Etikettarkiv: sammanfattning

Sammanfattning vecka 31

Det har ekat tomt med sammanfattning över träningen här på bloggen, främst för att det inte funnits så mycket att sammanfatta. Veckorna har rullat på i mestadels vilans tecken eller med att planera inför bröllopet. Nu känns det äntligen som en normal vecka igen och träningen har kommit igång bra.

Veckans träningssaldo ser ut som följande:

Måndag: vila och en liten promenad
Tisdag: löpning 5 km
Onsdag: löpning/promenad/styrka 7,7 km
Torsdag: styrketräning hemma
Fredag: vila = träningsvärk från helvetet
Lördag: löpning 8,4 km
Söndag: löpning 7 km

Totalt lite över 28 kilometer löpning, vilket är det mesta jag löpt på en vecka på evigheter. Dessutom två styrketräningspass (!) Så jag kan inte annat än vara nöjd med saldot. Nu är jag på gång igen!

0

Träningsschema vs verkligheten

Jag har ett träningsprogram som jag följer (försöker följa) inför sommarens maraton. Problemet med det är bara att det inte alls beaktar min livssituation. Nu går jag in i fas två av programmet, det är sex veckor av samma schema enligt följande formel:

Måndag: vila
Tisdag: löpning 45-60 min grundtempo plus styrka
Onsdag: löpning 50-75 min högre tempo eller intervaller
Torsdag: vila
Fredag: lätt löpning/cykling/simning 30 min
Lördag: löpning 60 min grundtempo plus styrka
Söndag: löpning långpass 80-180 min grundtempo

Allt ser ju bra ut på pappret, men tänk om jag jobbar onsdag, men är ledig torsdag. Då kanske jag hellre vill vila på onsdagen och träna på torsdagen i stället när jag har mer tid. Och då måste jag kasta om hela schemat, för att kanske inte springa alla hårda pass på raken.

Så som sagt, jag försöker följa programmet. Jag har det mera som en modell, så att jag har något att utgå i från. Idag följer jag det dock, idag är det vilodag som gäller. I övrigt planerar jag veckan ungefär så här.

Tisdag: löpning 45-60 min plus styrka
Onsdag: lätt löpning
Torsdag: intervaller
Fredag: löpning 60 min
Lördag: vila
Söndag: Långpass löpning

2016-05-06 18.06.10

0

På det igen bara

Igår blev en planerad vilodag från all träning. Delvis på grund av lördagens lopp, men även för att vi firade morsdag i Finland igår. Idag är det dock nya tag som gäller igen. Jag vilar från löpningen ännu idag, istället blev det ett styrketräningspass. Det blev ingen styrketräning förra veckan överhuvudtaget, eftersom jag ville ha pigga och fräscha ben till lördagen och inte riskera träningsvärk.

Imorgon är det tänkt att jag ska springa igen. Jag är nu inne på sjätte och sista vecka av mitt maratonprogram, nästa vecka blir det nytt schema. Då trappas träningen upp ytterligare. Då är tanken att långpasset ska bli längre, men även de övriga passen blir längre eller hårdare i tempo. Sen följer jag det programmet i sex veckor innan det slutligen är dags för en sista förberedande vecka och så är det redan 2.7. *gulp*

Veckans träningsplan är som följande:

Tisdag: löpning, distans lite beroende på dagsform, 8 km kanske
Onsdag: vila
Torsdag: löpning längre distans, 12 km
Fredag: löpning, intervaller
Lördag: vila
Söndag: löpning, långpass hem från jobbet 19 km

Med den planeringen borde jag komma upp i över 45 km löpning och det är godkänt med tanke på kommande maraton… När schemat trappas upp borde mängden bli över 50 kilometer i veckan. Så mycket har jag aldrig sprungit under en och samma vecka, så jag väntar med spänning på hur kroppen reagerar. Därför är det även viktigt att jag får in styrketräningen igen, så att kroppen håller.

0

Träningsplaner vecka 17

Ny vecka, nya tag. Idag blir det en vilodag efter gårdagens långpass. Jag känner mig nog egentligen redo att träna, kroppen har återhämtat sig bra, men beslöt mig ändå för att vila.

Det har lovats regn mest hela veckan, men det ska inte stoppa mig från att träna. Jag har tänkt lägga in två intervallpass den här veckan och se om jag kan höja formen lite till nästa veckas (!) lopp. Denna vecka blir det tre löppass, ett styrketräningspass och så tänkte jag faktiskt göra cykelpremiär. Min cykel är alltså en helt vanlig cykel, men jag tänkte cykla en lite längre sträcka och det får bli ett substitut till ett löppass.

Vecka 17:
Måndag: vila
Tisdag: löpning, korta intervaller
Onsdag: cykel, ca 30 km
Torsdag: löpning, långa intervaller
Fredag: styrka
Lördag: vila
Söndag: löpning, långpass

Min cykeltur på onsdagen, är inte direkt ett träningspass, jag har inte tänkt byta om till träningskläder och gå all in med farten. Jag ska helt enkelt cykla till en kompis som bor ca 15 kilometer från mig och så några timmar senare cykla hem igen. Men eftersom det i alla fall är en bra längd på rundan, så räknar jag det som ett träningspass. Vardagsmotion heter det ju!

Hur ser din träningsvecka ut?

0

Träningsplaner vecka 16

Som jag gissade igår, så hann jag inte med ett löppass efter middagen med familjen. Eller hann och hann, klart jag skulle ha hunnit, jag prioriterade helt enkelt att umgås med familjen och inte stressa hem för att träna.

En av favoriten i familjen

Nu är det måndag och ny vecka igen, öppen för nya träningsmöjligheter. Jag började veckan med att styrketräna idag på förmiddagen. Jag ska på jobb senare idag och valde således att träna innan jobbet.

I övrigt ser veckan träningsplan ut som följande:

Tisdag: löpning distanspass 10 km
Onsdag: vila
Torsdag: zumba
Fredag: löpning, långa intervaller
Lördag: vila
Söndag: löpning långpass, 18-20 km

Det här är nu sista veckan med zumba, så fr.o.m. nästa vecka blir det fyra löppass i veckan och ett styrkepass.

0

Träningsplaner vecka 13

Det blev lite ändrade träningsplaner för den här veckan. Tanken var att jag idag skulle ha begett mig ut på ett löppass, men kroppen ville annorlunda. Jag bestämde mig för att köra styrka idag istället. Det blev först en liten promenad med sambon och när vi kom hem, så bytte jag om till träningskläder för att göra en serie med styrkeövningar.

I övrigt kommer träningsplanen för veckan att se ut som följande:

Tisdag: zumba
Onsdag: löpning distanspass, ca 12 kilometer
Torsdag: löpning, intervaller (korta och snabba)Fredag: vila
Lördag: vila
Söndag: löpning långpass, hem(åt?) från jobbet, ca 18 kilometer

Nu när jag ser det skrivet inser jag att det blir fem träningsdagar på rad, eftersom jag även tränade igår, söndag och idag måndag. Kanske inte det allra smartaste idén att sedan springa intervaller på den sista dagen innan vilan? Men sen igen har jag aldrig påstått mig vara smart… 😉 Får kanske fila på träningsplanen ännu…

0

Summering vecka 11

Så var det söndag igen och dags för en liten summering över träningen denna vecka. Jag är inne i ett bra flyt med min träning för tillfället och jag hoppas att det fortsätter i samma stil. Jag inledde veckan med ett löppass på måndagen. Jag tycker om att inleda veckan med träning så känns det som om jag får en bra start på veckan och kommer in i en bra rutin i träningen.

På tisdagen blev det min sedvanliga zumbatimme. Jag går på zumba antingen på tisdag eller torsdag (eller ingendera eller båda) lite beroende på hur det passar med jobbet. Nu är det inte många gånger kvar och så är vårterminen slut. Fast det frigör ju en extra dag för löpningen förstås och det är ju alltid kul.

Onsdagen blev en vilodag för att sedan på torsdagen ta tag i styrketräningen igen. På torsdagen blev det även lite välbehövlig rörlighetsträning. Och jag har faktiskt fortsatt med övningar för att öka min rörlighet varje dag sedan dess. Jag försöker få in minst tio minuter rörlighetsträning varje dag och så har jag dammat av foamrollern igen.

Jag märker att nu när mina långpass har blivit längre och när jag har ökat på mängden löpning att jag verkligen behöver komma ihåg att träna på rörligheten. Jag blir väldigt stel i baksida lår och höfter.

Helgen inleddes på bästa möjliga sätt med ett löppass på nästan 11 kilometer på fredagen. Om helgen började bra, så slutade den nog ännu bättre. Idag sprang jag hela 18,5 kilometer. (!) Ett steg närmare maratonform igen.

Jag hoppas att ni också har haft en bra helg. Nästa vecka är det påsk och det betyder en extra dag ledigt för min del. Sånt är ju alltid skoj!

0

Veckosummering

En vecka går igen mot sitt slut och jag tänkte att en summering kan vara på sin plats. Den här veckan har ju varit en planerad lugnare vecka för min del. Dels för att jag sprang långpassrekord förra söndagen och dels för att jag har semester nästa vecka och då tänkte träna mer när jag har mer tid.

Måndagen blev en vilodag vilket var skönt med tanke på söndagens långpass. Kroppen återhämtade sig bra och på tisdagen blev det sedan ett ordentligt styrketräningspass för benen. På onsdagen hade jag sedan en grym träningsvärk i benen så det blev vila då också.

På torsdagen återupptog jag zumban igen efter en två veckors paus. Jag gillar zumban mycket, älskar musiken och tycker att min instruktör är jätteduktig och peppig. På fredagen sprang jag en form av intervaller, fartlek närmare bestämt. Passet gick hur bra som helst, det var skönt att känna att jag har lite tryck i benen och lite högre farter i mig.

Lördagens löpning blev ett lite kortare långpass, totalt 13 kilometer. I början kändes benen sega och inte direkt sugna på att springa, men mot slutet gick det bättre. Jag behövde helt enkelt bli varm i kroppen och komma igång ordentligt.

Idag har det inte blivit någon träning alls, eftersom vi har varit på en miniresa med sambon. Jag är nöjd över hur veckan har varit och gillar att min löpning är inne i ett bra flow för tillfället. Jag bjuder er på en bild när jag fånar mig på hotellrummet.

0

Min kropp överraskar mig

Jag är nästan förvånad över hur bra det känns i kroppen idag efter gårdagens långpass. Det är inte precis vardagsmat för mig att springa så långt som jag gjorde igår och jag trodde nog att jag skulle känna av det i kroppen idag. Men nej, kroppen verkar ha återhämtat sig bra.

Jag har trots bra känsla i kroppen haft en vilodag idag. Hela den här veckan blir en lite lugnare vecka, för det är mycket på jobbet och på lördagen ska vi på en mini resa med sambon för att inleda semestern. Så det blir per automatik lite mindre träning den här veckan. Nästa vecka har jag semester som sagt och då kan jag träna som jag vill.

Den här veckans träningsplan ser i alla fall ut som följer:

Måndag: vilodag
Tisdag: styrketräning
Onsdag: vilodag eller möjligtvis lite rörlighetsträning/yoga
Torsdag: zumbaFredag: löpning distanspass ca.12km
Lördag: löpning kortare distans ca.8 km
Söndag: vilodag

Hoppas att du får en fin vecka!

 

0

Planer inför veckan

Den här veckan är det sportlov i södra Finland, vilket betyder att zumban har paus och att jag antagligen kommer att jobba lite längre dagar än normalt. Idag är jag i alla fall ledig och har redan hunnit med en massa.

I natt har det igen snöat massor och i dag föll de på min lott att skotta snö. Som tur har vi inte så stor yta som behöver skottas, så det gick relativt snabbt och smärtfritt. Dessutom som byggde jag en snö”gubbe”, kanske det blev mer en björn. Jag tycker den blev ganska söt, med tanke på att det är säkert 20 år sedan jag senast byggde snögubbar. Det var hur skoj som helst, borde definitivt göra sånt oftare.

Efter all snöröjning var jag ute på en liten springtur. Den blev lite kortare än planerat för jag började känna av min vänstra höft lite. Vägarna var inte plogade överallt ännu, så det blev ett plumsande och kanske det påverkade mitt löpsteg. Eller det är väl klart att det påverkade mitt löpsteg och kanske det är därför min höft blev irriterad. Så jag tog det säkra före det osäkra och kom hem. Vill inte riskera att få någon skada nu när jag är så pepp på att springa.

I övrigt ser veckans träningsplaner ur som följande förutsatt att min höft inte blir värre. Nu känns det redan betydligt bättre, så jag hoppas att det bara var snön som påverkade den. Men träningsplan vecka 8:

Måndag: lätt löpning – check
Tisdag: styrka
Onsdag: vilodag
Torsdag: lätt löpningFredag: löpning distans ca 10 kilometer
Lördag: vilodag
Söndag: löpning långpass ca 18 kilometer

Hur ser din vecka ut?

0