Ny plan med styrketräningen

Jag har en ny plan med styrketräningen. Idag var första gången jag gjorde enligt det nya upplägget och det kräver ännu några justeringar, men en bra start ändå. Jag har tränat fokuserat nu i sju veckor (what?!) och det är dags för en ny plan med styrketräningen. Mer fokus, mer vikt, nya övningar och en nytändning.

ny plan med styrketräningen

Jag har hittills tränat enligt upplägget två gånger i veckan. Ett pass med fokus på tyngre benstyrka, och ett lättare pass med mera överkropp och core. Jag tänker fortsätta träna två gånger i veckan, men nu tänker jag istället träna hela kroppen båda gångerna. Eftersom jag inte kan, eller kan och kan, vill, gå till gymmet för tillfället, men ändå vill ha en rejäl workout, tänker jag att det är bättre så här. En ordentlig genomkörare av hela kroppen två gånger i veckan, istället för ett bra pass och ett lite mindre bra. Jag tränar ändå inte styrka såå mycket/ofta. Jag behöver inte dela upp passen ännu. Det kan jag göra sedan om jag lägger till ännu en dag.

Idag med det nya upplägget, tog jag bort en benövning, men i övrigt är det nästan samma pass som jag tränat hittills. Jag har bara slagit ihop passen. Och skrivit upp övningarna. Nu tog hela passet ändå bara en timme, men det var fokus hela tiden. Inte fundera ut vilken övning jag ska göra till näst medan jag gör en annan. Utan kolla på pappret, göra det jag ska och fortsätta.

Jag har försökt forma min plan att det ska vara enkelt att gå från en övning till en annan. Inte fixa och trixa med vikterna. Utan först fast knäböj och sedan axelpressar med samma stång direkt efter. Gör jag höftlyft på golvet, kan jag göra bänkpress efter. Inte nu ska jag plötsligt göra step up på bänk. Det är där mycket av tiden rinner i väg. Ett pass kan ha varit över timmen, men hur mycket av det är effektivt jobb?

Nu ska jag vara fokuserad, göra det jag ska, följa min plan och bli stark 🙂

2

2 tankar kring ”Ny plan med styrketräningen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *