Kategoriarkiv: Löpning

Summering vecka 11

Så var det söndag igen och dags för en liten summering över träningen denna vecka. Jag är inne i ett bra flyt med min träning för tillfället och jag hoppas att det fortsätter i samma stil. Jag inledde veckan med ett löppass på måndagen. Jag tycker om att inleda veckan med träning så känns det som om jag får en bra start på veckan och kommer in i en bra rutin i träningen.

På tisdagen blev det min sedvanliga zumbatimme. Jag går på zumba antingen på tisdag eller torsdag (eller ingendera eller båda) lite beroende på hur det passar med jobbet. Nu är det inte många gånger kvar och så är vårterminen slut. Fast det frigör ju en extra dag för löpningen förstås och det är ju alltid kul.

Onsdagen blev en vilodag för att sedan på torsdagen ta tag i styrketräningen igen. På torsdagen blev det även lite välbehövlig rörlighetsträning. Och jag har faktiskt fortsatt med övningar för att öka min rörlighet varje dag sedan dess. Jag försöker få in minst tio minuter rörlighetsträning varje dag och så har jag dammat av foamrollern igen.

Jag märker att nu när mina långpass har blivit längre och när jag har ökat på mängden löpning att jag verkligen behöver komma ihåg att träna på rörligheten. Jag blir väldigt stel i baksida lår och höfter.

Helgen inleddes på bästa möjliga sätt med ett löppass på nästan 11 kilometer på fredagen. Om helgen började bra, så slutade den nog ännu bättre. Idag sprang jag hela 18,5 kilometer. (!) Ett steg närmare maratonform igen.

Jag hoppas att ni också har haft en bra helg. Nästa vecka är det påsk och det betyder en extra dag ledigt för min del. Sånt är ju alltid skoj!

0

Tankar inför maraton del 2

I slutet av januari skrev jag mitt första inlägg om mina tankar inför maraton.(här kan ni läsa om det.) Nu har det ju gått en tid sedan det inlägget och jag har kommit en bit på vägen och kunnat träna utan några större missöden. Tyvärr har det ju uppstått andra problem

I dagsläget ligger mina långpass på en 16-18 kilometer. Förra veckan blev mitt långpass 16,5 och tanken är att imorgon springa kring 18, gärna lite längre. Känslan under långpassen har varit bra, jag har känt mig hyfsat pigg genom det hela och orkat hålla tekniken till slut. Jag har inte tappat (så mycket) fart även om jag förstås blivit trött i benen mot slutet.

So far so good liksom. Jag har inte ännu lagt upp någon plan för träningen utan jag har hittills mest gått på känsla. Tanken har hela tiden varit att sakta, men säkert bygga upp längden på mina långpass. För tillfället springer jag tre gånger i veckan, totalt blir det kanske 35-40 kilometer. Så även om mina långpass är av bra längd, så känns det ändå kanske i det minsta laget för maraton. Men samtidigt är det ju långt kvar… Dessutom slutar zumban snart och då blir det att ersätta det med ett fjärde löppass och då blir ju veckototalen också högre.

Ibland är nog mitt huvud och mina tankar min största fiende. Jag kan fundera och fundera och undra (sa flundra) om jag borde göra si eller göra så. Jag vet liksom aldrig om det jag gör räcker? (fast kanske ingen annan vet det heller?) Så kanske ett färdigt schema skulle passa mig i alla fall. Så behöver jag inte tänka själv… Utan bara springa så som det står där och lita på att jag kommer i maratonform med hjälp av det programmet. För jag har ju aldrig sprungit maraton tidigare, inte ens varit i närheten av de längderna så vad vet jag vad som krävs…

Äh, som träningsblogga säger. Hur svårt kan det va?

0

Fredagsfys före fredagsmys

Idag efter jobbet blev det en springtur på strax under 11 kilometer. Herrejösses vad det stormade ute! Jag trodde att jag skulle blåsa bort. Som tur var hade jag bestämt mig för att köra en lugnare distanspass idag och inte springa intervaller. För så som vädret var idag hade det nog blivit väldigt kämpigt med intervaller.

Det blev helt enkelt en lugn och mysig runda utan att jag tänkte så mycket på tempo. Jag är så ivrig med min nya pulsklocka, så jag försöker lite hålla koll på pulsen medan jag springer. Inte dra upp pulsen så mycket, utan mer tänka långt och långsamt (och då lägre puls). Uthållighet ska det byggas till sommarens maraton…

En rolig grej förresten! Jag skrev ju igår om min rörlighetsträning och hur jag tycker att det går lite framåt på den fronten. Och så försökte jag så fint förklara mitt huksittande…(det har ju t.o.m. ett namn fick jag lära mig) Och vem har då inte skrivit ett helt inlägg om det? Om inte en av mina favoritbloggare, springerochtrimmar, så gå in där och läs för att veta mer.

Nu blir det tacos och fredagsmys. Jag är ledig även denna helg. Världens lyx!

En bild från arkivet

0

Nya klockan testad

Igår var första gången jag sprang med min nya klocka. Det blev ett pass på sju kilometer ungefär och hittills är jag nöjd med klockan. Jag är ju inte precis van vid den ännu och kan alla funktioner, men första intrycket bådar gott.

En av de största orsakerna till att jag ville ha en ny klocka är för att min gamla pulsklocka inte hade gps, så jag har alltid sprungit med runkeeper i telefonen. Så när jag har sprungit intervaller till exempel så har jag först fått resultaten efteråt. Eller tiden/farten alltså, sen när jag kommit hem och kan se att hmm… den och den intervallen gick i x-fart. Men nu kan jag ju se farten medan jag springer. Och på så vis då kunna öka/sänka farten beroende på vad jag har för plan.

Huge difference! Vilket var kul att upptäcka igår när jag sprang lite fartökningar och kom på att jag kan kolla vad jag springer i för fart. Jag var så fixerad vid att kolla pulsen att jag inte kom att tänka på att jag kan kolla farten också. Jeij! Så än så länge nöjd över mitt köp!

Smutsigt värre

 

0

Klicketi klick

Jag har länge varit sugen på en ny pulsklocka. Jag har funderat, jag har jämfört, jag har läst på… Och på tisdagen beställde jag äntligen en och nu är den här. Swosch sa det bara!

Det blev en Garmin Forerunner 230. Först hade jag siktet inställt på en som mäter pulsen via handleden, men efter många om och men blev det till slut en som har pulsband. Jag hoppas och tror nog att detta ska vara en bra klocka. Orsaker till att jag ursprungligen ville ha en klocka utan pulsband är för att min nuvarande pulsklocka har pulsband och den tycker jag att skaver och inte mäter pulsen korrekt. Eller mäter pulsen överhuvudtaget, den kan pendla från 00 till 225…

Imorgon tror jag bestämt att det blir en testrunda med min nya klocka. Jag är ivrig på att springa med den och komma igång med träningen inför maraton. Nu ska det minsann springas intervaller… 🙂

Återkommer med recension när jag testat klockan.

Med skyddsplast på ännu…

0

Lyft upp blicken, kolla framåt

Idag var det första gången jag sprang den här veckan och vilken pass sedan! Det blev ett ordentligt långpass på över 16,5 kilometer och jag är så glad över hur det gick. Jag velade länge och väl här hemma över hurudant pass jag skulle springa idag, jag kunde inte bestämma mig.

Jag tänkte att jag far ut och så bestämmer jag mig längs vägen. Jag hade en plan i huvudet om att jag skulle springa långpass idag, men var inte riktigt säkert på hur jag skulle orka eller hur det skulle kännas i kroppen. Benen drogs i alla fall mot min vanliga runda, där jag i ett visst skede kan vända till höger och få en runda på ca 9 kilometer eller fortsätta längs vägen och i så fall få en runda på betydligt längre sträcka.

Nå ja, jag fortsatte längs vägen och då finns ingen återvändo. Antingen blir det den längre rundan på 16,5 eller så är jag tvungen att vända om och springa samma väg tillbaka igen. Jag bestämde mig för att bara mata på, låta benen springa på i egen takt. Inte fundera så mycket utan bara framåt. Därav rubriken som förövrigt är ett citat ur Alina Devecerskis låt maraton.

Låten stämmer bra i på mina känslor för tillfället. Jag försökte att hela tiden tänka positiva tankar, när det kändes tungt och jobbigt. Jag pratade högt för mig själv, ”kom igen nu”, ”kämpa”, ”lite till”… Hittade för övrigt en rolig skylt där ute längs med skogsvägarna jag sprang. Just in case att jag är vilse 🙂 Förklaringen ligger i att det finns en stor fabrik där nära och skylten är väl främst till för de som kör lastbil till och från fabriken.

 

0

Veckosummering

En vecka går igen mot sitt slut och jag tänkte att en summering kan vara på sin plats. Den här veckan har ju varit en planerad lugnare vecka för min del. Dels för att jag sprang långpassrekord förra söndagen och dels för att jag har semester nästa vecka och då tänkte träna mer när jag har mer tid.

Måndagen blev en vilodag vilket var skönt med tanke på söndagens långpass. Kroppen återhämtade sig bra och på tisdagen blev det sedan ett ordentligt styrketräningspass för benen. På onsdagen hade jag sedan en grym träningsvärk i benen så det blev vila då också.

På torsdagen återupptog jag zumban igen efter en två veckors paus. Jag gillar zumban mycket, älskar musiken och tycker att min instruktör är jätteduktig och peppig. På fredagen sprang jag en form av intervaller, fartlek närmare bestämt. Passet gick hur bra som helst, det var skönt att känna att jag har lite tryck i benen och lite högre farter i mig.

Lördagens löpning blev ett lite kortare långpass, totalt 13 kilometer. I början kändes benen sega och inte direkt sugna på att springa, men mot slutet gick det bättre. Jag behövde helt enkelt bli varm i kroppen och komma igång ordentligt.

Idag har det inte blivit någon träning alls, eftersom vi har varit på en miniresa med sambon. Jag är nöjd över hur veckan har varit och gillar att min löpning är inne i ett bra flow för tillfället. Jag bjuder er på en bild när jag fånar mig på hotellrummet.

0

Fredags fartlek

Ah, semestern är här! För att fira det bestämde jag mig för att fara på en springtur efter jobbet. Okej då, jag skulle väl ha farit på en runda i alla fall, men nu kände jag mig extra sugen. Det liksom pirrade i kroppen och jag hade en massa förväntansfull energi så vad passar då bättre än att springa lite intervaller. Närmare bestämt fartlek.

Fullt ös upp för backen, så lite småjoggande emellanåt för att sen igen pinna på för allt vad tygen håller. Idag var det nog mest huvudet som ville springa, benen hängde inte riktigt med. Jag tror att min styrketräning från tisdagen sitter i fortfarande, så jag hade lite sega ben.

Jag ville hemskt mycket, men fick inte till tekniken när farten blev högre. Jag liksom snubblade över mig själv, men kul var det i alla fall. När jag kollade på kilometertiderna efteråt så hade jag varit under 5:00 tempo ibland. What? Heja mig!

En annan kul grej för idag som jag inte kan förstå hur jag har missat ? House of cards börjar ju idag. Har du sett serien? Nu väntar jag bara på Game of thrones då…

Glad fredag!

0

Min kropp överraskar mig

Jag är nästan förvånad över hur bra det känns i kroppen idag efter gårdagens långpass. Det är inte precis vardagsmat för mig att springa så långt som jag gjorde igår och jag trodde nog att jag skulle känna av det i kroppen idag. Men nej, kroppen verkar ha återhämtat sig bra.

Jag har trots bra känsla i kroppen haft en vilodag idag. Hela den här veckan blir en lite lugnare vecka, för det är mycket på jobbet och på lördagen ska vi på en mini resa med sambon för att inleda semestern. Så det blir per automatik lite mindre träning den här veckan. Nästa vecka har jag semester som sagt och då kan jag träna som jag vill.

Den här veckans träningsplan ser i alla fall ut som följer:

Måndag: vilodag
Tisdag: styrketräning
Onsdag: vilodag eller möjligtvis lite rörlighetsträning/yoga
Torsdag: zumbaFredag: löpning distanspass ca.12km
Lördag: löpning kortare distans ca.8 km
Söndag: vilodag

Hoppas att du får en fin vecka!

 

0

Långpassrekord

Idag sprang jag det längsta jag någonsin gjort om man inte räknar med mina tre halvmaraton. Jag sprang hela vägen hem från jobbet! Tidigare har jag alltid sprungit hemåt och så har jag antingen tagit bussen sista vägen eller så har min sambo hämtat mig, men idag alltså sprang jag hela sträckan!

Jösses vad jag är stolt över mig själv! (Får man vara det?) Äh klart som fan att jag får vara det! Det blev nästan 19 kilometer, det gick inte direkt i min tävlingsfart på halvmaraton, men det struntar jag i. Huvudsaken är att det gick och att jag känner att jag har det i mig för kommande långpass och maratonsatsning.

 

Nu är självkänslan på topp! Jag gick lite mellan varven i uppförsbackarna för att lite spara kraft och samtidigt så drack jag lite smoothie. De funkade riktigt bra med magen att ta smoothie och jag tyckte nog att jag fick en energiboost av det. Jag och min mage är inte så förtjust i sportgels, men smoothie gick bra. Så nu ska jag köpa mig fler smaker att testa på kommande långpass, för nu vill jag bara springa längre och längre.

Imorgon blir det dock en välförtjänt vilodag. Jag har inte riktigt funderat ut nästa veckas träningsschema ännu, jag får se lite hur kroppen känns efter dagens pass. Återkommer med planen senare i veckan.

0