Tankar kring lopp

Jag har haft väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ska springa för lopp i år. Jag vet inte om jag är närmare en plan, men jag ska försöka formulera ner mina tankar kring lopp. Kanske det hjälper att skriva ner saker, kanske jag får en klarhet då.

En av de största orsakerna till att jag inte kan bestämma mig, är för att jag inte vet vad jag vill satsa på. Vad ska vara min prioritering för år 2019? Ska jag springa ännu ett maraton? Vill jag bli snabb på milen? Ska jag springa halvmaraton och försöka förbättra mitt personbästa. Eller ska jag göra något helt outside the box och delta i något traillopp? Hinderbana? Triathlon?

tankar kring lopp

Under 2017 och 2018 var mitt fokus på maraton, och alla andra lopp jag sprang var bara en bonus. Eftersom maraton var huvudmålet, tränade jag mest inför det. Jag tränade uthållighet och tålighet, men inte snabbhet eller tempo. Jag visste hela tiden vad det stora målet var, och hade i det här skedet av året redan bestämt mig för vad, var och när jag ville springa. Kanske hade jag inte skrivit om det på bloggen, men jag visste det själv.

Nästa problem är när och var vill jag springa. Säg att jag bestämmer mig för halvmaraton, vilket ska jag springa. Ska jag springa i Tallinn igen? Eller blir det något helt annat. Jag kommer inte att kunna springa Paavo Nurmi i år, för den helgen är bokat för annat kul. Jag kommer knappast att springa Masku maraton, för det verkar som om det loppet är inställt också i år. Kaarina syysmaraton går som namnet säger på hösten, och det känns som väldigt sent att ha det som mitt huvudmål för säsongen.

Jag vet att det går lopp ungefär varje helg under sommaren, men jag måste ta och bestämma mig för vad jag vill springa. Jobbet påverkar, för jag är inte ledig varje helg. Jag måste antingen önska ledigt, eller planera in lopp på lediga dagar eller under min semester. Hur långt är det egentligen värt att resa för ett lopp? Säg om jag vill springa 10 kilometer, är det värt en resa till Helsingfors? Bo på hotell? Resan dit? Eller inte bo på hotell och bara köra dit över dagen. För ”bara” 10 kilometer. Eller borde jag då i stället satsa på att springa längre som halvmaraton eller maraton.

Fast om jag bestämmer för att springa längre, kan jag lika gärna också resa längre. Göra det under semestern om jag ändå ska bo på hotell… Som en upplevelse och grej och inte bara springa lopp och komma hem igen. Då är jag igen tillbaka i grundproblemet. Vad vill jag springa? Hur ska jag ens börja googla lopp när jag inte kan bestämma mig för vad?

Hjälp mig! Vad har du för tankar kring lopp?

För att då inte tala om den lilla detaljen att jag också måste träna inför lopp. Jag kan inte plötsligt bestämma mig för att springa maraton om två veckor när jag är ledig den helgen… Jag måste ju även träna för det. Och ska jag springa maraton i sommar, måste jag börja träna för det. Typ nu.

2

6 kommentarer

  1. Vad säger magkänslan? Kör på det som känns allra roligast 🙂

  2. Samma som Märta skriver, vad vill du helst? Kan du välja 2 olika? Jag ska vara med i kvinnolopp på 5 eller 10 km med mina kollegor i juni, det är skoj att göra något annat med dem man jobbar med o man får en goodiebag o t-shirt 😊 ska också vara med i traillopp med min syster, men är inte bestämt ännu vilket. http://utmaningenskelleftea.se eller https://harnotrail.se/en/

    • hopihopi

      19 februari, 2019 at 22:54

      Traillopp verkar utmanande, men kanske det är just det jag behöver?! Nog för att maraton, eller vilken distans som helst förstås är utmanande, men… Det har jag ändå gjort och jag vet inte om jag är villig att satsa på träningen som det skulle krävas om jag vill försöka få personbästa. Jag springer ju främst för att det är kul 🙂

  3. Har lite samma tankar. För 10 km ids jag inte åka allt för långt, men halvan som är min sträcka så har fört mig inom ca 500 km radie.
    – Ett lopp som är årligen återkommande för mig är Forssan Suvi-ilta, 15 juni. Arrangemangen hör till dom bästa jag upplevt, likaså publikstödet och rockbandet som man passerar två gånger på halvan. Rundan är rätt plan, dock några långa svaga motlut. Om man vill hitta något minus, så är det kanske att nästan hela sträckan går i öppet landskap och vid varmt/hett väder är man rätt utsatt för solgasset.
    – Ett annat välarrangerat har varit Uusi Lahti juoksu, före dom sjabbla bort det med olika tidpunkter m.m. Men nu återgår dom till det ursprungna, 26 maj. Sträckan här också rätt plan och utfunderad, med ett lite tyngre motlut i lutet av varje varv. Man varvar vid 10,55 inne på löpbanorna.
    – Jakob maraton 26 juli (obs fredag) är en hemtrevlig tillställning med en sväng till Larsmo sidan. Rätt platt med stigningar över några broar. Sker i samband med Jakobsdagarna, så det finns även en hel del annat program i staden.
    – Östersjömaraton 5 oktober i Hangö har lite stampat på stället, men i fjol förbättrades sträckningen och är lättlöpt och snabbt. Största backen är bron över järnvägen direkt efter start.

    • hopihopi

      19 februari, 2019 at 23:00

      Tack för en massa bra tips jag inte hört talas om tidigare! Jag måste fundera vidare, vad jag vill satsa på för sträcka och utifrån det börja söka lopp som passar in i kalendern/tidtabellen.
      Jag skulle väl gärna nog springa Tallinn maraton igen, så ett halvmaraton tidigare på sommaren skulle vara en bra formcheck och ”övningslopp”. Plus att jag inte sprungit halvmaraton på två år tror jag. Och kanske ett millopp senare på hösten efter Tallinn.

      Eller något helt annat 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2019 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑