Månad: november 2018 (sida 1 av 3)

Det bästa med kravlös träning

En av de bästa sakerna med kravlös träning är att jag inte behöver träna något om jag inte vill. Jag kan skippa pass eller byta ut pass helt enligt känslan i kroppen. Eller vädret. Jag hade egentligen tänkt springa idag efter jobbet, men eftersom det blåser full storm där ute valde jag att träna inne i stället. Det stormar så hårt att färjor står stilla och att folk blir strandade i sina hem. Jag påverkas inte av det, men bara för att få en uppfattning om hur hårt det faktiskt blåser.

Idag blev det en ny träningsvideo från youtube, från en av mina nyare bekantskaper, FitForce FX. Där finns en massa att välja bland, yoga, styrka, HIIT, cardio… Jag valde styrka för benen och mage, med vikter och gummiband som redskap. Jag kollade igenom videon innan jag började, jag ville inte göra samma misstag som med min armträning. Då jag valde ett alldeles för svårt program åt mig.

kravlös träning

Videon verkade lovande, och redan under uppvärmningen kände jag hur det bränner i benen. Uppvärmningen bestod av små aktiveringsövningar för rumpa och lår med hjälp av ett miniband. Musslan, höftlyft och knäböj utan vikter. Väldigt välbehövligt och något jag ofta skippar och istället bara kör pang på. Nu kändes det minsann i rumpan och det var bara uppvärmningen.

Huvuddelen av passet var uppbyggt enligt principen en grundövning för styrka, som t.ex knäböj med vikt, en övning för balans som t.ex draken och en övning för pulsen, som knäböj med hopp. Lite magövningar på det och jag var nöjd över genomfört pass. Ett roligt och annorlunda styrkepass och en bra inledning på en ledig helg.

Imorgon hoppas jag att kunna springa igen. Jag vill testa mina nya skor. Jag borde i alla fall kunna springa i dagsljus och det är alltid kul, eftersom det är så lite av den varan för tillfället.

Trevlig helg!

0

Årets sista zumba och yogaplaner

Det känns som om jag just funderade ifall jag skulle gå på zumba i år eller inte, och idag var det redan årets sista zumba. Vart tog de här månaderna vägen? Idag meddelade instruktören att det blir en fortsättning till våren och jag tänker fortsätta gå då.

Jag har trivts bra på zumban. Det är kul, kravlöst, men jag får ändå upp pulsen och får svettas. Det är dessutom bra för mig att ha något inbokat i veckan. Just nu är min träningsmotivation på topp, men det kan svänga fort, och då är det bra med ett inplanerat pass. Det är svårare att skippa det, ifall jag skriver in det i kalendern och dessutom betalar terminsavgift för kursen.

sista zumba och yoga planer

Eftersom zumban tog slut och börjar först i mitten på januari nästa år, har jag nu tid att fokusera på annan träning. Det frigör en dag i veckan. Jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Kanske jag bara fortsätter som jag gjort nu. Styrka blandat med yoga och löpning. Det har fungerat bra. Jag är lite sugen på en ny yogautmaning, men vet inte hur det blir med den saken. Kanske jag ska vänta till nästa år?

Min handled känns fortfarande av och att lägga till ännu mer yoga är kanske inte det smartaste. I fjol gjorde jag min yogautmaning i december och det var inte en bra tidpunkt att starta. Mitt i värsta julstressen på jobbet och med annat som tar uppmärksamhet. Jag vill inte ha något ”projekt” som jag bara blir stressad av och känner att jag måste göra. Jag vill yoga för att jag har tid och kunna njuta av det.

0

För mycket yoga?

Jag vet inte om jag har gjort för mycket yoga, för mycket styrketräning för armar eller vad det beror på. Jag har alltså väldigt ont i min högra handled. Inte så att det gör ont hela tiden, eller påverkar mig, men smärtan finns där i bakgrunden. Plötsligt hugger det till om jag gör någon oväntad rörelse. Jag tror att det har att göra med kylan. Jag har annars också leder som knakar och nu när det är kallt är det som om det förvärras. Det säger knax knax knax i knän, axlar, fingrar och handled. Allt knakar och knäpper.

Det hjälper förstås inte att jag är svag i armarna och yogan som jag gjort den senaste tiden har varit mycket på handlederna. Mycket plankor, hunden och alla dessa armhävningar som jag försökte mig på förra söndagen. Kanske jag har gjort för mycket yoga och styrka? Kanske min stackars kropp inte alls förstod vad som hände, den som mest har varit van med att springa. Att den är ovan och därför protesterar även handleden.

för mycket yoga?

Dagens yoga blev något helt annat, med Adriene fortfarande och fokus på core, men på golvet. Inget tryck på handleden, utan nästan alla rörelser liggandes på golvet. Fokus på andningen och att göra rätt, istället för att göra så många crunches som möjligt. Långsamt, lugnt, men ändå med en tanke bakom rörelserna. Inte bara göra hipp som happ, snabbt snabbt snabbt, utan tänka på vad jag gör. Adriene är jättebra på att förklara tycker jag och visar alltid olika variationer. Man behöver inte göra det svåraste direkt, utan kan göra en enklare variant om man vill. Beroende på känslan i kroppen, energinivån och lusten.

Nu hoppas jag att min handled inte förvärras, utan att den bara reagerar mot yogan och styrkan. Jag ska träna annat nu i ett par dagar och så återkommer jag med en uppdatering senare.

1

Tjugo frågor och svar

Har jag nämnt att jag gillar listor? Inte? Här kommer ännu en… Jag vet, jag ska sluta med listor, men en till. Den här hittade jag hos Fredrica Nyman.

Tjugo frågor och svar

1. Vilket var ditt favoritämne i skolan?
Det känns som om det var evigheter sedan jag gick i skolan… Jag tyckte om geografi, engelska och historia.

2. Favoritdryck?
Cola zero. Borde väl säkert säga vatten, men cola är nog godare. Eller iskaffe är gott på sommaren.

race week

3. Har du en favoritsång just nu?
Vente Pa’ Ca av Ricky Martin. Den fastnade i mitt huvud direkt och går på repeat på Spotify.

4. Vad skulle du ge eller har du redan gett för namn till dina barn?
Ingen aning faktiskt, jag har inte funderat på saken. Jag har svårt för dubbelnamn, vanliga namn som skrivs på ”roliga” sätt eller sedan helt crazy namn som inte ens är namn.

5. Har du varit aktiv inom någon sport?
Vad menas med aktiv, så där inom någon förening? I så fall nej. Men tja, jag springer ju och tränar annat, det räknas väl som att vara aktiv?

6. Vilken är din favoritbok?
Jag har ingen favoritbok, men jag gillar Camilla Läckbergs böcker och övriga svenska deckarförfattare som Sofie Sarenbrant och Viveca Sten.

7. Vilken är din favoritfärg?
Gul. (eller randig som Sam sa)

8. Vilket är ditt favoritdjur?
Katt förstås, med hund som en väldigt god tvåa

9. Vilken är din favoritparfym?
Jag har fyra som jag varierar mellan beroende på mitt humör och om det är vardag eller fest. Jag gillar Lancome och Hugo Boss, favoriten är Miracle från Lancome.

10. Din favorithögtid?
Julen kanske, främst för stämningen och ljusens skull. Tycker väl egentligen inte så mycket om julmat eller julmusik (usch!), men det är mysigt med ljus och julgran.

11. På en skala 1-10 betygsätt din barndom
Vad tusan är det för fråga? En 8:a? Den var väl som alla andras…

12. Har du rest mycket utanför landet?
Jag har varit till 22 länder (tror jag). Vet inte om det är mycket eller lite, det beror väl på vem man jämför med. Vi reser ett par gånger om året, men jag skulle gärna resa ännu mer.

tjugo frågor och svar

13. Talar du några främmande språk?
Jag pratar svenska, finska och engelska flytande. Jag kan göra mig förstådd på tyska, förstår betydligt mer än jag talar. Franskan och spanskan skulle förhoppningsvis komma tillbaka efter lite övning, men i dagsläget är det nog väldigt basic.

14. Har du några syskon?
Två äldre bröder.

15. Vilken är din favoritbutik?
Zara för kläder, sportamore för sportkläder, Zalando för övrigt, skor, väskor eller liknande.

16. Mac eller PC?
Jag är mest bekväm med en PC, men tyckte nog om min Iphone då när jag hade en sådan.

17. Har du en favoritrestaurang?
Ribe i Tallinn. Maten är hur god som helst, och vi äter alltid där när vi är i Estland.

18. Vad tyckte du om skolan?
Jag var alltid bra i skolan utan att behöva anstränga mig speciellt mycket. Tyckte jag om skolan för det? Nja… Skolan är ju så mycket mer än bara det du gör på lektionerna och det där andra var inte lika roligt. Jag tänker på grupparbeten, klickar och kompisgäng och alltid all drama. Högstadiet, usch! Tänk att man överlevde det.

19. Har du någon favorityoutuber?
För ett tag sedan listade jag mina favoritkonton på youtube när det kommer till träning. Adriene är en favorit och henne återkommer jag alltid till. Jag gillar även Brad Mondo och hans reaktioner på America’s next top model makeovers. Skrattar alltid till det 🙂

20. Vilken är din favoritfilm?
Favorit och favorit, men jag gillar Independence day. Den första med Will Smith. Den är ju lite fånig, lite amerikansk och allt det där, men jag tycker fortfarande den är bra.  Över 20 år senare.

4

Mina nya löparskor

Mina nya löparskor som jag beställde förra veckan har kommit och som tur passade de. Jag har inte sprungit i dem ännu, så jag kan inte uttala mig om hur de är in aktion, men i värsta fall får de bli mina promenadskor. De var fina, de var billiga och jag behövde verkligen nya löparskor.

Jag beställde alltså ett par nya Asics gel cumulus 20. Jag har haft den modellen tidigare och de har varit bra som mängdsko. Jag sprang mitt första maraton i dem och de var bra under långpass. Jag hoppas att den här nyare modellen av samma sko kommer att vara lika bra. Jag var ute efter en mängdsko, inga extra finesser, utan en helt basic sko som jag kan nöta många mil i.

Jag rekommenderar inte att göra som jag gjorde, att beställa skor via nätet utan att först testa dem. Jag vet att man alltid kan skicka tillbaka skor, men hur ska man veta om de är rätt? Det bästa är ju förstås att gå till en sportbutik och fråga råd och hjälp av experter. Den här gången vågade jag beställa utan att prova först. Dels för att jag haft samma modell tidigare och vet att den funkar för mig. Dels också för att priset var så billigt att det inte kommer att irritera mig lika mycket ifall det visar sig vara ett felköp trots allt.

nya löparskor

De är så nya och fina att jag nästan inte vill använda dem ute i snöslasket. Jag kunde ju förstås ha köpt ett par svarta, men det är mycket roligare med ett par färggranna skor. Alla mina löparskor, förutom de allra första, har varit i någon färg. Jag har haft rosa, turkost, lila, röda, lite mer rosa… Jag gillar att det är färgglatt helt enkelt 🙂

0

Mina spagettiarmar och jag

Jag fortsätter på temat att träna underkropp en dag och träna överkropp en annan. Benen är mycket starkare än mina armar. Jag har spagettiarmar, jag orkar knappt något i de träningsprogram jag gjort för armarna. Det är inte så konstigt förstås eftersom benen blivit starka av löpningen, plus att jag tränat dem mycket längre i olika styrkeövningar. Armarna har jag tränat… tja sedan förra söndagen. Det här var nu andra gången som jag gjorde ett program för bara armar.

Jag gjorde ett annat program idag, från samma P90X box, den här gången chest, shoulders and triceps. Jag borde ha kollat igenom videon noggrannare innan jag startade. Kollat att chest betyder att man ska göra typ en miljon armhävningar i olika positioner. Jag orkade si så där, tre. Vissa rörelser där man skulle göra max repetitioner, var min max noll. Jag orkade inte en enda! Jag tänker speciellt på en hands armhävning (vem orkar det?!) och armhävning med hopp och klapp i mitten.

spagettiarmar

 

De övningar som var med vikter och hantlar var enklare, för då var det bara att ta en lättare vikt, men just armhävningar. Usch! Inte ens fast jag gjorde på knä, orkade jag många. Jag är så skakig just nu och jag gissar på träningsvärk imorgon.

Jag gillar ändå känslan jag har nu. Känslan av att ha tagit ut mig, och att det finns mycket utvecklingspotential. Jag antar att jag kommer att se en snabb utveckling. Eftersom jag i vissa övningar orkar noll repetitioner, kanske jag redan nästa vecka orkar en. Det ser jag som framgång 🙂

2

En helt vanlig runda

Jag tycker om var jag befinner mig med träningen för tillfället. Det rullar på, jag är inne i ett bra flyt, utan att ta någon stress över passen. Jag tränar varierat och det jag känner för, och allt är lika kul. Jag tränar överkropp och underkropp skilt, jag yogar, jag går på zumba och jag springer. Jag älskar dessutom känslan av att kroppen håller. Jag kan springa en helt vanlig runda efter jobbet utan desto mer planering eller förberedelser.

en helt vanlig runda

Idag blev det just en sådan, en helt vanlig runda. Tass tass tass runt kvarteret och lite till bara för att det var så kul. Jag vill fortsätta så här. Inte tänka att nu måste jag genast öka distansen, springa intervaller eller liknande bara för att det går bra för tillfället. Stressa, pressa och ta i för kung och fosterland. Nu ska jag njuta av känslan av att jag vill träna igen och att min svacka verkar vara över.

Jag ska fortsätta springa mina myspass och träna det jag vill. Det verkar vara ett fungerande koncept och jag vill inte ändra på det. Nästa vecka är det sista gången för zumban för höstterminen och det betyder att jag kommer att ha torsdagarna fria för annan träning om jag vill. Kanske mer löpning, kanske styrka eller kanske yoga. Jag gillar allt lika mycket just nu.

 

2

Styrketräning, yoga och core

En av orsakerna till att jag tycker om bloggar är att jag lär mig saker. Både när jag läser andras bloggar och när andra läser och kommenterar min. Jag har gjort min styrketräning flitigt i flera veckor nu, jag har till och med börjat dela upp passen i överkropp och underkropp. Men min stackars core, är fortfarande lika försummad som den varit tidigare. Jag har skrivit om att jag gör yoga med Adriene och jag fick en kommentar om att personen i fråga gör Adrienes core program. Yoga och core, det måste ju vara en bra kombination. Jag gillar Adriene. Jag gillar yoga. Jag gillar inte core, men kanske yoga och core med favoritinstruktören är bra?

yoga och core

Idag var första gången jag testade. Det märktes att jag är dålig på övningar för magen och bålen. Jag måste ta och skärpa mig, för jag vet hur viktigt det är. Jag hade ingen kontroll på kroppen, jag skakade i armar och ben och hittade ingen balans. Speciellt i slutet av videon där det var olika variationer av sidoplanka hade jag svårt. Jag orkade knappt lyfta upp höften, för att inte tala om lyfta upp benet.

Videon var bara 20 minuter, men det var alldeles lagom. Tydligen kan man göra den flera varv ifall man känner för det. Nej 🙂 Jag orkade just och just hela programmet. Tänk att en så kort video, kan göra en så stor skillnad. Jag lär känna det i magmusklerna imorgon.

Vad som däremot är kul att märka, är att jag har blivit starkare i benen. Igår gjorde jag igen styrketräning för benen och jag kände mig stark. Som om det fanns power och som om jag kan öka på vikterna igen. Nästa vecka kanske?

4

Säsongssammanfattning 2018

Vilket år, vilka lopp, vilken säsong! Hur ska jag kunna skriva en säsongssammanfattning av 2018, när allt blev såå mycket bättre än jag först trodde.

säsongssammanfattning 2018

I början av året hade jag stora problem med att bestämma mig för vad jag ville springa för lopp. Hur jag än försökte fick jag inte tidtabellen att gå ihop. Jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle satsa på att bli snabb på milen, springa halvmaraton eller maraton. Alla lopp jag ville springa gick nära inpå varandra och jag var tvungen att välja mellan Paavo Nurmi i Åbo och Tallinn maraton. Välja vad som skulle bli mitt fokus och vilket lopp som betydde mer. Jag trodde inte att jag skulle kunna springa båda loppen.

I början av april hade jag bestämt mig för att satsa på Tallinn och springa maraton där. Egentligen hade jag nog vetat sedan början av året att det skulle bli ett nytt maraton år 2018, men det var första gången jag skrev det på bloggen och sa det högt. Allt blev genast mycket mer verkligt och träningen inför maraton började ”på riktigt”. Jag hade först tänkt att inte följa ett träningsprogram, men eftersom juni blev en sämre träningsmånad, hoppade jag på ett program i juli.

Träningen gick bra, jag gjorde mina långpass, jag sprang intervaller, jag tränade styrka, jag cyklade… Kroppen kändes bra och svarade på träningen. Jag hade inte outat ett tidsmål ännu, jag var fortfarande osäker på ifall jag skulle klara av att springa maraton. Ett maraton är långt, mycket kan hända under ett lopp även om träningen inför gått bra.

långa intervaller

Jag tränade hela tiden mot maraton och hade inte en tanke på snabbhet eller att kunna springa ett lopp före Tallinn. Tanken var att springa maraton i Tallinn och senare på hösten springa Kaarina Syysmaraton och då försöka maxa på milen. I början av augusti fick jag veta att jag trots allt kunde delta i Paavo Nurmi i Åbo. Jag bestämde mig för att anmäla mig med en veckas varsel och ta det som en träningspass inför Tallinn. Se det som en tempopass, njuta av stämningen som är på lopp och bara ha roligt.

Paavo Nurmi 10 kilometer

Paavo Nurmi var ett träningslopp innan Tallinn. Jag var bara glad över att kunna delta och visste att jag inte skulle ha svårt att få personbästa. Jag hade inte tränat snabbhet, utan fokuserat på uthållighet och att klara av maraton. Samtidigt är Paavo Nurmi, Paavo Nurmi, och jag har sprungit där fem år i rad. Klart att jag skulle delta när jag en gång fick möjligheten. Strunt samma i tiden, lopp är kul!

Loppet gick bättre än förväntat och var precis det tempopass jag var ute efter. Jag sprang betydligt fortare än jag gjort själv på träning och jag fick bekräftelse att jag tränat rätt inför Tallinn. Plus att jag hade roligt längs med vägen. Jag har ett stort leende på läpparna när jag springer i mål.

Tallinn maraton

Om Paavo Nurmi var kul, var Tallinn maraton ännu roligare. Jag hade så.jäkla.kul under hela loppet. Jag ryser fortfarande när jag läser min egen race report och tänker tillbaka. Jag fattar det inte ännu heller. Allting stämde den dagen. Magen fungerade, benen var pigga, jag var stark mentalt, jag spurtade i mål. Jag har kollat på filmen vid målgång och jag springer vidare i flera meter trots att jag vet att jag är i mål. Så roligt hade jag. Jag ville inte sluta. Sen att jag dessutom krossade mitt personbästa med nästan trettio minuter är en extra bonus.

Tallinna Maraton - Heidi Henriksson (2279)Tallinna Maraton - Heidi Henriksson (2279)

Se nu på dessa bilder! Jag ler ju på varenda foto 🙂

Efter Tallinn blev det en liten dip i träningen och det blev inga fler lopp. Det blev inget Kaarina syysmaraton i år heller, det blev inte personbästa på milen. Jag blev sjuk, jag hade ingen motivation i träningen och jag jobbade den helgen som loppet var. Men det spelar ingen roll. För de två lopp som jag kunde springa det här året. WOW!

 

4

Varför vänta till Black Friday?

Varför vänta till Black Friday när jag kan shoppa loss redan nu? Min taktik är kanske inte att rekommendera och det kan tänkas att jag kommer att ångra mig, men… Jag råkade klicka hem ett par nya löparskor igår. Tanken var att bara gå in på Sportamore och Zalando och kolla utbudet. Få en uppfattning om vad priserna är, läsa om olika modeller och märken, för att sedan på fredagen först beställa. Kanske. Ifall jag hittade något bra, till ett bra pris.

black friday

Sportamore hade inget som lockade, de flesta skor jag ville ha var slut i min storlek. Det fanns bara kvar i typ 35 eller 42, inget där emellan. Zalando däremot, tur att jag inte köpte hela butiken 🙂 Jag hade som gräns 125 euro, jag ville inte betala mer än det för något jag inte ens provat. Jag beställde ett par Asics igen, samma modell som jag haft tidigare. Asics gel cumulus 20. För 79,95! Det är ju nästan gratis. Det är i alla fall mycket billigare än vad jag brukar betala för löparskor.

Nu är det inte sagt att de passar, jag har inte provat dem och jag har inte sprungit i Asics på ett år eller så. Jag beställde samma storlek som jag hade sist och brukar ha, och jag hoppas på det bästa. Det är inte heller mina favoritskor att springa i, men de är bra som mängdsko. Hoppas jag. För under 80 euro så. Jag behöver ett par mängdskor. Jag behöver egentligen också ett par vinterlöparskor, men dem vill jag gärna först testa i butik. Få hjälp att välja ut ett par som passar mig.

Tänker du handla på Black Friday?

2
« Äldre inlägg

© 2019 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑