Kategoriarkiv: Löpning

Snabbintervaller

Idag gjorde jag något jag inte gjort på ett bra tag, jag sprang nämligen korta, snabba intervaller. Jag ville få en boost för självförtroendet och bevisat för mig själv att jag visst kan springa snabbt, om än bara för en kort stund.

Jag ställde in klockan på 10 st 1 minuters intervaller, med 1 minut vila mellan varje intervall. Vilan bestod av gåvila ibland och joggvila ibland, lite beroende på känsla. Totalt blev passet lite över 45 minuter, med uppvärmning och nedjogg medräknat.

2016-06-07 18.24.02

Det var varmt, det var svettigt, det var flåsigt, men på någon vänster tog jag mig igenom allt. Jag var röd som en tomat efteråt och svetten bara rann. Men samtidigt hög på endorfiner och riktigt nöjd med tempot under intervallerna. Jag fick ut det jag ville av passet, en känsla av snabbhet och att det finns tryck i benen.

Imorgon kommer det antagligen att bli en vilodag, i alla fall vila från löpningen. Jag börjar jobba imorgon igen efter semestern och får se hur det kommer att påverka mig. Hur trött jag kommer att vara första dagen på jobbet. Kanske en liten promenad på kvällen för att piggna till?

 

0

Slut på semestern och små framsteg

Slutet av min första del av semestern närmar sig. Jag är ledig ännu imorgon, men på onsdagen är det jobb som gäller igen. Jag kommer att jobba till mitten av juli för att sedan ha min andra del av semestern. Jag försöker komma in i rutinerna igen, för att göra övergången lättare på onsdagen.

Idag fick jag en massa fixat på dagen, saker som jag skjutit upp en längre tid. Idag blev det dessutom en löprunda, och det kändes betydligt bättre än på lördagen. Jag hade inte ont i knät mera och kroppen kändes pigg.

Jag ville inte pusha för hårt, så det blev i alla fall en planerat kort runda. Eftersom allt kändes bra idag, så vill jag träna som normalt igen den här veckan. Förra veckans träningssaldo blev ungefär noll, pga magsjuka. Eller okej, ett löppass blev det faktiskt och nån promenad, men inte i närheten av vad jag hade planerat att träna på semestern.

2016-06-06 15.46.41

Dagens pyssel

0

En nervös löpare

Igår sprang jag för första gången på över en vecka. Jag vill så gärna skriva om hur bra det gick, hur vilan gjort susen för formen och hur jag bara flög fram på lätta ben. Tyvärr var det inte så…

Jag tog mig sex kilometer och det var inte den lättaste rundan. Flåset var det inget fel på och benen var väl egentligen ganska pigga, men… Jag fick ont i vänstra knät. Jag tror det beror på stela vadmuskler och stelhet i kroppen överlag. Jag hoppas på det i alla fall.

Idag har det blivit vila igen och så har jag försökt stretcha benen. Det gör inte ont idag och jag har ingen träningsvärk från gårdagens runda. Fast det gjorde inte ont igår heller, inte förrän jag sprang dvs. Jag hoppas att det går över snabbt, jag har inte tid med fler vilopauser nu. Det är inte långt kvar till 2.7.

Jag har ledigt imorgon och på tisdagen ännu, ifall allt känns bra imorgon så tänkte jag ta en ny löptur. En relativt kort komma igång runda, för att väcka kroppen ur dvalan. Beroende på hur det känns, så planerar jag veckans träning utefter det.

2016-06-04 15.11.17

0

I-landsproblem och snilleblixten

Som jag skrev igår så börjar mina långpass vara över två timmar i längd, ibland ännu längre. Jag har mina vanliga rundor, som jag sprungit många (!) gånger tidigare. Jag vet exakt hur långa de är och hur länge de tar. Behöver jag ens säga att det är ganska tråkigt ibland.

Jag har min 5:a, min 7:a, min 10:a och så då kanske 15 kilometer och spring hem från jobbet rundan, 19 kilometer. Alla dessa, med undantag när jag springer hem från jobbet, börjar med samma två kilometer ungefär. Sen vet jag att viker jag av till vänster blir det 5, till höger 7 osv…

Nu då till mitt problem. Det är ju så förbaskat tråkigt att alltid springa samma runda. Nu när jag dessutom ska springa längre så vet jag inte var jag ska springa. Så kom jag på att jag kan springa samma runda, fast två-tre gånger. Det löser ju inte problemet med att det är tråkigt att springa samma runda, men… Eftersom mitt kommande maraton i sommar kommer att springas två varv runt halvmara banan, så är det bra träning för mig (och pannbenet) att springa samma sak två gånger.

Lura hjärnan lite. Hahaa… du är nästan hemma (= i mål), men nu ska vi ännu fortsätta! Lika länge till. 

2016-05-25 21.20.21

Favoritblomman blommar nästan

0

Veckans sista pass gjort

Idag blev det ett pass löpning och det blev även veckans sista träningspass. Imorgon åker nämligen jag och sambon över till Stockholm och kommer att vara där lördag och söndag och då blir det ingen träning. Lördagen kommer att spenderas på båten och sedan söndagen i Stockholm. Visserligen kommer vi säkert att gå massvis, men ingen regelrätt träning.

Dagens pass blev ett långpass löpning. Ursprungligen hade jag tänkt springa långpasset på tisdagen, på min lediga dag, men eftersom det var så varmt och härligt väder så valde jag solstolen i stället. Mina långpass börjar vara av den längden att de tar över två timmar, ibland upp mot tre så det kräver att jag har tid på mig. På tisdagen ville jag helt enkelt prioritera annorlunda, så det blev ett intervallpass senare på kvällen då.

2016-05-25 14.04.01

Idag testade jag på att springa-gå strukturerat som jag råkade läsa om i en kommentar inne hos Åsa-milen under 50. Planen var att springa 22-23 minuter och sedan gå i 2-3 minuter så att ett ”block” blev 25 minuter totalt. Under min gåvila drack jag sedan av min smoothie och försökte skaka loss armar och ben lite. Jag har en tendens att spänna axlarna vilket jag inte märker förrän senare, men nu tänkte jag medvetet på det.

Jag tyckte min plan fungerade hyfsat. Jag tycker att jag hade svårt att komma igång igen efter min gå paus, det tog en stund innan jag hittade rytmen igen. Väl inne i rytmen, kunde jag hålla ett högre tempo än vad jag gjort tidigare på långpass. Tyvärr tog min smoothie slut efter det tredje blocket och där efter en och halv timme in i löpningen, började jag känna mig ganska tom på energi. Så efter det sjönk (höjdes?), det gick långsammare i alla fall, mitt tempo lite.

Totalt slutade dagens långpass på strax över 19 kilometer, veckototalen blev den här veckan 38.

 

0

Tisdags tusingar

Förra veckan skrev jag att nästa gång jag springer intervaller, så ska jag testa på tusingar igen för att testa farten och pressa kroppen lite. Idag var dagen kommen. Jag värmde först upp i två kilometer, för att sedan börja själva intervallerna.

Jag hade ställt in klockan på 6 st tusingar, med två minuter gåvila mellan intervallerna. Fy sjutton vad det var jobbigt! Benen var hyfsat pigga, men flåset var inte med mig idag. Jag har ett underligt tryck över bakre delen av ryggen, mellan skulderbladen. Jag kände av det redan på söndagens långpass och det har inte blivit bättre trots en vilodag igår.

Det känns som om jag inte kan andas djupt och som om jag inte får någon luft. Så det är obehagligt att springa. Eller inte obehagligt direkt, men det är svårt att pressa farten, när det känns i brösten. Jag vet inte om jag är spänd, eller vad…

Imorgon blir det vilodag från löpningen, istället blir det styrka. Kanske även lite rörlighetsträning för att försöka lösa upp ryggen. Jag hoppas att det ger med sig snart. Det gör inte direkt ont, men jag känner av det och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken…

2016-05-17 17.32.55

Dagens mellis

 

0

Ett alldeles eget varv

Idag hade jag möjlighet att sluta lite tidigare på jobbet och eftersom jag skulle springa hem så hann jag med en lite längre runda. Jag älskar att mina långpass nuförtiden definieras av hur mycket tid jag har på mig, inte hur långt jag kommer att orka.

Tanken var att jag skulle springa en extra krok för att få till 21,1 km. Ett eget litet varv, dagen efter. Min vanliga rutt hem från jobbet mäter strax under 19 km, och nu ville jag komma över 20 kilometers gränsen.

Gjorde jag det? Nej… Min mage började krångla nånstans vid 18 km och eftersom jag nästan var hemma så tänkte jag. F*** it. Jag springer direkt hem istället. Det är inte värt att pressa mig till 21,1 och sedan lida av magen flera dagar efteråt. Nu hann jag hem innan katastrofen var ett faktum. Jag har skrivit om att jag lider av löparmage ibland, inte kul kan jag tala om för er.

Nu blev rundan strax över 19 kilometer, så alltid något. Totalt slutade veckans löpsaldo på 49 kilometer. Åh vad härligt det skulle ha varit med en extra kilometer, så skulle det ha varit över 50, men… Nästa vecka…

Nu är det hockey som gäller. Heja Finland!

2016-05-22 20.52.51

0

Värmen återvände

Jag har varit ledig hela dagen idag och passade på att fixa i trädgården eftersom det har varit så fint väder. Som jag har skjutit upp det. Nu fick jag äntligen rensat bland rabatterna så det ser lite bättre ut. Inte som en enda stor rishög… Jag planterade även en boysenbärbuske, som vi köpte igår, jag hoppas att den kommer att ge mycket bär. Hallonen växer bra hos oss i alla fall, så boysenbären borde ju även göra det… Hahaa, som om jag vet något 🙂

Efter allt rensande och planterande satte jag mig i solen med en god bok och en stor kopp kaffe. Det var så skönt att äntligen känna lite värme igen. Att klara sig med bara t-shirt och inte behöva frysa. Det var t.o.m så varmt att jag var tvungen att gå in och lägga på solkräm. Ah doften av Hawaijan tropic… <3

2016-05-20 18.40.31

Tyvärr var det inte den bästa uppladdningen inför ett löppass i kväll. Kom ihåg att dricka gott folk! Annat än kaffe då… Pulsen var hög och kroppen kändes seg. Jag fick gå lite mellan varven, så att pulsen skulle komma ner lite. Jag kände mig inte andfådd, så jag tror nog att värmen påverkade pulsen.

Imorgon blir det en vilodag och på söndagen blir det veckans sista pass. Jag tänkte springa hem från jobbet igen och således avsluta veckan med ett långpass. Jag vill hinna hem i tid bara, för förhoppningsvis spelar Finland i final i hockeyn och jag vill ju självklart se på det. Och gärna hinna duscha och sådant innan!

 

0

5 +5 = ?

Nu undrar ni kanske ??? Tio blir det ju… I min värld idag blev 5 +5 visserligen tio, men även ett riktigt bra intervallpass. Idag sprang jag varannan kilometer i ”vanligt tempo” och så varannan i snabbare tempo. Totalt alltså fem snabba kilometer och fem lite långsammare, dock inte gå utan springandes hela vägen.

Jag är riktigt nöjd över dagens pass. Jag trodde att det skulle vara jobbigt med tanke på gårdagens styrketräning, men jag kände mig förvånansvärt pigg i benen. Under mina snabba kilometer så var jag nere på bra tempo för mig. Jag hade motvind under stora delar av passet, så det bidrog en del till tempot, det skulle kanske ha kunnat gå lite fortare ännu.

Nästa gång när jag springer intervaller, så ska jag nog springa tusingar igen. Det är lite hatkärlek med dem. Nu hade jag ju lång vila mellan intervallerna, så jag vill känna på kroppen vad den går för med kortare vila.

Imorgon är tanken att jag ska springa ett lugnt distanspass. Jag tror att träningsvärken börjar komma smygandes nu. Om det sedan är från gårdagens styrketräning eller dagens intervaller vet jag ej. Det börjar kännas i framsida lår och jag börjar känna mig lite stel i benen. Dags att plocka fram foam rollern med andra ord då…

2016-05-18 19.03.45

0