Den med god syn lade kanske redan märke till att det fanns ett pass som hette plyo i min sammanfattning av januari. Vad är då plyo för något? Plyo eller plyometrics som det även kallas är en form av hoppträning. Jag gör det inte ofta, eftersom det är svinjobbigt, men varje gång jag gör det känner jag mig som en vinnare. Jag har en dvd som är nästan en timme lång,  från samma serie som jag gör min benträning ifrån. Bra grej det där från tv-shop.

plyo

En timme är nästan lite för länge tycker jag, eftersom det blir jobbigt efter ca två minuter. Programmet består av 3 övningar på 30 sek, och en övning på en minut. Upprepa det en gång och det är en serie. 30 sekunder vila och därefter fortsätter nästa serie med nya övningar. Totalt är det sju serier tror jag. Åtta gånger sju är femtiosex, så 56 olika hoppövningar. Det känns idag kan jag lova. På helt andra ställen än när jag gör ”vanlig” styrketräning som t.ex knäböj med vikter.

Jag gillar att känna mig stark, men behöver också bli mer explosiv för att bli snabbare. Där kommer plyon in som ett bra komplement. Det är inte regelrätt styrketräning, utan jag tycker det är en kombination av styrka och pulshöjande. Jag hade min pulsklocka på igår när jag tränade. Pulsen var ibland uppe i långt över 160 och det var både svettigt och flåsigt. Mjölksyran brände i benen efter bara några minuter. Jag gjorde knäböj med hopp, utfall med hopp, hopp framåt, hopp bakåt, hopp åt sidan… Jättemånga hopp helt enkelt. Inte den här videon, men många av samma övningar.

Även om det är ett jobbigt pass, är det samtidigt roligt. Tiden går fort, svetten sprutar och det känns som om man gjort något. Inget kanske att rekommendera för nybörjare, men som ett bra komplement för den lite mer träningsvana personen.

 

Dela gärna