Månad: februari 2016 (sida 1 av 3)

Min kropp överraskar mig

Jag är nästan förvånad över hur bra det känns i kroppen idag efter gårdagens långpass. Det är inte precis vardagsmat för mig att springa så långt som jag gjorde igår och jag trodde nog att jag skulle känna av det i kroppen idag. Men nej, kroppen verkar ha återhämtat sig bra.

Jag har trots bra känsla i kroppen haft en vilodag idag. Hela den här veckan blir en lite lugnare vecka, för det är mycket på jobbet och på lördagen ska vi på en mini resa med sambon för att inleda semestern. Så det blir per automatik lite mindre träning den här veckan. Nästa vecka har jag semester som sagt och då kan jag träna som jag vill.

Den här veckans träningsplan ser i alla fall ut som följer:

Måndag: vilodag
Tisdag: styrketräning
Onsdag: vilodag eller möjligtvis lite rörlighetsträning/yoga
Torsdag: zumbaFredag: löpning distanspass ca.12km
Lördag: löpning kortare distans ca.8 km
Söndag: vilodag

Hoppas att du får en fin vecka!

 

Dela gärna

Långpassrekord

Idag sprang jag det längsta jag någonsin gjort om man inte räknar med mina tre halvmaraton. Jag sprang hela vägen hem från jobbet! Tidigare har jag alltid sprungit hemåt och så har jag antingen tagit bussen sista vägen eller så har min sambo hämtat mig, men idag alltså sprang jag hela sträckan!

Jösses vad jag är stolt över mig själv! (Får man vara det?) Äh klart som fan att jag får vara det! Det blev nästan 19 kilometer, det gick inte direkt i min tävlingsfart på halvmaraton, men det struntar jag i. Huvudsaken är att det gick och att jag känner att jag har det i mig för kommande långpass och maratonsatsning.

 

Nu är självkänslan på topp! Jag gick lite mellan varven i uppförsbackarna för att lite spara kraft och samtidigt så drack jag lite smoothie. De funkade riktigt bra med magen att ta smoothie och jag tyckte nog att jag fick en energiboost av det. Jag och min mage är inte så förtjust i sportgels, men smoothie gick bra. Så nu ska jag köpa mig fler smaker att testa på kommande långpass, för nu vill jag bara springa längre och längre.

Imorgon blir det dock en välförtjänt vilodag. Jag har inte riktigt funderat ut nästa veckas träningsschema ännu, jag får se lite hur kroppen känns efter dagens pass. Återkommer med planen senare i veckan.

Dela gärna

För att citera Nike

Just do it! Idag var en typisk sådan dag där jag inte hade lust att springa. Eller lust och lust, jag kände mig lite trött och tyckte att jag hade annat som jag borde göra istället. Så jag sköt upp det och sköt upp det och tänkte tills sist att jag far på en kort runda i alla fall.

Jag har varit ledig hela dagen idag och hade ursprungligen tänkt fara och springa redan tidigt på dagen, men… Jag tänkte att jag måste tvätta först, dammsuga, fixa det här, göra det där… Mitt i allt var klockan tre på eftermiddagen och jag hade inte gjort något vettigt egentligen, bara gått runt och plockat. ( och slösurfat…)

Jag bestämde mig till sist för att ta mig i kragen och fara ut på en kort runda, det har trots allt varit jättefint väder. Jag hade tänkt mig en runda runt kvarteret typ, bara ta mig ut och lufta på benen lite. Och vad händer när jag kommer ut genom dörren?!

Plötsligt var jag inte trött längre och hade världens springlust så hela passet slutade på elva kilometer. Så ibland går det bäst för mig när jag inte funderar för mycket, utan bara springer. På med kläderna bara och ut genom dörren, så brukar det mesta lösa sig sedan.

Happy friday! Nu väntar sju dagar jobb på raken och sedan en välförtjänt semester!

Dela gärna

Middagstipset

Nu har ni säkert alla vid det här laget ätit middag redan, men ta det här som ett tips. En av mina favoritmaträtter är soppa, gärna puré och med mycket smak. Soppa är väldigt enkelt att variera, lätt att laga och går oftast fort att laga också. Så mer soppa åt folket!

Dagens middag bestod just av soppa, ifall ni inte redan klurat ut det. Denna gång blev det batat (=sötpotatis) soppa, kryddat med chili och ingefära. Perfekt för en kall dag och nu i sportlovstider.

Här är receptet för ca. fyra portioner. Jag brukar inte vara så bra på att följa recept, så alla mått är på ett ungefär.

Du behöver:
1,5 kg batat
ca 1,5 liter vattenbuljong av nåt slag (jag använder kycklingfond, ca 2 msk)
1 tsk sambal oelek (här kan man ju sätta mindre/mer, använda färsk chili…)
1 tsk ingefära paste (eller färsk, jag har alltid hemma såndär kräm på burk)

eventuellt:
2 dl grädde
1 dl naturell yogurt
2 msk mögelost

Koka upp allt detta tills bataten är mjuk, 20 minuter kanske. Sen tar du fram din stavmixer/blender och kör tills det är puré. Jag brukar ännu tillsätta en burk grädde eller kokosmjölk för att få den extra krämig.

Idag serverade jag soppan tillsammans med en röra gjord på mögelost och naturell yogurt. Jag tog ca 1 dl yogurt och en liten bit ost och mosade/blandade ihop allting medan soppan kokade. Supergott med något salt till eftersom soppan i själv av ganska söt.

Smaklig måltid!

 

Dela gärna

Höft update

Jag kände ju av min vänstra höft lite under måndagens löppass och beslöt mig således för att korta av min planerade runda och komma hem istället. Nu har det gått några dagar och jag tror jag vågar påstå att det var snön och oplogade vägar som påverkade. Nu känns allt bra igen. Det gjorde det i.o.f.s igår redan, men jag tog en vilodag för säkerhets skull.

Idag har jag tänkt göra ett lättare styrketräningspass efter jobbet för att känna på höften och imorgon sedan testa på löpning igen. Det har igen (!) snöat massor, men nu är det mera pudersnö och inte snösörja. Så förhoppningsvis känns allting bra imorgon så kan jag springa som planerat.

Den här veckan hade jag tänkt få in fyra löppass. Normalt springer jag tre gånger i veckan, men i och med att zumban har sportlovspaus, kan jag springa fyra gånger den här veckan. Längre fram i vår sedan när jag trappar upp min träning inför maraton blir det nog att springa fyra gånger i veckan. Fast då har zumban slutat för säsongen, så då borde det fungera. Dessutom är det ljust på kvällarna sedan också. Längtar dit! Det är så skönt att det inte är beckmörkt när jag slutar jobbet nu heller…

Dela gärna

Planer inför veckan

Den här veckan är det sportlov i södra Finland, vilket betyder att zumban har paus och att jag antagligen kommer att jobba lite längre dagar än normalt. Idag är jag i alla fall ledig och har redan hunnit med en massa.

I natt har det igen snöat massor och i dag föll de på min lott att skotta snö. Som tur har vi inte så stor yta som behöver skottas, så det gick relativt snabbt och smärtfritt. Dessutom som byggde jag en snö”gubbe”, kanske det blev mer en björn. Jag tycker den blev ganska söt, med tanke på att det är säkert 20 år sedan jag senast byggde snögubbar. Det var hur skoj som helst, borde definitivt göra sånt oftare.

Efter all snöröjning var jag ute på en liten springtur. Den blev lite kortare än planerat för jag började känna av min vänstra höft lite. Vägarna var inte plogade överallt ännu, så det blev ett plumsande och kanske det påverkade mitt löpsteg. Eller det är väl klart att det påverkade mitt löpsteg och kanske det är därför min höft blev irriterad. Så jag tog det säkra före det osäkra och kom hem. Vill inte riskera att få någon skada nu när jag är så pepp på att springa.

I övrigt ser veckans träningsplaner ur som följande förutsatt att min höft inte blir värre. Nu känns det redan betydligt bättre, så jag hoppas att det bara var snön som påverkade den. Men träningsplan vecka 8:

Måndag: lätt löpning – check
Tisdag: styrka
Onsdag: vilodag
Torsdag: lätt löpningFredag: löpning distans ca 10 kilometer
Lördag: vilodag
Söndag: löpning långpass ca 18 kilometer

Hur ser din vecka ut?

Dela gärna

Veckosummering vecka 7

Den här veckan slutar trots en snöplig start, helt okej träningsmässigt. Totalt har det blivit tre löppass, ett pass styrka och en zumba timme. Måndagens löppass var lite av en flopp, så det vill jag helst glömma, men i övrigt har veckan varit bra.

De två senaste löppassen gick ju utmärkt och nu är jag mer pepp än någonsin på att springa och träna inför maraton. Jag kan fortfarande inte fatta att jag sprang 16,5 kilometer igår! Kroppen känns pigg idag, det känns knappt av att jag sprang så långt igår. Lite kanske att mina baksida lår är stela, men i övrigt så har kroppen återhämtat sig bra.

Idag har jag haft en vilodag och inte tränat något. Vi har varit på kaffe till min sambos föräldrar och så städat och grejat här hemma. Skönt med en sådan söndag ibland. Att bara ta det lugnt och inte göra något. Nu blir det ännu lite söndagsmys i form av film och lite godis. Perfekt sätt att avsluta veckan!

Dela gärna

Ett långpass som heter duga

Vilken känsla i löpningen idag alltså! Jag är så glad och nöjd just nu över dagens långpass. Jag skrev ju igår att jag siktade in mig på ca 15 kilometer idag, och det blev hela 16,5 (!). IIK! Föreställ er en fnittrande fåntratt som är väldigt lycklig för tillfället och sitter och småler. Sa någon runner’s high?

Nu känns det igen betydligt bättre inför sommarens stora mål, det känns helt klart genomförbart. Efter förra veckans problem var allt bara blä och jag ville bara ge upp satsningen. Nu är självförtroendet tillbaka och det känns som om det är på väg mot rätt håll igen.

Nu vet jag att jag har längre sträckor i kroppen och att jag orkar springa hela vägen. Tidigare har jag kanske sprungit där kring 12 kilometer och tänkt att jag säkert skulle orka mer, men idag fick jag bevisat att jag faktiskt orkar mer.

Jag är så pepp på löpning just nu! Nästa vecka söndag har jag tänkt att jag ska springa hela vägen hem från jobbet. Tidigare har jag sprungit hemåt och sedan tagit bussen sista biten hem. Jag tror att det är ungefär 18 kilometer hem och med tanke på att dagens pass gick så bra, så tror jag att det kommer att gå galant!

Har du tränat något idag?

 

Dela gärna

Äntligen lite löpning!

Jag lämnade er visst med ett deppigt inlägg sist, men nu är jag tillbaka igen. Idag efter jobbet var jag nämligen på en efterlängtad löptur och idag kändes allt bra. Ingen krånglande mage mer, utan pigga ben och bra flyt.

Jag är väldigt nöjd över dagens pass. Det blev en perfekt inledning på helgen. Jag är nämligen ledig i tre dagar nu, hur lyxigt är inte det?! Jag är väldigt sällan ledig lördag och söndag kombinerat, bara var fjärde helg,  och nu är jag dessutom ledig måndag också. Det ska bli så skönt och för en gångs skull har vi inget inplanerat.

Möjligtvis att vi far till min sambos föräldrar på söndagen, men i övrigt inga stora planer. Eftersom dagens löppass gick så bra, så tänkte jag göra ett försök till långpass imorgon. Jag siktar in mig på 15 kilometer, men ingen tidspress. Långt och långsamt ska vara ledorden. Bara mata på och tänka positiva tankar.

Ah, so excited! Dagens pass alltså! Nu är jag så pepp på att springa igen. Det firar vi och ledig helg med en gammal hoppbild från Grekland i fjol. Ungefär så här glad känner jag mig nu också!

Dela gärna

Kan man inte springa, får man roa sig med andra saker

Som att köpa nya träningskläder till exempel. Idag kom jag hem med nya tights, pannband och strumpor. Min mage och jag är inte riktigt kompisar ännu heller, så jag håller mig borta från löpningen en stund. Jag sprang en kort runda i går, för att testa hur det känns, men tja… Näe! Inget vidare ännu!

Gårdagens runda blev knappa tre kilometer, ett varv runt kvarteret ungefär. Det positiva med passet var att benen kändes pigga och att farten var bra, men magen… Not so much! Sen tror jag nog också att mitt huvud spökar lite och att jag låter de negativa tankarna och funderingarna ta över. Det blir som en sån där, självuppfyllande profetia, typ. Jag är så rädd över att något kommer att hända, att det gör det bara för att jag går och tänker på det och oroar mig för det…

Nå ja, idag blev det istället zumba och det funkade bra. Imorgon blir det en planerad vilodag och sedan veckans styrketräningspass på torsdagen. Till helgen ska jag ge löpningen en ny chans. Då litar jag på att magen är i skick igen och att det går bra att springa.

Dela gärna
Äldre inlägg

© 2017 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑