Mina spagettiarmar och jag

Jag fortsätter på temat att träna underkropp en dag och träna överkropp en annan. Benen är mycket starkare än mina armar. Jag har spagettiarmar, jag orkar knappt något i de träningsprogram jag gjort för armarna. Det är inte så konstigt förstås eftersom benen blivit starka av löpningen, plus att jag tränat dem mycket längre i olika styrkeövningar. Armarna har jag tränat… tja sedan förra söndagen. Det här var nu andra gången som jag gjorde ett program för bara armar.

Jag gjorde ett annat program idag, från samma P90X box, den här gången chest, shoulders and triceps. Jag borde ha kollat igenom videon noggrannare innan jag startade. Kollat att chest betyder att man ska göra typ en miljon armhävningar i olika positioner. Jag orkade si så där, tre. Vissa rörelser där man skulle göra max repetitioner, var min max noll. Jag orkade inte en enda! Jag tänker speciellt på en hands armhävning (vem orkar det?!) och armhävning med hopp och klapp i mitten.

spagettiarmar

 

De övningar som var med vikter och hantlar var enklare, för då var det bara att ta en lättare vikt, men just armhävningar. Usch! Inte ens fast jag gjorde på knä, orkade jag många. Jag är så skakig just nu och jag gissar på träningsvärk imorgon.

Jag gillar ändå känslan jag har nu. Känslan av att ha tagit ut mig, och att det finns mycket utvecklingspotential. Jag antar att jag kommer att se en snabb utveckling. Eftersom jag i vissa övningar orkar noll repetitioner, kanske jag redan nästa vecka orkar en. Det ser jag som framgång 🙂

1

4 kommentarer

  1. Helt rätt! Att orka EN är inget att skämmas över om man från börjar orkar noll. Och jag är likadan. Mina stackars armar… Men jag tror att alla mina chaturanga har hjälpt mig i allafall lite, åtminstone när det gäller triceps.
    Jag gillar ju FMTK-appen och tror att de har lite armövningar där, dock helt utan vikter. Men man behöver inte heller göra armhävningar med hopp och klapp, det kan man ställa in.
    Hoppas att du fortsätter att skriva om hur det går. En dag har du ju orkat tre!!!

    • hopihopi

      26 november, 2018 at 22:35

      Jo då, jag kommer nog att blogga om min styrketräning 🙂 Jag ska fortsätta kämpa med armhävningar och överkroppsstyrkan

  2. Enarms-armhävning och med hopp/klapp???? 😮
    Byt program!! Eller improvisera själv. Låter ju helt galet. Det måste ju finnas alternativ.

    • hopihopi

      26 november, 2018 at 22:34

      Jag kollade som sagt inte så noga igenom programmet innan jag började och insåg för sent att det var alldeles för svårt för mig. Jag måste spana vidare och hitta något som passar min nivå 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑