månadsarkiv: november 2019

Springa i snö

Knappt hann jag skriva mitt inlägg om vintern, innan den kom. Snön, halkan och kylan. Igår blev det premiär för att springa i snö. Jag hade glömt bort hur jobbigt det känns första gången. Hur tungt det är för benen, hur jag måste trippa fram och ändra löpsteget och hur mycket mina luftrör protesterar. Igår var det inte ens såå kallt, det bara kändes så. Fingrarna frös till is och framsida lår var illröda när jag kom in i värmen igen. Men visst är det fint ute och betydligt ljusare nu med lite snö.

springa i snö

Gårdagens löprunda blev en kortis. Jag hade inte annars heller planerat att springa långt, men jag blev tvungen att korta av det. Jag frös helt enkelt för mycket. Det var inte behagligt att springa, det kändes mest bara jobbigt och kallt. Det blev bättre mot slutet när jag hade fått upp värmen och kommit igång, men vid det laget var jag nästan redan hemma. Mot slutet av rundan kände jag mig mer som mig själv igen och jag kunde ta ut steget. Inte trippa fram, utan springa som vanligt. Ifall vädret fortsätter så här, kommer jag att vara tvungen att springa i mina icebugs. De är jättebra mot halkan, men är tyvärr ungefär de klumpigaste skorna i världshistorien.

Det verkar som om jag får njuta av vintervädret ännu i ett par dagar. Det har lovats soligt och fint väder tills imorgon och jag hoppas på att kunna springa då igen. Jag är nämligen ledig och vill passa på att springa i dagsljus. Sol, snö och löpning. Finns det något bättre?

Tycker du om att springa i snö?

1

Tio frågor om vintern

Har jag nämnt att jag gillar listor? Ny säsong, kräver ny lista. Den här gången om vintern. Listan hittade jag hos AnnaxEmilia. Fyll gärna i du också, jag gillar nämligen även att läsa listor.

tio frågor om vintern

Tio frågor om vintern

Vilket är ditt favorit vinterplagg?
Min vita kappa från Zara som var dyr, men som var en present åt mig själv efter Tallinn maraton ifjol. Jag hade den som morot, klarar jag mitt tidsmål får jag köpa den. Alla vet väl vid det här laget hur det gick? Hur många gånger har jag inte tjatat om Tallinn? Jag är även väldigt förtjust i en annan jacka, också den köpt i Tallinn.

tio frågor om vinten

Vad gör du helst en typisk kall vinterdag?
Om det är soligt, fint och snö, springer förstås. Eller en lång promenad på isen. Min köldgräns går vid -15, är det kallare än det, ligger jag under fyra filtar på soffan och kollar på serier.

Har du något mål med vintern?
Jag kommer att fortsätta med mitt höstmål. Fokusera på styrketräningen och bygga upp en stark kropp.

Favoritfärg denna årstid?
Jag gillar alltid gult, oberoende av årstid. Mycket färger, rött, gult och grönt.

tio frågor om vintern

Vad dricker du mest på vintern?
Vad som helst som är varmt. Kaffe, glögg, varm saft, kakao, chai latte.. Och rödvin.

Bakar du mycket på vintern?
Jag bakar mycket till jul, men inte annars. Inte mer än vanligt i alla fall.

julgodis favorit

Bio eller hemmabio?
Med tanke på att jag bara ser på tv-serier och Youtube måste jag väl svara hemmabio.

Vad har du för vinterskor?
Icebugs när jag springer. Varför har jag inte sprungit med dem tidigare, och bara halkat runt? Knähöga, svarta stövlar/boots annars.

mina icebugs

Hur ser en typisk vinteroutfit ut för dig?
Jeans, tröja, kappa, halsduk, mössa, vantar.

Ser du framemot vintern?
Jag ser framemot julen, men den 2a januari är jag redo för vår och sommar. Då ska all jul ut och jag är done med vinter och snö. Tyvärr är det ofta då det börjar, och det betyder 3-4 månader av vinter ännu. Senast i mars någon gång börjar jag tappa humöret. Som tur brukar vi oftast ha en resa bokad då.

vårkänslor i luften

Gillar du vintern?

0

Jag yogar, men fortfarande ingen Dedicate

Jag vet inte varför jag bryr mig så mycket om Dedicate. Sedan jag skrev det inlägget, har jag yogat två gånger, men inget av gångerna har varit Dedicate. Jag yogar ju, och det borde vara huvudsaken, inte vilket program jag följer eller vilket pass jag gör. Det känns bara irriterande att ha lämnat något på hälft. Speciellt när jag bara har ett ynka pass kvar från programmet och sedan är det den tredje utmaningen jag fullföljt med Adriene. Jag har tidigare gjort 30 day yoga challenge och True. Av dem var 30 day yoga challenge min favorit, och från den gör jag fortfarande ibland pass.

När jag yogar just nu väljer jag nästan alltid någon form av runner’s yoga. Även om jag inte springer så mycket för tillfället, innehåller den typens yogaprogram oftast väldigt sköna stretchövningar för benen. Baksida lår, höftböjare och höft. Precis vad jag behöver och som känns sköna efter ett hårdare styrketräningspass. När behöver man (jag) liksom inte stretcha benen?! Det är alltid något som känns stelt, om det sedan är från löpning eller styrketräning.

jag yogar

Jag ska fullfölja Dedicate, bara för att det är irriterande att lämna det med ett pass kvar. Jag hoppas att Adriene kommer med en ny serie nästa år som passar mig bättre. Dedicate och jag blev aldrig riktigt kompisar. Jag hoppas på en serie med mer flow, mer tempo och mindre meditation och stillhet.

3

Drömmer om resor

Här sitter jag och drömmer om resor. Vintersemestern är önskad, och i väntan på att den ska bli godkänd kan jag drömma mig bort. Bort från snö, slask, grått och kallt och till varmare breddgrader. Indien, Singapore, Vietnam, Thailand. Eller Medelhavet, men dit reser man kanske inte i mars? För jag vill ha sol och värme, och inte 15 grader.

Tydligen är jag inte den enda som drömmer om resor för tillfället, för mitt allra mest lästa inlägg på bloggen just nu är det om fåglar och fågelskådning i Gambia. Google och SEO har verkligen ökat på trafiken till mina reseinlägg. Det är dagligen någon som klickar in på de inläggen. Inte för att jag klagar, det är alltid kul med fler läsare och trafik.

Det känns som om det var evigheter sedan vi var på resa senast, även om jag vet att vi reser mer än många andra. Det blev bara en längre resa det här året, till Gambia i april. Plus några miniresor till Tallinn, men dem räknar jag inte med. Dit är vi så ofta, att det nästan känns som hemma. Har jag kanske nämnt det tidigare att jag älskar Tallinn?

Så vart ska nästa resa gå då? Ingen aning faktiskt. Jag brukar inte ha så stor skillnad. Bara det är varmt och soligt, då är jag nöjd. Strand, sol, värme och chill. Jag behöver inte så mycket upplevelser, varken historia, eller museum. Jag vill ha värme.

drömmer om resor

Vad är dina bästa tips? För en veckas resa i februari, mars eller april? Och säg nu inte Kanarieöarna 🙂

2

Nytt träningsprogram

Projekt styrka fortsätter med ett nytt träningsprogram. Jag har behållit delar från mitt tidigare program, men eftersom jag tycker att jag blivit starkare, har jag delat upp det. Bara fokus på ben en dag, och fokus på resten av kroppen en annan. Orsaken är för att jag behöver högre vikter för benen, men fortfarande samma för överkroppen. Istället för att hålla på och växla med en massa olika vikter, plocka av och på från stången, väljer jag istället det här upplägget. Det blir ett effektivare och kortare pass. Längre är inte alltid bättre. Speciellt inte om hälften av tiden går åt till annat.

Det är kul med ett nytt träningsprogram. Det känns som nytt, fastän det är i princip samma som tidigare. Idag var första gången som jag testade det här upplägget. Jag har behållit alla mina benövningar från mitt tidigare program, men även lagt till några. Främst övningar för spänst och explosivitet. Step up på en bänk och enbensböj mot bänk.

Jag kommer att vara förvånad om jag inte har träningsvärk imorgon. Benen skakar fortfarande fastän det är två timmar sedan jag tränade. Det gjorde tydligen stor skillnad att lägga på mer vikt på stången. En annan kul sak som jag upptäckte, var att jag nog kan lägga på ännu mer vikt. Nästa gång sedan. För det kommer garanterat att bli en nästa gång.

nytt träningsprogram

Jag är väldigt ivrig på styrketräning fortfarande. Det är kul att märka skillnad och att jag blivit bättre. Det ger mig motivation till att fortsätta och försöka utvecklas. Bli bättre, starkare och förhoppningsvis även märka en skillnad i löpningen.

0

Vad hände med yoga Dedicate?

I början av året släppte Adriene en ny yogaserie, Dedicate. Först var jag inte så imponerad av serien, men ju fler avsnitt jag gjorde desto bättre blev det. Det var svårt i början, eftersom jag tyckte det var så annorlunda mot hennes tidigare serier. Längre avsnitt, mer meditation och inte lika mycket flow och tempo som jag gillar. Fokus på andra saker och därför svårt för mig. Men jag gav det en chans och det var alltid den serien jag valde när jag skulle yoga.

Jag följde Dedicate ändå till sommaren, men sedan föll det bort. Jag valde andra videon. Yoga för cyklister, yoga för fötter, runner’s yoga med andra instruktörer. Jag glömde helt bort Dedicate. Jag kollade bakåt i träningsdagboken på jogg.se och märkte att jag har bara ett avsnitt kvar. Ett! Klart att jag måste göra klart serien då.

yoga dedicate

Jag har gjort utmaningar och följt program med Adriene tidigare, och jag har alltid fullföljt dem. Tanken är säkert att man ska göra trettio dagar i rad, jag gör mina… Tja på ett år då ungefär 🙂 Kanske jag skulle få bättre resultat och tycka att det var roligare om jag gjorde alla i följd. Inte ett avsnitt i veckan, för att byta instruktör och program hipp som happ. Jag kommer inte ihåg rörelserna och vad hon pratade om i senaste avsnittet när jag gör det så sällan. Inte för att det väl egentligen spelar någon roll, men de bygger ju på varandra. Nu ska vi stretcha ut trötta muskler, för att vi igår gjorde ett tyngre pass.

Eftersom jag gjort trettio dagars utmaningar med Adriene tidigare, vet jag att den sista dagen alltid brukar vara freestyle. Hon instruerar inte mycket, utan man får själv göra vad man känner för och vill. Vad man ”lärt sig” under de trettio dagarna. Jag som just gör yoga via Youtube för att jag inte kan själv. För att jag inte har inspiration till att göra själv. Jag behöver och vill ha guidning. Plus att jag nu när jag inte följt Dedicate på över tre månader knappt kommer ihåg nåt mera. Kanske det blir extra mycket freestyle för mig?

2

Flow eller löparlunk

Jag har inte sprungit mycket den här hösten, men det har varit ett medvetet val. Jag har valt att fokusera på styrketräning och bygga upp en stark kropp. Igår blev det igen ett styrketräningspass, så förra veckan blev det totalt tre styrkepass. Vilket känns helt konstigt egentligen. Att jag väljer styrka framom löpningen. När jag väl har sprungit, har mina pass känts sådär. Jag har inte kommit in i ett bra flow, utan det har mest känts lite småjobbigt. Andningen har inte fungerat, benen har varit tunga och jag har varit tvungen att kämpa mycket mer än jag brukar. Fem sex kilometer har varit standardrundan och det också har nästan känts som för långt. Som om det inte funnits mer att ge.

flow eller lunken

Idag blev det äntligen ett bra pass. Där jag kände mig som mig själv igen när jag springer. Benen går av sig själva, andningen fungerar, kroppen samarbetar och allting känns lätt. Där jag kommer in ett flow, en lugn lunk och det känns som om jag kan fortsätta springa i oändlighet. Tass tass tass, bara framåt och bara att fortsätta. Det kändes så bra idag, att det blev över åtta kilometer. Vilket ungefär är det längsta jag sprungit sedan Tallinn tio kilometer.

Jag ska fortsätta med styrketräningen, det ska vara mitt fokus fortfarande. Jag ska inte bli för ivrig med löpningen efter dagens bra pass, men det här gjorde gott för självförtroendet. Att veta att jag fortfarande kan, och att känna mig som mig själv. Jag är ju en löpare, även om fokus just nu varit på andra saker. Det är skönt att upptäcka att jag inte tappat allt, trots mindre löpning på hösten och trots att det känts trögt att springa när jag väl gjort det. Plötsligt vänder det bara och allt känns som vanligt igen. YAY!

4

Oväntad träningsvärk

Idag vaknade jag upp med oväntad träningsvärk. Det är konstigt hur alltid när jag tror att jag kommer att få träningsvärk, för att jag tränat hårdare eller annorlunda, då får jag inte det. Sedan när jag tränat precis som vanligt, som jag gjort de senaste fem veckorna. Då får jag plötsligt galen träningsvärk. Som nu. Jag kan knappt gå, hela kroppen värker och musklerna är ömma. Jag tycker inte ens att jag gjort något speciellt. Det var samma program, samma vikter och samma upplägg. Ändå är träningsvärken brutal nu, och det lär säkert bara vara värre imorgon.

oväntad träningsvärk

Idag har det blivit en vilodag, men det var planerat sedan tidigare. Imorgon är tanken att jag ska göra veckans andra styrkepass, men jag får gå på känsla. Jag vet att träningsvärken brukar lätta av träning eller rörelse överlag, men samtidigt vill jag också kunna ta ut mig. Som det känns just nu, med väldigt stela ben och ömma muskler, är det inte lätt att träna. Inte för fullt och kunna ta ut mig i alla fall. Kanske ett lugnt löppass är bättre för att mjuka upp kroppen, och så styrketränar jag på söndagen i stället? Jag tror jag bestämmer mig imorgon först.

Nu är planen att göra mina rehabövningar och rulla med foamrollern. Jag har slarvat lite igen. Rehabövningarna har jag gjort, men stretchen och foamrollern har uteblivit. Jag har så svårt att få det till en bra rutin, fastän den står där i vardagsrummet, redo att användas. Kanske det hjälper mot träningsvärken?

Brukar du få oväntad träningsvärk?
1

Utvärdering projekt styrka

Jag har gjort samma styrketräningsprogram i fem veckor nu och det är dags för en liten utvärdering. Vad ska jag behålla från programmet, vad är jag nöjd med och hur ska jag gå vidare. Det är alltid bra att göra en utvärdering tycker jag. För att utvecklas och för att kunna gå vidare.

Överlag är jag nöjd med programmet och övningarna. Det är mest med fokus på ben, med också några övningar för överkroppen. Vissa övningar gör jag med skivstång och andra med hantlar. Problemet som nu har uppstått är att jag är mycket starkare i benövningarna än i armövningarna. Jag kan inte längre använda samma vikter. Jag behöver mer vikt för benen och samma vikter fortfarande för armar. Samtidigt är det här förstås ett roligt problem att ha. Att upptäcka att jag blivit starkare och behöver mer vikt för benövningar. Jag märker att tekniken sitter som den ska och jag är säkrare i övningarna. Det ska inte vara något problem att öka på vikterna. Den skivstång som jag har hemma, har viktplattor som jag kan lägga på. Jag är inte på max ännu.

utvärdering projekt styrka

Nu tänker jag istället att jag borde dela upp passen. Ett pass för bara ben och ett annat pass för resten av kroppen. På det sättet behöver jag inte hålla på och växla med vikterna lika mycket mellan övningarna. Det tar upp onödigt mycket tid från träningen. Istället fokusera på benen en dag med högre vikter. Färre repetitioner och ännu mer fokus på styrkan. För det är benen jag vill bygga upp för löpningen. Snygga biceps är väl kul, med hjälper inte när man vill springa långt.

Jag tänker fortfarande göra samma övningar för benen, jag är nöjd över upplägget. Knäböj, marklyft, utfall, tåhävningar och höftlyft. Öka på vikterna, lägga på mer på skivstången. Det andra styrketräningspasset kommer att fokusera på överkroppen. Jag ska göra samma övningar som jag gjort nu, men lägga till mer core. Få en tydligare uppdelning på passen och inte blanda lika mycket. Ett tungt och hårt pass, det vill säga ben, och ett lättare pass, det vill säga armar och core.

Ny plan, nya tag och en ny utvärdering om några veckor igen. Vad tror ni om det?

1

Andningsproblem och löpning

När jag skrev mitt inlägg om hur yogan hjälper vid löpning, var den första punkten jag listade andningen. Fungerar inte andningen blir det genast mycket svårare och tyngre att springa. Idag var ett sådant pass. Jag hade andningsproblem nästan hela löprundan, och även om benen var pigga, var det tungt att springa. Andningen var ytlig, för högt upp i halsen och jag flåsade och frustade. Jag var tvungen att stanna och gå ibland för att försöka få ner andningen. Ta djupare andetag och lugna ner mig.

Jag vet inte riktigt vad som var problemet. Kanske det bara var en sämre dag, med sämre dagsform? Jag tycker inte att jag sprang speciellt fort och pulsen var inte högre än den brukar. Mina andningsproblem lättade mot slutet av rundan. Då kom jag mera in i ett flow och det fungerade bättre. Kanske jag hade kallt i början av rundan och att det därför blev bättre mot slutet. För att jag hade kommit igång, och blivit varm i kroppen. Det kändes nämligen liknande som det brukar på vintern om jag springer när det är riktigt kallt. När det ”river” i halsen. Det är också en orsak till varför min köldgräns för löpning brukar vara vid -15. För då börjar luftrören protestera för mycket.

andningsproblem och löpning

Bortsett från det faktum att jag hade problem med andningen idag, kändes allting bra. Det är skönt att vara igång igen efter förra veckans tandläkarbesök. Skönt att kunna röra på sig och träna normalt. Inte längre behöva anpassa träningen, ta det lugnt och försiktigt. Utan jag kan träna som jag vill och det jag känner för. Idag ville jag springa för att vädret var fint. Imorgon har det lovats regn och då tänker jag istället satsa på styrketräning igen. Jag är faktiskt riktigt ivrig! Vem hade kunnat tro det? Att jag skulle bli ivrig på styrketräning?

 

0