Pyramidintervaller

Idag har jag varit ledig från jobbet. Det är skönt att kunna vara ledig en fredag, men sen samtidigt kommer jag att jobba hela helgen i stället. Jag jobbar på ett café i ett köpcenter och nästa vecka börjar köpcentrets egna readagar. Det är en vecka långt spektakel och kommer att innebära långa och bråda dagar för mig. Jag hoppas på att kunna träna någorlunda normalt iaf.

På måndagen så tränade jag ju styrka och träningsvärken har äntligen gett med sig. På onsdagen sprang jag ett kort pass efter jobbet för att försöka mjuka upp benen lite. Igår stod det zumba på schemat. Jag gillar zumba, jag tycker om musiken. Dessutom är min instruktör jätteduktig. Hon poängterar hela tiden att det inte är så viktigt att man gör ”rätt”, utan det viktigaste är att man gör nåt och njuter av musiken. Ibland går jag på zumba på tisdag och ibland på torsdagar, lite beroende på hur det passar med mitt jobb. Som tur är kurserna billiga, så det spelar inte så stor roll ifall jag missar några gånger. Jag går på medborgarinstitutets (”arbis”) kurser, så det kostar bara 35 per kurs. 70 euro för två kurser är ju nog mycket mindre än vad ett gymkort kostar. Sen att man ju förstås får mycket mer med ett gymmedlemskap är ju en annan sak…

Nå ja, det var ju inte egentligen det jag skulle skriva om utan dagens pass, nämligen pyramidintervaller. Jag brukar köra 1-2-3-4-3-2-1 minuters intervaller, det passar mig. Jag tycker nästan att treminutarna är värst. Det är kanske för att jag vet att det efter tre kommer fyra minuter och sedan efter att man just sprungit fyra minuter igen måste springa tre. Under två minuters intervallerna brukar jag komma upp i snabbast fart. Den första en minutaren brukar vara så att jag håller igen (kanske omedvetet) och sen den sista en minuters intervallen så är jag redan trött. Idag gick faktiskt den första intervallen snabbast av alla. Idag kändes allt bra, det var flåsigt, men benen sprang på iaf. Kanske det nångång blir en snabb(are) löpare av mig. I dagsläget springer jag i en 5:50-6:20 fart och på en riktigt bra dag 5:30-5:40. Drömmen för i år är ju sub55 på milen. Jag har en tävling inplanerad den 24.10. Än så länge så känns det som om jag kan nå mitt mål. Jag hoppas att träningen går som jag vill och att jag framförallt för hållas frisk och kunna springa.

Kaarinan Syysmaraton

Bild lånad härifrån

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *