Träna innan mat eller träna efter

Jag fortsätter på temat mat, den här gången med den stora frågan. Träna innan mat eller träna efter? Det beror lite på träningsform och vad jag ätit/ska äta, men jag föredrar att träna först och äta efter träningspasset. Jag har problem med löparmage, och ett försök att inte förvärra det är att träna på tom mage. Jag vill inte ha en massa mat som skumpar runt i magen och riskerar att trigga igång löparmage. Ibland har hjälper det och ibland drabbas jag, trots konstens alla regler innan träningen. Samtidigt som jag inte vill känna mig tung när jag ska träna och som om jag just ätit, vill jag inte heller få slut på energi.

Jag måste äta för att orka träna. Det blev bevisat unders sommarens träningspass tidigt på morgonen. Det gick inte speciellt bra att springa intervaller på tom mage. Energin fanns inte där helt enkelt. Jag lärde mig att äta ens något litet som en banan eller fruktsmoothie. Äta en ordentlig frukost efter passet i stället. Långpassen är en annan historia, då blev det också soppatorsk ibland. Fast då berodde det snarare på att jag inte ätit tillräckligt dagen innan.

träna innan mat eller träna efter

Igår avvek jag från rutinen och åt middag innan träningspasset. Eller middag och middag, vi åt klockan fyra. Vem äter så tidigt? Jag visste att det skulle bli sent att äta efter träningen, så jag fixade middagen tills Sam kom hem från jobbet. Klockan sex skulle jag vara på träningen och tänkte att det är gott om tid för maten att hinna smälta. Note to self och andra. Tomatbaserad pastasås med en massa chili plus högintensiv träning är världens sämsta idé 🙂 Två minuter in i uppvärmningen känner jag hur jag har allt i halsen. Inte så att magen var ett problem, men det var inte direkt en trevlig känsla att skutta runt.

Vill du äta först och träna sedan? Eller tränar du först och äter efter passet?

2

6 kommentarer

  1. Det där med träning och mat är så intressant! Och kul att läsa hur du tänker! Jag är också en sådan som absolut inte kan träna med mat skumpande runt i magen. Bästa scenariot är att ha ätit en bra måltid 3-4 timmar före träning. Speciellt då vid löpning eller cykling eller annan cardio. Jag är dock en sådan som funkar med att träna på tom mage också, på morgonen. Jag brukar köra en bcaa om jag måste träna tidigt på morgonen. Kan inte äta frukost före, är seg och får lätt ont i magen då, eller sting om jag springer. Men det enda som funkar på tom mage är ju styrketräning samt lugn löpning, inga intervaller eller HIT-pass då förstås. Tar inga rekord på tom mage men känner mig ändå stark och får till bra träningar, men är då väldigt noga med att äta en stadig frukost efteråt sen istället!

    • hopihopi

      24 oktober, 2018 at 14:21

      Kul att höra andras tankar kring ämnet. Styrketräning på tom mage fungerar för mig också och lugn löpning eller kortare pass. Direkt intensiteten blir högre blir det en balansgång mellan hur mycket mat jag kan äta hur tätt inpå ett pass. Men ändå inte känna mig tung i kroppen eller få halsbränna och rapningar.
      Svårt ämne!

  2. Jag tycker alltid att jag tränar bättre på tom mage. Det värsta jag vet är när jag råkat äta för mycket innan och känner hur maten står mig upp i halsen. Så jag kan relatera till ditt pass.

    • hopihopi

      24 oktober, 2018 at 14:22

      Jag tycker också att jag tränar bättre på tom mage. Dessutom smakar maten så mycket godare efter passet sedan 🙂

  3. Tränar i princip alltid före mat.
    Men däremot brukar jag försöka ha ätit något lätt typ 2 timmar innan, t.ex. en banan. Ska jag inte springa superlänge (typ mer än 2 timmar) så tänker jag att kroppen har all energi den behöver. Och lär man den att springa på fettreserver kan man springa ännu längre… 😉 (Fast så långt har jag inte kommit).

    • hopihopi

      24 oktober, 2018 at 20:02

      Det där med att springa på fettreserver har jag också hört och läst om, men inte kommit så långt ännu 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2019 Hopihopi

Tema av Anders NorenUpp ↑