Idag var det dags för veckans intervaller. Jag hade inte bestämt mig för vilken typ jag ville springa när jag planerade veckans träning, och jag hade inte bestämt mig igår kväll heller. Jag kunde inte bestämma mig mellan långa eller korta intervaller. Samtidigt som jag vet att intervaller är bra, är det ju inte intervaller jag ska bli bra på. Jag springer dem för att försöka höja mitt grundtempo och att orka springa fortare under en längre tid. Inte springa en-minuts intervaller så fort jag kan. Därför fick det bli tröskelintervaller.

tröskelintervaller

Vad är då tröskelintervaller? Enligt marathon.se är tröskelfart den fart som är den högsta möjliga där kroppen hela tiden klarar av att transportera bort eller förbränna de ”trötthetsämnen” (mjölksyra) som bildas när man springer. Genom att träna kring just den farten kan man på sikt förskjuta tröskeln så att man vid en högre fart än tidigare klarar av att transportera bort eller förbränna trötthetsämnena. Man blir helt enkelt inte lika trött vid en given fart, vilket kan benämnas som att ens uthållighet har förbättrats. Tröskelfarten har blivit snabbare.

Det låter ju bra, men vad ska jag då välja för fart? Jag hade dessutom bestämt mig för att springa mina tröskelintervaller i ett svep. Först uppvärmning i 10 minuter och sedan 30 minuter i tröskelfart och sedan nedjogg i 10 minuter. Inte t.ex uppdelat i 3 x 10 minuter tröskel, med 5 minuter jogg mellan varje. Då farten kan vara högre, eftersom det är ”vila” mellan intervallerna. Jag tänkte att jag skulle springa uppvärmningen i valfritt tempo och tröskeln i 6:20-6:30. Det visade sig vara alltför låg fart. Redan uppvärmningen gick i 6:40 och ändrade min målsättning till att hålla 6:00 på tröskeln.

Det kändes fortfarande lätt. Det var flåsigt och jag fick ta i för att få upp tempot, men det var inte ett krigande från början till slut. Benen sprang på bra och jag orkade hålla tempot hela vägen. Ändrade igen målsättningen, bra här med min planering ser jag 😉 att springa sista fem minuterna av 30 minuters intervallen fortare. Jag trodde att jag skulle vara trött, och tänkte att 5:30 skulle vara lagom. Nej då! 5:05 landade sista fem minuten på. Hur jäkla snabb är jag?! 25 minuter i 6:00 tempo och 5 minuter i 5:05 tempo. Igen en boost för självförtroendet och bevisat att jag kan mer än jag tror. 6:30 tröskel?! *pzt*

Totalt blev det strax över 9 kilometer löpning idag, vilket resulterade i över 38 kilometer löpning totalt för veckan. Nämnde jag att jag är nöjd 🙂

  Gilla