Etikettarkiv: sammanfattning

Veckosummering vecka 7

Den här veckan slutar trots en snöplig start, helt okej träningsmässigt. Totalt har det blivit tre löppass, ett pass styrka och en zumba timme. Måndagens löppass var lite av en flopp, så det vill jag helst glömma, men i övrigt har veckan varit bra.

De två senaste löppassen gick ju utmärkt och nu är jag mer pepp än någonsin på att springa och träna inför maraton. Jag kan fortfarande inte fatta att jag sprang 16,5 kilometer igår! Kroppen känns pigg idag, det känns knappt av att jag sprang så långt igår. Lite kanske att mina baksida lår är stela, men i övrigt så har kroppen återhämtat sig bra.

Idag har jag haft en vilodag och inte tränat något. Vi har varit på kaffe till min sambos föräldrar och så städat och grejat här hemma. Skönt med en sådan söndag ibland. Att bara ta det lugnt och inte göra något. Nu blir det ännu lite söndagsmys i form av film och lite godis. Perfekt sätt att avsluta veckan!

0

Gårdagens pass och veckoplanering

Igår sprang jag det längsta jag gjort på ett bra tag. Först var det jul och långledigt och då blev det lite si och så med träningen och sedan var jag förkyld, men nu är jag tillbaka igen. Igår blev passet hela 10,5 kilometer, så t.o.m. längre än planerat.

Jag hade ju tänkt springa tio, så jag är mer än nöjd över passet. Nu kanske ni tycker att tio kilometer är väl ingenting, men för mig i dagsläget är det bra. Nu kan jag börja öka på mängden igen. Det var ett kämpigt pass igår, det hade snöat på natten och plogbilen hade inte riktigt hunnit med, så det var mest snömodd och sörja. Med tanke på omständigheterna är jag riktigt nöjd över farten också. Skönt att känna att jag är tillbaka!

Den här veckan tänkte jag försöka få in tre löppass, ett styrketräningspass och en zumbatimme. Styrketräningen har jag faktiskt redan avklarat nu på morgonen, sitter här med en härligt darrig känsla i benen. Imorgon blir det ett löppass efter jobbet, högst antagligen ett vanligt distanspass.

Onsdagen blir en vilodag, då ska vi nämligen på teater med sambon på kvällen. På torsdagen blir det zumba igen. På fredagen är jag ledig så då hade jag tänkt mig veckans lite längre löppass. En 12-13 kilometer skulle sitta fint och då är jag nöjd och uppe i nästan normala långpass för min del. Innan förkylningen så sprang jag långpass på 14-16 kilometer, det får bli nästa veckas längder tror jag.

I helgen blir det jobb för min del, så lördagen blir antagligen veckans andra vilodag. Under söndagen hoppas jag få till ett tredje löppass, men brukar oftast vara ganska trött efter jobbet då, så det blir antagligen ett kort pass då. Ett kravlöst pass helt enkelt, bara ut och rensa huvudet och tankarna efter en stressig helg på jobbet.

Hur ser din vecka ut? Har du planerat att träna?

 

0

Årsresume 2015

Året börjar ju lida mot sitt slut, så jag tänkte att det skulle vara dags för en liten tillbakablick vad som hänt under året. Jag har redan skrivit ett skilt inlägg om loppsäsongen 2015, vill ni läsa bara om det, klicka på länken.

Januari:
Ööh.. Vad gjorde jag i januari? Jag hade inte börjat blogga då ännu, så minns faktiskt inte. Hur hemskt är inte det? Det är ju inte direkt evigheter sedan… Jag antar att jag tränade på som vanligt och längtade efter våren och sommaren.

Februari:
Bloggen startades! Okej då att jag skrev exakt ett inlägg i februari och det står typ bara välkommen, men iaf. Bloggen grundades då. I februari så längtade jag efter vår semesterresa till Indien. Resan beställdes lite huxflux, vi tog första bästa utan att kolla upp vare sig hotell eller resmål på förhand. Bra gick det och efter resan var jag en förlovad kvinna 🙂

Mars:
Alltså varför minns jag inte vad jag har gjort? Jag antar att jag är ganska tråkig, det händer inte så mycket i mitt liv på våren. Jag minns inte ens ifall det fanns snö eller inte. Var det varmt/kallt…

April:
Nu börjar det redan hända lite grejer. I april tränade jag inför säsongens första lopp och följde för första gången ett program till nästan punkt och pricka. I april bytte jag även jobb. Jag bytte tillbaka till mitt ”vanliga ställe” och det var så skönt att få komma ”hem”. Min stressnivå sjönk betydligt och det var roligt att gå till jobbet igen.

Maj:
Slutet på april brukar inleda fest- och kalassäsongen som sträcker sig ända till mitten på juni. Det blir många födelsedagskalas, morsdag, skolavslutningar… Dessutom firade vi vår förlovning i samma veva. Vi hade inte berättat för nån (!) att vi förlovat oss i februari i Indien och i maj köpte vi äntligen ringarna och berättade för släkt och vänner.

I maj sprang vi även Graceloppet och kollade på eurovision song contest. I <3 eurovision och jag skäms inte ens. Det kan väl tänkas att jag nångång när jag jobbade på restaurang har önskat morgonskifte bara för att jag ska kunna kolla på finalen. Men shhh… det säger vi inte högt 😉

Juni-juli:
Här var det sommar och sol… Not! Det regnade säkert hela sommaren. Jag tränade som vanligt, det var här nångång som jag började få in vanan med styrketräning. Jag hann även med att fira midsommar med min bror plus familj och mina föräldrar. Bästa midsommaren på länge!

I juni sprang jag även mitt andra halvmaraton nånsin och kom i mål på ny rekordtid. Var väldigt glad efteråt att loppet sprangs då som det gjorde för helgen efteråt var över 25 grader. Det var säkert sommarens varmaste dag och var glad över att jag inte behövde springa lopp då.

Augusti:
Här hade jag min andra del av semestern och då blev det ännu en resa. Denna gång i vecka på Grekland. Så skönt och så välbehövligt efter en regnig sommar hemma. Denna semesterresa hade jag träningskläderna med för i september väntade nästa halvmaraton. I augusti ordnades det även Pride-parad i Pargas och jag var så stolt över min hemstad då. Heja Pargas!

September:
I september började vi med bröllopsplaneringen inför nästa sommar med att boka festplats. I dagsläget är det väl det enda vi har bokat hittills, men… Jag stressar inte. Ja och så bunkrade vi upp med diverse (alkoholhaltiga) drycker när vi var till Tallinn och jag sprang halvmaraton.

Oktober-november:
Nu börjar minnet svika mig igen. Det känns som om oktober och november bara var en enda sammanhängande grå period. Som om jag bara väntade på julen och ljusare tider… Gick iaf på fest med jobbet och så firade vi farsdag. Och så var jag till tandläkaren, men det vill jag helst glömma.

December:
Äntligen jul! Jag gillar julen! Inte köphysterin och stressen, men att vara tillsammans med familjen och äta gott. Tyvärr betyder julen för mig bråttom på jobbet, så jag kommer inte undan köphysterin och stressen… Julen firades i lugn och ro, julafton hos min sambos föräldrar och juldagen hos mina. Båda dagarna åt vi tills vi rullade genom dörren och skrattade så tårarna rann. Ingen tomte, inga klappar, bara mys. Helt som önskat och planerat.

Gott nytt år till er alla!

 

 

0

Söndagsstretch och sammanfattning

Idag var tanken att jag skulle ta en löprunda, men efter att ha gått i skogen hela dagen idag på jakt efter julgran, så kände jag mig lite mör i benen. Så istället för att försöka mjuka upp dem med att springa, så blev det nästan en timmes stretch och rörlighetsträning.

Så välbehövligt och skönt! Mina höfter, speciellt den vänstra, har känts väldigt stela den senaste tiden. Förhoppningsvis hjälpte det att stretcha idag. Jag har försökt komma ihåg att använda min foamroller, men det går lite sådär med det. Jag använder den sen när jag känner att jag behöver det, men är dålig på att använda den i förebyggande syfte. Jag borde skärpa mig. Jag menar den står ju där i vardagsrummet och jag ser den ju varje dag. Ändå blir det inte av att använda den så mycket som jag borde…

Veckans saldo slutade på tre löppass, ett pass styrka och så dagens rörlighetsträning. Summa summarum, nöjd över det! Måndagens långpass var nog veckans höjdpunkt träningsmässigt, även om passet slutade lite snöpligt.

Nästa vecka är det ju jul och jag är ledig i fyra dagar (!). What to do liksom? Ja förutom att fira jul då… Lite träning lär jag nog få in. Kanske inte på julafton, men efter det. Även om jag inte stressar över julen (ännu), så vet jag av tidigare erfarenhet att julafton brukar vara ganska bråttom ändå. Så jag vill inte stressa över att jag ”måste” träna då. Hinner jag så hinner jag, annars inte. Det är inte hela världen ifall jag inte tränar då…

Tänker du träna under julen? Kanske på självaste julafton?

0

Gårdagens långpass och sammanfattning

Igår sprang jag det längsta jag gjort på ett bra tag. Jag sprang hela 15,6 km och allt kändes bra hela vägen. Jag blev lite trött mot slutet, eller inte benen, men främst som en energidipp. Nu tycker jag inte att jag springer så långt, så jag har aldrig med mig nån form av energi (bars, gel..) eller vatten. Men eftersom jag satsar på att öka längden på min långpass så tror jag nog att jag måste börja överväga att ta med mig något.

Jag brukar försöka att äta lite mer dagen innan jag vet att jag ska springa långpass för att ha tillräckligt med energi, men det kanske inte kommer att räcka ifall mina långpass blir över 15 kilometer. Tidigare har jag nämligen tyckt att jag klarat mig bra utan.

Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska ta med mig för energi. Min mage är ganska känslig, så sportdryck och geler brukar jag vara väldigt försiktig med. Den brukar inte vara så förtjust i sådant. Dessutom så tycker jag att jag redan har jackfickorna fulla med sådant som jag behöver på passet, som telefon, nycklar, näsdukar… Så vart ska jag ännu få energi att rymmas. Löprygga?

Nå ja, jag är väldigt nöjd med att mina långpass börjar vara av en sådan längd att jag måste fundera på dessa saker. Det är ju ett positivt problem att ha egentligen.

Sammanfattningsvis så slutade förra veckans saldo på ett pass zumba, ett styrketräningspass och tre löprundor. Nu kommer den här veckan att bli lugnare ur löpsynvinkel. Jag kommer att träna mitt normala styrketräningspass och så får vi se vad annat jag tränar. Zumban tog julpaus för i år. Kanske jag skulle ta och yoga lite…

Hur gör du med energi på dina långpass? Vad har du med dig och var har du den?

0

Veckans träningsplan

Måndag igen och ny vecka. Julen närmar sig vilket för min del betyder långa och bråda dagar på jobbet. Den här veckan borde ännu vara någorlunda normal, men redan nästa vecka kommer mina arbetstimmar att öka.

Planen är att den här veckan träna som normalt och sedan nästa vecka ta en lugnare vecka som återhämtning. Förra veckan lärde jag mig att inte planera in intervaller/snabbare pass dagen efter styrketräningspass för ben. Hur tänkte jag där liksom?! Jag borde nog faktiskt veta bättre…

Måndag: vila
Tisdag: löpning distans 8-10 km
Onsdag: löpning
Torsdag: zumba
Fredag: styrketräning
Lördag: vilaSöndag: löpning långpass 15 km

Ungefär så är planen… På torsdagen ska jag dock till tandläkaren igen och sist som jag var där så blev jag mest illamående och yr och då blev det ingen träning på kvällen. Jag hoppas att det går smidigare den här gången och att besöket går smärtfritt.

Ha en bra start på veckan!

0

Säsongssammanfattning 2015

Eftersom jag förra lördagen sprang säsongen sista lopp tänkte jag nu skriva en liten sammanfattning om de olika loppen jag sprungit. Jag är nöjd över säsongen, det blev pers i nästan varje lopp och jag har hållit mig relativt frisk och skadefri genom hela året. Så då kan man inte vara annat än nöjd.

Den 12e april sprang jag 10 km i Masku. Loppet sprangs i ösregn, men resulterade ändå i nytt personbästa för min del. Tiden skulle säkert ha kunnat vara ännu lite bättre, men på grund av regnet så hade jag strul med min nummerlapp och fick stanna och panikfästa den ett par gånger. Efter loppet blev jag förkyld.

I maj sprang jag och sambon Graceloppet. Loppet var en timme långt och sprangs uppe på däck på Viking Grace. Det var mera som ett jippo och en rolig grej. Stannade och fotade bland varven och hade mest skoj. Så när jag kollar på resultatet så vet jag ju att jag inte har hållit min normala fart, men det spelar ingen roll.

Featured image

Den 27e juni sprang jag halvmaraton i Åbo. Jag velade länge ifall jag skulle våga springa halvmaraton eller ifall jag skulle springa 10 km som jag gjort de två senaste åren. Valde till slut halvmaraton distansen och tur var väl det, för det blev pers igen. Denna gång en förbättring med nästan sju minuter. Vad jag minns från loppet var hur ont jag hade mot slutet och hur glad jag var över att äntligen få korsa mållinjen.

Featured image

Den 13e september sprang jag halvmaraton i Tallinn. Jag velade även här länge över distansen eftersom jag hade varit förkyld strax innan och jag kände mig inte i bästa form. Det blev rekord även denna gång, nu med en minut. Men rekord är alltid rekord!

Sista loppet för säsongen var 10 km i St:Karins. Nu var jag fyra sekunder från nytt PB på milen, så lite småsurt att avsluta säsongen så, men nu kan jag redan glädjas över tiden.

Featured image

Ingen medalj från Graceloppet

Inför nästa år så har jag inget specifikt lopp planerat. Det blir säkert till stor del att springa samma lopp som i år, men vet inte distansen ännu. Kanske kanske kanske jag skulle våga mig på ett helt maraton… *gulp*

0