Nytt år, nya möjligheter och äntligen dags för löpning för min del igen. I och med att min yogautmaning är över, kan jag träna som jag vill igen. Och det jag helst vill träna är löpning. Jag sprang faktiskt på nyårsafton också och kunde avsluta decembermånad på en rund och fin siffra på 30 kilometer löpning. 30 kilometer på en månad är väldigt lite för att vara mig. Det brukar jag springa på en vecka. Nu tycker jag att det är dags att ta tag i löpningen igen och börja träna inför sommarens mål.

Jag har haft inte fått träningsvärk från gårdagens pass, så jag bestämde mig för att springa efter jobbet idag. Jag hade säkert gjort det annars också, men det är i alla fall behagligare att springa på pigga ben. Det fick bli en mjukstart med en runda på knappa fem kilometer. Jag planerar att springa senare i veckan också och förhoppningsvis i bättre väder. Idag ösregnade det när jag begav mig ut, men väl ute märkte jag inte av regnet. Eller det är klart att jag blev blöt och så, men det störde mig inte.

Planen är nu att starta upp löpningen igen med två till tre pass i veckan. Sakta öka på längden och mängden, och inte förivra mig och skada mig i processen.. Jag har inte sprungit så mycket på den senaste tiden, sedan Tallinn halvmaraton egentligen, och jag inser att jag måste börja lugnt. Inte gå från 5 kilometer löpning i veckan till 40, från ett pass till fyra. Utan ha några veckor där jag vänjer kroppen vid löpning igen och sedan kan jag börja följa ett träningsprogram eller en plan. Dessutom ger det här mig mer tid att fundera på vad planen ska vara…

äntligen löpning

Dela gärna