Kategoriarkiv: Löpning

Långpass och solsken är en bra kombo

Söndagen bjöd på strålande solsken och över 10 grader varmt. Vad passar då bättre än ett riktigt långt löppass.

Dagens pass, kilometer för kilometer:

1-2 km: usch vad det här var jobbigt… Jag är trött och seg idag
3-4 km: har jag redan sprungit fyra kilometer?
7 km: det här börjar ju gå riktigt bra nu,  tass tass tass
9 km: ladidaa… det är soligt, det är varmt, det är skönt att springa idag
11 km: jag flyger fram
12 km: börjar jag inte bli lite trött nu?
12,5 km: nej, inte trött, kämpa nu!
14 km: okej, tröttheten har lättat nu, kanske jag ska fortsätta lite längre?
15 km: vad är det här? Världens längsta backe?
17 km: inte trött, inte trött, inte trött, inte…
18 km: fortsätt, kämpa, orka
18,5 km: OMG! jag har sprungit över 18 kilometer, nu satsar jag på 20
19,8 km: hemma. va fasiken? 19,8…
19,9 km: sambon: vad gör du? jag: springer runt i trädgården, jag ska ha 20
20 km: Aaaah…. jag gjorde det!

 

0

Ibland har jag tur

Idag var tanken att jag skulle springa ett lite snabbare pass eller intervaller, men jag var osäker på hurudant. Så råkar jag se att Träningsblogga tipsar om norska intervaller… Sagt och gjort alltså, det fick det bli.

Nu är min rubrik lite missvisande, för jag vet inte om jag vill kalla det tur att jag fick tanken att springa dem. Jösses amalia vad det var jobbigt! 4 gånger 4 minuter, ungefär så snabbt som möjligt. Halvvägs in i den andra intervallen, kom kräkkänslan…

Trots den stundtals (väldigt) jobbiga känslan, var det skönt efteråt. Fast det är det alltid när jag sprungit intervaller. Det är kanske inte så kul just där och då, men efteråt känner jag mig som en vinnare.

Jag har tyvärr inte ännu heller lyckats fixa till min klocka, den visar fortfarande bara tid/sträcka, inte hastigheten på mina intervaller. Jag trodde redan att jag löst problemet, men tydligen inte. Jag måste fortsätta experimentera med inställningarna. Gissningsvis gick mina intervaller idag i 4:50 tempo-ish. Jag försökte snegla på klockan medan jag sprang och det var väl i de trakterna farten rörde sig.

Imorgon blir det vilodag och på söndagen har jag planerat in långpass. Det har nämligen lovats solsken och 12 grader.

0

Planen fallerar direkt

Jag skrev igår om min plan inför maraton och två dagar in i schemat har planen redan spruckit. Igår var tanken enligt schemat att det skulle vara vilodag. Det var det inte. Istället blev det en kort löprunda på strax under fyra kilometer och en promenad på kvällen med sambon.

Det har äntligen varit lite sol och värme och vårkänslor här. Sådant måste man ju passa på att njuta av. Idag står det på programmet löpning 60 minuter + styrka. Det vet jag redan nu att jag inte kommer att få till, trots att det bara är morgon ännu.

Istället blir det jobb, jobb och åter jobb. Jag kommer att jobba hela dagen idag, plus ännu nästan en timmes pendling tur och retur. Så jag kommer helt enkelt inte att orka träna när jag väl är hemma igen efter en lång dag på jobbet. Oftast brukar träning hjälpa, men inte i detta fall.

I övrigt borde planen inför veckan fungera om inget oförutsägbart händer. Det här med planering alltså. Det som ser så bra ut på pappret, är sedan en helt annan sak i verkligheten.

0

Maraton programmet

Det här programmet är ett som jag hittat i en annons för en sportdryck. Programmet är ett tolv veckors program och sedan på den trettonde veckan är det en förberedande vecka inför maraton, så egentligen tretton veckor då.

Nu är det inte ett ”kom i form till maraton på tolv veckor” program, man ska ha en grund inför också. Jag tycker dock att programmet verkar passa mig, jag tänker använda mig av det som en bas och utgå från det.

Programmet är utformat så att vecka 1-6 så är det samma schema och så vecka 7-12 samma. Det är alltså inte olika program varje vecka, men jag har tänkt variera mig med intervallerna t.ex.

Vecka 1-6 ser ut som följande: Självklart kan jag ändra på ordningen på passen, det är inte så att måndag alltid måste vara vilodag. Det beror på hur det passar in med mitt jobb och vardagen överlag.

Må: vila
Ti: löpning 60 min grundtempo + styrka
Ons: vila
To: löpning 50-70 min snabbare tempo
Fre: vila
Lö: löpning 45-75 min grundtempo + fartökningar
Sö: långpass 80-140 min grundtempo, kan ersättas med cykling ibland

Vecka 7-12:

Må: vila
Ti: löpning 45-60 min grundtempo + styrka
Ons: löpning 50-75 min snabbare tempo eller intervaller
To: vila
Fre: lätt löpning/cykling 30 min
Lö: löpning 60 min grundtempo + styrka
Sö: långpass 80-180 min grundtempo

Detta är alltså planen, jag är ivrig inför träningen. Tänk att det bara är tolv (tretton) veckor kvar…

0

Perfekt avslutning på veckan

Idag sprang jag hela vägen hem från jobbet och det visade sig att det blev långpassrekord. Bortsett från de gånger jag sprungit halvmaraton då… Jag har sprungit hela vägen hem från jobbet tidigare också, men då endast med runkeeper i telefonen. Den strulade och orkade inte hela vägen, så jag fick inte veta hur långt det är.

Idag sprang jag med den nya klockan och resultatet blev 18,8 kilometer. Så det är jag väldigt nöjd med. Det blev inget långpass förra veckan, eftersom jag kände mig lite krasslig och inte helt mig själv, så nu är det skönt att veta att jag är tillbaka mot maratonform.

Jag orkade springa bra hela vägen idag. Jag gick i de brantaste uppförsbackarna och passade samtidigt på att dricka lite smoothie. Dessutom stannade jag för att fota ibland. Det var en jättefin solnedgång som tyvärr inte alls gör sig rättvisa på mina kassa bilder. Men ni får helt enkelt föreställa er hur fint det var…

Imorgon inleder jag mitt schema för maraton. Det är ett löst program, en tolv veckors plan. TOLV VECKOR?! Är det bara tolv veckor kvar… *panik* Mer om det imorgon…

0

Snabbintervaller

Igår var det dags för intervaller på mitt träningsschema. Jag var lite fundersam över hur det skulle kännas i kroppen eftersom jag hade ganska många träningsdagar i rad och dessutom jobbat hela dagen. Jag bestämde mig för att köra korta, snabba intervaller.

Jag värmde först upp i lite över tio minuter innan jag satte iväg. Planen var att springa 10 x 1 minut med 1 minut vila emellan. Det gick väl sådär… Jag har inte ännu riktigt klurat ut hur min nya klocka fungerar, så ibland är det lite strul med den.

Själva intervallerna igår gick bra, ifall jag bara baserar det på känslan i kroppen. Problemet är bara att jag inte vet hur fort det gick. Min klocka är inställd på att visa sträckan, så för tillfället ser jag har hur långt jag sprungit på 1 minut, inte hur fort. Och det är farten jag vill se. Jag vill ju se om det gått i säg 4:30 fart och inte att jag sprungit 200 meter.

Jag måste leka lite med klockan ännu och se hur man ändrar inställningarna. Och annars också klura ut vad allt jag kan göra med klockan. Jag orkar inte sätta mig in i det bara… Jag tänker alltid att jag ska göra det. Så glömmer jag bort det. Och nästa gång jag ska springa och använda klockan så märker jag att jag fortfarande inte heller gjort något.

Happy friday!

0

Tillbaka igen

Idag var det dags för ett efterlängtat löppass för att testa på formen. Jag har inte sprungit sedan söndagen, men nog tränat annat. Jag hade förhoppningar om att dagens löpning skulle gå bättre än förra söndagens, eftersom zumban igår gick bra.

Och visst gick dagens pass bra! Skönt att veta att jag är mig själv igen. Dagens pass blev strax under 11 kilometer i hyfsad fart. Idag var jag framförallt ute efter en bra känsla i kroppen. Jag hade siktet inställt på 12 kilometer, men jag bedömde min runda lite fel och sen när jag nästan var hemma redan och insåg att det inte blir så långt, så nöjde jag mig med elva. Jag orkade helt enkelt inte springa extra kringelikrokar bara för att få till tolv.

Jag har nog ett hum om vad min lilla svacka kan bero på. Jag vet inte riktigt ifall jag ska dela med mig av det här eller inte. Men vi kan väl säga så här, det har att göra med sånt som kvinnor går igenom en gång i månaden ungefär… Nu när jag skriver det, så kommer jag att tänka på det. Järnbrist!

0

Träningsplaner vecka 13

Det blev lite ändrade träningsplaner för den här veckan. Tanken var att jag idag skulle ha begett mig ut på ett löppass, men kroppen ville annorlunda. Jag bestämde mig för att köra styrka idag istället. Det blev först en liten promenad med sambon och när vi kom hem, så bytte jag om till träningskläder för att göra en serie med styrkeövningar.

I övrigt kommer träningsplanen för veckan att se ut som följande:

Tisdag: zumba
Onsdag: löpning distanspass, ca 12 kilometer
Torsdag: löpning, intervaller (korta och snabba)Fredag: vila
Lördag: vila
Söndag: löpning långpass, hem(åt?) från jobbet, ca 18 kilometer

Nu när jag ser det skrivet inser jag att det blir fem träningsdagar på rad, eftersom jag även tränade igår, söndag och idag måndag. Kanske inte det allra smartaste idén att sedan springa intervaller på den sista dagen innan vilan? Men sen igen har jag aldrig påstått mig vara smart… 😉 Får kanske fila på träningsplanen ännu…

0

Dagens (försök till) långpass

Idag var tanken att jag skulle springa veckans långpass. Det blev inte riktigt så… Jag tyckte redan på torsdagens zumba att kroppen kändes lite off eftersom jag var så vilse i koreografin och det inte alls är min stil. Dagens löppass bekräftade bara saken att allt kanske inte riktigt är som vanligt i kroppen för tillfället.

Idag blev det 10 kilometer med hög puls och inte nån vidare bra känsla i kroppen. Det var tungt, det var segt och det var mest kämpigt hela tiden. Benen var väl hyfsat pigga ifall jag vill tänka positivt, men flåset var inte alls med mig idag.

Förhoppningsvis är det här bara en tillfällig svacka och att jag snart är tillbaka igen. Imorgon har jag tänkt ge löpningen ett nytt försök, jag får helt enkelt bestämma mig under rundan vad för typ av pass det blir. Ifall det känns bra i kroppen, så blir det antagligen ett lite längre pass imorgon istället.

0

Heja min kropp!

Efter gårdagens långpass var jag lite osäker på hur min kropp skulle kännas idag och ifall jag skulle träna idag eller inte. Mina ben har känts lite stelare än normalt, men i övrigt inga känningar alls, så jag bestämde mig för att ta en liten springtur. Det har trots allt varit jättefint väder och solsken och jag kan inte låta det gå till spillo.

Jag tänkte även att en kort runda kan hjälpa mot stelheten och mjuka upp mina ben. Och jag tror faktiskt att det hjälpte. Imorgon får det nog bli en vilodag och på onsdagen är siktet inställt på styrketräning.

I övrigt är veckans träningsplaner lite öppna ännu. På torsdagen är det meningen att jag ska gå på zumba, men eftersom det är påsk är jag lite osäker ifall det är någon timme. På hemsidan står det att det är lov mellan 25-28.3, men inget om torsdagen. Dock står det att dagen före vissa helger också kan vara lov. Jahaa… Och vad exakt är vissa helger?! Jag tror jag måste mejla institutet och fråga…

Senare i veckan hade jag tänkt springa nån form av intervallpass. Jag ska försöka klura ut hur min klocka fungerar och hur jag programmerar in intervaller i den. Veckan och påskledigheten avslutas förhoppningsvis med ett långpass upp mot 20 kilometer.

Hur ser din träningsvecka ut?

0