Träningsplaner för semestern

Den här veckan har jag semester och i det här inlägget tänkte jag skriva om mina träningsplaner för semestern. Nu när jag har tid att träna och inte behöver ta hänsyn till arbetstider. Jag kan fast träna varje dag om jag vill. Samtidigt vill jag ändå inte klämma in hur mycket program som helst, varken träning eller annat, eftersom jag bara har en vecka semester. Jag vill vara ledig också.

träningsplaner för semestern

Träningsplaner för semestern

Prio nummer ett kommer att vara löpning. Cykla kan jag göra sedan när jag börjar jobba igen. Nu vill jag springa. Eftersom det kommer att vara varmt, kommer jag att satsa på morgonlöpning. Det är den bästa starten på dagen. Att ha träningen gjord tidigt på morgonen för att sedan ha hela dagen på mig till annat skoj. Sola, sitta på en uteservering, göra någon utflykt. Träning gjord och jag behöver inte tänka mer på saken.

Det enda lilla minuset med morgonlöpning är att det kanske inte blir så mycket kvalitet på passet. Jag tycker om att springa innan frukost. Springa min runda och sedan äta frukost ute på terrassen i lugn och ro. Ifall jag springer innan frukost, blir det varken intervaller eller långpass, utan mysrundor. Samtidigt vet jag med mig själv att jag inte orkar springa senare på dagen mer. Då är jag för slö efter alla timmar i solstolen, eller så har vi andra planer. Då är det bättre att jag tränat tidigt på morgonen, även om det kanske varit ett kortare pass.

Jag vill springa åtminstone tre gånger. Ett av passen vill jag att ska vara ett längre pass. Jag vill skriva långpass, men nu ska vi vara realistiska ändå. Tio kilometer ska jag väl klara av att springa, oberoende om det är på morgonen eller inte.

Utöver löpning vill jag styrketräna. Eller vill och vill, men jag vet att jag måste. Under juni blev det inte ett enda styrkepass och det börjar kännas i kroppen. Hållningen är katastrof efter många timmar på cykeln, och benen känns klena. Ifall jag vill klara av kommande utmaningar senare i sommar, är det nog dags att jag tar tag i styrketräningen igen. Det kan jag dessutom göra utomhus i solen. Inga ursäkter med andra ord.

Vad har du för träningsplaner för semestern?

 

1

5 tankar kring ”Träningsplaner för semestern

  1. Fredrika

    Vill springa mer o cykla men får se hur vi fixar cyklar till semestern. Är också med i garmin challenge på 300 000 steg i juli. Känns så där okay ambitiöst utan att bli för jobbigt

    Svara
    1. hopihopi Inläggsförfattare

      Garmin challenge, vad är det? Det låter kul och något jag måste googla 🙂

      Svara
    1. hopihopi Inläggsförfattare

      Hur har jag inte kunnat veta om detta? Det fanns ju en massa kul utmaningar där 🙂 Tack för tips!

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *