Kategoriarkiv: Löpning

Jag har sprungit igen!

Det var inte långt, det gick inte speciellt fort, men jag gjorde det! Jag sprang för första gången på nästan två veckor idag. Det känns skönt att vara igång igen. Nu kan jag börja bygga på längden på mina pass igen och börja träna inför sommarens mål.

Vädret har varit jättevackert idag. Vi var på promenad med sambon tidigare på dagen och vi var inte de enda. Det var som om hela Pargas var och gick samtidigt. Så här fina vinterdagar skulle det gärna få vara fler av. Då skulle t.o.m jag gilla vintern. (eller okej då, vi ska väl inte överdriva, men jag skulle stå ut med vintern bättre ifall det var så här fint väder hela tiden)

0

Dan före dan

Imorgon är det dags! Dags för den efterlängtade löprundan, som jag väntar. Nu känner jag mig frisk så imorgon blir det en liten kort runda och så blir det nya tag med start nästa vecka måndag.

Jag är lite orolig eftersom jag väntar så på att få springa igen att det kommer resultera i en flopp. Tänk om jag inte kan mera, tänk om jag tappat allt, tänk om jag inte gillar det mer… Nu vet jag ju innerst inne att det inte kommer att vara så, det är bara mitt huvud som spökar. Jag har inte sprungit på nästan två (!) veckor, så det känns nästan… nervöst.

Jag har ju tränat lite smått innan, men inte vågat mig ut på en löprunda ännu. Tills imorgon har det lovats bra väder, inte kallt och inte mer snö. Så förhållande borde vara ypperliga och jag hoppas att kroppen är med mig. Återkommer imorgon med rapport om hur det gick.

Trevlig helg åt er alla!

0

Träningsplaner år 2016

Det här är ett inlägg som jag har dragit mig lite för att skriva, eftersom så fort jag skriver om det blir det ju sant. Och jag vet inte riktigt om jag ”vågar” skriva ut mina planer och förhoppningar ännu. Men here goes!

År 2016 vill jag:

  • få styrketräningen till en rutin. Jag ska träna styrka åtminstone en gång i veckan och inte lämna bort den till förmån för löpning.
  • få in mera yoga och rörlighetsträning i min vardag. På denna punkt finns det mycket förbättring att göra. Jag är väldigt dålig på att träna rörlighet och är ofta stel i kroppen. Här vill jag inte känna nån tidspress hur länge det måste ta eller att det måste vara som ett träningspass, utan mera som tio minuter rörlighetsträning här, fem minuter där… Så att det totalt sätt blir mera rörlighet och yoga.
  • lära mig simma. Eller alltså jag kan ju simma, jag vill lära mig frisim/crawl. Jag har ju som en framtidsdröm att nångång delta i ett triathlon och då kan man ju inte simma bröstsim. Eller klart man kan det, men jag vill kunna prestera också och inte vara sist och då tror jag att det krävs att jag kan simma frisim. Så jag hoppas på en varm sommar så att jag kan lära mig. Simkurs skulle vara världens lyx.

Och håll i hatten nu! Jag vill:

  • springa ett maraton. (iiik, skrev jag det där just?!) Planen är att den 2.7 delta i Paavo Nurmi maraton i Åbo. Jag blir nervös av bara tanken. I fjol när jag sprang halvmarathon där så var jag så trött och slut i benen att bara tanken på att springa ett varv till… nej usch! Men i år så… Jag har inte anmält mig ännu, men tränar mot det och det är årets stora mål. Wish me luck!

Image result for paavo nurmi marathon

0

Testrundan sprungen

Det verkar som om jag inte är sjuk eller håller på att bli det… *håller tummarna* Idag efter jobbet bestämde jag mig för att springa en kort runda för att känna på kroppen. Och allt kändes bra!

Det kändes inte tungt, varken flåset eller benen, utan allt kändes bra i kroppen. Skönt! Rundan blev lite över sex kilometer, närmare sju tror jag. Min telefon tyckte nämligen att det var för kallt så den stängde av sig efter två kilometer. Jag har dock sprungit den rundan många gånger och vad jag minns så är den närmare sju kilometer.

Jösses vad det är kallt ute nu. Temperaturen visade -13 grader när jag for ut och det har lovats ännu kallare mot slutet av veckan. Min smärtgräns börjar så småningom komma emot för i hur kallt väder jag vill springa i. Jag springer nog året om och i ur och skur, men -15 är nog nästan min smärtgräns för att springa.

 

Påbyltad till tänderna idag

Idag köpte jag en ny löparjacka (och strumpor och pannband…) Jackan är en lite tjockare modell, så jag hoppas att jag ska hållas varm(are) i den. Jag har länge varit på jakt efter en tjockare jacka och nu hittade jag en på rea, så jag slog till. Det sved nog lite i plånboken för jackan var betydligt dyrare än vad jag brukar betala för jackor. Fast i och för sig så är nästan alla mina löparjackor av stadiums egna märke, så… Nå ja, jag testade jackan redan idag och den verkar lovande. Varm och skön och bra passform. Så nöjd och glad över köpet!

0

Ändrade planer

Idag var det tänkt att jag skulle springa årets sista löprunda, men det blir inget av det. Sambon har varit lite förkyld till och från under hela december, men jag har hittills klarat mig undan.

Nu verkar det dock som om även jag håller på att bli sjuk. Jag känner mig trött i kroppen och allmänt sliten och hängig. Jag kände mig trött redan på tisdagens löptur, men kopplade inte då ihop det med förkylning. Så nu tar jag det säkra före det osäkra och tänker inte springa/träna idag.

Det är ju en ny dag imorgon, ett helt nytt år dessutom, med många härliga springturer som jag har framför mig. Så vad spelar det för roll om jag inte springer idag?

Nytt år nya möjligheter imorgon!

0

Dagens (kalla) löptur

Jag fryser! Jag är absolut ingen vinterperson, så jag har inte klagat det minsta när vi inte har haft någon snö eller vinter. För mig får det mycket hellre regna och vara grått ute…

Nu tycks den då ha kommit, vintern. Det är -8 grader ute och det är kallt. Jag fryser dygnet runt känns det som. Jag fryser på natten, på morgonen när jag vaknar, på väg till jobbet, på jobbet, på väg hem…Hela tiden. ( och jo då, jag har nog mycket kläder på mig, jag är helt enkelt frusen av mig)

Idag efter jobbet var jag på en joggingrunda, det blev nästan nio kilometer. Jag vet inte om det var kölden som påverkade eller alla lager med kläder jag hade på mig, för idag var mina ben tunga. Det var en helt annan känsla än under söndagens runda. Farten var väl inte såå mycket långsammare, men känslan. Det kändes mycket tyngre i benen. Inte direkt flåsigare, men trötta ben.

Jag är ändå stolt över mig själv för att jag genomförde passet. Redan vid två kilometer kändes det som att det kommer att bli en jobbig runda, men jag gav inte upp. Så nio kilometer är hur bra som helst. *klappar mig själv på axeln*

Imorgon blir det antagligen en vilodag eller en kort löprunda. På torsdagen är det ju år 2015 sista dag,  så det måste firas med en löptur på dagen och fest på kvällen.

Påverkas du av kölden (när du springer)?

 

0

Lördagsfartlek

Idag efter jobbet bestämde jag mig för att fara ut på en liten löptur. Det skulle bli ett kravlöst pass, men benen kändes pigga så det blev lite fartlek istället. Jag lyssnade faktiskt på musik idag, har inte gjort det på ett bra tag.

Tidigare så lyssnade jag alltid på musik när jag sprang, men försöker vänja mig till att vara utan. Men idag hade  jag alltså musik. Jag hade en spotifylista på och sprang lite snabbare när det kom en bra låt och så saktade jag ner när jag kände för det.

Totalt blev det lite över sju kilometer idag, men en hyfsad fart. Det var ganska så halt ute, men det påverkade egentligen inte så mycket. Jag är helt enkelt inte så snabb för tillfället. Jag försöker att inte låta det stressa mig. Min prioritet nu är mera mängd och att öka distansen istället för att springa fort.

Men det är klart att det känns lite surt att veta att jag har sprungit betydligt fortare än vad jag i dagsläget springer i. Samtidigt vet jag ju att jag har det i mig, jag har bara inte tränat på att springa fort för tillfället. Och man blir ju bra på det man tränar… Tids nog kommer jag nog att köra intervaller igen för att öka på farten. Nu vill jag som sagt öka längden på mina pass istället.

En rolig sak när jag slutade jobbet idag. Det var ljust ute ännu. Eller okej, solen höll på att gå ner, men det var inte beckmörkt ute iaf. Wipii!

 

0

Långpass med snöpligt avslut

Nu är det nya tag som gäller igen. Återhämtningsveckan är slut och nu tänkte jag försöka träna som normalt igen. Eftersom jag är ledig idag och vädret var super, så bestämde jag mig för att göra veckans långpass idag. Det var minus en grad ute och solsken(!), perfekt väder för långpass med andra ord.

Jag hade siktat in mig på en 15 kilometer. Jag tänkte att jag springer längs ”stora vägen”, mot Åbo hållet alltså och så vänder jag helt enkelt om efter ca 7,5 km och springer exakt samma sträcka tillbaka. Så behöver jag inte springa en massa kringelikrokar för att jaga kilometer.

Efter ca 6,5 kilometer så gör jag något som jag i princip aldrig gör. Jag vek av från stora vägen för att testa en nya väg! Tänk om jag springer vilse liksom! (Och jo då, med mig kan det nog lätt hända…) Jag hade egentligen springa ner till havet för att fota lite för det var som sagt jättefint väder ute. Och när man står där uppe så ser man ju havet och jag tänkte, det kan inte vara så långt dit. I värsta fall blir det ett lite längre långpass än 15 kilometer.

Gammal bild från mars, men liknande väder idag

Så jag viker alltså av, tassar på i lugn takt. Jag börjar skymta vatten där mellan träden när vägen plötsligt tar slut. Eller den allmänna vägen ska jag väl säga. Vägen fortsätter ju, men det dyker upp en stor skylt ”privat väg”. Jahapp tänker jag, jag får väl fota skylten istället då för havet. Så jag tar upp telefonen ur fickan, ska pausa runkeeper, ta fram kameran när telefonfanskapet ”laddar ur”. Det är alltså en Iphone jag har och den är känslig för kyla. Eller alltså den fungerar ju så länge jag inte rör den, men direkt jag vill göra nåt så stänger den av. Nån annan som har samma problem?

Jag bestämmer mig för att vända om och springer hemåt igen. Väl hemma så visar runkeeper 7,3 kilometer så dubblar man det eftersom jag ju sprang hem också, så blev det väl nästan 15 kilometer som planerat iaf. Dock inga foton..

Vad lär vi oss av detta? Köp en pulsklocka för att hålla koll på distansen alternativt ta med dig en annan kamera än telefonen ifall du vill fota…

 

0

Gårdagens långpass och sammanfattning

Igår sprang jag det längsta jag gjort på ett bra tag. Jag sprang hela 15,6 km och allt kändes bra hela vägen. Jag blev lite trött mot slutet, eller inte benen, men främst som en energidipp. Nu tycker jag inte att jag springer så långt, så jag har aldrig med mig nån form av energi (bars, gel..) eller vatten. Men eftersom jag satsar på att öka längden på min långpass så tror jag nog att jag måste börja överväga att ta med mig något.

Jag brukar försöka att äta lite mer dagen innan jag vet att jag ska springa långpass för att ha tillräckligt med energi, men det kanske inte kommer att räcka ifall mina långpass blir över 15 kilometer. Tidigare har jag nämligen tyckt att jag klarat mig bra utan.

Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska ta med mig för energi. Min mage är ganska känslig, så sportdryck och geler brukar jag vara väldigt försiktig med. Den brukar inte vara så förtjust i sådant. Dessutom så tycker jag att jag redan har jackfickorna fulla med sådant som jag behöver på passet, som telefon, nycklar, näsdukar… Så vart ska jag ännu få energi att rymmas. Löprygga?

Nå ja, jag är väldigt nöjd med att mina långpass börjar vara av en sådan längd att jag måste fundera på dessa saker. Det är ju ett positivt problem att ha egentligen.

Sammanfattningsvis så slutade förra veckans saldo på ett pass zumba, ett styrketräningspass och tre löprundor. Nu kommer den här veckan att bli lugnare ur löpsynvinkel. Jag kommer att träna mitt normala styrketräningspass och så får vi se vad annat jag tränar. Zumban tog julpaus för i år. Kanske jag skulle ta och yoga lite…

Hur gör du med energi på dina långpass? Vad har du med dig och var har du den?

0

Stormvarning och pannbensträning

Jag är inte kanske alltid den smartaste när det kommer till träning. Det var tänkt att jag skulle springa intervaller/lite snabbare pass på onsdagen, men då var det så halt så jag beslöt mig för att skjuta upp passet till idag istället.

Nu var det istället ”stormen från helvetet”. Den har säkert ett namn också… Herrejösses vad det blåste. Dessutom började det ösregna på min springrunda. Vattennivån har stigit mycket i den lilla å som finns där jag bor, Sundet som det kallas. Där det i normala fall är båtbryggor och trappor, så de är helt under vatten nu.

För tillfället springer jag inte regelrätta intervaller, utan fartlek mest och tur är väl det. Jag tror inte att jag skulle ha fått ut speciellt mycket av intervallerna idag, i vissa fall kändes det som om jag inte kom framåt alls. Idag tränade jag nog mest pannbenet tror jag.

Det kändes som om alla tittade snett på mig idag. Jag veet att det blåser och regnar, jag springer för det. Har ni aldrig sett någon ute i regnet förut? Det är väl inget konstigt med det? Jag kan tala om för er att det var väldigt skönt att ta en varm dusch efteråt.

Imorgon blir det vilodag och på söndagen firar Finland självständighetsdagen. Så det betyder att jag är ledig från jobbet. Det tänkte jag fira med ett långpass. Tyvärr har det ju inte direkt lovats bättre väder, utan snarare snöstorm. Så vi får se hur det blir med passet. ”What doesn’t kill you makes you stronger” eller?!

Hoppas att ni får en trevlig helg och att det blåser mindre där ni bor!

(Tyvärr krånglar bloggen lite i stormen, får inte inlagt några bilder för tillfället…)

 

0