Planer vecka 6

Nu ska jag ta och styra upp träningen lite mer och ett första steg är att göra planer för veckan. Jag vill fortfarande träna kravlöst och lämna utrymme för lust och känslan i kroppen. Men från och med nu ska jag i alla fall ha en grundtanke med vad jag vill uppnå under veckorna. Jag tycker ibland att det kan vara svårt för mig att få till träningen om jag inte har planerat för det. Speciellt om det är efter jobbet och jag är trött och hungrig. Då är det så lätt att istället ta till soffan… Har jag däremot planerat att träna är det svårare att skippa.

Jag vill oftast nog träna, men har jag inte planerat vad jag ska göra, går det för mycket energi åt till att först bestämma mig för vad jag ska träna. Plötsligt har det gått en halvtimme och jag är ännu tröttare och hungrigare. Och mindre sugen på att träna. Jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt att träna. Ha bestämt mig innan, att på tisdagen då vill jag antingen springa eller träna benstyrka. Sedan först på tisdagen bestämma på basen av feeling (eller väder) vad jag ska träna. Inte ska jag träna idag, ska jag inte träna idag. Vad ska jag träna idag. Ah, styrka. Vad för styrka. Ben. Axlar. Core? Hänger ni med i mina tankar?

planer vecka 6

Med allt det sagt, vad har jag då för planer för veckan? Den här veckan kan jag inte gå på zumban, eftersom jag jobbar då. På lördagen ska jag först jobba och sedan ut på festligheter med kompisar, den dagen blir det ingen träning. Annars borde jag kunna träna som jag vill. Jag vill springa mer än jag gjorde förra veckan, och vill få till två pass. Gärna ett som är lite längre. Jag vill få in mer variation i löpningen. Springa ett lite längre pass och ett lite snabbare, kortare pass. Inte springa två likadana pass på sju kilometer. Fortfarande samma kilometermängd, bara fördelat annorlunda.

Jag vill träna styrka en till två gånger den här veckan också och ett yogapass. Planen är att göra yogan dagen efter det längre löppasset, eftersom jag vet hur stel jag brukar bli. Jag kanske avviker från mitt dedicate program och istället gör en  favorit med Adriene. Hon har yoga for runners, men min favorit är faktiskt från en annan serie av hennes, True. Det kan tänkas att jag ändrar mina planer efterhand, men just nu är planen följande:

Måndag: vila
Tisdag: löpning, det längre passet
Onsdag: yoga eller styrka
Torsdag: yoga eller styrka, det jag inte gjorde på onsdagen
Fredag: löpning, det kortare passet
Lördag: vila
Söndag: styrka eller vila, beroende på dagsform 😉

Det här känns som en mjukstart till träningsplaner och något att bygga vidare ifrån. Just nu vill jag inte ens ha det mer uppstyrt än så här.

 

2

2 kommentarer

  1. Jag tycker att du har bra planer för veckan. Jag behöver verkligen strukturera upp mig själv. Har galet mycket på gång att jag inte vet vilken ände jag ska börja i för att få struktur.

    • hopihopi

      5 februari, 2019 at 16:07

      Det svårt när det är mycket omkring en. Tyvärr hinner man inte med allt och det är alltid något som blir ogjort. I mitt fall ofta städningen och övriga hushållssysslor…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2019 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑