Igår tipsade jag om mina favoritövningar när det kommer till min ibland krånglande höft. Idag tipsar jag om olika redskap jag brukar använda till massage. Jag har ofta spända muskler, hello löpning, men jag tycker inte att vanlig stretch alltid hjälper. Jag är naturligt vig av mig och kommer lätt in i olika positioner. Baksida lår är ofta spända och den stretchen där man ska stå med raka ben och böja sig framåt hjälper inte alls. Jag kommer utan problem ner med händerna i marken, oftast med huvudet, men baksidorna är lika spända för det. Då tycker jag det fungerar bättre för mig med massage. Jag brukar använda mig av dessa tre hjälpmedel, lite beroende på vad jag vill komma åt.

redskap för massage

Foamroller

Foamrollern brukar jag använda mig av för att rulla baksida och utsida lår. Den är även bra till att rulla vaderna. Jag har tyckt om det, även om den ganska ofta står i ett hörn och samlar damm. På senare tid har jag märkt att den tappat formen och att den nästan blivit för mjuk. Vilket leder mig till nästa punkt på listan.

Triggerboll

Om det ibland tar ont att använda foamrollern, är nog triggerbollen värre. Jag har tidigare försökt använda mig av en tennisboll i samma syfte. Den har varit för mjuk, men även det har gjort ont. Triggerbollen är betydligt hårdare, ungefär lika stor som en tennisboll. Det krävs inte mycket rullande för att det ska ha effekt. För mig hjälper det bara att använda bollen som tryck på det område som kräver massage. Fotsulan är skön att rulla efter en lång dag på jobbet. Baksida lår, utsida lår, höften, nedre delen av ryggen, skulderbladen. På youtube, var annars, finns det bra instruktionsvideon till hur man kan använda den.

Kipukoukku (”smärtkrok”)

Det här vet jag inte vad som heter på svenska, men tydligen är det finsk uppfinning och kallas för finnhook på engelska. Min är en egen konstruktion, men den fungerar likadant som en köpt. Det är som en lång krok och jag brukar använda den till att massera skulderbladen och ryggen. Dit de egna händerna inte räcker till och för att få till ett hårdare tryck.

0