Sammanfattning vecka sju

Veckorna rullar på i rasande fart och snart har hela februari gått. Den här veckan blev igen en bra träningsvecka, med ett missöde i form av löparmage på långpasset. I övrigt har allting gått bra. Jag har gjort mina planerade pass och det blev igen mängdrekord för löpningen. Jag springer inte mer som i fler pass, utan det är fortfarande tre pass löpning i veckan som gäller. Plus ett pass styrka och en yoga. Två vilodagar på det och så är veckan plötsligt över.

Veckan började med yoga på måndagen. Jag följer med Adrienes True serie via youtube och har nu gjort åtta pass av trettio. Adriene är min favoritinstruktör på youtube och det var hennes program jag även gjorde i december med min yogautmaning. Hon har en massa olika yogavideon på youtube, både långa 30 dagars utmaningar och kortare enskilda pass. Jag gillar henne framförallt för att hon är bra på att förklara och inte är flummig.

På tisdagen var det sedan dags för veckans långpass. Passet i sig var väl bra, eftersom jag trots allt sprang över tolv kilometer. Under passet drabbades jag av löparmage och det påverkade även onsdagens träning. Då var det tänkt att jag också skulle ha sprungit, men jag vågade inte. Istället fick det bli styrketräning. Egentligen spelade det ingen roll, eftersom jag oberoende skulle ha tränat styrka i veckan. Nu blev det bara på en annan dag än planerat. Jag kan faktiskt ändra mig i mina planer 🙂

På torsdagen sprang jag veckans bästa pass. Det var det snabbaste jag sprungit på ett tag och känslan i kroppen var riktigt bra. Pigga ben och bra känsla genom hela passet. Tanken med passet var att testa att springa på känsla och inte vara så låst vid pulsklockan. Bara springa på, lyssna på kroppen och inte stressa över pulsen eller farten. Det visade sig vara ett lyckat koncept och jag kommer att fortsätta i samma stil. Jag kommer att ha ett sådant pass per vecka i fortsättningen. Ett pass som är fritt, där jag inte har någon plan, utan går enligt dagsform.

övrig underhållning i veckan

Eftersom jag tränat fyra dagar på raken, egentligen fem, eftersom jag även sprang förra vecka söndag, blev det två vilodagar efter torsdagen. Ibland är min träningsplanering kanske inte helt optimal, men jag tränar då jag kan. Oftast ställer jobbet till det. Eller inte ställer till, men ibland blir det helt enkelt så att jag måste träna fem dagar i rad, ifall jag vill träna de pass jag vill. Jag försöker i alla fall planera det så att jag inte tränar alla hårda pass i rad. Därför blir det oftast yoga på en måndag för att bryta upp.

Dagens löpning blev en lugn runda på strax över sex kilometer. Jag hade bestämt mig för att springa lugnt och långsamt. Inte öka tempot fastän benen är pigga efter två vilodagar. Jag har nämligen planerat att springa långt imorgon, och det räknar jag som ett viktigare pass. Jag har hellre pigga ben då. Dagens pass var främst till för att samla kilometer och höja veckomängden. Totalt blev det 26,5 kilometer löpning den här veckan. Nästa vecka vill jag springa trettio.

0

2 tankar kring ”Sammanfattning vecka sju

    1. hopihopi Inläggsförfattare

      Det tycker jag med 🙂 Jag brukar nog vara ganska bra på att känna av kroppen, ifall den orkar eller inte

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *