Träning varje dag

Den här veckan blev en utmärkt träningsvecka om jag får säga det själv. Det har blivit träning varje dag. Det har aldrig hänt tidigare, att jag skulle ha tränat varje dag. Kroppen har svarat bra och jag har inte känt mig sliten eller fått ont efteråt. Orsaken är för att jag har tränat varierat. Löpning, styrketräning, skidåkning (!), yoga, hemmaträning via Youtube och promenader. Alla pass har inte heller varit hårda träningspass. På torsdagen blev det till exempel ett tjugo minuters stretch/rörlighets/yogapass i pyjamas och på tisdagen en promenad med Charlie.

träning varje dag

Det har passat bra med träning varje dag den här veckan eftersom jag haft semester. Nästa vecka ska jag tillbaka på jobb och då kommer jag inte hinna träna lika mycket. Det har varit ett medvetet val att träna mycket nu för att vila nästa vecka. Ett test för att se hur kroppen reagerar. Kroppen har fungerat bra och jag har känt mig pigg och stark på alla pass.

Jag tror att mycket beror på att allt kanske inte kan klassas som träning, utan snarare som rörelse eller vardagsmotion. Det är klart att jag inte skulle springa sju dagar i veckan, eller träna styrka varje dag, men det här upplägget har fungerat. Styrketräning på måndag, promenad tisdag, löpning onsdag, yoga torsdag, skidåkning fredag, Youtube lördag och löpning söndag. Varierat och bra. Och kul! Nästa vecka kommer det att bli betydlig mindre träning, kanske ett löppass och ett styrkepass.

När jag följer ett träningsprogram, brukar jag köra enligt konceptet 3+1. Tre veckor med mer och hårdare träning följt av en vilovecka. Nu följer jag inget program eller plan, utan jag har mest tränat på måfå. Det jag känner för och har lust med. Ibland mer och ibland mindre. Just nu har jag inte ens någon lust att styra upp träningen.

 

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *