Någonting har hänt.

Mitt snittfart har blivit snabbare. Just nu är det på 19 km/h för hela året, men 20 för juli. Förra året var det på 18 och 2019 låg det på 17. Längre än så har jag inte statistik på jogg, men då blev det bara sporadiska cykelpass.

Det är så kul att märka att träningen ger resultat. Att jag går framåt i utvecklingen. Att jag blir snabbare och bättre. Det är inte bara en känsla, utan klockan bevisar det jag själv känner.

 

3

Skärgårdens ringväg

Förra veckan när jag hade semester gjorde vi en liten utflykt/resa som jag tänkte skriva om i detta inlägg. Vi körde nämligen Skärgårdens ringväg. Något jag velat göra i flera år, men som aldrig blivit av. Kanske främst för att vi ändå besöker delar av orterna längs med rutten varje år, men vi har aldrig kört hela ringvägen.

skärgårdens ringväg

Skärgårdens ringväg fyller 25 år i år och är öppen endast under sommaren. Rutten består av 8 färjor varav en är avgiftsbelagd. Vi valde att köra ringvägen motsols eftersom det är mindre trafik den vägen. Vi startade därför vår färd mot Gustavs och färjan till Iniö.

Skärgårdens ringväg

Bildkälla: Färja

Färjan skulle gå 11:45 och nästa först 15:20. Här kommer mitt bästa tips för ringvägen om du rör dig med bil (cyklar ryms alltid på färjan). Var ute i god tid! Du vill inte vara den sista bilen som inte ryms på färjan. Som redan kört ombord bara för att sedan konstateras att du inte ryms med sen heller och vara tvungen att backa ut. Och nej, det var inte vi.

Vissa av färjorna längs med rutten har ett litet café ombord, oftast de där färden är längre. Vid färjfästen finns oftast också en kiosk, toalett och ibland kan man köpa jordgubbar, potatis eller rökt fisk. Ibland väntade vi i bilen under färjturen för att färden tog tre minuter och ibland satt vi ute på däck och beundrade utsikten.


Färjan till Iniö tog ungefär en halvtimme och en mindre färja senare var vi i Iniö centrum. Här pausade vi. Vi vandrade runt i byn, besökte kyrkan, drack kaffe på ett mysigt café och satte oss ner på en bänk i gästhamnen. Färjan från Iniö till Houtskär skulle avgå 15:15 och den ville vi rymmas med. Det är den enda färjan som kostar (40 euro för bil) och tar bara 27 bilar. Nästa (och sista) färja skulle avgå först 17:45. Vi var därför ute i god tid.

skärgårdens ringväg

Helt i onödan visade det sig. Vi var två bilar på färjan. Mitt andra tips är att kolla färjtidtabellen noga och planera enligt det. Jag tror att många som kom med Gustavs-Iniö färjan tillsammans med oss fortsatte direkt till Iniö-Houtskär färjan som avgick 13:15. Medan vi stannade i Iniö. Eftersom det inte kom någon ny färja från Gustavs till Iniö under den tiden, var vi de enda turisterna kvar som körde rutten åt det hållet. Det bor alltså runt 200 personer på Iniö.

Ungefär en timme senare var på Houtskär i Mossala. Dagens tredje tips blir Skärgårdens fritidscenter i Mossala. Vilket ställe! Frisbeegolf, camping, stugor, strand, utsiktstorn, restaurang, cykeluthyrning, bastu med mera. Så fint och något jag gärna besöker igen.


skärgårdens ringvägskärågrdens ringvägTvå små färjor och en kort biltur senare var vi framme vid vår övernattningsplats. Svärföräldrarnas stuga på Houtskär. Vi valde att inte besöka Houtskär centrum eftersom vi varit där tidigare. Utan vi körde direkt till stugan.

skärgårdens ringväg

Nästa dag fortsatte vi mot Korpo. En sista stress över att hinna med färjan eftersom Houtskär-Korpo färjan går ungefär en gång i timmen. De två kommande färjorna kör i skytteltrafik, så där gör det inte om man missar en eller inte ryms med. Nästa kommer strax. Det var också en orsak till att vi valde att köra åt andra hållet. För att ha det ”värsta” över.
I Korpo besökte vi kyrkan, vandrade omkring i centrum och åt lunch vid Hjalmars. Nu började det redan märkas att vi var vid en större ort. Det vill säga jämfört med Iniö. Här var det betydligt mera folk i farten. Mycket folk på uteserveringen, mycket båtar vid gästhamnen, fredagstorg, turister, mer butiker. Här finns det mer att se och göra och fler valmöjligheter med restauranger och caféer.


Sista stoppet på vår resa var Nagu. Ett ställe jag besökte senast i fjol och som verkligen är fint på sommaren. Hamnområdet med dess strandpromenad ger en känsla av att vara utomlands. Mycket folk, solstolar, Aperol Spritz, gassande sol och glada miner. Här mår man. Eftersom vi just ätit lunch i Korpo blev det istället en glass i Nagu. Annars hade vi säkert valt att äta på någon av restaurangerna vid hamnen. Mitt fjärde tips får bli Nagu. Från Nagu ännu en sista färja hem till Pargas och 195 kilometer totalt.

skärgårdens ringväg

Vad tyckte vi om Skärgårdens ringväg då? Väldigt fint och helt klart värt ett besök. Vi tyckte att två dagar räckte bra till, men då har vi ju förstås besökt många av orterna tidigare. Har man aldrig varit här tidigare vill man nog säkert ha mer tid på sig. Kanske stanna en natt i Nagu, en på Houtskär och möjligtvis en till natt någon annanstans. Sedan är det också förstås beroende på vad man vill göra. Gå en naturstig, besöka ett museum, ligga på stranden, då behövs det självklart mer tid.

skärgårdens ringväg

Jag tycker ändå att vi hann se och uppleva mycket. Vi stannade vid varje ort. Åt och drack på alla ställen. Besökte kyrkorna, vandrade runt, kollade på folk och båtar. Fotade. Chillade. Njöt av sommaren och att kunna resa igen. Som Sam sa, det var den bästa resan i år 🙂

Har du besökt Skärgårdens ringväg?

En mer detaljerad beskrivning av rutten finns att läsa här. Färjtidtabeller hittas här.

3

Den perfekta sommardagen

Hur ser den perfekta sommardagen ut? Det finns det säkert många åsikter om, men det här är min version. Varsågod att kopiera. Obviously är det soligt och varmt.

airisto

Den perfekta sommardagen Heidi style

Börja dagen på bästa möjliga sätt, morgonlöpning. Ställ klockan på tidig väckning, men nu behöver vi inte ta i ändå 🙂 Åtta räcker. Kvällen innan har du självklart plockat fram löparkläderna. Ät en liten banan eller drick en smoothie innan, plus lite vatten och sedan är det bara ut genom dörren. Spring valfri runda kring timmen.

den perfekta sommardagenUnder tiden du springer har förhoppningsvis någon annan i huset vaknat och fixat frukost. Det vill säga, gräddat brödet. Kom hem från din löprunda, duscha och ät sedan frukost ute. Jag väljer nygräddat bröd, köp förgräddad ciabatta/baguette från butiken, med färskost, skinka, ost, gurka och tomat. Och många koppar kaffe.

 

Efter frukosten, nu borde klockan vara kring elva, parkera dig i solstolen. Lyssna på podd, läs en bok eller slösurfa. Fyll på med dricka och ät några chips under dagen. Här går det lätt några timmar. Kom ihåg solkrämen.

den perfekta sommardagen

När du tycker att chips inte längre räcker som mat, är det dags att klä på sig. Kanske du även vill duscha av dig all solkräm och svett. Bege dig till närmaste restaurang eller uteservering för middag. Pizza eller hamburgare och en kall dryck på det. Efter middagen kanske du hittar till en annan uteservering. Eller så går du en kvällspromenad genom stan. Stannar vid en parkbänk, ser på folk, båtar och beundrar solnedgången. Har du riktigt tur är det dans i gästhamnen eller underhållning någon annanstans.


den perfekta sommardagen

Hur ser din perfekta sommardag ut?

2

Saltbrist, värme och cykling

Jag klagar inte på värmen, tro inte det. Jag älskar det här. Men. Idag när jag cyklade hem från jobbet fick jag flashback från 2016 när jag sprang halvmaraton i Åbo. Då var det också väldigt varmt och det är fortfarande min sämsta halvmaratontid. Värmen suger otroligt mycket energi och även om jag vant mig vid den är det fortfarande jobbigt vid tung fysisk ansträngning. Jag blir tröttare, slöare, får huvudvärk. Hur mycket vatten eller annan vätska jag än dricker, så hjälper det inte. Jag har saltbrist.

saltbrist och cykling

Idag började jag frysa när jag cyklade hem. Solen gick i moln för en kort stund och jag började frysa. Inte ett bra tecken. Jag minns det så tydligt från mitt halvmaraton. Hur jag frös längs med banan. Hur jag typ drömde om chips och hur saltgurkan vid målgång var det godaste jag någonsin ätit. Vad jag tyvärr också minns från det loppet är hur många som behövde första hjälp längs med banan. För att de kollapsat av värmen.

Idag cyklade jag hem i bara min sportbh. Jag har solbränna som bevis. Jag tror inte att det var det som gjorde att jag började frysa, utan snarare att jag hade saltbrist. När jag kom hem drack jag en vichy och åt några chips och det kändes genast bättre.

Jag måste ha sett tokig ut när jag kom cyklande i bara sportbh. Cykelsporten och dess stilregler… Men sen igen så gör jag nog alla stilfel det finns annars också. Jag cyklar med min mountainbike med cykelkorg, men är ändå klädd som om jag hade en racer. I ett par gamla löparskor, med för korta strumpor.

 

3

Har jag följt min plan?

Knappt hann jag skriva om mina träningsplaner för semestern innan semestern var över för den här gången. Hur har då gått? Har jag följt min plan? Ganska bra ändå tycker jag. Jag har sprungit tre gånger och jag har styrketränat en gång. Godkänt med andra ord. Det enda lilla minuset är att det inte blev något långpass löpning. Det längsta jag sprungit var nio kilometer.

har jag följt min plan?

Alla mina löppass har varit ganska likadana. Ungefär lika långa och med samma tempo. Det är ju självklart inget fel med det, men jag vill så mycket mer. Jag vill springa långt, jag vill springa intervaller eller tempopass, men jag vet samtidigt att tidigt på morgonen på tom mage inte är den bästa tiden för kvalitetspass. Och just nu är det för varmt för att springa någon annan tidpunkt på dygnet. Så mycket vill jag ändå inte springa kvalitetspass att jag skulle stiga upp ännu tidigare för att hinna äta först. Klockan åtta är tidigt nog för mig 🙂

Dagens löppass gav i alla fall hopp om att det finns fart i benen. Att jag kan springa fort tidigt på morgonen. Jag tycker det fungerar bättre ifall jag springer i intervallform. Jag springer några kilometer i vanligt tempo och sedan lägger jag in fartökningar. 200 meter fort, 100 meter gång. Detta upprepar jag sedan i någon kilometer. På det här sättet får jag känslan av att springa fort, men jag hinner återhämta mig medan jag går.

Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra i fortsättningen. Nästa vecka återvänder jag till jobbet och då kommer jag att cykla. Åtminstone några gånger i veckan. Sedan borde jag styrketräna. Plus att jag självklart vill springa också. Jag har inte bestämt mig för ifall jag ska göra upp en träningsplan eller inte. Jag tycker om att ha en plan, men vet också att det är svårare med en plan på sommaren. Det är så mycket annat som lockar. Har jag sedan inte följt min plan blir jag lätt besviken, även om jag ändå tränat mycket. Då är det själva planen som spökar i bakhuvudet och i träningsmängden i sig.

2

Träna styrka utomhus

Hittills har min träningsplan för semestern gått utmärkt. Jag har sprungit på morgonen och idag gjorde jag äntligen ett styrkepass. Det var över en månad sedan senast och jag förväntar mig träningsvärk imorgon. Jag skakar redan i kroppen. Jag valde att träna styrka utomhus för att samtidigt kunna njuta av sommarvärmen.

träna styrka utomhus

Dagens styrkepass blev en kombination av övningar med kroppsvikt, övningar med lätta hantlar och mycket stretch. Det märks att jag inte tränat styrka på länge. Jag kände mig både svag och väldigt stel och orörlig. Cykling och löpning är bra till mycket, men särskilt stark eller smidig blir jag inte. Snarare tvärtom. Hållningen är katastrof och det kommer att krävas mycket ryggövningar och träning av baksidan för att få axlarna bakåt/neråt igen.

Jag vet att jag borde träna styrka, det är helt okej när jag väl är igång, men motståndet är högt just nu. Jag vill mycket hellre springa. Styrka kan jag träna på hösten och vintern sedan. När det snöar, regnar, blåser, är svinkallt. Nu vill jag springa. Jag brukar ha fokus på att bygga upp styrkan under hösten och vintern, för att sedan på sommaren kunna lätta på styrketräningen och mer bibehålla den. Problemet nu har bara varit att jag låtit det gå alltför länge mellan mina pass. Planen var ju ändå att träna styrka en gång i veckan. Inte en gång i månaden…

Dagens träning blev ett komma igång pass. Jag hade ingen plan, utan jag gjorde de övningar jag kände för. Lite armhävningar, lite axelpressar, knäböj, step up. Allt barfota ute på gräsmattan med en handduk som underlag. En perfekt mjukstart som ändå kommer att resultera i träningsvärk. Nu är jag åtminstone igång och nästa vecka kan jag sedan göra mer.

Brukar du träna styrka utomhus på sommaren?

2

Hur kan dagsformen skilja så mycket?

Det är konstigt hur dagsformen kan skilja så mycket. Både igår och idag har jag sprungit på morgonen innan frukost. Nästan identiska förutsättningar, men helt olika känsla. Igår nio kilometer utan problem. Idag fem, varav två löpning och tre promenad. Okej då att gårdagens nio kilometer kanske påverkade, men jag orkade knappt gå. Jag var trött, det var segt, benen var tunga. Ingenting stämde. Igår kunde jag springa nio kilometer i bra tempo med fartökningar mot slutet och då hade jag stigit upp klockan sju(!) Idag masade jag mig ur sängen halv nio och gick några kilometer innan jag var tillräckligt vaken för att försöka springa.

Jag förstår nästan inte hur dagsformen kan skilja så mycket? Hur det kan vara en helt annan känsla från dag till dag. När allt annat runtomkring är likadant. Samma tidpunkt, samma skor, likadan uppladdning med mat och sömn. Igår var det kul att springa, idag ville jag mest lägga mig ner i ett dike. Varje gång jag försökte springa kändes det tungt. Benen var som stockar och svarade inte alls när jag tryckte på. Det fanns ingen power. Så jag gick mest.

Det är ändå ganska skönt att vara uppe tidigt på morgonen, även om själva löpningen idag kändes så där. Det är inte mycket folk ute, jag kan stanna och fota som jag vill. Fast jag inte sprang idag, hade jag ändå väldigt varmt. Jag ska komma ihåg den här känslan på vintern när jag kämpar i snöstorm. Att nu kan jag åtminstone springa i shorts, även om det känns jobbigt.

hur kan dagsformen skilja så mycket?

1