Etikettarkiv: sammanfattning

Träningsplan vecka 50

Det var visst ett tag sedan jag gjorde upp träningsplaner för veckan, i alla fall här på bloggen. Eftersom jag vill komma in i en bra rytm med träningen igen och få en struktur på det hela, tycker jag att det är dags att göra träningsplaner igen. Skriver jag ner det, så blir det mer verkligt och inte bara lösa tankar i mitt huvud och således håller jag mig kanske bättre till planen.

Idag har det inte blivit träning, men imorgon. Träningsplan vecka 50, ser ut som följer:

Tisdag: löpning, 6-8 km
Onsdag: styrketräning
Torsdag: löpning, lättare pass
Fredag: löpning långpass, 12-14 km
Lördag: vila
Söndag: vila

Jag inser när jag ser på min plan att det kanske inte är det smartaste att träna fyra dagar i rad, men denna vecka finns det inte möjlighet att träna de andra dagarna. Helgen kommer att spenderas på jobb, 11-20 båda dagarna. Det är sista helgen inför jul och jag anar att det kommer att vara bråttom och stressigt.

img-20161212-wa0000

Skulle det vara så att jag känner att jag vill ändra på planen, så är det torsdagens pass som ryker först. Långpasset vill jag inte tumma på och inte heller styrketräningen. Torsdagens pass är annars också ett kravlöst pass. Det beror på hur kroppen känns efter styrketräningen och dessutom vill jag vara pigg inför långpasset på fredagen.

Men vi kan kalla det för en öppen plan.

0

Sammanfattning oktober

Jag har återhämtat mig från min förkylning och fått till två löppass efter den. En kort liten runda igår för att testa hur det känns i kroppen och ett vanligt distanspass idag. Kroppen känns med på noterna och det var härligt att springa igen. Gårdagens runda blev en försiktig runda, tass tass tass runt kvarteret ungefär. Idag kunde jag redan springa mer avslappnat och springa ett distanspass på strax över åtta kilometer.

Med det avrundar jag oktobermånad träningsmässigt. Totalt blev det 140 kilometer löpning i oktober. Det är jag nöjd över, med tanke på att jag hade löpvila på en vecka när jag kände mig krasslig. Det var det näst längsta (mesta?) jag sprungit på en månad sedan jag köpte min nya pulsklocka i april.

Jag registrerar inte min övriga träning någonstans. Jag har bara pulsklockan på mig när jag springer. Jag tycker att jag brukar få till ett styrketräningspass i veckan och tja, så gjorde jag kanske ett pass rörlighet. Men ett pass är väl bättre än inget pass?

Så oktobermånad sammanfattas såsom övriga månader brukar. Löpning, löpning och ännu mer löpning. 2015-10-24-17-15-20

0

Säsongssammanfattning 2016

Förra helgen var det Kaarina syysmaraton och det brukar alltid vara mitt sista lopp för året. I år deltog jag inte där, men jag vet att jag inte kommer att springa fler lopp under 2016. Därför passar jag på att sammanfatta säsongen nu redan, även om det är två månader kvar av 2016.

Den här säsongen har inte riktigt varit min bästa. Det blev inget maraton som jag planerade, det blev personsämsta i halvmaran och det blev bara två lopp. Båda loppen sprangs dessutom i högsommarvärme och min kropp fungerar inte optimalt i värme.

I fjol hade jag en mycket bättre säsong och jag hade hoppats att den här säsongen skulle ha varit lika bra, eller bättre. Jag hade förhoppningar om att springa under 55 minuter på milen, under två timmar på halvmaran och springa ett helt maraton. Nu blev det inget av det.

I början av maj sprang jag 10 km på Masku maraton. Det var varmt, det var svettigt och det var tungt. Jag var så slut när jag kom i mål, värmen påverkade mig helt klart. Jag märker inte ens att jag poserar med medaljen fel väg 🙂 Tiden blev bra med tanke på omständigheterna. Sprang i mål på 59:47. Jag hade hoppats på under 55 minuter, men i den hettan fanns inte en chans till det. Jag gick i uppförsbackar och tänkte bara på att ta mig i mål.

2016-05-07-14-05-52

I början av juli var det dags för Paavo Nurmi maraton. Det är fjärde året jag deltog där. Tanken var att jag skulle springa maraton, men p.g.a. olika orsaker blev det inget. Istället blev det halvmaraton. Även detta lopp sprangs i värmebölja, det 28 grader varmt. Om 10 km i Masku var jobbigt, var det här om möjligt ännu värre. Tyvärr var det inte bara jobbigt för mig, utan även för många andra löpare. Jag minns att många kollapsade av värmen, och ambulansen fick tillkallas flera gånger längs med banan. Jag sprang i mål på personsämsta 2:15:27, över 15 minuter från min målsättning.

20160702_142613

Sedan blev det inga fler lopp för min del. Jag brukar alltid (och med alltid menar jag de två senaste åren) springa halvmaraton i Tallinn på hösten och även 10 km i Kaarina. Tallinn blev det inte i år, eftersom vi nyligen hade varit där i andra ärenden och till Kaarina så kom jobbet emot.

Inför nästa säsong så hoppas jag att min lågpulsträning ger resultat. Jag skulle gärna ta nästa steg i löpningen. Jag vill fortfarande springa maraton och siktar på att göra det nästa år på Paavo Nurmi maraton. Jag skulle även gärna bli lite snabbare. Jag har ju blivit snabbare, men kanske inte i den takt som jag önskar.  Jag vill fortfarande springa milen under 55 minuter och halvmaran under två timmar.

Mot nya tag helt enkelt!

 

 

 

0

Träningsplaner vecka 42

Veckorna rullar på och vi är redan i mitten av oktober. Jag gillar att försöka strukturera upp min träning och att ha nån form av plan, även om det förstås inte alltid blir som jag planerat. Idag har jag redan hunnit med en kort löptur innan jobbet. Det finns inte så mycket att säga om den rundan. Jag sprang, det var varken bu eller bä. Det var skönt att känna att benen fungerade fint efter lördagens långpass i alla fall.

I övrigt ser veckans träningsplan ut som följande:

Tisdag: styrketräning
Onsdag: vila
Torsdag: löpning, distanspass ca.10 km
Fredag: löpning, lite snabbare tempo
Lördag: vila
Söndag: löpning, långpass ca.19 km

Torsdagens och fredagens pass kan tänkas att byter plats med varandra. Det beror lite på hur kroppen känns och vad jag känner för att springa just den dagen. Söndagens långpass är dock planerat, då har jag igen en gång tänkt transportspringa hem från jobbet.

Hur ser din vecka ut?

2016-10-15-14-25-00

0

Träningsplaner vecka 40

Förra veckan blev det visst varken utarbetat en plan för träningen, eller en sammanfattning av den. Nytt försök denna vecka alltså. Gårdagen blev en vilodag, så det var ju enkelt. I övrigt är det lite knepigare att komma på en plan.

Tisdag: löpning, testpasset
Onsdag: styrketräning
Torsdag: löpning, lite snabbare pass
Fredag: vila
Lördag: löpning
Söndag: löpning långpass

Möjligen att torsdagens snabbare pass och lördagens distanspass får byta plats. Det beror lite hur kroppen känns efter styrketräningen på onsdagen. Fast sen samtidigt om jag springer ett snabbare pass på lördagen, är det kanske inte den bästa idén att springa långpass direkt dagen efter. Hmmm…. Svårt det här.

2016-09-25-18-15-21

0

Träningsplan vecka 38

Nu är det ju redan tisdag, men tänkte i alla fall försöka knåpa ihop någon form av träningsplan för den här veckan. Om sanningen ska fram är det främst för min egen skull, jag har nämligen ingen plan för den här veckan. Jag tänkte att ifall jag ska skriva ett inlägg om det, så blir jag tvungen att fundera lite i alla fall.

Den här veckan kommer antagligen att bli en lite lättare träningsvecka. Jag kände att jag behövde en vilodag efter söndagens långpass, så igår blev det ingen träning. På lördagen blir det kräftskiva med familjen och innan dess jobb, så då hinner jag inte träna. Och på söndagen *harkel*, kanske jag inte vill träna med tanke på kräftskivan dagen innan.

Då återstår bara tisdag, onsdag, torsdag och fredag. Idag blev det ett styrkepass, som garanterat kommer att kännas av imorgon. Så kanske vila på onsdagen också? På torsdag och fredag tänker jag mig löpning. Ett lite längre pass och ett lite snabbare.

Se, det var inte så svårt. Jag har en plan.

2016-09-20-14-50-29

 

0

Hör och häpna!

Det blev styrketräning idag. Jag är så stolt över mig själv att jag valde styrketräningen framom löpning idag. Framsteg! Tidigare har jag alltid valt löpningen, men nu har jag äntligen fått styrketräningen till en rutin.

Dagens pass blev knappa timmen med blandade övningar. Mestadels fokus på ben och armar/axlar. Nästa gång ska jag öka på vikterna lite, det känns som om jag har blivit lite starkare. Idag kändes alla övningar förvånansvärt lätta, som om jag skulle ha klarat av tyngre. Det är ju kul, och ger mig motivation att fortsätta. Bevisligen är det en bra sak att inte alltid bara springa.

Veckans träningssaldo blev således två löppass, ett pass zumba och ett pass styrka. Nästa vecka vill jag nog springa lite mer, men inte på bekostnad av styrkan. Nästa vecka borde bli  lättare att kombinera träningen och jobbet, så jag tänker satsa på fyra-fem träningsdagar. Den här veckan känns det som om det har varit mest strul…

2016-09-02 18.45.33

Okej, jag ska sluta spamma med kattbilder nu

 

0

Sammanfattning vecka 34

Det är konstigt hur lätt jag glömmer saker. Här skulle jag skriva sammanfattning över veckans träning, men så tänkte jag att det inte var nån vidare träningsvecka, att det inte var värt att sammanfatta den. Döm min förvåning när jag kollar bakåt i pulsklockan och upptäcker att jag sprungit nästan 35 kilometer den här veckan, plus att jag dessutom tränade ett pass styrka. Inte värt att sammanfatta?! Hur tänker jag?! Det var ju en jättebra vecka!

Så here goes:

Måndag: vila
Tisdag: löpning 7,8 km
Onsdag: styrka
Torsdag: löpning 5 km
Fredag: löpning 14,3 km
Lördag: vila
Söndag: löpning 7 km

Nästa vecka kommer jag att börja zumban igen. Mer om det imorgon.

0

Veckoplanering vecka 34

Ny vecka igen, vart tar tiden vägen? Den här veckan är det mycket program på schemat, så det kommer att bli en del pusslande för att jag ska få till träningen. Idag har jag varit ledig från jobbet, men har ändå spenderat hela dagen i ett köpcenter. Det blev att köpa lite nya kläder till hösten, men faktiskt inga (!) träningskläder. Istället blev det några nya tröjor, ett par skor, lite smink och lite grejer till kissemissarna.

2015-10-24 16.57.43

Snart är det höst igen

I övrigt ser veckans träningsplan ut som följer:

Tisdag: löpning
Onsdag: styrketräning hemma
Torsdag: ett kortare löppass eller vila
Fredag: löpning, ett längre pass
Lördag: vila
Söndag: löpning

Hur ser din träningsvecka ut?

0

Sammanfattning vecka 32

En vecka lider igen mot sitt slut och det är dags för mig att sammanfatta veckans träning. Det har varit en bra träningsvecka, det känns som om jag är tillbaka till mina rutiner nu.

Måndag: vila
Tisdag: löpning, testpasset
Onsdag: styrketräning
Torsdag: cykling, 20 km
Fredag: löpning
Lördag: vila
Söndag: löpning

2016-08-14 13.18.02

Nästa vecka kommer att fortsätta i samma stil. Jag siktar på att få in fyra löppass och ett styrketräniningpass.

0