Styrketräning för armar och axlar

För tillfället tränar jag inte efter något program, eller någon plan. Jag tar dagen som den kommer och tränar det jag känner för. Just nu känns träningen rolig, och nästan vad jag än tränar, njuter jag av det. Styrketräning har aldrig varit något jag satsat på, utan det har varit som ett komplement till löpningen. Jag har fokuserat på övningar som ska hjälpa mig att bli ett bättre löpare. Mycket fokus på ben. Utfall, knäböj, tåhävningar och någon enstaka övning för bålen. Jag har aldrig gjort specifik styrketräning för armar, eller för överkroppen överhuvudtaget. Kanske någon bicepscurl här eller där, men that’s about it.

styrketräning för armar

Nu ska det bli ändring på det. Igår var första gången jag gjorde ett program med bara styrketräning för armar och axlar. Från min trogna P90X serie, som vanligt. Inget flås, ingen pulshöjande övning, inget för ben eller underkroppen. Bara armar och axlar. Först en övning för axlar, sedan biceps, sedan triceps och så upprepar man samma övningar ett varv till. Det är en serie. En paus på 30 sek, och därefter nästa övningar enligt samma princip. Axlar, biceps och triceps. Upprepa. Totalt sex serier. Jösses vad jag är svag i vissa övningar. Jag tyckte jag hade babyvikter, men i vissa tricepsövningar… Jag kunde inte lyfta armarna. Kan jag lyfta armarna idag? Nej 🙂 Det känns i armarna idag kan jag lova er.

Jag tycker om att känna mig stark, men det gjorde jag inte igår. Jag kände mig mest svag och som om jag inte orkade något. Det finns helt klart utvecklingspotential. Jag ska försöka göra styrketräning två gånger i veckan. Ena dagen ben och underkropp och den andra dagen mer fokus på överkropp och armar. Där finns det mycket att jobba på och mycket att lära mig. Därför tycker jag om att följa ett program också. För jag har ingen inspiration eller kunskap till att hitta på egna rörelser. Jag har mest gjort bicepscurl och knappt ens det. Det finns ju en massa andra övningar.

Brukar du träna överkropp och underkropp skilt när du tränar styrka?

 

1

6 kommentarer

  1. Ska testa på det arm-program. Tror jag har nånstans i huset dammiga hantlar 😉 yogar varje dag, dag 22 med true, o börjat med hennes core program också, planen är 2 dagar i rad true + core, o en dag paus med core o bara köra true.

    • hopihopi

      19 november, 2018 at 22:42

      Yoga core är nytt för mig, måste kolla in den serien. Jag har gjort true och 30 day yoga, plus olika videon som inte hör till någon serie

  2. Alltså hur ska man göra i den video? Göra själv hur många repetitioner eller på det sättet hon gör?

    • hopihopi

      19 november, 2018 at 22:41

      Jag tycker att man kan välja att göra 8-10 repetitioner eller 12-15, lite beroende på syftet med sin träning och vilka vikter man har. I vissa övningar ska alla göra 16. Jag brukar göra så många jag orkar, vilket med mina spagettiarmar, inte är många oberoende av hur lätt vikt jag har 🙂

  3. I mitt förra styrketräningsprogram var fram- och baksida fördelade på två skilda pass men i mitt nuvarande är det överkropp och underkropp. Jag vet inte riktigt vad jag gillar mest men just nu är jag ganska förtjust i mitt nya program 😁

    • hopihopi

      20 november, 2018 at 13:33

      Jag har inte ens tänkt på att jag kan träna fram och baksida skilt. Tack för tips!

      Det är alltid kul med ett nytt program, jag har alltid stor iver och inspiration i början. Roligt med ett nytt upplägg, nya rörelser och nya saker att lära sig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2019 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑