Springa på känsla och fartlek

Jag försöker bli bättre på att springa på känsla och att inte hela tiden stirra mig blind på pulsklockan. Inte kolla på tempot, på pulsen, på sträckan, tiden osv. Utan springa på bara och istället försöka lyssna på kroppen och gå på känsla. Det är svårt, men jag har blivit bättre på det. Klockan piper till vid varje sprungen kilometer och visar då tempot för den kilometern. Dessutom kan jag mina rundor utantill och vet ungefär att nu har jag sprungit två kilometer, nu tre. Där borta vid det huset blir det fyra… Jag är inte där ännu att jag skulle våga springa helt utan klocka. Det känns väldigt avlägset i dagsläget.

springa på känsla

Jag tror att jag har skippat tanken på att börja med lågpulsträning igen. Jag tänker i alla fall inte köra strikt, att varje pass ska vara enligt planen pulsen under 150. Istället tänker jag mig att mina långpass ska gå långsamt och då förhoppningsvis med lägre puls. Och att mina intervaller ska gå hårdare. Att det blir en större variation på farten och inte ”mellanfart” av allt. Det tredje passet ska sedan gå i valfritt tempo. Planen är att ändå springa på känsla under långpasset och distanspasset och inte kolla så mycket på klockan. Om pulsen går upp på långpasset, men det fortfarande känns bra, får det vara så. Intervallerna är skilt, för då vill jag springa hårt. Nå vill och vill, men tja, springer jag enligt känslan då tar jag inte i ordentligt utan maskar när det känns jobbigt.

För att mjukstarta mig plan, bestämde mig jag att dagens runda fick bli som ett test. Jag skulle springa hela passet enligt känslan i kroppen. Passet fick bli vad det blir. Ville jag gå eller bara springa tre kilometer var det okej. Ville jag springa hårt och springa tio, var det också okej. Sist och slutligen landade jag nånstans mitt i mellan. Tempot var högre än det varit på rundor då jag kollat på klockan hela tiden och försökt hålla pulsen låg. Pulsen var visserligen högre, men inte såå hög egentligen. Känslan i kroppen var prima och det var riktigt skönt att inte se på klockan under passet.

Jag tror att jag ska fortsätta i den här stilen. Ha någon form av plan för mina rundor och mina pass, men inget strikt. Mera att ett pass långsamt och lugnt, ett pass hårt (hårdare) och ett pass enligt dagsform. Idag fungerade det i alla fall alldeles utmärkt och jag är nöjd.

 

0

2 tankar kring ”Springa på känsla och fartlek

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *