Från och med nu kan ni kalla mig för proffscyklisten. Gårdagens cykling bevisade igen för mig hur mycket jag börjar tycka om det. Inte ens motvind, backar och dåliga vägar kunde stoppa mig. Jag susade fram längs med vägarna. Det blev den längsta rundan jag cyklat hittills och med bra fart. Jag blev förvånad när jag stannade klockan och garmin visade farten. Jag trodde inte att medelfarten skulle bli så hög eftersom det kändes som om jag hade motvind hela vägen. Det var kämpigt ibland, men benen orkade trampa på.

proffscyklisten

Jag tror att mycket beror på att jag lärt mig att ha vatten och extra energi  med mig. Jag blir inte lika tokslut som tidigare, utan energin räcker hela rundan. Tidigare har jag mest hängt på styret och knappt orkat cykla hem när jag varit som tröttast. Nu cyklade jag kringelikrokar runt kvarteret för att få upp distansen och för att jag inte ville sluta. Gårdagens runda blev 31,5 kilometer, vilket ju inte är mycket för riktiga proffscyklister, men för mig är det mycket. Jag är redo för att öka distansen mer och börja cykla 40-50 kilometer. Allt för att nå mitt cykelmål på 1000 kilometer. Just nu ligger jag på 61,9 kilometer av 1000. Med andra ord, är det en bit kvar ännu.

Jag vet inte hur jag ska börja göra med energin när mina cykelturer blir längre. Nu har jag haft en vattenflaska i en ställning. I min lilla magväska har jag haft telefon, några bitar dextrosol och antingen en gel eller en smoothie i klämpåse. Det har räckt. Jag har visserligen en cykelkorg och där ryms det en massa grejer, för jag vill inte cykla med en väska på ryggen. Svettigt värre, men jag är inte direkt sugen på att ha något skumpandes i korgen heller. Ska jag skippa vattnet och ha sportdryck i flaskan? Eller skippa telefonen och istället ha mer gel/smoothie i magväskan? Eller behöver jag ens mer energi än det jag haft tidigare ifall jag ”bara” cyklar 50 kilometer?

Hjälp den blivande proffscyklisten!

2