Månad: september 2019 (sida 1 av 3)

Snuva

Tydligen försökte nog min kropp säga mig något när jag varit så sugen på ingefära den senaste tiden. Jag har nämligen fått snuva. Irriterande är bara förnamnet. Hittills är det bara snuva och inga andra symptom och jag hoppas att det hålls vid det och att det går över lika fort som det kom. Jag har ingen lust att bli mer sjuk.

Jag har pausat träningen för att ta det säkra före det osäkra. Mina rehabövningar har jag fortfarande gjort, men ingen annan träning. Jag ska vila och hoppas att det här går över fort. Jag har inget träningsmål för tillfället och stressar inte över det. Men det är bara irriterande att vara sjuk. Vem vill vara det?

snuva

Nu, mer ingefära!

1

Randoms vecka 39

Ett hederligt vardagsinlägg med tankar, funderingar och tips. Randoms vecka 39. Vad har jag gjort den här veckan och vad kommer nästa vecka att bjuda på.

randoms vecka 39

P3 dokumentär
Jag har tipsat om P3:s dokumentärer tidigare. Mycket proffsigt och intressanta ämnen. Den senaste dokumentären handlar om Nordkalk och Gotland som känns väldigt close to home, även om det var åratal sen jag jobbade där. Ska bli spännande att lyssna på, jag har inte hunnit ännu.

Hembakt naanbröd
Jag kommer så inte att köpa naanbröd i butiken fler gånger när jag vill äta indiskt. Mycket godare att laga själv och förvånansvärt enkelt. Jag var orolig att det skulle fastna i pannan när jag skulle steka det, men det gick hur bra som helst. Jag använde mig att detta recept.

Hur mycket ingefära kan man äta?
Jag vill ha ingefära i allt och jag skulle kunna äta den rå. Därför har det blivit indiskt nu i helgen. Jag har druckit av min ingefärashot och på jobbet dricker jag varmt vatten med ingefära och lime, istället för kaffe. Håller jag på att bli sjuk? Försöker min kropp säga mig något?

Kräftskiva
Jag kan inte bli sjuk nu, eftersom nästa vecka kommer att bjuda på den årliga kräftskivan. Som inte innehåller mycket kräftor, vi kan istället kalla det för tapasparty.

Sommaren är över
Ett säkert tecken  på att sommaren är över är att vi har städa bort allt från terrassen. Bort med solstolar, plocka in dynorna, fixa trädgårdsbord och stolar. Slänga bort alla sommarblommor och istället ta fram alla lyktor inför hösten.

Friidrotts VM
Älskar stora idrottstävlingar, om det sen är fotboll, ishockey eller friidrott. Eller skidåkning eller konstiga grenar i OS. Jag blir tårögd och rörd när folk överträffar sig själva och slår personbästa. Den glädjen! Jag får rysningar i hela kroppen.

Vad tycker ni om den här bloggidén? Vill ni ha mer randoms inlägg?

3

Rehabövningar och yoga

Nu ska ni va så stolta över mig! Den här veckan har jag fokuserat mycket på mina rehabövningar som jag fick av fysioterapeuten i maj. Jag har slarvat med dem ett tag, men nu har jag gjort dem. Tåhävningar, vadstretch, gå på tårna fram och tillbaka. Spreta med tårna åt olika håll. Jag har rullat med min triggerboll under fötterna, jag har rullat med foamrollern. Det känns i kroppen, men det är ju ett tecken på att jag behöver det.

rehabövningar och yoga

Det gör så ont, så ont när jag rullar på utsida lår med rollern. Det är det sjukaste stället. Jag har två olika rollers, en vanlig i ”skumgummi” och en hårdare med räfflor. Det är knappt så att jag kan använda den hårdare, det gör helt enkelt för ont. Jag kan inte ha mycket tryck och rulla, utan jag måste pausa och andas mellan varven.

Jag har bara sprungit en gång den här veckan, men det känns faktiskt helt okej. Fokus är på andra saker just nu, saker som ska hjälpa mig att bli en bättre löpare. Mina rehabövningar är en del av den processen. En annan viktig faktor är styrketräningen.

Jag har gjort två styrkepass den här veckan. Helt enligt planen. Ett tyngre pass på måndagen, som resulterade i grym träningsvärk. Och ett lättare, som kanske snarare klassas som yoga än styrka. Men jag tänker att benämningen inte spelar någon roll. Så länge jag gör träningen, vet vad syftet är och att jag själv vet skillnaden. Då spelar det inte så stor roll om jag klassar det som yoga eller styrka.

0

Höstiga listan

Jag gillar listor bla bla bla… Allt det där plus att jag inte har fyllt i en på länge. Tror jag. Den här hittade jag hos Hanna, men jag har fyllt i liknande tidigare. Låt mig presentera Höstiga listan.

Höstiga listan 2019

Vad är det bästa med hösten?
Hösten är den bästa tiden att springa på. Luften är krispig och inte fylld av pollen. Det går att andas ute. Alla fina färger i naturen och när solen dessutom skiner. Vem har inte lust att springa då? Plus att det är ganska mysigt att inte springa också, och i stället bara ligga under filten med tända ljus.

höstiga listan

Vad kommer du att lyssna på?
Jag lyssnar inte på musik annat än i bussen. Då blir det spotify och någon blandlista därifrån. Retroperjantai på fredagar i bastun. Och på alla mina favoritpoddar förstås.

Vad tittar du på?
Masterchef Australia och Skavlan. Tipsa mig om några bra serier att börja kolla på 🙂

Vad har du för höstplaner?
Mina träningsplaner skrev jag redan om. I övrigt väntar en kräftskiva nästa vecka, en jobbfest i november och så borde jag gå till frisören, men hon har inte haft lediga tider som passat mig. Och så ska jag till tandläkaren för att dra ut en visdomstand, men det har jag förträngt.

Vad kommer du att äta i höst?
Mustiga grytor med linser och tomat. Rostade rotfrukter i ugn, risotto med pumpa, halloumi. Soppor. Mycket indiskt och mycket vegetariskt. Hembakt bröd.

Vad kommer att bli ditt mest använda plagg i höst?
Mina nya svarta boots och kappan jag köpte förra året. Något varmt som jag förhoppningsvis inte behöver frysa i. Yllesockor inomhus.

Vad gör du om dagarna egentligen?
Tränar, jobbar, bloggar, äter och busar med kissor, egna eller grannens.

höstiga listan

0

Lunch på fyra ingredienser

Lunch på fyra ingredienser, går det? Klart det går och det var dessutom jättegott. Snabbt och enkelt att laga, precis som en lunch ska vara. Grönkål, halloumi, linser och soltorkad tomat, det var de fyra ingredienserna jag använde mig av. Det var så enkelt att laga, att det knappt kräver att jag skriver ”receptet”, men för den intresserade. Eller för inspiration till eget. Mera receptet med halloumi finns här eller här.

lunch på fyra ingredienser

Lunch på fyra ingredienser

1 påse grönkål
1 paket halloumi
1 paket röda linser
några soltorkade tomater

olja att steka i (så fem ingredienser då)

lunch på fyra ingredienser

Skär halloumin i mindre bitar och stek gyllenbruna i lite olja. Under tiden strimlar du grönkålen. När halloumin är stekt, ta bort och lägg åt sidan på en tallrik.

Tillsätt lite mer olja i stekpannan om det behövs och häll i grönkålen. Blanda runt och stek i några minuter. Häll i de avrunna linserna och blanda.

Häll tillbaka den stekta halloumin och några hackade soltorkade tomater.

Tadaa! Klart! Jag hade varken i salt eller peppar, men det gör man som man vill. Detta blev en rejäl portion, i alla fall för två 🙂

Enklare än så här blir det knappast, och en mat helt i min stil. Inte mycket till recept, mest som en röra. Det här passar säkert även utmärkt som en sidorätt till stekt kyckling/fisk/kött. Vem behöver potatis?

 

2

Projekt styrketräning

Idag inledde jag mitt projekt styrketräning. Mitt fokus den här hösten kommer att vara styrka, att bygga upp en stark kropp som håller för mycket löpning. Jag tänker att jag kan minska på mängden löpning nu om det jag istället väljer att fokusera på kommer att göra mig till en bättre löpare. Sen. Därav projekt styrketräning. Dag ett idag alltså.

Jag har ju styrketränat tidigare, men jag har aldrig haft en klar plan. Jag har mest gjort det jag känner för en gång i veckan. Lite knäböj här, några armhävningar där, lite core och that’s it. Nu ska jag göra upp en plan och hålla mig till den. Planera vad jag ska göra för övningar, hur många repetitioner och hur många varv. Göra tung/tyngre styrketräning en gång i veckan och lättare styrka med bara kroppsvikt, miniband eller TRX-band en annan. Inte bara göra det jag känner för, utan varken plan eller tanke bakom övningarna.

projekt styrketräning

Planen med hela det här projektet är att bli en bättre löpare. Jag vill känna mig stark när jag springer, jag vill orka springa längre och fortare. Konditionen är det inget fel på, det är benen som sätter stopp. Jag får en känsla av tunga ben som gör ont. Därför tänker jag mig en massa benövningar för att bygga upp dem. Knäböj, utfall, marklyft, höftlyft. Jag behöver också en starkare core som orkar hålla upp kroppen. Att jag inte blir sittande i löpningen och tappar tekniken.

Jag ska ge projektet i alla fall det här resterande året, så tre månader. På den tiden borde jag hinna se en utveckling som förhoppningsvis ger mig motivation till att fortsätta. Jag har inga viktmål vad jag ska klara av att lyfta. Det handlar inte om det. Det handlar mer om en känsla. Jag vill känna mig stark och som om det har hänt något i kroppen. Mer power och mer kraft i löpsteget.

1

Mörkerlöpning och höstkänslor

Hösten är här och det känns faktiskt helt okej. Ifjol var jag inte alls redo, men i år känns det annorlunda. Kanske för att sommaren inte var så bra, kontrasten blev inte lika stor. Nu ska jag embracea hösten och alla höstkänslor. Tända ljus, ligga under filten, kolla på en bra serie och mysa. Njuta av att kunna springa på dagen i dagsljus och när det är mörkt fokusera på styrketräning. Det känns bra att inte ha ett löparmål just nu. Jag ”behöver” inte springa, jag kan träna annat. Förstås vill jag springa också, men jag kan även göra annat. Yoga, styrketräna och gå på zumba.

Idag förvånades jag igen en gång hur fort det blir mörkt ute. Och kallt. Jag var hemma strax efter sju från jobbet. Solen sken och det var perfekt löparväder. På med kläderna och ut genom dörren. I sista stund tog jag reflexvästen på mig, och tur var det. Ett par minuter senare (nå okej, tjugo) var det beckmörkt. På tal om hur jag tar mina bilder. Det här var ungefär det bästa jag kunde åstadkomma idag. Det var alltför mörkt ute för att ta bättre bilder.

höstkänslor

Nästa gång jag springer på kvällen kommer jag antagligen att behöva pannband och vantar. Idag hade jag jacka med en t-shirt under, och det var precis lagom. På gränsen till för kallt. Dags att plocka fram alla varmare kläder och plocka bort shortsen. Det kommer varje år som en chock. Hur fort det blir kallt och mörkt om kvällarna. Just sprang jag i shorts och nu behöver jag mössa. Kanske jag inte riktigt är redo för hösten sen i alla fall 🙂

Har du höstkänslor?

2

Yoga för fötter

Jag har sagt det tidigare, men Adriene och hennes yoga via Youtube har verkligen allt. Om jag sen är ute efter ett 10 minuters pass eller en timmes. Ett lugnare, eller ett med mer flow och tempo. Vilken kroppsdel som än kan tänkas behöva lite kärlek och omtanke. Där finns allt. Min träningsplan för hösten är att fokusera på styrketräning och ta tag i mina fotproblem (igen). Jag har slarvat med rehabövningarna jag fick av fysioterapeuten. Igår hade jag redan gjort min träning, men eftersom den var via Youtube och jag redan hade det öppet, tänkte jag att… Undrar om Adriene har yoga för fötter? Klart hon hade det.

yoga för fötter

Jag tror nästan att jag har hittat en ny favorit. Det ser så enkelt ut. Hur svårt/tungt kan det vara liksom? Att stå på en handduk med hälarna i golvet. Vilken bra stretch och precis vad jag behövde. Den videon kommer jag definitivt att återkomma till. Mina fötter kommer att tacka mig. Det fanns också en massa andra videon på temat yoga för fötter, med andra instruktörer. Jag ska fortfarande göra mina rehabövningar, men jag tror att jag även kommer att lägga till det här.

Jag ska inte slarva med fotvården och rehaben. Mina fötter behöver omtanke och mina vader behöver stretchas. Jag ska göra mina tåhävningar, rulla med triggerbollen (AJ!) och göra mina andra övningar. Här ska det byggas starka ben och bra fötter.

1

Hur jag tar mina bilder

För ett tag sedan fick jag en kommentar av Petra som undrade vem jag har med mig som hinner knäppa foton på avstånd. Bilden i fråga var från när jag sprang intervaller. I det här inlägget tänkte jag försöka förklara hur jag gör när jag tar mina bilder. Jag tar nästan uteslutande mina bilder med min egen telefon. Ibland tar Sam med sin telefon, eller med den bättre kameran, men vi återkommer till det.

Hur jag tar mina bilder

Selfies
Den allra enklaste varianten är en hederlig selfie. Den kräver inte mycket förberedelse, bara att knäppa en. Tyvärr inte heller den mest inspirerande bilden.

längsta löprundan på länge
hög puls och tung känsla

Ställ telefonen mot något
Variant nummer två är att ställa/luta telefonen mot något. Oftast ett staket eller bänk. Sätt på timern, jag brukar ha fem sekunder, och använd funktionen att ta många bilder i rad. Spring förbi ett antal gånger och hoppas på en vettig bild. Den här varianten ger bättre bilder i den aspekten att jag springer på bilden, men ibland blir vinkeln konstig. Det kan bli sneda bilder. Telefonen har även en tendens att välta i kritiska lägen. Eller att jag missbedömer när den ska ta bild. Plus att grannarna/folk i parken efter n:te försöket till en bra bild börjar fundera vad tusan jag håller på med.

Ni kan kalla mig proffsfotografen

vecka 12
hur jag tar mina bilder

träningsflow

Använd stativ
Det här är sättet jag mest använder mig av. Jag har fått ett stativ av Sam där jag fäster telefonen. Jag ställer upp det och använder timer och funktionen att ta många bilder i rad. Problemet här är att jag inte har stativet med mig när jag springer. Utan jag springer först min planerade runda och tar bilderna efteråt. Oftast på cykelvägen vid vårt hus eller i skogen bakom huset. Ett annat problem är att mitt stativ bara är 10 cm högt, även här blir vinkeln konstig. Fotot blir nästan underifrån. Det bästa är om jag kan ställa det på en sten eller liknande, för att få höjd i bilden. Dessa fyra bilder är alla tagna på samma ställe, samma sten och samma teknik.

Börjar kännas som löpning
okej att gå
hur jag tar mina bilder
sista intervallpasset

Tvinga Sam att ta bilder
Det bästa alternativet, men händer inte ofta. Vinkeln blir rätt och det blir de mest naturliga bilderna. Jag kan koncentrera mig på att bara springa och Sam knäpper för glatta livet. I väldigt sällsynta fall tar han bilder med den riktiga kameran, den händer nästan bara lopp. Ibland med hans telefon och så skickar han dem med Whatsapp, eller delar via Google. Den enklaste alternativet ifall han tar bilder, är att ta med min telefon, för då har jag tillgång till dem genast. Problem kan uppstå ifall vi är hemma på gården, då är det oftast i sällskap av en katt eller två.

hur jag tar mina bilder
mysrundor

hur jag tar mina bilder
mina bilder
träning under semestern
reflektioner från ett halvmaraton

Hur gör du när du tar bilder till blogg eller Instagram?

3

Höstväder, löpning och klädsel

Jag njuter verkligen av att springa just nu. Det är perfekt höstväder och löpningen känns bra. Det är fortfarande varmt när jag springer på dagen. Jag behöver inte vantar, pannband, reflexväst och hela köret, utan jag klarar mig med en tunn jacka och tights. Om en månad eller så, kommer det att vara annorlunda. Då värmer inte solen mer, utan jag får vara glad om det varken regnar eller stormar. Idag hade jag kanske till och med klarat mig utan jacka, och bara haft en långärmad tröja på mig. Nu blev det t-shirt och jacka och det var nästan för varmt.

höstväder och löpning

På söndagen när jag senast sprang, visserligen på kvällen, kändes det kallt med bara tröja och därför blev det mer kläder den här gången. I onödan visade det sig. Tänk att jag efter sju (?) års löpning fortfarande inte heller kan klä mig rätt. Fast jag egentligen vet hur jag ska tänka, har jag nästan alltid för mycket kläder på mig. Som till exempel i Tallinn. Jag hade klädkris innan och funderade ifall jag skulle springa i shorts eller inte.

Till sist valde jag att springa i knälånga tights och t-shirt, men jag hade även packat med mig en långärmad tröja till starten. Jag till och med funderade ifall det skulle vara för kallt i knälånga tights, ifall jag borde ha haft längre byxor. Innan start vid expot och nummerlappshämtningen var jag i fleecetröja och överdragsbyxor och vindjacka. Efter ungefär en minut tog jag av mig fleecen. Jag hade så kunnat springa i shorts och t-shirt. Jag hade säkert kunnat springa i linne. Varför lär jag mig inte? Jag får alltid för varmt. Nytt motto, when in doubt, spring i shorts.

Nu ska jag passa på och njuta av detta höstväder och njuta av att inte ännu behöva frysa. Inte ännu bylta på mig alla kläder jag har, för det hinner jag med senare. Den bästa tiden för löpning är nu.

1
« Äldre inlägg

© 2019 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑