Kategoriarkiv: Löpning

Race report Paavo Nurmi halvmaraton

Varning för text!

På lördagen 27.6 sprang jag mitt andra halvmaraton någonsin. Jag sprang i mål på tiden 2.07.35 vilket är nästan sju minuter snabbare än när jag sprang halvmaraton sist. Inte riktigt vad jag hade för drömtid, men nära och jag är väldigt nöjd. Men vi tar väl hela historien från början.

Jag hämtade ut min nummerlapp redan på fredagen och tyckte att jag kände mig konstigt lugn då. Normalt sätt brukar jag vara väldigt nervös inför lopp och nervositeten brukar bara öka ju närmare själva loppdagen kommer. På lördag morgon när jag vaknade var jag fortfarande väldigt lugn. Jag åt min frukost i lugn och ro och började laga mig i ordning. Det skulle vara gemensam uppvärmning 11:40, starten för 10 km skulle gå 12:10 och starten för halv- och helmaraton 12:30. Jag tänkte att jag behöver inte stressa till starten eftersom jag har min nummerlapp, hinner jag till uppvärmningen som hinner jag, annars kan jag värma upp själv.

Vid själva startområdet var det massvis med folk, som det brukar vara vid lopp. Jag ställde mig direkt i bajamaja kön, jag var nog inte så lugn mera… Det regnade lite smått, men inte så farligt egentligen. Jag blev lite blöt, men hade fortfarande mina överdragskläder på mig. Värmde upp för mig själv vid startområdet och allting kändes bra i kroppen. Starten för 10 km gick och nu började jag redan bli nervös. Ställde mig i bajamaja kön igen och sedan var det dags för mig att bege mig till starten.

paavo nurmi halvmaraton 2015

Min plan var att ställa mig vid 2.05 farthållaren. Den planen gick åt skogen direkt i början. Det var smockfullt vid starten, så jag blev och stå långt (långt) bak. Jag stod inte ens vid startområdet utan bredvid. Så sen när startskottet gick och folkmassan började röra på sig, så rymdes jag också med. (och många många andra). Första ballongen jag såg hade 2.20 tiden. Jahapp tänkte jag, där rök den tiden. Det var så trångt i början, det var en enda trängsel och yra. Folk springer om mig till höger och vänster, jag försöker springa om folk… Usch, jag tycker att det har varit trångt när jag startat på 10 km, men det här var TRÅNGT.

Featured image

Jag hittade ingen rytm i min löpning, dessutom var jag lite stressad över att ligga så långt bak för att ha chans till min måltid som var under två timmar. Min plan var ju som sagt ursprungligen att springa med 2.05 farthållaren och sedan öka mot slutet. Nu tänkte jag att ifall jag ligger långt efter 2.20 farthållaren så har jag ju ingen chans. Men det verkade som om många andra också hade startat ”fel” för de jag sprang med höll ganska samma fart som jag. Vid första mellantiden med runkeeper efter en kilometer så påstod den att jag sprang i 6:05 tempo. Okej, inte så farligt, det var ju det tempot jag hade tänkt starta i.

Första officiella mellantiden kom vid 5 km då vi första gången sprang över Runsala-bron. Sprang tydligen på 30.36. Så helt enligt planerna fast det inte kändes som det. Vid 5 kilometer hade jag redan hittat min rytm och allting kändes bra. Det regnade lite emellanåt, men det störde inte. Det var bara skönt. Det var egentligen perfekt springväder. En 15 grader och mulet, blandat med lite regn och nästan ingen blåst.

Vid Runsala går rutten så att man först springer längs med/på (bil)vägen och sen på tillbaka vägen så springer man längs med små ”stigar” och cykelvägar. Så hela tiden så ser man löpare komma emot som redan har varit vid vändpunkten. Då visste jag inte var vändpunkten var så det tar lite på psyket att veta att de redan vänt. Då kände jag lite att när kommer vändpunkten, var är den… Där fanns det dock mera utrymme att springa förbi folk. Vändpunkten kom vid 10 kilometer ungefär. Där fanns också en mellantid och den visade 1.01.36.

Vid 12 kilometer så såg jag första farthållaren på hela loppet. Då sprang jag förbi 2.10 ballongen. Efter vändpunkten så gick rutten längs med små stigar. Där var det på sina håll omöjligt att springa förbi folk. Inte för att jag anser mig vara snabb, men tydligen snabbare än vissa och då är det irriterande när jag inte kommer förbi. Det ÄR jättebra att många vill delta i olika lopp med kompisgäng och vill gå och snacka igenom hela loppet, men snälla spring inte fyra i bredd och blockera hela vägen. Dessutom var det här någonstans min telefon började få problem med att hitta satelliter och börja pausa om vartannat. Så lite småirriterad var jag nånstans mellan 12 och 14 kilometer.

Vid 15 kilometer springer vi över Runsala-bron för andra gången och då ges sista mellantiden. Den gick på 1.32.45. Där och då visste jag nog att jag inte kommer att klara under två timmar, så det var lite tungt. Samtidigt så var det skönt att veta att det inte var så mycket kvar av loppet. Nu var det ”bara” att springa genom stan och där brukar det alltid vara bra stämning med mycket folk som hejar längs vägen.

Jag började nämligen ha lite ont på olika håll i kroppen. Främst var det vänstra baklår som kändes av och vänster höft och höftböjare. Nu började jag bara räkna neråt kilometrarna. Jag har sprungit tio kilometer på Paavo Nurmi två gånger och slutet på båda sträckorna är samma. Så nu började jag bara tänka, att bara där till höger och sen förbi teatern och sen längs med ån och sen är det bara målrakan kvar typ…

Vid 18 (?) kilometer kom sista vätskekontrollen. Jag brukar alltid bara dricka vatten vid kontrollerna, brukar inte våga ta sportdryck pga min mage. Den här gången tog jag dock lite sportdryck för jag började känna mig sliten och tänkte att jag måste få i mig lite energi för att orka hela vägen. Jag tänkte bara inte gå, inte gå, inte gå… Äntligen kom 20 km märket och jag tänkte jess! Snart i mål, pressa det sista nu. Hittade några sista krafter och sprang om ganska många vid slutet. Alltid en rolig känsla att känna sig stark mot slutet. Klockan stannade på 2.07.35 och var/är väldigt nöjd med det.

Featured image

Målgång

När jag sedan äntligen gick i mål och fick stanna så AJ, vad ont det gjorde i benen. Kände mig så stel och att jag ”vaggade” fram. Kunde knappt gå normalt. Det smakade väldigt gott med bulle man fick i goodiebagen. Tryckte i mig den på två sekunder och jag gillar inte ens bulle. Men efter lopp så är det nog det bästa som finns. Hörde sedan speakern säga att vinnaren av maratonloppet snart kommer i mål. De som springer maraton hade ju startat samtidigt som jag och springer två varv. Vinnaren sprang i mål på 2.30.55, vilket är helt löjligt snabbt.

Vinnaren av damernas halvmaraton sprang på 1.22.40. Jag placerade mig på plats 286 av 601. Det säger ju egentligen inte så mycket, huvudsaken är att jag är nöjd. Nu i efterhand så var det säkert bara bra att jag startade där jag gjorde. Jag hade en medelfart på 5:58. Jag vet inte vad min tid hade blivit ifall jag startat med 2.05 ballongen, kanske bättre kanske inte. Det är onödigt att spekulera. Kanske jag hade öppnat hårdare och sedan inte orkat i mål. Jag var slut nu också och hade ont. Så ett par minuter snabbare spelar ingen roll. Jag är nöjd över min insats, det kommer nya möjligheter. Jag är väldigt taggad på att börja springa igen. Jag trodde att jag skulle ha ont i flera dagar, men allt känns bra igen.

Featured imageFeatured image

0

Ett mål jag missat

Oj, nu var det igen ett svårare ämne att skriva om. Jag har inte deltagit i såå många lopp ännu så nästan alla som jag deltagit i har jag bara varit nöjd med att jag genomfört det. Jag brukar nog ha olika tidsmål, men oftast är jag bara glad över att jag kom i mål. Jag brukar ha som målsättning att inte komma sist iaf 🙂 hahaa!

Jag brukar ha som mål att slå min senaste tid på den distansen och hittills har jag faktiskt nästan alltid gjort PB. Förra sommaren när jag sprang 10km vid Paavo nurmi, så då hade jag som mål att springa under en timme. Då missade jag målet med 35 sekunder. Och då var jag besviken. Jag trodde att jag skulle klara det, enligt mina mellantider från runkeeper så låg jag bra till. Sedan vid målrakan så hör jag bara speakern säga nåt om där for en timme och jag bara whaat? Då var jag ännu typ 100 m (?) från målet. Orkade inte ens spurta sen mer, what’s the point liksom? Nå ja, det tog inte alltför länge så hade jag kommit över min besvikelse. Och så var det bara nya tag som gällde.

0

Nummerlappen hämtad

Idag på dagen var jag och hämtade ut min nummerlapp inför morgondagens lopp. Kansliet öppnade klockan 14:00 och jag var där 14:05. Trodde att jag skulle vara den enda, men där var massvis med folk redan då. Men allt gick hur smidigt som helst och fick snabbt min nummerlapp och t-shirt. Så nu är jag redo inför imorgon.

Eller så redo jag kan bli. Jag tycker att jag är konstigt lugn ännu, lite smånervös bara. Jag brukar vara mycket mer nervös tycker jag, men det kanske kommer först imorgon. Starten går 12:30 och ifall allt går som planerat så borde jag vara i mål två timmar senare. Som planen ser ut nu, så ska jag ställa mig vid 2.05 farthållaren och sedan öka efter 15 kilometer. Då passerar man Runsala-bron för andra gången och där finns mellantiden. Så beroende på hur kroppen känns där, så är planen att öka farten därifrån och förhoppningsvis gå i mål på under två timmar.

Imorgon gäller det, wish me luck!

Featured image

0

Träningsmagi

Träningsmagi för mig är när allt känns lätt och allting bara flyter på. Andningen känns lätt, fötterna pinnar på och jag behöver inte fundera, jag bara gör. Runner’s high, den känslan.

Jag kommer hem från en löprunda och bara AH! Känslan av att jag skulle ha kunnat springa hur länge som helst. Känslan av att jag sprang snabbare än jag tidigare gjort, men att allting kändes enkelt. Inte som om jag behövde kämpa för det, utan det bara gick automatiskt. Den känslan. När man bara ler och folk tittar konstigt på dig. För de har inte upplevt samma sak… När man påminns om varför man springer och inte förstår varför inte alla andra också gör det…

0

Ett intervallpass

Jag försöker få in ett intervallpass i veckan. Det blir sällan strukturerade pass, oftast går jag på känsla. Jag har ingen pulsklocka med gps, utan använder mig av runkeeper. Där har jag programmerat in några intervallpass, problemet med dem är att jag först ser farten efteråt. Så även om programmet säger spring i 5:00 fart, så vet jag först efteråt vad jag faktiskt sprang i. Ibland blir det 4:30 ibland 5:30. Och allt annat där emellan…

Fast den piper ju till iaf, så att jag vet när det gått en minut eller vad jag nu springer för intervall. Oftast brukar jag springa pyramid-intervaller. 1 minut-2 minuter-3 minuter-4 minuter-3 minuter-2 minuter-1 minut. Med 1:30 vila emellan. Eller så blir det vad jag kallar snabbintervaller på 1 minut. Eller så gillar jag progressivt, varannan kilometer snabbare och varannan långsammare. Fast de är jag inte så bra på. Det slutar oftast med att jag springer allt i ungefär samma tempo, det blir ingen större skillnad mellan hastigheten.

Jag borde bli bättre på det. Springa snabbt när jag ska springa snabbt och faktiskt springa långsamt när det är långsamt. Och inte springa allt i mellanfart…

Featured image

0

Mindre än en vecka kvar nu…

IIIK! Jag börjar bli lite smått nervös nu. Nästa vecka lördag är det alltså dags för Paavo nurmi maraton, där jag ska springa halvmaraton.

Mina känslor pendlar mellan vad sjutton har jag gett mig in på och det här kommer att gå galant. Jag har sprungit ett halvmaraton tidigare, då sprang jag på 2.14.06. Tanken har alltid varit och är det fortfarande att jag ska förbättra den tiden nu. Drömtiden för tillfället är under två timmar. Tyvärr tror jag inte riktigt att det är realistiskt för närvarande, siktar snarare på att springa på 2.05 ungefär. Men vem vet vad tävlingsdagen för med sig…

I infobrevet som kom hem om loppet, så fanns det information om olika farthållare. Man får alltså ställa sig var man vill i ledet, hur man tror sig själv springa. Och då fanns det farthållare för 2.00, 2.05 och 2.10. ( och andra då också förstås, men dessa var främst aktuella för mig). Nu till det stora problemet då, var tusan ska jag stå?! Ska jag safa/”fega” och ställa mig vid 2.10 och sedan då öka mot slutet ifall krafter finns? Eller ska jag våga ställa mig vid 2.00 och hoppas att jag klarar av att hålla farten ända till mål? Eller mellantinget vid 2.05? Beslutsångest…

Under mina senaste långpass har jag hållit snittfart på 6:02 och det har känts enkelt. Då lutar det ju mot en tid på 2.05-ish. Men sen samtidigt så springer man/jag ju alltid snabbare (förhoppningsvis) på tävling. Så kanske under två timmar inte är omöjligt iaf… Men jag vill ju inte ta ut mig för tidigt, jag vill ju orka ända in i mål med en bra känsla hela loppet igenom… För att vilja springa halvmaraton på nytt igen och kanske SEN då förbättra tiden.

Och så här maler mina tankar på… Runt runt runt…

Hur ska jag göra? Tips och råd mottages gärna 🙂

Featured image

Förra gången vid Paavo nurmi, då 10 km

0

Backintervaller

Idag bestod dagens löpning av backintervaller. Jag har inte sprungit såna på länge och det kändes minsann i benen. Jag har ett motionsspår väldigt nära där jag bor, men brukar dra mig för att fara dit eftersom den är så jobbig att springa. Men idag tog att tjuren vid hornen och begav mig dit.

Slingan är lite på två kilometer, sprang tre varv runt. Plus sedan då joggingen dit och tillbaka hem så totalt blev det lite över åtta kilometer. Jag borde verkligen springa där oftare, för det är ju bra träning. Och det är inte så konstigt att jag tycker att det är jobbigt med backintervaller när jag aldrig springer dem… DAAH! Bilderna ger inte alls rättvisa över hur brant det är på sina ställen. På vintern ifall det är snö så brukar där finnas skidspår och jag minns nångång från lågstadiet när vi var där och skidade på gympan. Hur tusan vågade man åka ner?! Fast kanske man som barn inte är lika rädd av sig, då var det säkert bara roligt.

Featured imageFeatured image

0

Drömträning

Jag som just skrev att jag helst tränar ensam, drömmer ändå om att träna i grupp. Eller inte kanske i en grupp på många personer, men en liten grupp. Jag tycker det skulle vara jätteskoj för att inte tala om lärorikt att få delta i en löpskola.

Att ha någon utbildad person som ser på mitt löpsteg och kan ge tips om hur jag skulle kunna bli en bättre löpare. Få lite tips och råd om olika intervaller, olika pass och helt enkelt springa med andra som också gillar att springa lika mycket som jag.

Jag vet ju att det finns hur mycket som helst att läsa om löpning på nätet, på olika forum, i tidningar, på bloggar o.s.v., men det är ju inte samma sak som att ha praktisk handledning. Så en löpskola/löpcoach drömmer jag om.

0