Träning under semester

Träningskläder är bland det första jag packar i resväskan när jag packar för en resa. Det är självklart att jag tränar under semestern, men det blir inte på samma sätt som hemma. Jag vet på förhand att jag knappast kommer att springa långpass, eller intervaller. Det kommer inte att bli tung styrketräning, eller zumba eller yoga. Träning under semester är inte heller något jag tar ”stress” över, jag ser det mer som en naturlig vilovecka från mitt schema. Just nu följer jag inte ens ett program, och behöver inte anpassa något. I det här inlägget tänkte jag skriva om mina tankar kring träning under semester. Det var ett önskeinlägg jag fick, Julia det här är åt dig.

träning under semester

Träning under semester

Morgonlöpning på stranden

En av mina favoritsaker att göra på en semester är att upptäcka en ny stad eller nytt ställe på morgonen, springandes. När det är mycket mindre folk ute på gatorna och du får ha allt för dig själv. Stranden är tom, affärerna håller på och öppnar och det är bara du och andra pigga personer. Lugnet, tystnaden, ljuset, soluppgången. Sen vad som kanske verkar vara en tom och mysig strand på morgonen, som du ska visa åt Sam för snorkling, kanske visar sig vara en väldigt (!) populär campingplats för barnfamiljer i dagsljus är en helt annan sak 🙂

träning under semester

Jag tycker det är det bästa sättet att börja en semesterdag. Springa lite, ta några bilder utan en massa andra turister och stanna vid ett bageri och köpa frukost. Komma till hotellrummet, duscha, fixa frukost och så har du hela dagen på dig. Träningen är gjord och klockan är inte ens åtta. Springer jag på morgonen är det dessutom inte lika varmt ännu. Oftast brukar mina löppass bli mellan 4-7 kilometer, beroende på var jag befinner mig. I Gambia fanns det inte mycket möjligheter till att springa på stranden, eller någon strandpromenad. Jag sprang fram och tillbaka så många varv jag orkade (mentalt).

Miniband eller TRX-band

Eftersom jag för tillfället är väldigt ivrig på min styrketräning och det går bra just nu, vill jag inte skippa det helt under semestern. Jag vet att det inte kommer att bli tung styrka, men det kanske finns möjlighet att göra pass två under semestern. Det pass där jag fokuserat mer på core, rörlighet och överkropp. Där jag gjort mer övningar med kroppsvikt eller lättare vikter. Därför har jag den här gången packat med mina miniband. De tar inte någon plats i resväskan och är lätta att packa med. Jag har även ett par TRX band som jag använder mig av mycket hemma. De har inte följt med den här gången, men kanske nästa gång sedan.

Det är faktiskt första gången som planen även är att träna styrka under semestern. Beroende hur det går, kanske TRX -banden får följa med på nästa resa. Tanken är att träna detta på hotellrummet alternativt ute.

Aktiv livsstil

Hotellet vi bor på nu har en tennisbana. Det finns även kajaker och paddelbåtar att hyra. Kanske semestern blir tillfället då du testar på en ny sport? Kanske man kan hyra cykel och upptäcka stället på det sättet? Eller testa SUP bräde? Bor man på ett större hotell, speciellt om det är all inclusive brukar det oftast ingå en massa aktiviteter. Zumba, morgonyoga, ledda pass, vattengymnastik. You name it. Plus att du kan simma så mycket du vill och hinner, i pool eller i havet. Utnyttja det. (Det brukar inte jag göra)

Underskatta inte vardagsmotionen

På en semester blir det oftast en massa vardagsmotion i form av promenader. Du går till stranden, du kanske simmar en massa. Du går några varv på stranden, det blir en kvällspromenad på stan. En promenad här, en promenad där. Du turistar i en kyrka, eller går upp till en utsiktsplats över stan, och går en miljon trappsteg. Det kan bli väldigt många steg under en dag. Underskatta inte det.

tallinn skyline

Hotellgym

Jag tror jag faktiskt aldrig tränat på ett hotellgym, kanske för att hotellen vi bott på antingen inte haft ett gym, eller så har det varit så sunkigt att jag hellre avstått. Jag tränar inte hemma heller på gym, det är därför inte något jag prioriterar när jag bokar semesterresa och hotell.

De flesta tips som jag skrivit om gäller för en längre resa, åtminstone en vecka. Ifall det blir en kortare weekendresa till storstad, då brukar jag faktiskt skippa träningen. Vardagsmotion och promenader räcker långt och formen försvinner ingenstans fastän jag inte tränar på två dagar. Hellre njuter jag av semestern, än stressar över att klämma in träningen någonstans.

Hur tänker du kring träning under semester?

5

4 kommentarer

  1. Tack! Vilket otroligt bra och inspirerande inlägg 🙂 Jag brukar i princip enbart träna löpning på resor, eller gå på hotellets gym om vi bor på hotell. Ett TRX band ska jag absolut ta med mig nästa gång, bra tips !

    • hopihopi

      12 februari, 2020 at 13:24

      Men vad snällt sagt!

      Jag brukar också främst träna löpning på resor, det är lättast så, plus att det är det jag helst tränar 🙂

  2. Vi brukar promenera mycket. Eller så hyr vi cykel istället för att åka kollektivt eller ta taxi. Dock brukar trafiken ibland vara väldigt livlig, så vi brukar försöka hitta orter där man kan cykla endel avskilt från trafik. Cyklarna brukar vara av varierande typ, men i alla fall fungera och ha någon växel oftast. Senaste åren har vi även haft hjälm som krav och har vi på förhande vetat att de ej följer med cykeln så har vi tagit med oss egna hemifrån eller avstått från att cykla.

    Semester är dock semester och inte träning, vi vill främst röra på oss för att hålla aptitien uppe, upptäcka och för att man blir tokig att bara sitta still.

    • hopihopi

      12 februari, 2020 at 13:28

      Trafiken är ibland väldigt livlig, knappt så att man vågar gå ute på kvällarna för att det inte finns trottoar. Eller ens en ordentlig vägren att gå längs. Jag har aldrig vågat hyra cykel just av den orsaken.

      Du har så rätt att semester är semester och inte träning. Jag vill också röra på mig för att inte bli tokig och för att upptäcka något nytt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2020 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑