Hur blir det med pulsträningen då?

Jag hade tänkt göra min yogautmaning i december, med start den första. Hur blir det med pulsträningen då? Jag som samtidigt hade planerat att komma igång med att springa enligt pulsen igen…

pulsträningen

Mja… Jag tror faktiskt att jag väntar lite med pulsträningen. Jag ska börja med det, men det får bli tills nästa år tror jag. När jag skrev att jag börjar i december, hade jag inte insett att december är om två dagar 🙂 Jag trodde på något underligt sätt att det var långt dit ännu och att jag skulle ha mer tid att förbereda mig. Nu när jag dessutom ska göra min yogautmaning tror jag att det är bäst att jag fokuserar på en sak. Den här gången väljer jag yogan. Inte både yoga varje dag och börja på nytt upplägg i löpningen.

Jag tänker fortfarande springa, men mina pass kommer att gå enligt känsla och dagsform. Så att sen när jag börjar med pulsträningen är jag redo för det. Jag har ”fått” springa i valfri fart, valfri längd och fått det ur kroppen och sedan kan jag fokusera på pulsen. Dessutom har jag två gånger blivit tipsad om att göra ett maxpulstest för att se var jag ligger. Att justera pulsvärden efter åldern kanske inte alltid är det bästa sättet att gå tillväga. Tack för tips Malin!

Ifall jag känner att jag vill springa enligt pulsen i december under något pass är det helt okej. (daah, jag får ju självklart göra som jag vill, jag satsar inte direkt på OS 😉 ) Planen är att mina löppass i december ännu ska vara fria och sedan i januari börjar jag med pulsträningen. Då har jag förhoppningsvis sprungit ett maxpulstest och vet vad jag ska ligga i för puls och zoner. Jag bävar lite för testet, det verkar ytterst jobbigt och tungt.

Dela gärna

4 kommentarer

  1. Shit, ska du våga det? Jag skulle också vilja, men törs inte. Plus att jag är aboslut inte vältränad nog. Blir för tungt just nu. Men kanske en dag.

  2. Det är tungt, men man behöver ju inte gå till ”experter” för att göra det.
    Jag körde mitt (ungefärliga) maxpulstest under ett riktigt jobbigt backintervallpass. Googlar du, finns det nog många bra tips, men just backe får upp pulsen ordentligt att verkligen maxa på sista rundan upp för backen + lägga på ett par slag till (för man kommer aldrig upp i 100 %. Kanske 95-97 % (gissar en motionär). 🙂

    • hopihopi

      29 november, 2017 at 23:14

      Vad jag har googlat verkar det som om backintervaller är ett bra förslag. Många tipsar om det i olika format.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

*

© 2017 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑