Kategoriarkiv: Löpning

Race week är här!

På lördagen klockan 13 går starten för årets första lopp för min del. Jag ska springa ett millopp i Masku. Jag som inte tycker att jag har varit så nervös inför, men idag fick jag infopaketet om loppet och direkt kom pirret. När jag läser om banan, var dryckesstationerna finns, var omklädningsrummen är…. IIK!

Fast det är ju kul! Inte så att jag är nervös över om jag kommer att klara av det eller inte, det vet jag ju att jag gör, mer… Pepp helt enkelt. Det ska bli kul att pressa kroppen och se vad jag har i mig. Jag tycker att jag har sprungit så mycket efter pulsen sedan jag köpte min nya klocka. När pulsen ska hållas nere så har även tempot blivit lägre än mitt normala tempo, vilket har varit frustrerande tidvis. Nu på loppet ska jag inte ta pulsen i beaktande utan bara gasa på så mycket jag har att ge. Förhoppningsvis finns det lite fart i benen.

Ett nytt PB skulle vara kul, sub55 drömmen. Imorgon ska jag springa ett sista pass inför loppet och sen blir det vila för min del. Jag kommer köra lite rörlighetsträning och använda min foam roller och så hoppas jag att jag är i mitt livs form på lördag.

0

Långpass och njuter-av-att springa-pass

Det verkar som om många hade samma idé som jag idag. Det har sprungits långpass både till höger och vänster åtminstone vad jag läst i olika bloggar och forum. Och visst mötte jag en massa löpare idag när jag var ute. Fast med tanke på hur härligt väder det var idag, så är det inte så konstigt.

Idag blev det t-shirt premiär för mig. Jag hade egentligen tänkt ta en långärmad tröja, men den var i tvätten. Jag velade länge mellan att ha t-shirt och jacka eller bara t-shirt. Valet föll på bara t-shirt och tur var väl det. Det var ett utmärkt val, jag tror nog eller vet snarare att det skulle ha varit alldeles för varmt med jacka också. Däremot mötte jag en som även sprang med mössa… Okej för att jag är frusen av mig, men inte ens jag har mössa nu mer.

Tanken var idag att springa upp mot 20 kilometer. Klockan stannade på prick 17 km idag, jag sprang en ny rutt och hade beräknat lite fel hur lång den var. När jag närmade mig hem så tänkte jag att det får räcka. Orkar inte springa en massa kringelikrokar bara för att jaga nån extra kilometer.

Känslan i kroppen var så bra idag att jag nog skulle ha orkat springa längre, men nöjde mig med 17 idag. Sprang hela vägen idag, hade inga gå- eller drickapauser. Hade ingen smoothie med mig den här gången och klarade mig bra utan. Jag tycker att jag har ätit bra under veckan så det behövdes inte extra energi idag. Däremot skulle jag ha behövt ha vatten med mig pga värmen. Det blir något som jag måste fundera över under kommande långpass. Jag har ett vätskebälte, ett sådant med fyra små flaskor, men jag har inte använt det så mycket eftersom jag tycker det skumpar och inte hålls på plats.

Nästa vecka kommer att bli en lugnare vecka för min del, eftersom jag ska springa lopp på lördagen. Jag kommer antagligen bara göra en löpträning innan lördagen, sedan tänker jag vila mig i form helt enkelt.

0

Man ångrar aldrig ett löppass

Dagens runda satt dock väldigt långt inne. Jag är ledig idag och på nåt konstigt sätt har jag svårare att komma till skott med träningen då än när jag tränar direkt efter jobbet (eller före). Här hemma går jag bara och drar mig och så mitt i allt har det gått tre timmar och jag sitter fortfarande i pyjamas och har inte tränat. Dessutom så vill jag gärna träna innan sambon kommer hem från jobbet, eftersom jag är ledig och vi kan hitta på något på kvällen sedan.

Korta intervaller stod på schemat idag. Jag sprang 10 st intervaller a´ 1 minut, med 1 minut gå/jogg vila mellan varje intervall. Det var flåsigt, men benen kändes pigga. Det är svårt med korta intervaller att komma in i ett bra tempo direkt tycker jag. Jag har svårt att accelerera och när jag väl kommit upp i farten, så är minuten över. Det är inte liksom pang på för min del. Jag måste bli bättre på hitta ett högre tempo direkt.

Jag är glad att jag tog mig ut, trots regnet och trots att jag bara sköt upp det hela tiden. Man ångrar som sagt aldrig ett löppass.

0

Träningsplaner vecka 17

Ny vecka, nya tag. Idag blir det en vilodag efter gårdagens långpass. Jag känner mig nog egentligen redo att träna, kroppen har återhämtat sig bra, men beslöt mig ändå för att vila.

Det har lovats regn mest hela veckan, men det ska inte stoppa mig från att träna. Jag har tänkt lägga in två intervallpass den här veckan och se om jag kan höja formen lite till nästa veckas (!) lopp. Denna vecka blir det tre löppass, ett styrketräningspass och så tänkte jag faktiskt göra cykelpremiär. Min cykel är alltså en helt vanlig cykel, men jag tänkte cykla en lite längre sträcka och det får bli ett substitut till ett löppass.

Vecka 17:
Måndag: vila
Tisdag: löpning, korta intervaller
Onsdag: cykel, ca 30 km
Torsdag: löpning, långa intervaller
Fredag: styrka
Lördag: vila
Söndag: löpning, långpass

Min cykeltur på onsdagen, är inte direkt ett träningspass, jag har inte tänkt byta om till träningskläder och gå all in med farten. Jag ska helt enkelt cykla till en kompis som bor ca 15 kilometer från mig och så några timmar senare cykla hem igen. Men eftersom det i alla fall är en bra längd på rundan, så räknar jag det som ett träningspass. Vardagsmotion heter det ju!

Hur ser din träningsvecka ut?

0

Regnigt värre

Dagens långpass resulterade i nästan 19 kilometer och en genomblöt och genomfrusen löpare. Det började så bra, det var soligt och fint väder och benen kändes riktigt pigga trots en arbetsdag. Jag skulle alltså springa hem från jobbet igen.

Jag tyckte att jag hade riktigt bra fart, för att vara långpass och i relation till pulsen. Så jag tänkte redan att fredagens intervaller hade gett resultat. Det kanske de i.o.f.s har gjort också, men nu slutade rundan lite snöpligt.

Jag tyckte att himlen såg mörk ut och det hade faktiskt lovats regn, men eftersom det var så soligt när jag startade så tänkte jag inte så mycket på det. Jag stannade och fotade när jag hade ungefär sju kilometer kvar. Himlen var verkligen svart och jag ville hinna hem innan regnet.

Gjorde jag det? Nej! När jag var kanske fyra kilometer hemifrån så öppnade sig himlen. Det kom regn, det kom hagel, det kom snö… Alltså hur kan jag bli så blöt på fyra kilometer? Det var såå skönt att gå i en varm dusch och bastu efteråt kan jag tala om för er. Nu känner jag mig som en ny människa.

0

Intervaller from hell

Tusingar alltså! Varför utsätter jag mig för sådant? Det var tungt, det var flåsigt, pulsen var hög och det var bara en allmänt jobbig känsla. Men jag krigade trots det igenom fem stycken och farten var förvånansvärt bra med tanke på känslan. Det är konstigt det där egentligen. Hur mycket som sitter i huvudet. Eller jag menar…(äh jag vet inte vad jag menar)

Idag kändes det verkligen inget vidare, men resultatet visar något annat. Så sedan blir ju nästa tanke att hur mycket snabbare skulle jag kunna springa om jag också kände mig bra. Jag hoppas ni förstår min tankegång. Idag gick mina tusingar på tempon 5:33-5:43-5:32-5:24-5:30. Det är jag mer än nöjd med idag, det var allt som jag hade att ge idag. Det fanns helt enkelt inte mer i kroppen.

Imorgon blir det vilodag och på söndagen är tanken att jag ska springa hem från jobbet igen och således få till veckans långpass då. Det har lovats regn… Jippidu! ( <- Nu är jag sarkastisk)

0

Distanspass var planen

Men… Mina ben kändes pigga idag, så det blev istället ett lite snabbare och kortare pass. Benen var konstigt pigga idag, med tanke på gårdagens styrketräning. Totalt skrapade jag ihop lite på över åtta kilometer, varav fem av dem i tempo kring 5:40. Vilket är snabbt för mig i dagsläget.

Så det kan jag inte annat än vara nöjd med. Nu blir nästa löppass först på fredagen. Då har jag tänkt köra långa intervaller, antagligen tusingar eller så 4 x 4 minuter. Jag vill lite försöka höja mitt tempo inför mitt kommande millopp i maj.

Inte den bästa väderförutsättningen i fjol

I fjol sprang jag min rekordtid på 57:01 just på det loppet och jag skulle gärna sänka den tiden lite. Eller mycket förstås, men jag ska ju vara realistisk också. En tid under 55 minuter borde vara rimligt, men klart att än ännu snabbare tid skulle vara trevligt. Samtidigt vet jag med mig själv att jag inte direkt har tränat snabbhet den här vintern och det är kanske lite sent att börja försöka höja tempot nu.

Det här loppet är mer som ett ex tempore lopp som jag anmälde mig till eftersom jag råkade vara helgen ledig. Mitt stora mål den här säsongen är först i juli… Men som sagt, ett PB är ju alltid kul. Förstås.

0

Träningsplaner vecka 16

Som jag gissade igår, så hann jag inte med ett löppass efter middagen med familjen. Eller hann och hann, klart jag skulle ha hunnit, jag prioriterade helt enkelt att umgås med familjen och inte stressa hem för att träna.

En av favoriten i familjen

Nu är det måndag och ny vecka igen, öppen för nya träningsmöjligheter. Jag började veckan med att styrketräna idag på förmiddagen. Jag ska på jobb senare idag och valde således att träna innan jobbet.

I övrigt ser veckan träningsplan ut som följande:

Tisdag: löpning distanspass 10 km
Onsdag: vila
Torsdag: zumba
Fredag: löpning, långa intervaller
Lördag: vila
Söndag: löpning långpass, 18-20 km

Det här är nu sista veckan med zumba, så fr.o.m. nästa vecka blir det fyra löppass i veckan och ett styrkepass.

0

Första loppet för säsongen bokat

Idag fick jag nytt arbetsschema på jobbet som sträcker sig till mitten av maj. Det visar sig att jag är ledig den 7 maj och vad passar då bättre än att inleda loppsäsongen då. Ungefär en timme efter att jag fått mitt schema hade jag bokat mig till loppet.

Jag ska alltså springa ett millopp i Masku. Samma lopp som i fjol, men denna gång går loppet nästan en månad senare. Dessutom har banan ändrat lite, det har inte kommit ut officiella kartor ännu. I fjol gick ju loppet bra, jag sprang mitt snabbaste millopp någonsin då och det  måste jag ju vara nöjd med.

Masku Maraton

Vad jag minns från i fjol så regnade det hela vägen och att jag hade strul med nummerlappen, så min tid kunde egentligen ha varit ännu bättre. Här kan ni läsa om loppet i sin helhet. Så i år hoppas jag på bättre väder och förhoppningsvis ett nytt PB.

Jag har inte direkt tränat snabbhet, men onsdagens pass var en boost för självförtroendet. Kanske det finns möjlighet till nytt rekord. Jag ser framemot att springa lopp igen iaf. Det känns som om det var evigheter sen sist… Längtar till stämningen och pirret innan starten.

0

Snabbintervaller

Idag var det dags för snabbintervaller på löpschemat, främst för att jag inte hade så mycket tid på mig. Jag ville få till ett effektivt pass, som inte tog så lång tid att springa. Det blev 10 st intervaller á 1 minut, med 1 minut vila mellan varje intervall. Uppvärmning och nedjogg på det, totalt 43 minuter. Perfekt!

Intervallerna i sig gick riktigt bra idag. Jag kände mig snabb och tyckte att jag hade bra tryck i benen. Jag kommer antagligen att springa ett 10 kilometers lopp i början på maj så det här var bra träning inför det. Bra för självförtroendet att känna att jag har lite snabbhet i kroppen också. Jag har varit så fokuserad på grundträningen inför sommarens maraton, så jag har inte brytt mig så mycket om mina kilometertider. Bara tänkt långt och långsamt.

Imorgon blir det en vilodag, då ska jag pyssla med en helsikes massa inbjudningskort. Vårt matbord är överfullt med papper och pennor och övrigt material till korten. Jag gillar nog att pyssla, men undrar om jag tagit mig lite vatten över huvudet när jag ska pyssla ungefär 50 st…

 

0