Långpass och löparmage

Min löpning har verkligen känts bra den senaste tiden, förutom ett problem. Löparmage. Det har speciellt börjat uppkomma nu när jag har steppat upp löpningen och börjat springa långpass igen. Långpass och löparmage är en kombination jag haft problem med tidigare, men eftersom jag inte sprungit långpass på länge, hade jag glömt bort hur jobbigt det är.

Jag har ännu för tillfället haft turen att inte drabbas av löparmage mitt i passet, utan det kommer efteråt när jag är hemma. Och så håller det i sig hela dagen. Magen känns irriterad och jag är inte sugen på mat. För jag vill inte trigga igång magen. Även om jag vet att jag borde äta, att kroppen behöver påfyllning efter prestationen.

Idag blev det igen distansrekord för mig. Jag sprang strax över 11,5 kilometer, med en riktigt bra känsla i kroppen. Minus löparmage då. Benen stumnade inte som de gjorde sist, utan jag orkade springa hela vägen. Konditionen är det inget fel på och benen börjar vara med på noterna. Nu är det bara att öka på längden på passen.

långpass och löparmage

Planen är att ändå öka försiktigt, även om det känns bra i kroppen. En till två kilometer i veckan. Förra veckan sprang jag lite på tio kilometer, nu lite på elva kilometer, så nästa vecka borde jag landa på ungefär tolv. Det börjar redan vara bra långpass och något jag är nöjd över. Sedan är det klart att jag vill öka från det ännu ifall jag ska springa maraton i september, men just nu är det bra.

Nu hoppas jag att långpass och löparmage inte kommer att bli en återkommande situation. Löparmage är så jäkla irriterande just för att jag inte vet vad det beror på. Ibland har jag det ofta, för att sedan inte ha problem med det på flera månader. Jag har heller inte märkt något samband med vad jag ätit, utan det verkar komma på måfå.

 

5

4 tankar kring ”Långpass och löparmage

  1. Märta

    Jag blir lätt illamående efter att jag har sprungit långt, men jag har sett ett samband med att jag har ätit för dåligt. Det händer aldrig på lopp, men då finns det ju energistationer där man fyller på med lite av varje, och inför lopp är jag ju mer noga med att äta ordentligt än vad jag är till vardags.
    Skönt du slipper det medan du springer iallafall!

    Svara
    1. hopihopi Inläggsförfattare

      Jag kan också bli illamående om jag springer långt, men då handlar det oftast om att det varit varmt och jag druckit för lite. Eller att jag har saltbrist. På lopp brukar det sällan hända eftersom det finns energistationer med både vatten och sportdryck

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *