Kategoriarkiv: Löpning

Löparhög och sockerhög

Idag var det som jag skrev igår dags för veckans långpass. Strax efter klockan ett idag så begav jag mig ut. Tanken var att springa längre än förra söndagen, då blev det lite över 13 km. Idag blev det hela 14,5. Jag är så glad över att mina långpass äntligen börjar närma sig de längder jag sprang när jag tränade inför halvmaraton.

Känslan idag var hur bra som helst, jag kände mig stark och blev inte trött i något skede. Jag skulle säkert ha kunnat fortsatte längre ifall jag velat, men nöjde mig med det här idag. Nu vet jag att jag har det i mig iaf, det var en verklig boost för självförtroendet.

Nästa vecka tänkte jag försöka öka på längden på mitt långpass ytterligare, kanske till en 15-16 kilometer. Sedan tror jag bestämt att det är dags för en lite lugnare vecka. Jag vill ge kroppen chans att återhämta sig och inte bara öka på längden hela tiden. Det känns som om jag har kommit in i ett bra flow med mina långpass nu och jag vill inte bli för ivrig och skada mig. Då inför halvmaratonen så sprang jag långpass på en 15 kilometer kanske och så har jag sprungit två halvmaraton i år, tre allt som allt. Utöver det så har jag inte sprungit nå mycket långpass, kroppen är inte van vid det helt enkelt.

Idag kändes allt prima i kroppen. Trots att jag tränade ben på torsdagen och hade grym träningsvärk på fredagen så var allt bra idag. Jag hoppas att det håller i sig.

Efter löprundan idag väntade kalas. Min mamma fyller nämligen år i morgon och idag samlades vi alla för att fira henne. Det blev möjligen en liten sockerchock för kroppen. Är lite sockerhög på all chokladkaka som jag åt. Gott var det ju, men känslan nu… Inte den bästa…

Hoppas ni alla har haft en bra helg!

0

Veckans träningsplaner

Igår så sprang jag faktiskt längre än vad jag gjort på ett bra tag. Jag hade ju siktat in mig på tolv kilometer och det blev det, och lite till. Närmare bestämt nästan 13,5. Så nöjd och glad över det, jag behövde verkligen få till ett långpass för mitt självförtroende. Så idag blir det vilodag, men i övrigt ser veckans träningsplan ut som följande.

Måndag: vila
Tisdag: zumba
Onsdag: löpning, distanspass 8-10 kilometer
Torsdag: styrka
Fredag: löpning, distanspass med fartlek 6-8 kilometer
Lördag: vila
Söndag: löpning, långpass 14-15 kilometer

2015-11-22 15.28.23

Det är fortfarande snö ute, det är jag egentligen ganska glad över. Det känns mycket ljusare ute nu, inte så grått och mörkt som det har varit. Och tänk på söndag är det redan 1:a advent. Så det betyder att det snart är jul 🙂 Älskar julen, tycker att den är så mysig.

Hoppas att du får en trevlig vecka!

0

Första snön och fartlek

Idag kom den första snön. Eller snö och snö, det var väl snarare snöblandat regn, så slask alltså. Men det var snöflingor medblandat, så jag räknar det som första snön.

Idag hade vi även julgatans öppning i Pargas, men jag var på jobb så missade det. I köpcentret där jag jobbar, så var det också julöppning. Puh så mycket folk det var! Jag gillar nog när det är folk och kunder på jobbet, men till en viss grad. Nu var vi iaf mycket personal, så dagen gick smidigt.

Efter jobbet hade jag bestämt mig för att ta en kort springrunda. Det snöade fortfarande så var lite osäker över hur det skulle gå. Dessutom kändes det som om jag hade motvind hela vägen. Men det gick ju hur bra som helst. Benen kändes pigga så bestämde mig för att köra lite fartlek.

Jag vill inte köra regelrätta intervaller för tillfället, utan fokuserar mera på längd, men lite fartlek är ju alltid skoj. Då blir det inte sån press, utan jag springer fort(are) när jag vill och så saktar jag ner när jag känner för det. Inte så spring i x-fart i x-minuter.

Imorgon hade jag tänkt springa veckans långpass, eller längre pass som jag väljer att kalla det. Siktar in mig på tolv kilometer, allt över det är bonus. Då borde veckans totala löpmängd landa på strax under 30 kilometer plus ett pass zumba som jag gjorde på torsdagen och tisdagens styrketräning.

Glad lördag på er!

0

En lista om löpning

Åh, ännu fler roliga listor att fylla i. Hittade den här hos Träningsblogga, ursprungligen är den härifrån, självklart vill jag också delta.

Vilken typ av löpare är du?
Jag löper hellre långt än snabbt. Även om gårdagens pass kanske inte passar den tesen… Jag tycker inte själv att jag är speciellt snabb som löpare och gillar att lunka på i egen takt.

Hur länge har du löpt?
Runkeeper registrerade den första rundan i april 2012, så sedan dess ungefär. Snart fyra år då.

Hur mycket löper du per vecka?
Det varierar, oftast blir det 3-4 pass. För tillfället ligger kilometermängden på en 30 kilometer i veckan, vill sakta börja höja mängden. Då när jag har tränat inför halvmaraton har mängden varit uppe i 45 kilometer i veckan som mest. Så det är dit jag strävar i dagsläget.

Vad är ditt ”feelgood” tempo?
För tillfället är det det kanske 6:00-6:10. Ibland snabbare ibland långsammare, men däromkring.

Vad måste du ha med dig på ett pass?
Tidigare sprang jag ALLTID med musik, men försöker vänja mig att vara utan. Dock har jag alltid telefonen med och hemnycklar för det mesta.

Varför springer du?
För att det är roligt helt enkelt. För det mesta iaf, gårdagens pass var kanske inte en höjdare, men sen samtidigt har jag lärt mig att det ibland kommer såna pass och så plötsligt flyger man fram.

Hur ofta köper du löparskor?
Två gånger i året kanske? Ett par på våren och ett par på hösten.

Featured imageFeatured image

Var/hur handlar du din löputrustning?
Skor gillar jag att prova i en butik, men kan kanske sedan beställa hem via nätet billigare. Teknikprylar som pulsklocka blir nog alltid via nätet. Kläder handlar jag överallt, HM, Stadium, Intersport, XXL, diverse varuhus, online…

Dygnets bästa springtid?
Eftermiddag/kväll. Aldrig morgon, jag är alltför trött på morgonen.

Hur ofta tävlar du?
Ett par gånger i året. Det här året blev det fem lopp. Skulle nog kanske vilja tävla mer, men loppen går ju oftast på lördag eller söndag och jag jobbar på ett sånt jobb där jag oftast jobbar helg. Då måste jag i så fall begära ledigt och kan tyvärr inte be varje helg ledigt, eftersom det skulle vara orättvist mot kollegerna.

Featured image

Vilken är favoritdistansen?
Hmm… Milen kanske? Egentligen nog lite längre, men en halvmara känns lite väl långt, så kanske 15 kilometer.

Har du ett mantra som du rabblar upp när det börjar bli jobbigt?
”You got this, your’e awesome”

Springer du helst i grupp eller ensam?
Ensam. Alltid.

Hur återställer du dig efter ett långpass?
Mat. Sen beror det lite på passet. Är det så att säga ett ”vanligt” långpass så har jag antagligen en vilodag efter. Är det ett ”längre än ett vanligt” långpass så vilar jag i fler dagar än en.

Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Jag gillar pyramidintervaller. 1-2-3-4-3-2-1 minuters intervaller. Då blir det både korta snabba intervaller och så lite längre intervaller.

Så att sånt, fyll i själva om ni vill.

0

Planen framskrider (nästan)

Min träningsplan för den här veckan har fungerat ganska bra. På måndagen sprang jag som planerat ett vanligt distanspass, i går blev det zumba och idag var planen ett långpass. Det blev det dock inte, utan det blev ett vanligt distanspass igen.

Jag vet inte vad det är med mig och mina planerade långpass. Nästan alltid när jag är ledig och tänker att nu ska jag minsann springa långt och länge för nu har jag tid, så blir det bara blä. Det är som om kroppen låser sig. Jag kände det nästan genast när jag kom ut genom dörren att det här kommer att bli tungt. Så istället för att pressa kroppen så tänkte jag nöja mig med ett kortare pass idag.

Jag vet ju att det ibland är bra att vara ute ur ”comfort-zone” också och pressa farten och sånt där, men det här kändes inte som det. Det här kändes mer som om det skulle stjälpa snarare än hjälpa. Så jag vände hemåt tidigare än planerat och fortsatte med lite yoga-övningar när jag kom hem. Det var välbehövligt, jag har känt mig stel i kroppen, speciellt baksida lår stramar. Förhoppningsvis hjälper yogan lite.

Featured image

Imorgon är det vilodag som gäller och fredagen hade jag tänkt köra ett styrkepass. På söndagen är planen att göra ett nytt försök på ett lite längre pass och förhoppningsvis känns kroppen bättre då. Då har jag jobbat hela dagen och av nån konstig anledning brukar löpningen gå bättre då. När jag inte hinner planera och fundera alltför mycket utan bara gör.

Det är nog lite det som är felet med mina planerade långpass kombinerat med lediga dagar. Jag stressar färdigt upp mig inför dem. Nu ska jag springa långt, när jag hinner för sen imorgon efter jobbet hinner jag inte… Sen när jag istället tänker att nu far jag bara ut och springer en liten runda efter jobbet så går det bättre, eftersom jag inte har nån press på mig att springa långt. Och då hade jag oftast kunna fortsätta längre, men hinner inte pga av andra åtaganden.

Knepigt det här… Jag kan ju inte alltid bara springa på känsla, eftersom jag ju vill utvecklas och bli bättre. Så nån form av plan borde jag ha. Men sen när jag har en plan, så stressar jag för mycket för att följa den och då blir det ju heller inte bra.

Hur gör du? Springa på känsla eller en utstakad plan?

0

Känslan när man…

…kommer hem efter att ha sprungit nästan nio kilometer i ösregn och får ta en lång, varm dusch. Tända lite ljus och mysa framför brasan. Ah, den känslan. *pure bliss*

Featured image

Och som grädde på moset upptäcka att passet gick snabbare än det gjort på ett bra tag.

0

Veckosummering

Idag sprang jag veckans ”långpass”. Det blev tio kilometer idag, så jag är inte riktigt uppe i de längder jag vill för tillfället, men så småningom… Vi kan kalla det för ett längre pass. Med dagens löpning inräknat så slutade saldot på 24 kilometer löpning, ett pass styrka och ett pass zumba.

Jag vill som sagt börja öka på mängden på mina löpturer. Då när jag tränade inför halvmaratonet så sprang jag långpass på en 15 kilometer en gång i veckan ungefär och det är det jag siktar på i nuläget. Ifall det känns bra i kroppen vill jag så småningom börja öka längden på långpassen till närmare 20 kilometer. Jag har ju ett mål inför nästa år som jag har hintat om här i bloggen lite, men det är öppet ännu…

Jag vet inte om jag riktigt vågar skriva om det ännu. För skriver jag om det så blir det mer konkret, nu finns tanken bara i mitt huvud. Och det är inte lika skrämmande… Så beroende på hur min träning framskrider så kanske jag vågar berätta om mina planer.

Featured image

Idag så sprang jag på motionsslingan som finns nära där jag bor. Den är kuperad och så finns där i mitten av slingan en megabacke. Just när man tror att man är uppe, så är det bara en platå och så fortsätter backen. Det är bra träning iaf. Nå ja hur som helst så hade nån haft lite roligt och lämnat lappar på träden. Just där vid platån så fanns en lapp. Jag tänkte jess, hejarop och pepp, men nej! Fast ganska roligt egentligen.

Featured image

Nu blir det farsdagsfirande för min del. Nästa vecka borde träningen fortsätta i samma stil som den här veckan. Ett pass zumba, ett pass styrka och antagligen tre löppass, med förhoppningen om att öka på mängden lite.

0

Bra start på veckan!

Idag jobbade jag en lång dag på jobbet och jag hade inte så höga förväntningar på dagens löprunda. Benen kändes tunga och huvudet var trött efter jobbdagen, men tydligen kan löprundan gå bra iaf. Jag var helt förvånad när jag kom hem och kollade på klockan över hur snabbt det hade gått. Snabbt för att vara mig alltså. Allting är väl relativt, för nån annan är säkert mitt tempo jogg-fart, men för mig är det snabbt.

Featured image

Jag är ännu också så glad över kommentaren som en jobbkollega sa åt mig i lördags, att jag har inspirerat henne till att börja springa. För hon tyckte att alltid att det lät så kul när jag berättade om mina lopp jag deltagit i och att hon också skulle vilja våga. Och nu gör hon det, hon är anmäld till ett 10 kilometers lopp nästa sommar.

De som känner mig och vad jag skrivit via bloggen vet att jag verkligen inte var en sån som tyckte om att springa förut, löpningen har bara funnits i mitt liv de tre senaste åren ungefär. Så att jag kan få nån annan att också gilla att springa är hur kul som helst. Så där satt vi på jobbfesten och diskuterade löpskor, intervaller, bra rundor i stan att springa, kläder och allt annat roligt att prata om när man har samma intressen. Så kul!

0

Ingen träning här inte

Idag var planen att jag efter jobbet skulle bege mig ut på en löptur. Jag har inte sprungit sen i lördags och tänkte att jag skulle testa på hur kroppen känns efter tävlingen. Jag fick skrota mina planer ganska tidigt för jag vet även utan att springa att kroppen inte känns bra… Jag vet inte om jag håller på att bli förkyld eller om jag bara pressade mig så (för?) hårt på lördagens millopp, eller om jag påverkas av att vi ställde om klockan, men kroppen känns bara blä.

Så det får bli en till vilodag och så hoppas jag att det reder ut sig. Jag känner mig mest trött och hängig och helt enkelt orkeslös. Inte så där det känns bättre efter att jag tränat utan snarare att det skulle förvärra situationen. Ifall det känns bättre imorgon, så blir det kanske ett träningspass då istället.

Det är hur som helst fint väder ute, perfekt springväder. Men jag kan ju njuta av vädret genom fönstret också. Ha ha 🙂

Featured image

0

Race report Kaarina syysmaraton 10 km

Igår sprang jag säsongens sista lopp, det blev ett millopp som fick avsluta säsongen. Jag hade som förhoppning att springa under 55 minuter, men visste att det skulle bli svårt. Under mina träningspass inför har jag hållit snittfart på 5:50 i bästa fall, så att pressa mig ner under 5:30 var nog önsketänkande.

Uppladdningen inför loppet var inte den bästa. Jag hade jobbat sju dagar i rad, så även om det blev träningsmässigt en vilovecka, så var benen kanske inte så pigga som det kunde ha varit. På lördagsmorgonen var springsuget ungefär noll. Jag hade ingen lust att springa överhuvudtaget, magen var orolig och huvudet var trött. Jag ville bara fortsätta sova när väckarklockan ringde. Steg iaf upp, åt frukost och så begav vi oss till startplatsen.

Featured image

Starten skulle gå 10:35 och ännu klockan 10 hade jag ingen springlust. Jag tänkte att den säkert skulle komma när jag kom till startplatsen, med stämningen och förberedelser och allt det där, men nä. Tänkte att jag springer iaf och så blir det var det blir. Jag hade gett upp tanken om rekordtider och ville mest bara hem och sova.

Featured image

Starten gick och jag började springa. Jag hamnade bakom ett gäng som inte alls sprang i min takt. Vid första kilometertiden så var farten 6:20. Oj oj, härifrån blir det inga rekordtider. Jag måste förbi, öka öka farten. Jag vet ju att det alltid går trögt i starten och att det sedan brukar jämna ut sig att man får mera utrymme att springa i egen takt, men ändå blir jag stressad…

Vid tre kilometersmarkeringen så höll jag redan snittfart på 6:00 ungefär, så jag tänkte att det här går ju bra. Benen kändes hyfsat lätta och springsuget började infinna sig. Bara sju kilometer kvar då, kämpa, pressa, öka…

Förutom tio kilometer så springs det även halv- och helmaraton. Starten för halvmaraton hade gått 10:45 och nånstans vid fyra kilometer så kommer ledaren för halvmaraton förbi mig. Så där och då kände jag mig långsam igen. Hur kan nån vara så snabb? Vid fyra kilometer var sista gången jag hade nån mellantid, efter det började telefonen strula så efter det visste jag inte längre hur jag låg till.

20151024-111259-7344.jpg

Foto: Tomi Junnila

Beslöt mig bara för att strunta i det och springa på i en sån takt att det känns bra. Jag har ingen aning om vad jag sprang i för fart, allting kändes ändå bra och jag hade ganska pigga ben. Banan är inte det minsta kuperad så försökte pinna på. Jag sprang ensam nästan hela loppet. Jag hade förstås människor både bakom och framför mig, men jag sprang inte i en klunga. Vid 9 kilometersmarkeringen såg jag två personer framför mig och bestämde mig att dem tar jag. Jag ska förbi! Jag kom förbi dem båda, men den ena jäkeln sprang förbi mig just på målrakan sedan. Så irriterande!

Jag sprang i mål på tiden 57:03, fyra sekunder från nytt PB. Liite surt känns det nog, även om jag idag redan är nöjd med tiden. Med tanke på att springsuget var noll och att mina träningspass gått i långsammare fart är jag ändå nöjd över att jag kunde pressa mig till nästan rekord. Det är min andra bästa tid nånsin och ett millopp är alltid ett millopp.

0