Samma program, samma vikter, men såå mycket bättre känsla den här gången. Jag kommer antagligen att få träningsvärk igen, eftersom jag redan nu känner skakningar i benen, men det struntar jag i. Det var det värt. Vad pratar jag om? Dagens benpass förstås, samma som jag gjorde för två veckor sedan.

Den här gången hängde jag bättre med och orkade programmet till slut. Fortfarande med vad som för mig är lätta vikter, men känslan var bättre idag. Jag orkade mer, var inte lika tokslut, utan det fanns krafter. Nästa gång jag gör programmet ska jag ha tyngre vikter. Jag är ivrig och motiverad till styrketräningen just nu och att få känna mig stark igen.

såå mycket bättre känsla

Jag vet hur bra styrketräning är för mig och min löpning, men det har aldrig varit något jag fokuserat på. Det har alltid varit som ett komplement till löpningen. Nästan som ett nödvändigt ont. Jag gör det för att jag vet att det är bra och något jag borde göra. Jag har aldrig haft någon plan för det, bara gjort diverse övningar för benen och bålen. Övningar som ska stärka upp benen och hjälpa mig i löpningen.

Nu tänker jag att kanske jag ska fokusera mer på styrkan, istället för löpningen. Kanske göra två-tre styrkepass i veckan och ett pass löpning. Istället för två-tre pass löpning och ett pass styrka. Dela upp styrkan i överkropp en dag och underkropp en annan. Riktigt grotta ner mig i olika övningar, teknik och ha ett mål med styrketräningen. Att känna mig stark, orka lyfta tungt och inte bara göra övningar som ska hjälpa mig i löpningen.

Till min hjälp kommer jag att ta min P90X dvd box. Det är därifrån jag gör mitt benprogram, men det finns även andra program som jag inte testat. Kanske det är dags nu? I alla fall i början för att få inspiration och vägledning i min träning.

1