Månad: januari 2020 (sida 1 av 2)

Vilken bra start på träningsåret

Löpningen och träningen överlag går bra just nu. Jag har verkligen fått en bra start på träningsåret. Förra året var lite av en besvikelse sett ut ett träningsperspektiv, men nu har jag fått en utmärkt start på det nya träningsåret. Jag har blivit starkare och är nu på maxvikt med min skivstång. Löpningen har känts bra den sista tiden och det har blivit mer löpning än det varit på många månader. Senast jag sprang så här mycket var i augusti förra året.

bra start på träningsåret

Igår sprang jag mitt sista pass för januari och i och med det landade januari på över 50 kilometer. Det är fortfarande långt ifrån var jag vill vara med tanke på kommande mål, men det är ett steg i rätt riktning. Det bästa är ändå känslan av att det känns lätt just nu. Styrketräningen har bevisligen hjälpt mig i löpningen och det ger mig motivation till att fortsätta. Planen är att fortsätta på samma sätt som jag gjort hittills. Styrketräna två gånger i veckan, löpning en till två gånger och zumba när det passar. Det är ett upplägg som fungerar bra just nu. Jag är alltid pigg på mina pass, jag hinner återhämta mig mellan träningspassen och är alltid sugen på att träna.

Resan kommer att rubba på mina träningsrutiner, men jag kommer självklart att träna i alla fall. Träningskläderna är nästan det första jag packar ner. Jag håller på och skriver ett inlägg om hur jag tränar på semestern. Det borde dyka upp någon gång nästa vecka. För det är nästa vecka vi reser! Som jag längtar efter sol och värme.

4

Houston, jag har ett problem

Dagen har nu kommit, den som jag gissade att skulle vara ett faktum i något skede. Jag har nått min maxvikt på skivstången. Igår var första gången jag testade att lägga på alla viktplattor och jag orkade. Vilket ju självklart är jättekul, men innebär samtidigt att jag har ett problem. Jag kan säkert ännu i någon vecka göra samma program med samma vikter, men sedan då? Det går inte att lägga på mer vikt och även om jag skulle köpa fler viktplattor, tror jag inte att stången håller.

Hittills är det mest i benövningar som jag orkar med maxvikten, armarna känns fortfarande lika klena. Men det är inte heller något jag prioriterar, det är benen jag vill vara stark i. Jag tycker att löpningen känts bra den sista tiden och tydligen är det inte bara en känsla. Jag har blivit starkare eftersom jag nu orkar med maxvikten. Kanske att jag till och med skulle orka med mer? Jag tror nästan det.

jag har ett problem

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i fortsättningen. Ska jag byta program och fokus? Fokusera mer på spänst och explosivitet än styrka? Eller ska jag göra andra övningar, men med samma vikter? Eller borde jag börja gå på gym? För jag vill fortsätta med styrketräningen. Speciellt nu när jag märker av resultaten.

Det känns konstigt att jag har ett problem relaterat till styrketräning. Det trodde jag då aldrig. Tänk hur man kan ändra sig. Jag har aldrig tyckt att styrketräning är speciellt kul, men jag har gjort det för att jag vetat att det är bra för mig. Nu ett par månader in i min satsning på styrkan, har jag plötsligt ett problem med att vara för stark. I flera år har jag klarat mig bra med mina hantlar och skivstång, och nu är jag tvungen att köpa mer.

YAY!

0

Jag springer om folk

Gårdagens löppass blev igen ett bevis för att det går bra med löpningen just nu. Jag var ute på en standardrunda efter jobbet. Tass tass tass framåt, en fot framför den andra. Ingen tanke på varken tid, tempo eller hur långt jag skulle springa. Jag mötte en del andra människor, både såna som sprang och folk ute på kvällspromenad med sin hund. I något skede ser jag två löpare framför mig och vad händer då? Jo, jag springer om dem. Jag tyckte att de sprang för långsamt, så jag var tvungen att springa om dem. Det har säkert aldrig hänt tidigare.

Vid lopp brukar jag ibland bli stressad ifall folk springer om mig. Jag kan ha svårt att hitta mitt eget tempo och dras lätt med i andras. Då är det förstås så många andra löpare runt omkring, att jag både springer om folk och blir omsprungen. Men att jag på en helt vanlig söndagsrunda tycker att folk springer för långsamt eller är i vägen, det har aldrig hänt tidigare. Och okej då, jag möter väl inte sååå många löpare när jag är ute, men ändå! Vilken boost för självförtroendet!

Jag tycker nämligen inte ens att jag tog i. Jag lunkade på i min takt, som var kanske lite snabbare än det brukar, men ändå helt hanterbart. Pigga ben, bra flås och absolut inte maxfart. Jag tycker inte att jag är en snabb löpare, det ger verkligen en kick att kunna springa om andra. De kanske just värmde upp, eller var i slutskedet av sina intervaller, eller precis hade sprungit lopp och var på en återhämtningsrunda, men ÄNDÅ! Jag tänker ta med mig känslan av att kunna springa förbi.

springer om folk

(Bilden är från en annan runda, för igår var det alltför mörkt ute för att ta vettiga bilder.)

2

Önskeinlägg

Det börjar vara ett återkommande tema här på bloggen varje gång vi ska och resa. Jag ska försöka tidsinställa några inlägg medan jag är borta, jag har redan några inlägg som jag håller på och skriver på. Vad vill ni läsa om? Önskeinlägg, frågor, tankar om det ena än det andra. Passa på och ställa din fråga nu. Jag ska svara så gott jag kan. Kanske inte på allt innan resan, men jag lovar att svara.

önskeinlägg

3

Tolv dagar kvar

Det är inte ens två veckor till vår resa. Det är snarare bara tolv dagar kvar. Jag tror inte att jag har fattat ännu att vi snart ska iväg igen. Jag måste ju börja packa, eller ens förbereda mig. Vad ska jag skaffa inför resan, vad ska jag packa med och vad behöver ännu fixas. Igår kom våra turistkort, det är en sak mindre att behöva fundera på. Nu när det viktigaste har kommit, kan jag börja fundera på detaljer. Dessutom behöver jag knappast med så mycket saker som jag tror. Ifjol inför Gambia hade jag packat alldeles för mycket kläder med mig. Lesson learned. Den här gången blir det mindre kläder med, även om vi nu skulle få ha betydligt mer bagage. För vi reser med ett annat flygbolag.

tolv dagar kvar

Jag är i alla fall väldigt ivrig inför resan. Nytt land, ny världsdel och helt och hållet en ny riktning på kartan. Vi har alltid bara varit i Asien (och Australien) och flygit österut. Eller söderut. Jag är lite orolig inför jetlaggen sedan när vi ska hem igen. Jag ska på jobb direkt dagen efter och jag hoppas att jag inte påverkas alltför mycket. Men det är inget jag tänker fundera på nu, det tar jag sedan. Nu ska jag bara packa, fixa, peppa och räkna ner dagarna. Tolv dagar.

IIIIIIIIK!

 

1

Det går bra nu

Vilket löppass igen! Det går bra nu och det är härligt. Jag fick igen till ett riktigt bra längre pass i solsken. Lika bra som på söndagen, och dessutom i ett par andra skor. På söndagen sprang jag i mina favoritskor. Mina snabba, lätta Adidas. Idag sprang jag i mina klumpedunsar, mina Asics cumulus. De är bra som mängdsko, men de är inte precis de lättaste skorna jag äger. Att jag då idag kunde springa lika fort som på söndagen, är ett besked på att formen också är bra. Det är inte bara skornas förtjänst att det gick bra på söndagen, utan att faktiskt jag är bra.

det går bra nu

Kanske har all den styrketräning jag gjort under hösten och vintern haft effekt? Att det har varit värt det? För jag tycker nämligen inte att jag brukar vara i sån här form så här tidigt på året. Jag blev nästan chockad när jag stannade klockan och såg vad snittet för hela rundan var. Har jag blivit snabb plötsligt? Tempot var liknande det brukar vara på sommaren, då när jag oftast sprungit intervaller och tränat mer specifik snabbhet. För att jag har haft ett lopp i sikte. Dagens runda kändes som en helt vanlig mysjogg och ändå gick det betydligt fortare än det brukar.

Inte för att jag klagar 🙂 Jag är bara väldigt glad och tacksam över att det går bra nu. Mest är jag kanske förvånad. Med tanke på hur lite jag har sprungit de senaste månaderna och fokus varit på styrketräningen, är det nästan konstigt hur bra löpningen känns. Det känns inte ens som om jag tar i, utan som om farten bara finns där. Benen vet vad de ska göra, andningen fungerar och huvudet är med. Inga mentala dippar, utan fokus rakt fram. En fot framför den andra, och bara att fortsätta springa.

YES!

3

Rörlighet, stretch och foamroller

Hur ofta tränar du rörlighet? Jag slarvar verkligen med det, även om det är något jag vet att jag behöver. Jag är så stel så stel. Baksida lår stramar, höften är öm, nacken är spänd och axlarna är alltför högt uppe. Jag har inte yogat på evigheter, varken Dedicate eller något annat. Jag har knappt gjort mina rehabövningar. Foamrollern ligger och samlar damm i ett hörn och jag vill helst bara springa. Idag bestämde jag mig för att skärpa mig och göra ett ordentligt pass. Rörlighet, stretchövningar, foamroller, triggerboll, rehabövningarna. Hela kroppen skulle gås igenom.

rörlighet

Det hela kan sammanfattas med ett ord. AJ! Det är ett tecken på att jag inte får slarva. Jag måste göra det oftare. Istället för att göra en timmes pass en gång i veckan (nå okej i månaden), ska jag göra lite varje dag. Ena dagen fast nacke och axlar, för att nästa dag göra övningar för höften, för att tredje dagen fokusera på fötterna. På det sättet blir det inte som ett stort projekt, utan en naturlig(are) del av vardagen. Det blir något jag bara gör, utan att fundera desto mer på saken. Jag behöver inte byta om till träningskläder och plocka fram alla grejer, utan jag kan göra det i min pyjamas. Huvudsaken är att jag gör det.

Jag förstår inte varför det alltid blir så här med min rörlighetsträning? Jag vet att det är bra för mig, att jag behöver det. Varje gång jag gör det tänker jag att nu ska jag komma ihåg den här känslan av stelhet och inte slarva mer. Några veckor senare är jag tillbaka där jag började. Jag glömmer bort det, jag prioriterar det inte. Tills jag igen gör det och tänker nu ska jag komma ihåg att göra det oftare…

4

Långpass i sol

Långpass i sol. Det är en mening jag inte har skrivit på länge. Nu kan dagens pass kanske inte direkt klassas som ett långpass, men det var ett betydligt längre pass än jag sprungit på senaste tiden. Mina pass brukar vara kring 4-5 kilometer. Nu var det nästan det dubbla.

Det känns så jäkla skönt att vara tillbaka på längder som ska vara normala för mig. Känslan i kroppen är bra just nu och jag längtar efter att springa mer. Fler långpass i sol, intervaller, fartlek, distanspass, mysrundor. You name it. Jag vill springa.

långpass i sol

Dagens löpning kändes riktigt bra, trots att jag tränat mycket den här veckan. Benen var pigga och flåset var det inget fel på. Andningen funkade och löpsteget var piggt. Mycket berodde säkert på att vädret var härligt. Det kändes nästan som vår i luften. Solen värmde. Fåglarna kvittrade och jag sprang med ett stort leende på läpparna. Jag har inte haft så här bra känsla på länge. Inte riktigt runner’s high, men bra nära.

Jag älskar känslan efter såna här pass. Man kämpar och kämpar, runda efter runda, med en seg och trött känsla i kroppen och så plötsligt får man bara till ett sånt här pass. När allt stämmer och det känns som om man kunde springa i oändlighet. Som gör att man glömmer allt det där jobbiga. Det har varit värt kämpandet, för plötsligt ser man resultatet. Och när jag skriver man, menar jag mig själv. Förstås.

Vilket bra avslut på en bra träningsvecka!

2

Torsdagszumba

Äntligen har min älskade torsdagszumba börjat igen. Som jag har saknat den. Jag märker det alltid när jag väl är där. Hur mycket jag egentligen tycker om det och hur mycket jag saknar det under julpausen. Det är kul att springa och styrketräning är kul, men torsdagszumba är något helt annat. Musiken gör mig glad, instruktören är bra och det är social samvaro. Plus då själva träningen förstås. Herregud så jag svettades igår. Delvist säkert för att det var mer folk i salen än det brukar, men också för att jag  var så glad över att äntligen vara igång igen att jag tog ut rörelserna till max.

För trots att det till största delen var ny koreografi, tyckte jag att jag kunde ta ut mig. Jag hoppade och skuttade från höger till vänster, och svetten sprutade. Lårmusklerna brände efter allt studsande och pulsen var hög. Efteråt var jag helt hög på livet. Precis som jag vill ha det alltså. Det är synd att jag inte kan gå oftare med tanke på hur jag jobbar, jag skulle garanterat gå på varje pass ifall jag hade möjlighet. Så roligt tycker jag att det är.

torsdagszumba

Det är kanske inte den trendigaste av träningsformer, men sedan när spelade det någon roll? All träning är bra träning och där med basta. Jag känner mig i alla fall betydligt mindre fånig när jag tränar tillsammans med andra och instruktör, än ensam hemma på vardagsrumsgolvet via Youtube 😉 Det är nog själva grupptillfället och det sociala som gör det så roligt. Det var inte alls kul när jag gjorde hemma för mig själv. Jag får inte samma feeling då.

3

Hur går det med styrketräningen?

Hur går det egentligen med styrketräningen? Men tackar som frågar. Det går riktigt bra, även om jag inte skrivit om det på ett tag på bloggen. Jag följer fortfarande mitt program som jag började med förra hösten, men jag har ändrat det lite. Jag gör det inte lika ”strikt” längre, utan gör mer på känsla. Fortfarande många av samma övningar, och liknande upplägg, men jag blandar även in annat jag känner för. Jag brukar göra två gånger i veckan fortfarande. En gång med mer fokus på ben och den andra gången mer fritt.

Benen känns starkare och som om jag kan ha mer vikt, armarna känns fortfarande klena som spagetti. Samtidigt tänker jag att det inte spelar så stor roll. Det är inte armarna jag vill bygga upp, utan det är just benen. Jag har inte sprungit mycket på hösten och vintern, så det är svårt att säga ifall löpningen ändrats till det bättre. Ifall jag blivit starkare i löpningen. Det är därför jag har fokuserat på styrketräningen. Jag hoppas att det ska hjälpa mig i löpningen. Få mer kraft och power till steget. Orka springa längre och fortare, utan att benen stumnar.

hur går det med styrketräningen

Jag tänker fortsätta fokusera på styrkan ännu i januari och februari i alla fall. Träna styrka två gånger i veckan, och springa som tidigare. Jag siktar på att springa två gånger i veckan. I mars är planen att börja fokusera på kommande mål. Som jag inte skrivit om ännu på bloggen, men som jag redan formulerat för mig själv. Då hoppas jag att jag märker en skillnad i löpningen efter min satsning på styrkan. Från och med mars kommer jag att trappa ner på styrketräningen till en gång i veckan och börja lägga in med löpning. Då är det förhoppningsvis vår (HAHAA 🙂 as if) och jag kan springa i vårsolen på bara vägar.

0
« Äldre inlägg

© 2020 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑