Styrketräning på en fredag

Jag får fortfarande kämpa för att få till min styrketräning, men det blir av och det är huvudsaken. Helst skulle jag bara springa, men jag har insett hur viktigt det är med styrketräning. Löpning är inte alltid skonsamt för kroppen och jag har haft lite små skavanker än här än där. Ibland är det en höft som trilskas, ibland ett knä, ibland en vad. Inget allvarligt, men jag vill inte att det ska bli allvarligt heller och därför behöver jag styrketräningen. Mota Olle i grind.

styrketräning för löpare

Jag tränar styrka en gång i veckan, oftast mellan 45 min och en timme. Ibland kör jag efter ett specifikt program eller upplägg, men nu när jag kommit igång med det hela, brukar jag köra själv. Idag blev det en salig blandning mellan olika övningar för ben, armar och core. En genomkörare av hela kroppen. Det känns fortfarande att jag gjort något, trots att det gått flera timmar sedan jag tränade. Armarna känns möra och benen skakar.

Idag kunde jag använda mig av högre vikter, det påverkar förstås också känslan i kroppen. Det är en kul känsla att känna att jag blir starkare. Att jag orkar mer och att övningar som kändes tokjobbiga för en månad sedan går bättre nu. Det är fortfarande jobbigt, men inte omöjligt. Bevisligen har mitt kämpande gett resultat och det ger mig motivation till att fortsätta. Jag ska hålla igång det och göra mina pass. Det är faktiskt ganska kul! Vänta, skrev jag just det 🙂

Jag har inga mål med min styrketräning, det är som ett komplement till min löpning. Det är för att jag ska bli en bättre, snabbare, hållfastare löpare som jag tränar styrka. Samtidigt kan jag inte förneka att det är ganska kul att känna mig stark och se resultat i spegeln. Jag börjar faktiskt ana lite muskler. Det har jag aldrig haft tidigare.

Wohoo!

0

2 tankar kring ”Styrketräning på en fredag

  1. Löpar-Åsa

    Åh, så klok du är! Tror att du tänker helt rätt. Jag tror att det lätt blir lite farligt när vi bara springer.

    När jag sprang i våras med MenMia körde vi lite löp och styrka ihop. Sprang en bit, gjorde knäböj, sprang lite till, gjorde utfall osv. Rätt kul. Och på RunAcademy körde vi styrkepass, där vi gjorde en styrkeövning i 25 sek, sprang över fotbollsplanen, gjorde en ny övning lika länge, sprang igen osv. Jag håller på att knåpa ihop ett liknande pass, men undrar om jag kan köra det nu, i och med lågpulsandet. Får se lite. Kanske vänta ett par månader. Lär blogga om det i allafall.

    Svara
    1. hopihopi Inläggsförfattare

      Att blanda styrketräningen med intervaller eller med konditionsträning överhuvudtaget låter som en bra idé. En orsak till att det är jobbigt med styrketräning är för att jag tycker det är tråkigt. Men att blanda in det i en löprunda låter som en bra plan 🙂

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *