Rörlighet, stretch och foamroller

Hur ofta tränar du rörlighet? Jag slarvar verkligen med det, även om det är något jag vet att jag behöver. Jag är så stel så stel. Baksida lår stramar, höften är öm, nacken är spänd och axlarna är alltför högt uppe. Jag har inte yogat på evigheter, varken Dedicate eller något annat. Jag har knappt gjort mina rehabövningar. Foamrollern ligger och samlar damm i ett hörn och jag vill helst bara springa. Idag bestämde jag mig för att skärpa mig och göra ett ordentligt pass. Rörlighet, stretchövningar, foamroller, triggerboll, rehabövningarna. Hela kroppen skulle gås igenom.

rörlighet

Det hela kan sammanfattas med ett ord. AJ! Det är ett tecken på att jag inte får slarva. Jag måste göra det oftare. Istället för att göra en timmes pass en gång i veckan (nå okej i månaden), ska jag göra lite varje dag. Ena dagen fast nacke och axlar, för att nästa dag göra övningar för höften, för att tredje dagen fokusera på fötterna. På det sättet blir det inte som ett stort projekt, utan en naturlig(are) del av vardagen. Det blir något jag bara gör, utan att fundera desto mer på saken. Jag behöver inte byta om till träningskläder och plocka fram alla grejer, utan jag kan göra det i min pyjamas. Huvudsaken är att jag gör det.

Jag förstår inte varför det alltid blir så här med min rörlighetsträning? Jag vet att det är bra för mig, att jag behöver det. Varje gång jag gör det tänker jag att nu ska jag komma ihåg den här känslan av stelhet och inte slarva mer. Några veckor senare är jag tillbaka där jag började. Jag glömmer bort det, jag prioriterar det inte. Tills jag igen gör det och tänker nu ska jag komma ihåg att göra det oftare…

1

Långpass i sol

Långpass i sol. Det är en mening jag inte har skrivit på länge. Nu kan dagens pass kanske inte direkt klassas som ett långpass, men det var ett betydligt längre pass än jag sprungit på senaste tiden. Mina pass brukar vara kring 4-5 kilometer. Nu var det nästan det dubbla.

Det känns så jäkla skönt att vara tillbaka på längder som ska vara normala för mig. Känslan i kroppen är bra just nu och jag längtar efter att springa mer. Fler långpass i sol, intervaller, fartlek, distanspass, mysrundor. You name it. Jag vill springa.

långpass i sol

Dagens löpning kändes riktigt bra, trots att jag tränat mycket den här veckan. Benen var pigga och flåset var det inget fel på. Andningen funkade och löpsteget var piggt. Mycket berodde säkert på att vädret var härligt. Det kändes nästan som vår i luften. Solen värmde. Fåglarna kvittrade och jag sprang med ett stort leende på läpparna. Jag har inte haft så här bra känsla på länge. Inte riktigt runner’s high, men bra nära.

Jag älskar känslan efter såna här pass. Man kämpar och kämpar, runda efter runda, med en seg och trött känsla i kroppen och så plötsligt får man bara till ett sånt här pass. När allt stämmer och det känns som om man kunde springa i oändlighet. Som gör att man glömmer allt det där jobbiga. Det har varit värt kämpandet, för plötsligt ser man resultatet. Och när jag skriver man, menar jag mig själv. Förstås.

Vilket bra avslut på en bra träningsvecka!

1

Torsdagszumba

Äntligen har min älskade torsdagszumba börjat igen. Som jag har saknat den. Jag märker det alltid när jag väl är där. Hur mycket jag egentligen tycker om det och hur mycket jag saknar det under julpausen. Det är kul att springa och styrketräning är kul, men torsdagszumba är något helt annat. Musiken gör mig glad, instruktören är bra och det är social samvaro. Plus då själva träningen förstås. Herregud så jag svettades igår. Delvist säkert för att det var mer folk i salen än det brukar, men också för att jag  var så glad över att äntligen vara igång igen att jag tog ut rörelserna till max.

För trots att det till största delen var ny koreografi, tyckte jag att jag kunde ta ut mig. Jag hoppade och skuttade från höger till vänster, och svetten sprutade. Lårmusklerna brände efter allt studsande och pulsen var hög. Efteråt var jag helt hög på livet. Precis som jag vill ha det alltså. Det är synd att jag inte kan gå oftare med tanke på hur jag jobbar, jag skulle garanterat gå på varje pass ifall jag hade möjlighet. Så roligt tycker jag att det är.

torsdagszumba

Det är kanske inte den trendigaste av träningsformer, men sedan när spelade det någon roll? All träning är bra träning och där med basta. Jag känner mig i alla fall betydligt mindre fånig när jag tränar tillsammans med andra och instruktör, än ensam hemma på vardagsrumsgolvet via Youtube 😉 Det är nog själva grupptillfället och det sociala som gör det så roligt. Det var inte alls kul när jag gjorde hemma för mig själv. Jag får inte samma feeling då.

2

Hur går det med styrketräningen?

Hur går det egentligen med styrketräningen? Men tackar som frågar. Det går riktigt bra, även om jag inte skrivit om det på ett tag på bloggen. Jag följer fortfarande mitt program som jag började med förra hösten, men jag har ändrat det lite. Jag gör det inte lika ”strikt” längre, utan gör mer på känsla. Fortfarande många av samma övningar, och liknande upplägg, men jag blandar även in annat jag känner för. Jag brukar göra två gånger i veckan fortfarande. En gång med mer fokus på ben och den andra gången mer fritt.

Benen känns starkare och som om jag kan ha mer vikt, armarna känns fortfarande klena som spagetti. Samtidigt tänker jag att det inte spelar så stor roll. Det är inte armarna jag vill bygga upp, utan det är just benen. Jag har inte sprungit mycket på hösten och vintern, så det är svårt att säga ifall löpningen ändrats till det bättre. Ifall jag blivit starkare i löpningen. Det är därför jag har fokuserat på styrketräningen. Jag hoppas att det ska hjälpa mig i löpningen. Få mer kraft och power till steget. Orka springa längre och fortare, utan att benen stumnar.

hur går det med styrketräningen

Jag tänker fortsätta fokusera på styrkan ännu i januari och februari i alla fall. Träna styrka två gånger i veckan, och springa som tidigare. Jag siktar på att springa två gånger i veckan. I mars är planen att börja fokusera på kommande mål. Som jag inte skrivit om ännu på bloggen, men som jag redan formulerat för mig själv. Då hoppas jag att jag märker en skillnad i löpningen efter min satsning på styrkan. Från och med mars kommer jag att trappa ner på styrketräningen till en gång i veckan och börja lägga in med löpning. Då är det förhoppningsvis vår (HAHAA 🙂 as if) och jag kan springa i vårsolen på bara vägar.

0

Plötsligt händer det

Plötsligt händer det! Vem minns mina nyårslöften från 2019, där tanken var att jag skulle gå på synkontroll? Gissa vem som igår var på den där synkollen och samtidigt beställde nya glasögon? Plötsligt händer det bara, jag bokade tiden på onsdag. Senast jag var på synkontroll var för… tre år sedan kanske? Mina glasögon är urgamla, så gamla att optikern sa att den där modellen/formen görs inte mer.

Till mitt försvar så hade min syn inte ändrats något. Det var exakt samma styrka som på mina gamla glasögon. Allt var dessutom bra med mina ögon. Och jag går typ aldrig med glasögon, så själva estetiken bryr jag mig inte om. Jag använder alltid kontaktlinser och har bara glasögon på mina lediga dagar. När jag är hemma för mig själv.

plöstligt händer det

Jag känner mig inte bekväm i glasögon. De är alltid i vägen, alltid smutsiga och jag trivs mycket bättre i linser. Jag känner mig snyggare, plus att jag tycker om att ha bruna ögon. Det är också en orsak till varför jag inte överväger en operation. Jag gillar helt enkelt mina bruna ögon för mycket 🙂

En vecka ungefär är jag tvungen att vänta på mina nya glasögon. Jag borde få dem lagom till vår resa. Det är också ett ställe jag brukar använda glasögon på. I flygplan. Där går det bara inte att ha linser. Alldeles för torr luft.

2

Hur börja äta mer vegetariskt?

Jag försöker äta mer vegetariskt och jag har blivit mycket bättre på det. Ganska ofta väljer jag vegetariskt från menyn på en restaurang. En god middag betyder inte längre automatiskt en blodig biff, utan jag äter hellre ärtrisotto. I det här inlägget tänkte jag dela med mig av mina bästa tips för att börja äta mer vegetariskt. Alla bilder i detta inlägg är på vegetarisk mat.

hur äta mer vegetariskt

currygryta med kål

Hur börja äta mer vegetariskt

Smyg in mer grönsaker i vanlig mat
En köttfärssås till pasta behöver inte bara innehålla köttfärs och tomatsås. Lök, vitlök och morot är alltid basen. Ifall jag har paprika hemma kan jag tillsätta det. Körsbärstomater passar utmärkt att lägga till.

Istället för att laga kycklingsås, kanske det kan vara kycklingsås med svamp? Eller med zucchini, paprika och kyckling?

Soppa är livet
När du känner dig redo för att testa helt vegetariskt är soppa ett enkelt sätt att börja på. Morotspurésoppa, spenatsoppa, batatpurésoppa, tomatsoppa, fransk löksoppa… Listan kan göras lång. En klick crème fraiche och några brödkrutonger på och du har en middag. Vegetarisk utan att du ens tänkt på det.
Ät vad du tycker om, bara vegetariskt
Tacos är hur lätt som helst att göra vegetariskt. I blandningen av alla grönsaker och sås, märks det ingen skillnad om det är köttfärs eller quorn. Det är ändå kryddorna som gör det, inte köttfärsen.

Istället för kycklingwok, gör wok med mifustrimlor.

 

recept på vegetarisk wok

Tomatsås till pasta? Ja men visst, sojakross är ett bra alternativ.

Gillar du chili con carne? Gör istället, chili sin carne. Mifu passar även här.

hur äta mer vegetariskt

En vegetarisk lasagne? Testa med linser, eller varför inte melanzane?

Hamburgare med halloumi? Ja tack!

Vegetariska rätter och recept
Ibland byter jag ut köttfärsen eller kycklingen, mot något vegetariskt protein, och gör som jag annars skulle göra. Ibland blir det att laga vegetariska recept och rätter, utan att byta ut något. Och utan att sakna något.

Heidis tips och trix

Jag har testat på de flesta substitut eller vegetariska protein det finns. Härkis, sojakross, sojastrimlor, quorn, mifu, pulled oats, tofu. Frysta, torkade, färska. You name it. Lite beroende på vad jag ska laga för mat, använder jag olika alternativ. Ifall jag vill ersätta köttfärs, väljer jag sojakross eller quornkross. Rätter där jag skulle använda kyckling, väljer jag istället mifustrimlor eller quornbitar. Tofu har jag inte riktigt lärt mig att tycka om, det kräver mycket kryddning för att smaka gott. Härkis och pulled oats har också lite av en bismak och är inte mitt första val.

quorn

Bowls är en go-to middag. Ta alla dina rester eller allt som är gott och lägg i en skål och kalla det middag 🙂 Ris i botten, majs, bönor, oliver, fetaost, gurka, tomat, crème fraiche och valfritt protein. Vi brukar ha falafel eller härkisbullar. Perfekt plockmat där alla kan ta vad de vill.

hur äta mer vegetariskt

Linser, bönor och kikärter är dina bästa kompisar. Jag skulle kunna leva på linser. Linssoppa, linsgryta, i lasagne, i en ljummen sallad, linsbiffar. Röda, gröna, eller svarta. Torkade eller förkokta. Det spelar ingen roll. Det finns alltid linser hemma. Ett paket linser och en burk tomatkross och middagen är räddad.

hur äta mer vegetariskt

Det indiska köket är en favorit och en stor inspirationskälla till vegetariska recept. Till exempel är Palak paneer gott, både med mifu, eller halloumi.  Jag får även inspiration från olika hemsidor och bloggar/instagram. Siri Barje har många bra recept.

Det måste smaka gott för att jag ska vilja äta det. Det kryllar av en massa vegetariska substitut i butikerna. Gillar man inte härkis eller tofu, finns det andra alternativ. Det finns dessutom en massa färdiga rätter att testa på, både i frysdisken, bland torrvaror och i kylskåpet. Jag gillar till exempel Knorr vego bites.

Mina favoritrecept

Svamppasta med spenat
Ett recept vi lagat många gånger, det är en favorit. Enkel att laga med några ingredienser, men smakar gott.

svamppasta

Palak Paneer
Jag har sett att Valio gör Paneer (ost), men jag har inte testat på den ännu. Vi brukar ofta göra med halloumi och det smakar lika bra.

Tikka masala med halloumi
Som sagt jag gillar indisk mat. Jag gillar även halloumi.

Sötpotatisenchiladas
En nyare bekantskap för mig, men definitivt något vi kommer att laga fler gånger.

vegetariska enchiladas

Makaronilåda med mifu
Det här äter vi, om inte en gång i veckan, så nästan. Vi äter aldrig vanlig makaronilåda mer, utan alltid det här. Det är mera som mac and cheese,  än vanlig makaronilåda och enligt mig mycket godare. Det här är också en typiskt exempel på hur jag inte kan läsa recept. Jag har aldrig märkt att det står eller. Att man antingen ska paprika, eller tomat, eller aubergine, eller kronärtskocka. Jag har alltid satt alltihop och undrat varför det inte ryms i formen 🙂 Men jag tycker det är godare så, annars blir det bara makaroner.

Vad är dina bästa tips för att äta mer vegetariskt?
2

Storm och löpning

Min iver till löpning är inte alltid på topp. Vädret hjälper inte alls till. Jag vill springa i solsken, eller ens i snö. Inte i detta gråa, trista väder och när det blåser full storm. På dagens löprunda kändes det som om jag skulle blåsa bort. Det var motvind, sidovind, medvind. Vind från alla håll och kanter, vilket gjorde det svårt att springa. Jag fick kämpa för att hitta fokus, hållas på benen och för att överhuvudtaget ta mig framåt. Hur mycket kan det blåsa egentligen?

storm plus löpning

Jag försöker hitta tillbaka till löpningen och springa två gånger i  veckan. Jag fokuserar fortfarande på styrkan, men jag vill börja springa mer. Planen är fortfarande att mest springa på känsla. Inga intervaller och inga långpass ännu, men ändå börja få mer struktur i löpningen. Inte bara springa när vädret är fint och jag har lust, utan även springa i sämre väder som regn och storm. Därför sprang jag idag, fastän vädret var som det var.

Det blev ett kort pass, men det blev ändå ett pass. Det är det viktigaste just nu. Att jag springer. Att jag känner mig som en löpare igen och veta att jag fortfarande kan springa. Jag kan springa fast det blåser eller regnar, fast jag inte har lust, eller har pigga ben. Jag vill hitta mitt flow igen. Där jag springer utan att tänka och att det känns enkelt. Inte som om jag först måste övertala mig till att springa, utan att jag bara gör det. Det går på automatik och det är det jag helst vill göra. Nu känns det som mitt andrahandsval. Jag vill hellre träna styrka inomhus.

Vad har hänt med mig?

0

Nästa resa går till

Efter många om och men har vi äntligen bokat vår nästa resa. Gissa vem som är ivrig?! Det är inte ens en månad kvar. Vart ska vi då?

Det är ett land vi aldrig varit till tidigare (daaah). Det är en världsdel vi aldrig varit till tidigare. Där pratas spanska. Landet i fråga har en historia med USA. Landet är förknippat med cigarrer och rom. Vår nästa resa går till…

nästa resa

Cuba! Nämnde jag förresten att jag är ivrig? Jag tänker mig en vecka av fun in the sun. Komma tillbaka brun som en pepparkaka och utvilad. Få se och uppleva en massa spännande. Lapa sol på stranden, äta och dricka gott och bara chilla. Det lär inte bli en shoppingresa, men det spelar ingen roll. Jag är ute efter sol, bad och värme.

Det kommer att bli ett skönt avbrott i vintern och något som gör att jag står ut med mörkret och kylan fram till våren. Det är en perfekt tid att resa på. När vi kommer hem är det ju vår. Nästan. Det är i alla fall närmare våren.

Vad gör man i Cuba då? Några tips? Maria här tänker jag främst på dig 🙂 Vet du om några bra blogginlägg eller bloggar om Cuba?

2

En tillbakablick på åren 2010-2019

Jag är visst riktigt innetillbakablickar för tillfället, men jag tycker i alla fall att det är kul. Dessutom tänker jag mig att det kan vara ännu roligare om några år att se tillbaka. Eftersom mitt minne är vad det är, är det bäst att skriva ner saker medan jag minns. Här kommer en tillbakablick över åren 2010-2019 utan inbördes ordning. Det har visst hänt en hel del.

En tillbakablick över 2010-2019

Nytt jobb

Sommaren 2011 sa jag upp mig från mitt dåvarande jobb och det var ett av de bästa besluten jag gjort. Bytte jobb, stressen minskade och arbetstiderna blev bättre.

Husköp och flytt

Nästan samtidigt som jag bytte jobb, köpte vi hus och flyttade. Bort från älskade Åbo och lägenhet i stan till ett hus i Pargas. Jag minns att de på banken försökte sälja något låneskydd ifall man blev arbetslös, men det inte gällde för mig eftersom jag bara jobbat två månader på mitt jobb och fortfarande hade prövotid.

Giftermål

År 2016 gifte vi oss och det är fortfarande en av de bästa dagarna i mitt liv. Så roligt hela dagen, en dag jag minns med glädje och kärlek.

Kissor

År 2016 blev vi även ägare till två busfrön till kissor. Jag hade lovat att ta den svarta katten, men när vi skulle hämta hem honom fanns det även andra lediga. Vi kom istället hem med två stycken. Alltid när Milli busar, påminner Sam mig om att det var jag som ville ha den svarta 🙂

tillbakablick

tillbakablick 2010-2019

musjakt

Resor

Det har nästan blivit en resa i året, ibland färre ibland fler. Vi har åkt på drömresan till Australien och Nya Zealand, vi har varit till Indien och vi har roadtrippat genom norra Europa. Vi har besökt storstäder, vi har slappat på stranden. Bott på fina hotell, bott på… mindre fina hotell. Alltid lika kul och alltid värt pengarna.

tillbakablick över åren

tillbakablick 2010-2019

Träning

Jag tänkte nästan glömma den viktigaste punkten. Jag har ju börjat träna under perioden. Vad som kanske började som ett viktminskningsprojekt och för att orka mer, slutade i något helt annat och mycket större och bättre. Två maraton senare plus en hel del andra lopp, kunde jag inte bry mig mindre om vikten.

tillbakablick 2010-2019

5

Är jag en löpare längre?

Jag har inte skrivit ut mina målsättningar för  året ännu. Jag har hintat lite om dem i och med min satsning på styrketräning på hösten och vintern. Inget är bestämt  och mycket hinner ändras, men jag vet att jag behöver ett mål att träna för. Jag vet inte ens om jag är en löpare mer.

jag en löpare

Förra året var lite av enbesvikelse”. Jag behöver ett fokus, ett mål, ett syfte. Annars blir jag för spretig i min träning. Vilket det självklart inte är något fel på, men fungerar inte för mig. Förra året sprang jag det minsta jag gjort på flera år. Jag cyklade visserligen betydligt mer, men även där blev målet lite av en flopp. För en bit in i cykelmålet, bestämde jag mig plötsligt för att satsa på löpningen igen, i och med möjligheten att springa i Tallinn. Och hade jag satsat tidigare eller mer på löpning, hade jag kanske kunnat springa en annan distans i Tallinn. Än ”bara” tio kilometer.

När jag äntligen bestämde mig för att springa Forssa halvmaraton i juni, då ökade mängden löpning. I maj låg mängden löpning på en för mig normal nivå. Då sprang jag 132 kilometer. Efter det har mängden bara sjunkit och sjunkit. Oktober landade på 28 kilometer. 28!! Det springer jag på en vecka då när jag tränar strukturerat. Då har det inte ens varit en bra vecka, utan en helt normal vecka. Nästan en vilovecka. Det har jag ju för tusan sprungit på ett pass när jag tränade inför maraton.

det är nervöst nu

Jag vet att det är bra att träna varierat, att all träning är bra träning och allt det där. Det är inte så att jag inte tränat. Jag vet det, men löpning är det jag tycker bäst om. Jag är ju en löpare. Det är det jag vill satsa mest på, det jag brinner för och det roligaste. Det är kul att cykla, det är kul med styrketräning, zumba är roligt. Meh! Jag kan inte komma över hur lite jag har sprungit. År 2018 hade jag som mål att springa 1100 kilometer innan året var slut. Under år 2019 blev  det inte ens 800 kilometer löpning. Det blev 771.

I år vill jag hitta tillbaka till löpningen. Springa mer, springa längre distanser och ha ett klart och tydligt mål. Jag behöver struktur i min träning. Veta vad jag ska satsa på, vilken distans och vilket lopp. Jag vill hitta tillbaka till känslan av att jag är en löpare. Just nu känner jag mig inte som en löpare och det känns konstigt. Jag känner inte igen mig själv.

träningsprogram halvmaraton

5
« Äldre inlägg

© 2020 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑