En ny plan igen

Jag har svårt att hitta ett upplägg som jag tycker om med styrketräningen. För någon vecka sedan gjorde jag ett nytt upplägg och en ny plan. Istället för att dela upp styrketräningen i ett benpass och ett för överkroppen, slog jag ihop båda passen. Jag plockade bort några övningar, men skrev upp en plan för att ha lättare att fokusera. Vilka övningar ska jag göra, i vilken ordning, hur många repetitioner och så vidare. Jag tränar fortfarande styrka två gånger i veckan, men samma pass båda gångerna. Nu känns det som om jag behöver en ny plan igen.

Jag har lite tröttnat på att alltid göra samma sak, även om jag inte haft det här upplägget speciellt länge. Jag vill kanske sen ändå ha lite mera variation i mina övningar. Det märks extra tydligt när jag gör samma pass två gånger i veckan. Nu tänker jag istället att jag fortfarande ska träna styrka två gånger i veckan, fortfarande två helkroppspass, men lite olika övningar per gång. Marklyft och knäböj ena gången och utfall och höftlyft andra gången. Eller liknande.

skakig kropp

Det är det här som har varit mitt problem hela tiden. Jag vet inte vad jag ska fokusera på och hur jag ska lägga upp träningen. Tidigare har det varit enklare, när huvudsaken bara har varit att träna styrka. Då har det inte varit så stor skillnad vilka övningar jag gör och jag har aldrig hunnit tröttna eftersom jag bara tränat styrka en gång i veckan. Ibland en gång varannan vecka. Nu har jag ändå fått till styrketräningen två gånger i veckan i flera veckor.

Jag har märkt en skillnad, jag ser framsteg, jag kan öka på vikterna, men jag har kanske lite tröttnat på övningarna. Därför känns det extra viktigt att jag hittar en fungerande plan, innan jag tröttnar helt. Det är nu jag måste hålla i det, men samtidigt ska det fortfarande vara kul. Dags för en ny plan igen.

en ny plan igen

Jag tror att jag måste googla fram ett färdigt träningsprogram för hemmastyrka. När jag har tränat inför lopp har jag följt träningsprogram och jag har tyckt om det. Att någon annan har planerat ut vad jag ska göra. Jag behöver bara följa programmet och lita på det. Jag litar kanske inte på min egen kunskap när det gäller styrketräning. Innan coronan stängde ner gym och simhallar, var planen att anlita en PT vid gymmet. Någon som kunde visa övningar och göra ett upplägg åt mig. Kanske en PT online för hemmaträning vore något? Eller bara ett färdigt styrkeprogram?

 

2

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *