Månad: januari 2017 (sida 1 av 3)

Bloggpaus

Nu kommer det troligtvis bli en bloggpaus på ett par veckor. Ikväll startar nämligen vår resa till Australien. Idag firar vi ett halvt år som gifta och det ska bli så härligt att äntligen  komma iväg. Som vi har längtat och planerat.

Jag vet inte hur det kommer att vara med internetuppkoppling där och ifall jag kan uppdatera eller inte. Jag lovar att ta en massa bilder och berätta om resan sedan. Jag hade stora planer på att tidsinställa några inlägg, men det blev till inget…

Vi hörs när vi hörs!

1-59

Dela gärna

Brunch, packa och resfeber

Det är nära nu! Imorgon ska jag först jobba lite och sedan äntligen bär det av. Jag börjar vara nervös och pirrig redan, det känns verkligt nu. Att vi imorgon faktiskt ska påbörja vår drömresa. Jag har packat (och packat och packat) och försökt att komma ihåg allt. Jag tycker det är så svårt att veta vad jag ska ta med mig. Hur mycket kläder behöver jag egentligen?

Idag hade vi brunch med flickorna. Jag kallar dem så, flickorna. Det är mitt kärngäng av kompisar, vi har känt varandra sedan lågstadiet. Det var riktigt skönt att för en gångs skull ha en lång frukost. Bara ta det lugnt, äta i lugn och ro och ha tid att umgås och prata.

2017-01-29-11-29-04

Jag hade först tänkt träna idag, springa en sista runda innan resan.Jag hade velat springa åtta kilometer för att komma upp i 140 kilometer löpning för januari. Jag kom dock ganska snabbt på andra tankar. Det är nämligen svinhalt ute och jag vill verkligen inte ramla nu och skada mig. Jag tror att jag istället kommer att köra ett träningspass hemma. Åtta kilometer hit eller dit spelar inte någon roll i det långa loppet. Däremot skulle ett brutet ben eller arm förstöra min resa.

 

Dela gärna

Varför jag springer

Träningsblogga-Ida har många gånger berättat om hur hon började springa för att hon inte hann med spårvagnen en gång… Idag var jag i en liknande situation. Jag slutade jobbet 19:15, min buss startade 19:15 och jag ville verkligen hinna med den. I mitt huvud tänkte jag att det tar ungefär 8 minuter för den att komma till min hållplats och det tar ungefär 10 minuter för mig att gå. Jag hinner.

Halvvägs till hållplatsen inser jag att jag inte kommer att hinna. Jag får helt enkelt springa till den. Sagt och gjort. Jag sprang. Med vinterkappa, vinterkängor, mössa, shoppingpåsar och vad fan. Men! Jag hann!

Med fem sekunder till godo spurtade jag till hållplatsen och såg bussen komma. Jag hann inte ens ta fram busskortet, utan jag fick gräva fram det ombord på bussen… Med det spelar ingen roll, för jag hann med bussen!

Tack <3 löpning! Jag visste väl att alla pass i regn och rusk var till nytta!

2016-05-30-12-26-34

Dela gärna

Idioti

Av någon konstig anledning igår så tyckte jag att ett bra återhämtningsmål efter ett längre löppass var kaffe och kex. Då hade jag ätit normal frukost innan och sedan inget mer. Jag springer min runda på lite över 11 kilometer, kommer hem, tar en dusch och glömmer bort att äta. Dricker en kopp kaffe, äter några kvarblivna kex och fortsätter dagen som om inget hänt.

Självklart med den konsekvensen att jag var vrålhungrig vid middagstid. Åt en rejäl portion av woken och var fortfarande hungrig. Åt lite kvällsmål ännu på kvällen, för hungern hade inte gett med sig. Inte så konstigt förstås, eftersom det enda jag ätit under dagen var två skivor bröd, tre koppar kaffe och några kex. Och tränat.

Idag har ätandet fortsatt. Det är som om kroppen fortfarande är ”efter”, när jag inte åt bra igår. Skärpning Heidi!

2016-12-24-14-24-25

Dela gärna

Vegetarisk wok

I linje med min målsättning för 2017 att äta mer vegetariskt och inte alltid välja köttalternativet, så har jag idag lagat vegetarisk wok. Jag var sugen på wok och hade redan av gammal vana tänkt laga som jag alltid gör, dvs med kyckling. Sedan kom jag på att wok måste väl vara en av de lättaste maträtterna att äta utan kött eftersom det till största delen består av grönsaker i alla fall. Jag valde att använda tofu istället för kycklingen och så gjorde jag som jag normalt brukar.

Du behöver för ca. 4 portioner:
2 st morötter
1 (röd)lök
broccoli
gröna bönor
kinakålnudlar
1 paket tofu
1 dl sweet chilisås
ca ½ dl soja
riven ingefära
cashewnötter

2017-01-25-17-45-44

Börja med att blanda marinaden till tofun i en skål. Blanda samman chilisåsen, sojan och riven ingefära. Jag använder mig av paste på burk och tog kanske 2 teskedar. Jag gillar ingefära så brukar ösa på rejält.

Skär tofun i kuber och blanda med marinaden.

2017-01-25-18-08-12

Skala morötterna och strimla dem. Jag brukar strimla remsor med potatisskalaren. Skiva löken i halvmånar, strimla kålen och bryt broccolin i mindre buketter.

Koka nudlarna enligt anvisningen på paketet. Kanske något kortare tid eftersom de skall blandas med woken sedan.

Hetta upp lite olja i en stor stekpanna eller wokpanna ifall du har en sådan. Lägg i grönsakerna och fräs en stund. Jag vill att de fortfarande ska ha ett tuggmotstånd.

Häll i tofun med marinaden. Det bildar sedan såsen till woken. Låt nudlarna rinna av och blanda även i dem. Här gäller det att ha valt en tillräckligt stor stekpanna… Det hade inte jag 😉

Strö över cashewnötter och njut.

(Proffsbloggare som jag är kom jag ju förstås inte ihåg att fota den färdiga maträtten. Som tur blev det över till lunch och bilden är således tagen av lunchburken. Nå ja, det var gott i alla fall. Jag saknade inte kycklingen.)

2017-01-25-18-51-56

Dela gärna

Tänk om jag tappar allt?

Om en vecka vid den här tiden sitter jag på ett flygplan på väg till Australien. Idag har jag äntligen tagit itu med packningen och det första jag packade ner var träningskläder. Det var det lättaste att bestämma mig för vilka, shortsen och linnen. Det har lovats varmt väder och jag klagar inte.

Men… Träningen då? Jag tycker att det är jobbigt att springa i värmen i Finland på sommaren, och då snackar vi om 20-25 grader. Hur tusan ska jag klara av att springa i betydligt varmare temperaturer, upp mot 40 grader? Jag har planerat in resan som återhämtningsveckor, men jag vill ändå träna något. Två veckor utan träning alls, gör mig nojig.

Tänk om jag tappar allt? Just precis som mina löprundor har börjat fungera pulsmässigt. Igår sprang jag knappa åtta kilometer och medelpulsen var 142 och farten 7:35. Det är sjunde (!!) passet på rad jag sprang som jag tänkte att yes! äntligen börjar jag se resultat av allt slit med att springa med lågpuls.

Jag vill inte avbryta träningen nu när jag äntligen hittat ett flow. Samtidigt vet jag ju att återhämtning är bra och vi kommer självklart att röra på oss under semestern. Dessutom borde i alla fall två av tre hotell vi bokat ha gym. Så det finns den möjligheten förstås.

Meh! Lite nojig är jag.

2017-01-22-11-39-26

Dela gärna

Sammanfattning vecka 3

Den här veckan kan sammanfattas med ett enda ord: Super. Jag har haft sånt flyt med träningen den här veckan att det inte är klokt. Alla min pass har gått bra, med undantag för en liten liten dipp på fredagens löptur. Det känns som om mitt kämpande och slit med att springa med lågpuls äntligen har gett resultat. Jag har kunnat springa på i bra farter och pulsen har hållits hanterbar.

Veckans träning har sett ut så här:

Måndag: styrketräning hemma
Tisdag: löpning 9 km (puls 141, 7:30 tempo)
Onsdag: löpning 17 km (141, 7:57)
Torsdag: välförtjänt vilodag
Fredag: löpning 6,5 km (145, 7:40)
Lördag: vila
Söndag: löpning 6,5 km (141, 7:22)

Totalt nästan 40 km löpning!

2017-01-22-20-17-18

Dela gärna

Packa pappas kappsäck

Alltså vad behöver man med sig till en två veckors drömresa till Australien egentligen?
Mitt packande går inte alls framåt… Jag vet inte vad jag ska ta med mig. Det enda jag hittills åstadkommit är att jag tagit fram resväskan och att alla mina sommarkläder ligger utspridda på golvet.

Jag vet ju på ett ungefär vad jag behöver. Nånting att ha på stranden, nåt att ha ifall vi far på utflykt=”vardagskläder”, nåt lite finare till middagar på kvällen, träningskläder förstås. Problemet är bara att jag måste bestämma mig för vad jag ska ta med mig. Jag kan ju inte ta med mig alla kjolar och blusar precis, utan de måste gå att kombinera. Så det hela har hittills slutat med att jag gett upp och inte packat något alls.

Fast jag har ju en hel vecka på mig fortfarande. Milli bestämde sig för att komma med på resan i alla fall. 🙂

2017-01-21-19-22-03

Dela gärna

Mina träningsfavoriter x 10

Nu ska jag ta och fylla i listan om mina träningsfavoriter, som var planerat redan igår. Det finns även många andra som fyllt i samma lista, du kan läsa fler här, här eller här.

Favoriten i hörlurarna
Det var faktiskt väldigt länge sedan jag sprang med musik. Tidigare gjorde jag ALLTID det. Favoriten var/är samma typ av musik som jag annars gillar, latinamerikansk pop och reggeaton. Tänk Pitbull, Enrique Iglesias och liknande.

Favoritövning i gymmet
Jag tränar inte på gym, men brukar köra styrka hemma. Favoriten är benböj, antingen med vikter eller med hopp. Brukar bränna härligt, och resultera i träningsvärk nästa dag.

Favoritdryck under träning
Vatten alla gånger. Min mage är inte förtjust i sportdryck, jag brukar sällan våga dricka det på lopp. Efter lopp cocacola och kaffe.

Favoritpass på gymmet
Som sagt tränar jag inte på gym, men jag gillar zumba och det finns väl också på gym? Så jag svarar zumba. OM jag tränat på gym, kan jag gissa att jag gillat dansinspirerade pass.

Favoritfärg på träningskläderna
Så färgglatt som möjligt, så att sambon skäms när vi är på lopp 🙂 Nå inte riktigt så farligt, men färgglada neonfärgade toppar och typ svarta tights. Oftast mörkt nedtill, i alla fall om det är långa tights.

2016-08-26 12.20.33

Favorit pre workout
Ostmacka, banan, kaffe

Favorit post workout
Banan, yogurt eller kvarg och (kall)kaffe med mjölk, typ islatte. Efter lopp bulle, jag gillar inte ens bullar i normala fall, men efter lopp så slurps. Förra sommaren på Paavo Nurmi halvmaraton, var jag så trött och slut när jag kom i mål, jag riktigt längtade efter bullen vi alltid får. Och så fick vi ingen! Jag bara, var är min jäkla bulle! Jag vill ha en bulle!

2016-08-28-13-46-41

Favoritstretchövning
Även jag gillar duvan…

Favoritträningsredskap
Kanske ett par hantlar… Oftast tränar jag med såna eller bara med kroppsvikt.

2015-12-17 19.00.13

Favoritgym
Vad är det med alla dessa gymfrågor? Det enda gymmet jag någonsin tränat på är det lokala, så jag säger det. Sports gym.

Dela gärna

Jag skulle egentligen…

…Blogga om träningslistan jag hittade igår hos Ida, men… så sprang jag världens löppass idag och tänkte blogga om det i stället. Det här passet var något av det bästa jag sprungit på länge och jag bara måste skriva om det. Om så en bara för mig själv att kolla tillbaka på när passen känns jobbiga igen.

Jag har kämpat på med mina löprundor med lågpuls. Jag försöker springa med pulsen under 150. Ibland går det bättre, ibland sämre och ibland går det inte alls. Det har varit ett enda springa-gå springa-gå springa-gå osv. Jag har inte kommit in i en bra rytm och flow utan jag har varit tvungen att pausa mest hela tiden. Farten har varit därefter, oftast har medel legat kring 8:00. Och frustrationen desto högre!

Men idag! Idag sprang jag lite över nio kilometer med medelpuls 141 och fart 7:30. What?! Jag sprang hela vägen, t.o.m upp för backarna och pulsen hölls ändå i schack. Oh my frigging god alltså! När jag kollade på klockan medan jag sprang så visade pulsen 136, 138, 142… Jag var helt förvånad. Är det nåt fel på klockan?!

I söndags när jag sprang hade jag medelpuls på 139. Då tänkte jag bara jaja, med det var en kort runda (4,5 km) så det ”räknas inte”. Men kanske var det en indikation på att jag faktiskt blivit bättre? Att min lågpulsträning äntligen gett resultat? Hur som helst, så glad och lycklig över dagens runda i alla fall.

2017-01-17-13-44-32

 

Dela gärna
Äldre inlägg

© 2017 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑