Etikettarkiv: resa

Hemma från vår roadtrip

Hallå bloggen!

Jag har inte glömt bort dig, men det gick inte riktigt som planerat med att blogga under semesterresan. Datorn var nog med och wifi:n fungerade väl helt okej på hotellen, men tja, jag var för trött för att blogga helt enkelt. På dagarna var det ofta lång körning för att komma till nästa ställe/hotell.  När vi väl var framme, valde jag att istället för att blogga, utforska staden och prioritera sömnen.  Även om jag i mitt huvud alltid tror att det går snabbt att slänga upp ett inlägg, gör det ju aldrig det… Därav bloggtystnaden.

Vid kusten till Lettland

Nu är jag i alla fall tillbaka hemma igen och jag kommer att blogga om vår roadtrip i skilda inlägg. Jag ska ta och gå igenom alla bilder och sedan kommer inläggen om resan dyka upp. Ni som följer mig på instagram har sett en del, men det är bara en bråkdel av alla bilder.

0

Borta bra men hemma bäst

Jag har varit hemma från Tallinn i över ett dygn redan, men det är först nu jag har tid att sätta mig vid datorn och skriva. Igår efter att jag kom hem blev det inte mycket gjort, orkade knappt packa upp väskan. Idag återvände jag till jobbet efter min semester och det har varit fullt upp hela dagen. Nu känns det som om jag har landat igen. Kanske var det löprundan efter jobbet som gjorde att jag känner mig som mig själv igen?
20170605_21161920170605_21192020170605_213254Tallinn är nog en av mina favoritstäder i världen, speciellt på sommaren. Det är så fint där, bara att promenera runt i gamla stan gör mig glad. Det är trevliga människor, bra shopping, billigt, nära, men ändå långt borta som en semesterresa och god mat. Herregud maten vi åt, det förtjänar nästan ett eget inlägg. Det var såå god mat på båda restaurangerna vi åt på, och till en bråkdel av priset i Finland.
20170605_210645Första kvällen åt vi på restaurang Lusikas. Till förrätt blev det tonfisk med mangosalsa, gurka och sesamfrön. Jag tycker om tonfisk, men äter det väldigt sällan. Här var det riktigt gott, perfekt stekt och lagom kryddigt med ingefära. 20170605_191311
Huvudrätten var nötinrefilé med potatisgratäng och rödvinssås. En klassisk rätt som inte kan gå fel om det inte är well done då förstås. Det var en stor portion, knappt så att jag orkade äta upp allt. Tyvärr fanns det inget utrymme för efterrätt denna gång. Jag var helt enkelt för mätt. Ni kan ju tänka er storleken på biffen då alltså, jag menar, när är man någonsin för mätt för efterrätt?!
20170605_194234Första dagen och kvällen i Tallinn regnade det lite, men dag två bjöd på fint väder och solsken. Och shopping. Shopping i massor. Så mycket shopping att det är bäst att inte kolla saldot på bankkontot på ett tag 🙂

Den andra kvällen hade vi bokat bord till restaurang Ribe. Eftersom jag kände mig mätt efter föregående kvälls gigantiska köttportion, var jag inte så sugen på mat egentligen. Jag bestämde mig för en vegetarisk tre rätters meny. För när man inte är sugen på mat, gäller det att beställa mycket eller?! Maten var supergod här, bättre än på förra restaurangen och den var också god, men det här var nog snäppet bättre. När jag nu läste på restaurangens hemsida inser jag att den varit framröstad som top 10 restaurang i Estland i flera år…

Till förrätt åt jag svampravioli med parmesan. Det var nog en av de bästa förrätterna jag någonsin ätit. Så fint och gott, det var nästan att jag inte täcktes ta upp telefonen för att fota maten… Men bara nästan, vad gör man inte för bloggen?20170606_192951Huvudrätten bestod av kronärtskocka, zuccini, pumpa och örtsås. Här någonstans insåg jag (igen en gång) att jag verkligen borde äta mer vegetariskt. Det här var så mycket bättre än den gigantiska köttbiten från föregående kväll. Lättare, fräschare och efterlämnade inte en tung känsla i kroppen. Nu orkade jag med efterrätt också, rabarberpaj.20170606_19535020170606_201438
Restaurangen var helt klart värt ett besök och säkert ett ställe jag kommer att besöka igen när jag ska till Tallinn. Ta det som ett tips, restaurang Ribe alltså.
20170607_123313

 

 

0

Bloggpaus

Det kommer antagligen bli lite tyst här på bloggen ett par dagar framöver. Jag ska nämligen på resa igen, denna gång en snabbvisit till Tallinn. Återkommer på onsdag igen. Jag finns ju även på instagram och uppdaterar där oftare…

20170602_184714

0

Veckans lista, resor

Sevendays veckans lista bjuder även denna vecka på en som jag gärna fyller i. Denna vecka är temat resor. Resor är en stor passion för mig och något jag gärna skulle göra ännu mer av.

Min senaste resa gick till:
Australien och Nya Zeeland. Vi var där i två veckor i början av februari i år på vår bröllopsresa. Allt var precis så underbart som vi föreställt oss och mer därtill. Definitivt någonstans jag gärna reste till igen om det inte vore för den jättelånga flygtiden.

20170215_171522

Så ofta reser jag:
Ett par gånger i året kanske. Det brukar oftast bli en längre resa i februari-april och sedan kanske en till på hösten. Plus de gånger vi far till Sverige eller Estland, men det räknar jag inte som en resa.

Min drömresa går till:
Nu fick jag i år bocka av drömresan till Australien och Nya Zeeland. Det har varit den stora drömmen så länge jag kan minnas, sedan lågstadiet typ. Nästa drömresmål är USA. Gärna en roadtrip genom hela landet. Eller möjligtvis en kryssning i Karibien. Eller en matresa till Italien. Eller Irland. Eller Island. Eller… Tja, allt. Jag vill se allt.

img_20170204_172709_948

En plats alla borde se:
Oj, vilken svår fråga. Alla ställen och platser har ju sin charm.

Tre saker jag packar med:
Det beror lite på vart vi reser, men eftersom det oftast blir till varmare breddgrader säger jag solkräm, baddräkt och kamera.

DSCF4779

Turkiet, 2014

Mitt ultimata resesällskap:
Min man. Vi har varit på många resor tillsammans. Det är vad vi väljer att lägga våra pengar på.

DSCF4226

Gdansk, Polen 2012

Den sämsta resan jag gjort:
Jag tycker att alla våra resor har varit bra. Vi har haft bra tur med hotellen och inte haft några större missöden. När vi var till London 2009, var vårt flyg försenat med sex timmar. Vi spenderade den tiden på Helsingfors flygfält och efter kanske två timmar kändes det som om vi sett alla butiker. Väl framme i London var vårt hotellrum en liten skrubb. Den var yttepytte liten, men den hade ett fönster. Det stod det då när vi bokade, with window, undrar just hur de rummen utan fönster såg ut? 🙂

DSCF1683

Den bästa resan jag gjort:
Här blir det nog Australien. Det var verkligen en dröm som gick i uppfyllelse. Att få se koalor, kängurun, Bondi beach, Sydney opera house… allt. Tänk att folk bor där. Mitt i paradiset liksom.

2017-02-09 10.34.55

En annan bra resa var Indien. Vi bokade resan huxflux utan att veta riktigt vart vi skulle. Det var Goa och resan överträffade våra förväntningar. Där var varmt, billigt, god mat, trevliga människor (som kunde bra engelska), autentisk och inte så turistigt. Vi trivdes mycket bättre där än t.ex i Thailand.

DSCF5068

En inplanerad resa är:
En roadtrip genom Europa i september. Vi startar i Tallinn Estland, jag ska springa halvmaraton där, men sedan är planen öppen. Vi har ungefär en vecka på oss och har inte bestämt rutten ännu. Vi har inte varit till nåt annat baltiskt land, men varit till Polen, Danmark och Sverige då. Så kommer vi hem med båt från Tyskland, eller ska vi köra genom Danmark och Sverige också. Eller med båt från Polen… Ska i alla fall bli kul och igen en gång borde vi förstås ha mera tid på oss, men man ska ju jobba också så att man har råd att resa…

0

Sista inlägget om Australien

Detta kommer att bli mitt sista inlägg om Australien. Här har jag samlat bilder på diverse saker som inte platsade i en egen kategori.

Vad göra i Australien:

Besök en park
Det finns många parker runt om i Sydney. Vi gick runt i flera av dem. Det var skönt att bara köpa en kaffe och sätta sig ner och titta på folk.
20170204_183813DSC_0493DSC_0495
Bonga kryssningsbåtar
Varje morgon hade det kommit en ny båt till hamnen. Det blev nästan som en gissningslek att fundera varifrån kommer nästa båt och hur länge kommer den att stanna. Oftast stannade båtarna bara en dag. Det var även kul att se på spektaklet när båtarna skulle backa ur den trånga hamnen med femtioelva andra fartyg i vägen för dem.

20170207_093341DSC_0448
Drick kaffe
Vi drack mycket kaffe på resan, men det gör vi hemma också. Här blev det mest cappuccino och diverse caramel ice latte. På hotellrummen fanns bara nescafe pulverkaffe, däremot jättemånga te-sorter.


Besök Darling harbour
Detta var ett ställe som hotellpersonalen på vårt sista hotell tipsade oss om. Vi hade inte hört om stället förut, men det var helt klart värt ett besök.DSC_0419DSC_0420DSC_0423
Fota Harbour bridge igen
Det kan aldrig finnas för många foton av bron

20170213_195245australien <3
Fota Operahuset igen
Se ovanstående kommentar

DSC_0438DSC_0441
Lek fågelskådare
Vi såg en massa häftiga fåglar i Australien, som efter många försök fastnade på någorlunda vettiga bilder. Efter lite hjälp av Google, så vet vi nu namnet på dem.

Kakadua20170215_17275120170215_173112
Australian white ibisDSC_0497
Black cormorant20170215_163501

Rainbow lorikeetDSC_0468DSC_0475DSC_0480
Ta en selfie eller två20170204_15172820170207_11294720170215_17055320170204_18395020170213_201201

 

0

Manly

Jag har fortfarande inlägg om Australien på kommande, men har inte riktigt haft tid att skriva och välja bilder. Den här gången tänkte jag fokusera på Manly, en halvtimmes båttur utanför Sydney. Jag hade aldrig hört om det tidigare, men Sam hade läst att där skulle vara bra snorkelmöjligheter. Dessutom skulle man få bra bilder av Operahuset och Harbour bridge, när man tog färjan dit.
DSC_0483
Vid hamnen var det bara att välja vilken färja man ville åka med, det fanns en massa olika bolag. Eftersom vi hade opalkortet, vilket är ett laddningsbart kort som fungerar på såväl tåg, buss och båt, så valde vi de gröna färjorna som syns på bilden ovan. Vi var två gånger till Manly, båda gångerna på en söndag och let’s just say. Det var ganska mycket folk på färjan…
DSC_0180DSC_0184DSC_0187DSC_0190
Vid hamnen på Manly var det igen en stund av yrande. Vi visste inte riktigt vart vi skulle gå och det bara vällde folk från alla håll och kanter. Sam hade läst att Manly skulle vara bra till snorkling och att det skulle vara lugnt där. Nu är det tydligen skillnad på vad som räknas som en lugn strand i Australien mått och vad jag och Sam klassar som en lugn strand. 🙂 Sen hjälper det ju kanske inte saken att vi var där på söndagar, då säkert många var lediga.
DSC_0191manly wharf
Det var till sist lätt att hitta till stranden. Det var bara att följa folkströmmen längs med huvudgatan. Gatan var ett riktigt turiststråk, den var kantad med butiker som sålde det mesta som kan tänkas behövas för en dag på stranden. Hattar, solglasögon, bikinin, handdukar, solkräm… Plus en massa souvenirer från Australien.
manly strandDSC_0194DSC_0196
Från Manly beach gick vi sedan längs strandpromenaden till den mindre Shelly beach. Det var den stranden som skulle vara lugn och bra att snorkla vid. Båda gångerna vi var där så var stranden fullsmockad och inte precis vad jag skulle klassa som en lugn strand. Fast om man jämför med Bondi beach, så visst… Längs med strandpromenaden såg vi en massa ödlor. Så många att vi till sist inte ens reagerade på dem längre, vi var helt enkelt vana vid att se dem.
DSC_0198DSC_0200
Den första gången vi var på Manly gick vi mest runt på ön och stannade en stund på stranden. Då blev det inget snorklande, vi hade inte ens grejerna med. Andra gången vi var där så snorklade Sam en stund. Det blåste för mycket och var för dålig sikt och för mycket folk i vattnet helt enkelt. Lite av en miss. Manly i sig var jättefint och helt klart värt besöken, men snorkling blev det inte mycket av och det var väl därför vi ursprungligen for dit.
DSC_0208DSC_0212
Men jodå, fina bilder av Operahuset och Harbour bridge blev det.
DSC_0216dsc_0227dsc_0174

0

Featherdale wildlife park

En sak som man ”måste” göra ifall man besöker Australien är att se en koala och känguru. Eftersom de inte direkt springer omkring på gatorna i Sydney är enda möjligheten att se dem genom att besöka en djurpark. Vi hade kollat hemma på olika zoon i Sydney och med omnejd och fastnade för Featherdale wildlife park. Det var ett mindre zoo med djur främst från Australien. Dessutom fanns där möjlighet att komma närmare djuren och interagera med dem.

Kängurun

dsc_0078
dsc_0077
featherdale wildlife park
2017-02-04-13-54-52
dsc_0123

Koalan

dsc_0087
dsc_0090
dsc_0091
dsc_0088

dsc_0101

Wombat

dsc_0143

Dingo

Fåglar

dsc_0081
dsc_0083
dsc_0085
dsc_0103
dsc_0108
dsc_0146
dsc_0148
dsc_0116
dsc_0157
dsc_0159

Det här var nästan det bästa på hela resan, bortsett från solen och värmen. Tänk att få sitta och klappa och leka med kängurun. Helt klart värt inträdet till parken.

dsc_0164

0

Hunter valley wine tasting tour

En av de första grejerna jag visste att jag ville göra när vi åkte till Australien, var att jag ville besöka en vingård. Jag googlade runt hemma och fastnade för ett företag som hette Hunter valley wine tasting tour. Hunter valley är ett stort vindistrikt utanför Sydney med en massa olika vingårdar och tillverkare. I broschyren stod det att vi skulle besöka fyra olika vingårdar och dessutom besöka en chokladfabrik och en osttillverkare. Vad kan vara bättre än det?! Vin, ost och choklad, det är ju typ mina favoritsaker i världen… 🙂

hunter valley wine tasting tour

Vi hade bokat resan/utflykten hemma till vår andra dag i Australien. I efterhand var kanske inte det den smartaste idén. Vi var nämligen fortfarande lite trötta och jetlaggade efter den långa resan, men klockan sju på fredag morgon stod vi i alla fall och väntade vi mötesplatsen. När alla var i bilen startade färden mot Hunter valley. Morgontrafiken i Sydney är inte att leka med och själva resan till första vingården tog kanske tre timmar. Då hade vi stannat på ett café längs vägen där reseledaren var noggrann med att poängtera att det är bra att äta något, ifall man inte ätit frukost.

Klockan tio var vi på vår första vingård, Briar Ridge. Vinflaskorna var uppradade och vinprovningen kunde börja.

dsc_0052

dsc_0061

Föreläsaren berättade lite om de olika vinerna och om gården i allmänt. Vi smakade på tre olika vitvin och fyra röda. Här någonstans insåg jag att det kommer att bli en lång och blöt dag ifall vi ska dricka lika mycket på alla gårdar. Nu drack man ju inte upp allt, utan man fick hälla ur glaset i en särskild skål som stod på bordet.

dsc_0051

2017-02-03-11-55-22

Resan fortsatte mot nästa vingård, Capercaillie. Vinprovningen fortsatte och jag började känna mig lite lullig i huvudet. Efter en stund smakade allt samma sak. Det blev till sist så många olika sorter och i så snabb takt att jag inte hängde med. Fast så är det säkert ofta på färdiga paketresor, tidtabellen måste hålla och det finns inte nån extra tid över.

2017-02-03-14-33-42

2017-02-03-15-39-04

dsc_0063

Efter två vingårdar var det dags för efterlängtad lunch. Lunchen ingick i priset och det fanns flera olika matalternativ att välja bland. Allt var förbeställt och maten stod nästan och väntade på bordet när vi anlände. Detta var helt klart ett ställe som är vana vid grupper och det var tempo på allting. In och ut ungefär för nästa grupp kommer strax.

När lunchen var uppäten åkte vi vidare till nästa ställe. Här var jag tydligen så mätt eftersom jag inte tagit ett enda foto därifrån. Jag minns tyvärr inte heller vad stället hette…

dsc_0057

Fjärde och sista vingården var Travertine. Detta var enligt mig det bästa stället. Så fint och vackert ställe. Härliga vyer. Det är svårt att föreställa sig att det bara är kanske 150 kilometer utanför Sydney och så annorlunda, grönt och väldigt mycket natur och öppna landskap.

dsc_0066

dsc_0071

dsc_0058

Vad tyckte jag om Hunter valley wine tasting tour då? Tja… det var inte riktigt vad jag trodde att det skulle vara. Jag hade föreställt mig att det skulle mera vara besök på själva vingården. Här plockar vi druvorna, så här tillverkas vin, här lagras vinet osv. Nu smakade vi bara på själva färdiga produkten. Vissa av gårdarna vi besökte tillverkade inte ens vinet själva utan bara sålde produkter.

Dessutom var tempot väldigt högt. Jag skulle ha önskat färre sorter och mer tid för prövning och reflektion. Nu var det bara vin på vin på vin. Det kändes ibland som om vi smakade igenom hela sortimentet och efter en stund smakade allt samma sak. Kanske en egen planerad resa hade varit bättre? Då hade vi fått ta dagen i eget tempo och inte behövt stressa från ställe till ställe.

 

0

Home sweet home

Hemma igen efter vad som var kändes som världens längsta och jobbigaste flygresa. Vi checkade ut från hotellet på onsdagen klockan 11, flyget gick först klockan 22 på onsdag kväll. Så vi vandrade runt på stan och försökte få tiden att gå och försökte hitta på något kul fortfarande. Flyget mellan Sydney och Doha tog 14 timmar och flyget mellan Doha och Helsingfors 6,5. Lite häng på flygfältet (3 timmar) på det och resan från Helsingfors hem på det ännu, så var klockan 17 på torsdag innan vi var hemma. Plus då 11 timmars tidsskillnad… Natti natti!

Nu ska jag gå igenom alla miljoner foton och så lovar jag att börja spruta ut inlägg om resan snart…

2017-02-09-13-12-41

0

Packa pappas kappsäck

Alltså vad behöver man med sig till en två veckors drömresa till Australien egentligen?
Mitt packande går inte alls framåt… Jag vet inte vad jag ska ta med mig. Det enda jag hittills åstadkommit är att jag tagit fram resväskan och att alla mina sommarkläder ligger utspridda på golvet.

Jag vet ju på ett ungefär vad jag behöver. Nånting att ha på stranden, nåt att ha ifall vi far på utflykt=”vardagskläder”, nåt lite finare till middagar på kvällen, träningskläder förstås. Problemet är bara att jag måste bestämma mig för vad jag ska ta med mig. Jag kan ju inte ta med mig alla kjolar och blusar precis, utan de måste gå att kombinera. Så det hela har hittills slutat med att jag gett upp och inte packat något alls.

Fast jag har ju en hel vecka på mig fortfarande. Milli bestämde sig för att komma med på resan i alla fall. 🙂

2017-01-21-19-22-03

0