Kategoriarkiv: Löpning

Det närmar sig

Det är mindre än en vecka kvar nu tills säsongspremiär för lopp. Jag har några träningspass kvar mer och sen på söndagen gäller det. Sen får jag se om mina månader av träning har gett resultat. Jag är nog ganska så säker på att jag gör PB på tiden, frågan är mer vad tiden kommer att bli. Och om jag är nöjd sedan… Det går lite upp och ner på mina träningar. Ibland känns det som om jag lätt klarar av min målsättning och ibland känns det som om jag knappt ens gör PB.

Det finns inte så mycket att göra åt saken mer. Det är på söndagen det gäller. Då är det all in. Jag har inte så stor koll på banprofilen, på hemsidan så står det bara att den är varierad. Vad jag har läst kommentarer från tidigare år så är den ganska backig. Men jag har för mig att banan har ändrats tills i år. Får se… Jag är iaf bekräftat anmäld nu. Hitta mitt namn i deltagarlistan till slut.

0

8 x 1000 meter

Idag var det alltså dags för mitt första pass med tusingar. Det kändes så trögstartat när jag for iväg, tänkte redan då att det här blir inte till något. Jag hade lite magknip och var inte alls sugen på intervaller. Det stod 8 tusingar på mitt schema. Enligt det träningsprogram som jag följer som ska göra mig snabbare på milen så skulle mina tusingar gå i 5:23-5:32 fart. Och det gjorde ju mina! (nästan)

Jag började mitt pass med 1,6 km uppvärmning. Sen gick mina tusingar i 5:08-5:29-5:23-5:17-5:42-5:22-5:14-5:51. Hade 2 minuters gåvila mellan intervallerna och avslutade passet med ca 1 km nedjogg. Dagens lärdom blev igen en gång att jag klarar av mycket mer än jag tror. Även om det kändes jobbigt i början när jag gav mig ut och jobbigt under intervallerna så gick det ändå mycket snabbare än jag trodde.

Jag har ingen gps-klocka utan använder mig av Runkeeper. Så jag ser först mina intervalltider när jag har avslutat passet. Det är lite (mycket) irriterande egentligen. Tror nog att jag pressa mig mer om jag ser tiden och hastigheten. Nu springer jag bara och tror att jag lufsar och så kommer jag hem och konstaterar att det inte gick så dåligt sen heller. Att jag kanske t.o.m. hade kunnat ta i hårdare…

Imorgon blir det vilodag för det är ingen zumba när det är påsk. Men på fredag blir det säkert lite löpning igen.

1

I’m back

Länge sedan sist! Det tar en stund att komma in i bloggandet. Jag ska försöka bättra mig och skriva lite oftare. Det är ju egentligen ganska så skoj. Jag har idag anmält mig till två lopp. Milloppet vid Masku Maraton och så Graceloppet. Maskuloppet går den 12.4 och Graceloppet i maj.

Maskuloppet är jag lite nervös över. Jag hade förväntningar på att förbättra min tid på milen, men träningspassen hittills lovar inte gott. Jag borde nog ha chanser att förbättra tiden, men kanske inte till det som jag önskar. Men ännu är det några veckor kvar att träna.

Graceloppet är mest på skoj. Det är mer som ett jippo än en tävling. Det ordnas ombord på Viking Grace och är en timme långt. Både jag och min sambo (!) ska delta. Första gången som han deltar i nåt evenemang. Men kanske han också blir lika ivrig som jag. Jag hoppas på det iaf. Jag gillar att tävla.

0