Lågpulsträningens vara eller icke vara

Jag undrade här tidigare ifall jag ska ge det här med lågpulsträning ett till försök. Jag såg att Löpar-Åsa har börjat igen och nu blev jag inspirerad. Det kommer att bli ett till försök. Snart. Jag måste förbereda mig mentalt först och göra upp nån form av plan.

Det är så jobbigt att springa enligt pulsen, för vi kan inte prata om att springa. Det går långsamt långsamt och det är otroligt frustrerande att hela tiden hålla koll på pulsen. Jag kommer aldrig in i nåt flow, utan får mest pausa och gå hela tiden för att pulsen inte ska skjuta i höjden. Jag springer några steg, går lite, springer lite och så håller det på hela rundan. Otroligt frustrerande och irriterande att känna att jag aldrig blir bättre. Kollar jag inte på klockan tror jag att jag springer bra med låg puls, tills jag kollar och inser att pulsen ligger på 165. Jahapp! Fail.

Min puls borde vara på 147, enligt metoden 180 minus ålder. Jag har tidigare justerat lite och sprungit enligt pulsen under 150. Sen har jag fuskat lite och låtit den gå upp till 153 innan jag är tvungen att gå för att få ner pulsen. Ner med pulsen under 150 igen och fortsätta springa. Ta exakt två löpsteg och pulsen igen över 150. Jag tänker alltid att den går snart ner, sakta ner tempot, men nej… Jag är igen tvungen att gå.

Här är problemet och det jag måste förbereda mig på. Att jag inte kan springa som jag vill, i den fart jag vill. Jag är inte riktigt där ännu mentalt. Jag är inte redo ännu att springa långsamt. Jag måste få springa lite intervaller eller ens fartlek och få ur det ur kroppen innan jag tar ett steg tillbaka med tempot. För det är ett steg tillbaka. Det känns i alla fall så.

Fast vem vet, kanske jag blev helt supervältränad när jag tränade inför mitt maraton i somras. Att jag inte alls är tvungen att ta lika många gåpauser? Att jag klarar att springa och hålla pulsen under 150?

Dela gärna

2 kommentarer

  1. Jag tycker att du ska göra ett (så nära du kommer-) maxpulstest.
    Det där med – ålder på mig… Haha! Jag hade varit död nu, typ. 😀

    Enligt den formeln 210- ålder skulle jag ha ca 170 i maxpuls. Kommer nästan alltid upp i runt 200-205 när jag kör max (korta-)intervaller. 😛

    • hopihopi

      13 november, 2017 at 22:26

      Maxpulstest låter kul (och skrämmande) på samma gång. Jag skulle vilja springa ett på löpband i sånt där labb, med masker och allt på. Känna mig som värsta proffset och bara kuta på.
      Men realiteten kommer in och jag får nöja mig med att springa på bana för mig själv och klura ut maxpulsen själv. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

*

© 2017 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑