Resultat föder motivation

Jag börjar verkligen få rutin på det här med styrketräning. Jag tycker t.o.m att det är kul och kan längta till nästa pass. En delorsak till det är att jag ser resultat. Jag orkar lyfta tyngre, det är inte lika jobbigt längre och jag klarar av övningar som var svåra tidigare. Det går bättre helt enkelt. Och när det går bättre vill jag göra mer, för att tja, bli ännu bättre.

Annat jag pysslat med idag, inhandlat fler randiga tröjor

Dagens styrkepass var i stort sätt samma som förra veckan. Jag blandade hejvilt olika övningar och gjorde det jag kände för. Kanske inte den bästa planen om man vill ha tydliga resultat, men det funkar för mig. Jag har sällan någon plan om jag tränar själv. Inte så att nu ska jag göra 15 repetitioner av den här övningen, gånger tre och sedan byta och göra x gånger y gånger z. Jag gör tills jag inte orkar mer eller byter när jag vill. Därför är det egentligen bättre när jag följer mitt benprogram. Då följer jag med programmet och gör så många repetitioner som man ska. Problemet med det programmet är att jag kan det utantill och börjar tycka det är tråkigt.

Jag har inte ännu någon plan med min styrketräning, även om jag börjar gilla det. Än så länge är den ett komplement till löpningen och då tycker jag inte det är så viktigt vad eller hur jag gör. Det är viktigare att jag gör. Låt gå då att jag kanske gör 12 på ena sidan och 17 på andra. Eller att jag kanske hade orkat fler, men slutar tidigare för att jag inte har något mål. Eller någon som pushar mig.

Nu när jag börjar se resultat, blir jag mer motiverad till att fortsätta. Fortfarande är planen att träna styrka en gång i veckan. Jag vill inte lägga mer tid än en gång i veckan på det, eftersom jag fortfarande helst springer. Jag kan tänka mig att ifall vintern blir förjävlig, att jag kan lägga mer tid på styrkan då. För tillfället är jag nöjd som det är och gläds över framstegen.

Dela gärna

2 kommentarer

  1. Kul när man ser förbättring! 🙂
    När du blivit mer van, skulle jag rekommendera att du varierar mellan många repetitioner (12-20) och ett fåtal (6-8 t.ex.) fast med högre vikt.

    • hopihopi

      21 november, 2017 at 16:01

      Tack för tips! Jag känner mig så ny inom styrketräningen, jag vet inte alls ”hur” man ska göra. Jag bara gör mest 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

*

© 2017 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑