Flow eller löparlunk

Jag har inte sprungit mycket den här hösten, men det har varit ett medvetet val. Jag har valt att fokusera på styrketräning och bygga upp en stark kropp. Igår blev det igen ett styrketräningspass, så förra veckan blev det totalt tre styrkepass. Vilket känns helt konstigt egentligen. Att jag väljer styrka framom löpningen. När jag väl har sprungit, har mina pass känts sådär. Jag har inte kommit in i ett bra flow, utan det har mest känts lite småjobbigt. Andningen har inte fungerat, benen har varit tunga och jag har varit tvungen att kämpa mycket mer än jag brukar. Fem sex kilometer har varit standardrundan och det också har nästan känts som för långt. Som om det inte funnits mer att ge.

flow eller lunken

Idag blev det äntligen ett bra pass. Där jag kände mig som mig själv igen när jag springer. Benen går av sig själva, andningen fungerar, kroppen samarbetar och allting känns lätt. Där jag kommer in ett flow, en lugn lunk och det känns som om jag kan fortsätta springa i oändlighet. Tass tass tass, bara framåt och bara att fortsätta. Det kändes så bra idag, att det blev över åtta kilometer. Vilket ungefär är det längsta jag sprungit sedan Tallinn tio kilometer.

Jag ska fortsätta med styrketräningen, det ska vara mitt fokus fortfarande. Jag ska inte bli för ivrig med löpningen efter dagens bra pass, men det här gjorde gott för självförtroendet. Att veta att jag fortfarande kan, och att känna mig som mig själv. Jag är ju en löpare, även om fokus just nu varit på andra saker. Det är skönt att upptäcka att jag inte tappat allt, trots mindre löpning på hösten och trots att det känts trögt att springa när jag väl gjort det. Plötsligt vänder det bara och allt känns som vanligt igen. YAY!

2

Oväntad träningsvärk

Idag vaknade jag upp med oväntad träningsvärk. Det är konstigt hur alltid när jag tror att jag kommer att få träningsvärk, för att jag tränat hårdare eller annorlunda, då får jag inte det. Sedan när jag tränat precis som vanligt, som jag gjort de senaste fem veckorna. Då får jag plötsligt galen träningsvärk. Som nu. Jag kan knappt gå, hela kroppen värker och musklerna är ömma. Jag tycker inte ens att jag gjort något speciellt. Det var samma program, samma vikter och samma upplägg. Ändå är träningsvärken brutal nu, och det lär säkert bara vara värre imorgon.

oväntad träningsvärk

Idag har det blivit en vilodag, men det var planerat sedan tidigare. Imorgon är tanken att jag ska göra veckans andra styrkepass, men jag får gå på känsla. Jag vet att träningsvärken brukar lätta av träning eller rörelse överlag, men samtidigt vill jag också kunna ta ut mig. Som det känns just nu, med väldigt stela ben och ömma muskler, är det inte lätt att träna. Inte för fullt och kunna ta ut mig i alla fall. Kanske ett lugnt löppass är bättre för att mjuka upp kroppen, och så styrketränar jag på söndagen i stället? Jag tror jag bestämmer mig imorgon först.

Nu är planen att göra mina rehabövningar och rulla med foamrollern. Jag har slarvat lite igen. Rehabövningarna har jag gjort, men stretchen och foamrollern har uteblivit. Jag har så svårt att få det till en bra rutin, fastän den står där i vardagsrummet, redo att användas. Kanske det hjälper mot träningsvärken?

Brukar du få oväntad träningsvärk?
0

Utvärdering projekt styrka

Jag har gjort samma styrketräningsprogram i fem veckor nu och det är dags för en liten utvärdering. Vad ska jag behålla från programmet, vad är jag nöjd med och hur ska jag gå vidare. Det är alltid bra att göra en utvärdering tycker jag. För att utvecklas och för att kunna gå vidare.

Överlag är jag nöjd med programmet och övningarna. Det är mest med fokus på ben, med också några övningar för överkroppen. Vissa övningar gör jag med skivstång och andra med hantlar. Problemet som nu har uppstått är att jag är mycket starkare i benövningarna än i armövningarna. Jag kan inte längre använda samma vikter. Jag behöver mer vikt för benen och samma vikter fortfarande för armar. Samtidigt är det här förstås ett roligt problem att ha. Att upptäcka att jag blivit starkare och behöver mer vikt för benövningar. Jag märker att tekniken sitter som den ska och jag är säkrare i övningarna. Det ska inte vara något problem att öka på vikterna. Den skivstång som jag har hemma, har viktplattor som jag kan lägga på. Jag är inte på max ännu.

utvärdering projekt styrka

Nu tänker jag istället att jag borde dela upp passen. Ett pass för bara ben och ett annat pass för resten av kroppen. På det sättet behöver jag inte hålla på och växla med vikterna lika mycket mellan övningarna. Det tar upp onödigt mycket tid från träningen. Istället fokusera på benen en dag med högre vikter. Färre repetitioner och ännu mer fokus på styrkan. För det är benen jag vill bygga upp för löpningen. Snygga biceps är väl kul, med hjälper inte när man vill springa långt.

Jag tänker fortfarande göra samma övningar för benen, jag är nöjd över upplägget. Knäböj, marklyft, utfall, tåhävningar och höftlyft. Öka på vikterna, lägga på mer på skivstången. Det andra styrketräningspasset kommer att fokusera på överkroppen. Jag ska göra samma övningar som jag gjort nu, men lägga till mer core. Få en tydligare uppdelning på passen och inte blanda lika mycket. Ett tungt och hårt pass, det vill säga ben, och ett lättare pass, det vill säga armar och core.

Ny plan, nya tag och en ny utvärdering om några veckor igen. Vad tror ni om det?

1

Andningsproblem och löpning

När jag skrev mitt inlägg om hur yogan hjälper vid löpning, var den första punkten jag listade andningen. Fungerar inte andningen blir det genast mycket svårare och tyngre att springa. Idag var ett sådant pass. Jag hade andningsproblem nästan hela löprundan, och även om benen var pigga, var det tungt att springa. Andningen var ytlig, för högt upp i halsen och jag flåsade och frustade. Jag var tvungen att stanna och gå ibland för att försöka få ner andningen. Ta djupare andetag och lugna ner mig.

Jag vet inte riktigt vad som var problemet. Kanske det bara var en sämre dag, med sämre dagsform? Jag tycker inte att jag sprang speciellt fort och pulsen var inte högre än den brukar. Mina andningsproblem lättade mot slutet av rundan. Då kom jag mera in i ett flow och det fungerade bättre. Kanske jag hade kallt i början av rundan och att det därför blev bättre mot slutet. För att jag hade kommit igång, och blivit varm i kroppen. Det kändes nämligen liknande som det brukar på vintern om jag springer när det är riktigt kallt. När det ”river” i halsen. Det är också en orsak till varför min köldgräns för löpning brukar vara vid -15. För då börjar luftrören protestera för mycket.

andningsproblem och löpning

Bortsett från det faktum att jag hade problem med andningen idag, kändes allting bra. Det är skönt att vara igång igen efter förra veckans tandläkarbesök. Skönt att kunna röra på sig och träna normalt. Inte längre behöva anpassa träningen, ta det lugnt och försiktigt. Utan jag kan träna som jag vill och det jag känner för. Idag ville jag springa för att vädret var fint. Imorgon har det lovats regn och då tänker jag istället satsa på styrketräning igen. Jag är faktiskt riktigt ivrig! Vem hade kunnat tro det? Att jag skulle bli ivrig på styrketräning?

 

0

Jag kan träna igen

Nu är det slutgnällt över hungern, för jag kan nämligen träna igen. Och äta. Inte riktigt normalt ännu och all typ av mat, men jag behöver inte längre bara äta mos och puré. Det är också varför jag idag vågade träna igen. Energinivån är mycket högre och jag känner mig nästan normal.

Dagens träning blev ett mycket efterlängtat löppass. Kort, lugnt, i både mörker och regn, men ändå väldigt härligt. Skönt att få röra på kroppen efter flera dagar utan träning. Jag blir direkt stelare i kroppen och sömnen påverkas. Tränar jag inte, sover jag sämre. Tankarna snurrar i huvudet och jag får inte sömn. När jag tränar och speciellt när jag springer, rensar jag huvudet. Kroppen blir tröttare och jag behöver inte fundera lika mycket sedan när jag ska sova. Saker och händelser är redan bearbetade under löprundan.

jag kan träna igen

Den här veckan har det bara blivit två träningspass, men det var helt väntat. Jag gissade att tandläkarbesöket skulle påverka och jag är nöjd över den träning det blev. Jag gjorde mitt viktigaste pass på måndagen innan tandläkarbesöket. Allt annat var bara bonus. Nästa vecka räknar jag med att kunna träna som normalt, eftersom dagens pass kändes så bra. Springa mer, fortsätta med styrketräningen och kanske lägga in lite yoga.

 

3

På bättringsvägen

Jag är på bättringsvägen och kan äta små portioner mat. Wohoo! Det är mos och puré som gäller, men ändå något. Jag är inte lika trött längre och känner mig nästan som mig själv. Jag har inte direkt ont, men det känns av i käken. Speciellt efter att jag ätit. Jag har problem med tuggandet. Eller inte problem, men det känns efteråt. Som om käken fått jobba.

Jag har inte tränat ännu, bara gjort mina rehabövningar och stretchat lite. Det är inte värt att pressa kroppen med ett hårdare pass, eftersom jag har så låg energinivå. Jag skulle bara bli frustrerad över att det inte går så bra som jag önskar. För att energin och kraften inte finns där. På söndagen har jag kanske tänkt träna ett normalt pass för första gången. Vid det laget räknar jag med att ha kunnat äta riktig mat och fått tillbaka energin. Det blir bättre för varje dag som går.

på bättringsvägen

Har du tagit bort visdomständer? Hur var det för dig efteråt?

1

Jag vill ha mat

Jag är hungrig, jag är trött och jag vill ha mat. Jag har överlevt borttagningen av visdomstanden, det var väl egentligen inte så farligt. Det gick snabbt och smidigt och inga komplikationer. Problemet är snarare nu efteråt när jag inte får eller kan äta. Jag kan i princip bara äta flytande föda än så länge och jag är hungrig. Jag vill ha riktig mat. Mat att tugga på, inte saftsoppa. Det ger mig inte alls tillräckligt med energi och jag går omkring som en zombie. En zombie med svullen kind och blodsmak i munnen. Så även om jag kunde äta, är jag inte direkt sugen. Det är en konstig kombination.

jag vill ha mat

Träning är inte ens att tänka på. Det finns ingen energi eller ork till det. Jag har mest legat på soffan och kollat på film eller tv-serier. Vilket i och för sig inte alls gör mig piggare. Jag har inte ont, men jag känner mig så trött och energilös. Kanske värkmedicinen tröttar ut mig, men mycket tror jag att beror på att jag inte ätit något ordentligt sedan frukosten igår. Jag försökte äta en macka idag på morgonen, men det gick inte att tugga. Jag får hålla mig till saftsoppa och yoghurt.

Imorgon ska jag på jobb igen. Förutsatt att jag inte somnar stående, ska det nog gå bra 🙂 Det är säkert bara bra att komma ut ur huset och aktivera mig. Dessutom tror jag nog att det är bättre imorgon. Det är betydligt bättre idag redan mot vad det var igår. Då kunde jag knappt öppna munnen eller prata normalt, för att jag var så bedövad i ansiktet. En dag vila ännu och en god natts sömn gör säkert mycket. Och mat. Nämnde jag att jag vill ha mat?

1

En annorlunda vecka

Den här veckan kommer att vara en annorlunda vecka sett från ett träningsperspektiv. Vem kommer ihåg mina nyårslöften? Om hur jag ska ta tag i saker, även jobbiga sådana. Som att gå till tandläkaren. I maj var jag till tandläkaren och fick beskedet om att gå på röntgen för att kolla upp visdomständerna. De har besvärat mig till och från och de har alltid varit sådana som måste följas upp. Vad ska vi göra med dem? Jag var på röntgen, tanden var infekterad och imorgon är det dags att ta bort en.

en annorlunda vecka

Jag vet inte hur det kommer att påverka mig och träningen. På tisdagen lär jag i alla fall inte kunna träna. Jag kommer säkert att vara lite groggy och ha ont. Ha ett bedövat ansikte, och mest tycka synd om mig själv. Jag är inte säker på vad som ska göras. Kanske man inte vet det innan man börjar? Ska tanden opereras bort, eller är det bara att dra den? Jag har hört en massa skräckhistorier om både det ena och andra som kan gå fel. Får man ens träna efteråt? Vad kan jag äta och dricka? Är det soppa med sugrör som gäller en tid framåt?

Planen är därför att idag göra mitt styrketräningspass för benen. Ifall det är den enda träningen jag kan göra den här veckan, har jag i alla fall gjort det viktigaste. Imorgon blir det vilodag och efter det får jag helt enkelt se och gå på känsla. Imorgon lär jag också veta mer. Vad jag kan och får göra. Kanske är det bara ett enkelt ingrepp på en halvtimme? Att jag är nervös helt i onödan? För jag ska nämligen och ta bort en annan visdomstand i ett senare skede också…

Wish me luck!

2

Ett extrapass löpning

Jag har känt mig pigg efter gårdagens festligheter och bestämde mig därför för att springa idag. Den här veckan blev den första sedan jag inledde mitt styrketräningsprojekt som jag kunde springa två gånger i veckan. Jag har valt att fokusera mer på styrkan och prioriterat det. Sprungit en gång i veckan och kan jag springa fler är det bara en bonus. Det är mitt extrapass i veckan. En trevlig bonus, men inget att stressa över.

ett extrapass löpning

Dagens runda blev en kort en. Jag ville inte pusha kroppen för hårt, även om jag känner mig pigg. Det blev ändå ett glas eller två igår. Dagens löpning var mest för huvudet och inte så mycket för träningseffekten. Skönt att komma ut i friska luften, i solskenet, njuta av vädret och tassa på i egen takt. Knappa fem kilometer var precis lagom idag.

Totalt landar veckans mängd löpning på 12 kilometer. Det är ju inte mycket i normala fall för mig, men just nu är det riktigt bra. Det har blivit två bra styrketräningspass den här veckan, två pass löpning och en gång yoga. En bra blandning av allt och precis som jag vill ha det. Nästa vecka kommer antagligen att bli en annorlunda träningsvecka, men mer om det i ett skilt inlägg.

3

En helg fylld av fester

Det här kommer att bli en helg som är fylld av fester och festligheter. Vilken tur då att jag är ledig… Det känns nästan som om var och varannan helg nu fram till mitten av januari är fylld med någon typ av fest. Är det inte jobbfest, är det farsdag, eller födelsedag, eller jul, eller nyår, eller ännu mer födelsedagar. Fullt upp hela tiden. Men jag gillar fester, att klä upp mig, få äta gott och umgås med bekanta och obekanta.

fester

Eftersom jag möjligtvis kommer att vara ”lite trött” på söndagen efter jobbfesten, valde jag att träna styrka idag. Jag avgick från min träningsplan för veckan. Ifall jag inte är trött på söndagen, utan är sugen på att träna, kan jag springa då. Det andra löppasset i veckan är ett extrapass. Just nu tycker jag att det är viktigare att jag gör kvalitativ styrketräning, det vill säga två pass i veckan, än att springa två gånger. Har jag tid och möjlighet till att springa mer, är det bara positivt, men det är inget jag prioriterar.

Jag kände mig stark på dagens styrkepass, och som om den styrka jag tränat de senaste veckorna har haft effekt. Det är alltid kul att märka att jag utvecklas och det sporrar mig till att fortsätta. Jag ska ge det här styrketräningsprojektet en ärlig chans och fokusera på styrkan hela resten av året. Håll i det och inte stressa över minskad mängd löpning. Lita på processen och på att konditionen nog kommer tillbaka. Att jag fortfarande kan springa, att jag inte tappar allt fastän jag inte springer lika mycket som tidigare.

Nu måste jag fixa mig i ordning inför morgondagen. Lacka naglar och paketera presenter. Trevlig helg!

0
« Äldre inlägg

© 2019 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑