Träningsplaner för maj

Jag klarade av mitt träningsmål för april enkelt och det är dags att styra upp träningen ännu mer. Göra justeringar i träningsupplägget, öka träningsdosen och fokusera mer på löpning. I det här inlägget tänkte jag försöka skriva om mina träningsplaner för maj. Som vanligt kan det ju hända att jag ändrar mig och att jag är tvungen att anpassa träningen, men så här tänker jag just nu.

träningsplaner för maj

Träningsplaner för maj

Löpning

Mitt träningsmål för april var att springa 100 kilometer på en månad. Jag klarade av målet enkelt, trots att jag bara sprang två pass i veckan. Ett långpass och ett vanligt distanspass. Jag började lägga till lite fartökningar i distanspassen och sprang några snabbare pass.

I maj är planen att springa tre gånger i veckan. Jag har inte ett specifikt kilometermål, men jag vill springa kring 100 kilometer igen. Jag gissar på att ifall jag håller mig till planen att springa tre gånger i veckan, så borde 100 kilometer inte vara ett problem. Det kommer snarare att överskridas.

träningsplaner för maj

Planen är att varje vecka springa ett långpass, ett distanspass och addera ett snabbare pass. Det snabbare passet kan sedan vara intervaller med klockan inställd, tempopass, fartlek eller vad jag känner för. Tanken är att jag ska få in mer variation i träningen. Springa ett pass som är klart snabbare än de övriga två.

Långpasset tänker jag fortsätta springa enligt taktiken springa i nio minuter, gå i en. Under maj vill jag springa 20 kilometer på ett långpass. Distanspasset får sedan bli vad det blir. Mysrunda, springa för att det är fint väder, ett lite längre pass för att jag känner för det. Det spelar inte så stor roll, det är mer för att få till mängdträning mot maraton.

Styrketräning

Jag har sedan förra hösten tränat styrka två gånger i veckan. Typ. Ganska bra har jag ändå lyckats hålla i det. Det har kanske inte blivit två pass exakt varje vecka, men det har åtminstone blivit ett. Tanken har hela tiden varit att jag ska bygga upp en stark kropp som håller för mycket löpning. Att jag sedan ska kunna minska på styrketräningen. Istället för att bygga upp, ska jag mer underhålla. Där är jag nu. Det är dags att minska på styrketräningen.

Jag planerar att träna styrka en gång i veckan under maj. Jag vet att jag fortfarande behöver det och att det är bra för mig. Plus att jag nog ibland faktiskt tycker om det också.

träningsplaner för maj

Cykel

I maj vill jag börja cykla igen. Jag har cyklat en gång i år och jag har saknat det. Jag hoppas på fint väder och långa cykelturer. Hittills har vädret inte varit fint för cykling och därför har det bara blivit den där ena gången ännu. Jag vill cykla till jobbet igen och planen är att göra det en gång i veckan. Det skulle sedan klassas som en träningsdag i veckan och en dag jag inte tränar något annat.

mina cykelmål

Och med det är min träningsvecka fylld. Tre gånger löpning, ett styrkepass och en gång cykling. Eftersom majvädret ändå är vad det är, kan det hända att det inte blir någon cykling. Att det de dagar som det är fint väder, inte passar att cykla till jobbet. För att jag jobbar sent, eller tidsbrist, eller något annat. Eller att jag är ledig. För ifall jag är ledig och det är fint väder, väljer jag nog löpning. 

Det som nu kommer att falla bort från min träning är träningsvideon via Youtube. Det har varit kul, men de har mest varit utfyllnad. För att jag har velat träna, men det har varit snöstorm och minus hundra grader ute. Nu hoppas jag att vädret kommer att vara på min sida och att jag kan göra det jag har längtar efter hela vintern. Springa. Och cykla.

Vad har du för träningsplaner för maj?

2

2 tankar kring ”Träningsplaner för maj

  1. Hannas krypin

    Jag hade fina planer för maj. Just nu får det mest bli komma tillbaka efter sjukdom. Idag har jag inte feber iallafall så jag hoppas på att komma igång med något enkelt på måndag och så tar jag det sedan därifrån. Tycker din träningsplan låter riktigt bra faktiskt.

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *