Okoordinerad och ofokuserad

Idag var det höstens sista zumba och det var något jag sett fram emot. Inte att det var sista gången, förstås, men att överhuvudtaget kunna gå. Jag har inte varit på zumba sedan oktober, det har inte alls passat med jobbet eller annars. Idag märktes det att jag inte varit på flera veckor. Jösses vad okoordinerad jag var. Jag var så lost i de flesta koreografier. Jag for till vänster, när andra for till höger. Eller så stod jag mest som ett fån och visste inte vad som vad upp och vad ner. Jag brukar inte ha svårt för att lära mig danskoreografier, men idag var det inte lätt.

okoordinerad och ofokuserad

Många av danserna var nya för mig, det var första gången jag gjorde dem idag. Tydligen har de varit med ett tag, för det var sista gången vi hade dem idag. När det börjar på nytt i januari, är det ny koreografi som gäller. Kanske jag hänger bättre med sedan och att jag inte är lika okoordinerad. Eller så är alla andra också ute att det inte märks lika tydligt vem som inte kan 🙂 Inte för att man måste göra ”rätt”, men jag har svårt att ta ut mig och rörelserna om jag inte vet vad jag ska göra. Jag får inte ut lika mycket av träningen, om jag mest står och funderar och försöker hänga med.

Det är kul med zumba i alla fall, fastän jag inte alltid hänger med. Jag gillar musiken, och när jag väl kan, då jäklar. Då är det hög puls, stora rörelser, höga hopp och riktigt kul. Jag gillar att träna i grupp. Jag blir pepp av de andra, tar ut mig mer och kommer i en bra stämning. Helt annat än att träna hemma på golvet via Youtube. Då känns det mest bara fånigt.

0

When in doubt, do core

Styrketräningen fortsätter och idag var det dags för veckans andra pass. Det lättare passet, utan vikter, eller med mindre vikter, där jag fokuserar mer på core och överkropp. Lättare är kanske inte riktigt en korrekt beskrivning, eftersom det kan vara tillräckligt jobbigt att träna även utan vikter. Jag har slarvat lite med coreträningen, och det märktes idag. Jag har tränat core, men kanske inte med ett tydligt syfte eller program. Lite övningar på måfå, utan desto större tanke på hur många repetitioner eller varv. Gjort tills jag blivit trött eller inte haft lust mer. Lite som jag styrketränade innan, när jag inte följe ett program.

alltid denna core

Idag gjorde jag mitt trogna P90X core synergistics program som jag brukar ta till om jag inte har inspiration till egen träning. Jag visste vad jag ville träna, men inte hur, och då är det bra med färdiga program. Jag märkte genast en stor skillnad. Det blir helt enkelt bättre när jag följer ett program. Någon annan som har bestämt hur många jag ska göra, och vilka övningar. Jag behöver inte tänka själv, utan jag kan bara hänga med. På det sättet gör jag också fler än jag skulle göra själv. Ska man göra 25, gör jag 25. Eller ska man göra i en minut, gör jag det. Det hjälper också att någon står och skriker på en. Hejar på en. Kom igen, fem till, you can do it! Och konstigt nog, orkar jag alltid fem till.

Jag gillar det här programmet, eftersom det är en blandning av mycket. Det är inte bara core, utan också armar och axlar. Det passar egentligen perfekt som det andra styrketräningspasset i veckan, eftersom jag sällan har inspiration till egna övningar. Kanske det här kommer att bli mitt nya upplägg? Mitt egenkomponerade benpass en gång i veckan och det här en gång i veckan.

0

Sammanfattning av träningen i november

Ny månad (igen) och dags att skriva en sammanfattning av träningen i november. November har varit en bra träningsmånad och jag har hittat ett upplägg som fungerar för mig. Jag har fortsatt med styrketräningen och kunnat öka på vikterna. Jag har sprungit och jag har yogat. Det som däremot totalt har lyst med sin frånvaro är zumban. Det blev inte ett enda zumbapass under november. Jag insåg det först nu när jag kollade i träningsdagboken. Det passar inte alltid med jobbet och när det passade för mig, var det ingen zumba. Den här torsdagen kan jag gå och då är det också sista gången innan det blir paus för julen. Men jag kommer förstås att fortsätta nästa år.

träningen i november

Träningen i november har rullat på bra. En vecka med mindre träning på grund av borttagning av visdomstand, men i övrigt bra flyt. Jag har känt mig som starkast/bäst när jag tränat styrka. Jag har utvärderat mitt styrkeprogram. Slutsatsen av det blev att jag nu tränar styrka annorlunda. Fortfarande två gånger i veckan, men annat upplägg. Ena dag med fokus på bara ben. Tyngre vikter, färre repetitioner och bara benövningar. Den andra dagen är det fokus på resten av kroppen. Core, armar och axlar. Lättare vikter och fler repetitioner. Jag får inte lika brutal träningsvärk längre, och jag tycker att jag blivit starkare. Jag kan ha mer vikt på stången och jag är säkrare i tekniken.

nytt träningsprogram

Löpningen är där som formen varierat mest. Ena dagen kan det kännas hur lätt som helst att springa, för att nästa pass kännas som om jag aldrig sprungit tidigare. Under november har det blivit löpning en eller två gånger i veckan. Jag har sprungit på känsla och tanken är mest att hålla igång löpningen. Jag försöker att inte stressa över hur lite jag har sprungit under hösten och istället lita på att styrketräningen är bra för mig. Att det kommer att göra mig till en bättre löpare.

träningen i november

Löpning: 34,3 km, 6 pass
Styrka: 9 pass
Yoga: 3 pass

Hur var din november?

2

Härligt väder, tungt ändå

Vilket härligt väder det har varit idag! Snö, solsken, krispig luft och allt var verkligen upplagt för ett bra löppass. Trots ett härligt väder, var det tungt att springa idag. Jag har kanske inte vant mig vid kylan och den torra luften ännu. Det känns mycket flåsigare att springa och som om jag inte får luft. Benen är pigga, men det är bara tungt. Andningen fungerar inte och allt känns mest jobbigt. Idag kunde jag i alla fall springa i dagsljus och njuta av det. Det var inte lika kallt som på fredagen och jag behövde inte frysa. Jag kortare inte heller av rundan, utan sprang min vanliga standardrunda.

vilket härligt väder

Jag funderade länge ifall jag skulle springa i mina icebugs eller inte, och jag valde till sist mina vanliga löparskor. Det var inte så halt ute, och det gick riktigt bra att springa med vanliga skor. Skorna var i alla fall inte problemet idag. Utan det var snarare en allmänt blä känsla i kroppen. Flåsigt, tungt och jag var tvungen att kämpa. Jag kom aldrig in i ett bra flow, där allting rullar på av sig själv. Där det känns som om jag kan fortsätta springa i oändlighet och där allting bara stämmer. Andningen fungerar, benen är lätta och det är bara en fot framför den andra. Nu måste jag jobba mycket mer mentalt. Inte börja gå, inte korta av och så vidare. När det stämmer, får jag snarare tvinga mig själv till att stanna.

Som tur har jag sprungit så länge att jag vet att dagsformen varierar. Jag blir inte lika orolig längre, utan jag vet att det går upp och ner. Speciellt förstås nu när jag inte sprungit lika mycket som jag brukar, utan istället har fokuserat på styrketräning. Jag har inte vanan inne och det är klart att det känns jobbigare då. Dagens runda var dessutom inte bara dålig. Jag fick som sagt springa i dagsljus, vädret var härligt och det blev ändå sju kilometer. Inte fy skam!

0

Springa i snö

Knappt hann jag skriva mitt inlägg om vintern, innan den kom. Snön, halkan och kylan. Igår blev det premiär för att springa i snö. Jag hade glömt bort hur jobbigt det känns första gången. Hur tungt det är för benen, hur jag måste trippa fram och ändra löpsteget och hur mycket mina luftrör protesterar. Igår var det inte ens såå kallt, det bara kändes så. Fingrarna frös till is och framsida lår var illröda när jag kom in i värmen igen. Men visst är det fint ute och betydligt ljusare nu med lite snö.

springa i snö

Gårdagens löprunda blev en kortis. Jag hade inte annars heller planerat att springa långt, men jag blev tvungen att korta av det. Jag frös helt enkelt för mycket. Det var inte behagligt att springa, det kändes mest bara jobbigt och kallt. Det blev bättre mot slutet när jag hade fått upp värmen och kommit igång, men vid det laget var jag nästan redan hemma. Mot slutet av rundan kände jag mig mer som mig själv igen och jag kunde ta ut steget. Inte trippa fram, utan springa som vanligt. Ifall vädret fortsätter så här, kommer jag att vara tvungen att springa i mina icebugs. De är jättebra mot halkan, men är tyvärr ungefär de klumpigaste skorna i världshistorien.

Det verkar som om jag får njuta av vintervädret ännu i ett par dagar. Det har lovats soligt och fint väder tills imorgon och jag hoppas på att kunna springa då igen. Jag är nämligen ledig och vill passa på att springa i dagsljus. Sol, snö och löpning. Finns det något bättre?

Tycker du om att springa i snö?

0

Tio frågor om vintern

Har jag nämnt att jag gillar listor? Ny säsong, kräver ny lista. Den här gången om vintern. Listan hittade jag hos AnnaxEmilia. Fyll gärna i du också, jag gillar nämligen även att läsa listor.

tio frågor om vintern

Tio frågor om vintern

Vilket är ditt favorit vinterplagg?
Min vita kappa från Zara som var dyr, men som var en present åt mig själv efter Tallinn maraton ifjol. Jag hade den som morot, klarar jag mitt tidsmål får jag köpa den. Alla vet väl vid det här laget hur det gick? Hur många gånger har jag inte tjatat om Tallinn? Jag är även väldigt förtjust i en annan jacka, också den köpt i Tallinn.

tio frågor om vinten

Vad gör du helst en typisk kall vinterdag?
Om det är soligt, fint och snö, springer förstås. Eller en lång promenad på isen. Min köldgräns går vid -15, är det kallare än det, ligger jag under fyra filtar på soffan och kollar på serier.

Har du något mål med vintern?
Jag kommer att fortsätta med mitt höstmål. Fokusera på styrketräningen och bygga upp en stark kropp.

Favoritfärg denna årstid?
Jag gillar alltid gult, oberoende av årstid. Mycket färger, rött, gult och grönt.

tio frågor om vintern

Vad dricker du mest på vintern?
Vad som helst som är varmt. Kaffe, glögg, varm saft, kakao, chai latte.. Och rödvin.

Bakar du mycket på vintern?
Jag bakar mycket till jul, men inte annars. Inte mer än vanligt i alla fall.

julgodis favorit

Bio eller hemmabio?
Med tanke på att jag bara ser på tv-serier och Youtube måste jag väl svara hemmabio.

Vad har du för vinterskor?
Icebugs när jag springer. Varför har jag inte sprungit med dem tidigare, och bara halkat runt? Knähöga, svarta stövlar/boots annars.

mina icebugs

Hur ser en typisk vinteroutfit ut för dig?
Jeans, tröja, kappa, halsduk, mössa, vantar.

Ser du framemot vintern?
Jag ser framemot julen, men den 2a januari är jag redo för vår och sommar. Då ska all jul ut och jag är done med vinter och snö. Tyvärr är det ofta då det börjar, och det betyder 3-4 månader av vinter ännu. Senast i mars någon gång börjar jag tappa humöret. Som tur brukar vi oftast ha en resa bokad då.

vårkänslor i luften

Gillar du vintern?

0

Jag yogar, men fortfarande ingen Dedicate

Jag vet inte varför jag bryr mig så mycket om Dedicate. Sedan jag skrev det inlägget, har jag yogat två gånger, men inget av gångerna har varit Dedicate. Jag yogar ju, och det borde vara huvudsaken, inte vilket program jag följer eller vilket pass jag gör. Det känns bara irriterande att ha lämnat något på hälft. Speciellt när jag bara har ett ynka pass kvar från programmet och sedan är det den tredje utmaningen jag fullföljt med Adriene. Jag har tidigare gjort 30 day yoga challenge och True. Av dem var 30 day yoga challenge min favorit, och från den gör jag fortfarande ibland pass.

När jag yogar just nu väljer jag nästan alltid någon form av runner’s yoga. Även om jag inte springer så mycket för tillfället, innehåller den typens yogaprogram oftast väldigt sköna stretchövningar för benen. Baksida lår, höftböjare och höft. Precis vad jag behöver och som känns sköna efter ett hårdare styrketräningspass. När behöver man (jag) liksom inte stretcha benen?! Det är alltid något som känns stelt, om det sedan är från löpning eller styrketräning.

jag yogar

Jag ska fullfölja Dedicate, bara för att det är irriterande att lämna det med ett pass kvar. Jag hoppas att Adriene kommer med en ny serie nästa år som passar mig bättre. Dedicate och jag blev aldrig riktigt kompisar. Jag hoppas på en serie med mer flow, mer tempo och mindre meditation och stillhet.

0

Drömmer om resor

Här sitter jag och drömmer om resor. Vintersemestern är önskad, och i väntan på att den ska bli godkänd kan jag drömma mig bort. Bort från snö, slask, grått och kallt och till varmare breddgrader. Indien, Singapore, Vietnam, Thailand. Eller Medelhavet, men dit reser man kanske inte i mars? För jag vill ha sol och värme, och inte 15 grader.

Tydligen är jag inte den enda som drömmer om resor för tillfället, för mitt allra mest lästa inlägg på bloggen just nu är det om fåglar och fågelskådning i Gambia. Google och SEO har verkligen ökat på trafiken till mina reseinlägg. Det är dagligen någon som klickar in på de inläggen. Inte för att jag klagar, det är alltid kul med fler läsare och trafik.

Det känns som om det var evigheter sedan vi var på resa senast, även om jag vet att vi reser mer än många andra. Det blev bara en längre resa det här året, till Gambia i april. Plus några miniresor till Tallinn, men dem räknar jag inte med. Dit är vi så ofta, att det nästan känns som hemma. Har jag kanske nämnt det tidigare att jag älskar Tallinn?

Så vart ska nästa resa gå då? Ingen aning faktiskt. Jag brukar inte ha så stor skillnad. Bara det är varmt och soligt, då är jag nöjd. Strand, sol, värme och chill. Jag behöver inte så mycket upplevelser, varken historia, eller museum. Jag vill ha värme.

drömmer om resor

Vad är dina bästa tips? För en veckas resa i februari, mars eller april? Och säg nu inte Kanarieöarna 🙂

2

Nytt träningsprogram

Projekt styrka fortsätter med ett nytt träningsprogram. Jag har behållit delar från mitt tidigare program, men eftersom jag tycker att jag blivit starkare, har jag delat upp det. Bara fokus på ben en dag, och fokus på resten av kroppen en annan. Orsaken är för att jag behöver högre vikter för benen, men fortfarande samma för överkroppen. Istället för att hålla på och växla med en massa olika vikter, plocka av och på från stången, väljer jag istället det här upplägget. Det blir ett effektivare och kortare pass. Längre är inte alltid bättre. Speciellt inte om hälften av tiden går åt till annat.

Det är kul med ett nytt träningsprogram. Det känns som nytt, fastän det är i princip samma som tidigare. Idag var första gången som jag testade det här upplägget. Jag har behållit alla mina benövningar från mitt tidigare program, men även lagt till några. Främst övningar för spänst och explosivitet. Step up på en bänk och enbensböj mot bänk.

Jag kommer att vara förvånad om jag inte har träningsvärk imorgon. Benen skakar fortfarande fastän det är två timmar sedan jag tränade. Det gjorde tydligen stor skillnad att lägga på mer vikt på stången. En annan kul sak som jag upptäckte, var att jag nog kan lägga på ännu mer vikt. Nästa gång sedan. För det kommer garanterat att bli en nästa gång.

nytt träningsprogram

Jag är väldigt ivrig på styrketräning fortfarande. Det är kul att märka skillnad och att jag blivit bättre. Det ger mig motivation till att fortsätta och försöka utvecklas. Bli bättre, starkare och förhoppningsvis även märka en skillnad i löpningen.

0

Vad hände med yoga Dedicate?

I början av året släppte Adriene en ny yogaserie, Dedicate. Först var jag inte så imponerad av serien, men ju fler avsnitt jag gjorde desto bättre blev det. Det var svårt i början, eftersom jag tyckte det var så annorlunda mot hennes tidigare serier. Längre avsnitt, mer meditation och inte lika mycket flow och tempo som jag gillar. Fokus på andra saker och därför svårt för mig. Men jag gav det en chans och det var alltid den serien jag valde när jag skulle yoga.

Jag följde Dedicate ändå till sommaren, men sedan föll det bort. Jag valde andra videon. Yoga för cyklister, yoga för fötter, runner’s yoga med andra instruktörer. Jag glömde helt bort Dedicate. Jag kollade bakåt i träningsdagboken på jogg.se och märkte att jag har bara ett avsnitt kvar. Ett! Klart att jag måste göra klart serien då.

yoga dedicate

Jag har gjort utmaningar och följt program med Adriene tidigare, och jag har alltid fullföljt dem. Tanken är säkert att man ska göra trettio dagar i rad, jag gör mina… Tja på ett år då ungefär 🙂 Kanske jag skulle få bättre resultat och tycka att det var roligare om jag gjorde alla i följd. Inte ett avsnitt i veckan, för att byta instruktör och program hipp som happ. Jag kommer inte ihåg rörelserna och vad hon pratade om i senaste avsnittet när jag gör det så sällan. Inte för att det väl egentligen spelar någon roll, men de bygger ju på varandra. Nu ska vi stretcha ut trötta muskler, för att vi igår gjorde ett tyngre pass.

Eftersom jag gjort trettio dagars utmaningar med Adriene tidigare, vet jag att den sista dagen alltid brukar vara freestyle. Hon instruerar inte mycket, utan man får själv göra vad man känner för och vill. Vad man ”lärt sig” under de trettio dagarna. Jag som just gör yoga via Youtube för att jag inte kan själv. För att jag inte har inspiration till att göra själv. Jag behöver och vill ha guidning. Plus att jag nu när jag inte följt Dedicate på över tre månader knappt kommer ihåg nåt mera. Kanske det blir extra mycket freestyle för mig?

2
« Äldre inlägg

© 2019 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑