Jag har valt att fokusera på styrketräning den här hösten och vintern, och det på bekostnad av löpningen. Styrketräningen har gått bra och jag tycker att jag märker framsteg. Jag kan ha högre vikter i olika övningar och tekniken är säkrare. Plus att det har varit riktigt kul att styrketräna. Tyvärr har det resulterat i en tung känsla i kroppen när jag väl springer.

Dagens pass var inget undantag. Jag har tunga ben, det är flåsigt och jag kommer aldrig in i ett bra flow. Jag får kämpa för att inte ge upp, vända om eller börja gå. Det känns segt och jobbigt. Jag har inte haft en bra känsla i löpningen på länge. Det har hela tiden varit en tung känsla och jag saknar lättheten. När allt rullar på och jag bara vill springa och springa.

tung känsla i kroppen

Jag vet att styrketräning är bra för mig och jag ska fortsätta, men jag saknar löpningen. Eller rättare sagt så saknar jag känslan som löpningen ger mig när det går bra. Endorfinerna och kicken. Jag får inte samma känsla från styrketräningen, även om jag börjar tycka om det mer och mer för varje gång jag gör det.

Planen är ändå att fortsätta med samma upplägg, fast det kanske låter som om jag gnäller 🙂 Jag ska lita på processen och att det här kommer att göra mig till en bättre löpare på lång sikt. Att jag sedan nästa vår och sommar kommer att flyga fram. Jag måste bara göra jobbet och härda ut. Det kommer att vända sedan när jag lättar på styrketräningen, kanske till och med tidigare.

Det positiva med att satsa på styrketräningen framom löpningen, är att jag kan välja när jag springer. Snöar det, behöver inte springa, jag kan styrketräna. Är det för kallt, samma sak, jag kan välja att vara inne och styrketräna. Jag kan välja att springa när det är fint väder, som idag.

2