Etikettarkiv: resa

Fathala wildlife reserve

När jag skrev att Monkey parken var en av de första sakerna vi visste att vi ville besöka i Gambia, var Fathala wildlife reserve den första. Nummer ett på listan. Dit ville vi (jag). Fathala är ett naturreservat i Senegal och ett väldigt populärt resmål. Det ordnas resor dit varje dag, både via olika resebyråer och privata tours. Exakt alla pratade om Fathala och ville sälja oss resor dit. Trädgårdsmästaren på hotellet, folk på stranden, taxichaufförer. Alla. Vi bokade vår resa direkt på onsdagen, dagen efter att vi anlänt till Gambia, och första möjliga dagen att resa var på söndag. Så populärt är Fathala.

fathala wildlife reserve

Vi hade tagit vaccin mot gula febern och hade med våra gula vaccinationskort. Ett måste ifall man ska resa till Senegal. Klockan sju på söndag morgon stod vi utanför vårt hotell och väntade på vår skjuts. Resan mot Banjul och hamnen skulle ta dryga timmen. Färjan över Gambiafloden hade ingen tidtabell, utan for när den var full. Det var en… upplevelse. Speciellt på hemvägen. Vi var inte direkt de enda personerna på färjan, utan det var fullständigt kaos.

Gränskontrollen vid Gambia Senegal gick smidigt. Lite köande, några stämplar i passet och mot Fathala. En kort bussresa senare och vi var redan vid parken och safarin kunde börja.

fathala

I parken skulle det finnas zebror, giraffer, antiloper, apor och några till. I en skild del fanns också lejon, men det var en extra kostnad för det. Guiden varnade oss för att vi kanske inte skulle se alla djur, men att de skulle göra sitt bästa för att hitta alla.

fathala

Där satt vi på flaket på en bil, skumpandes och hoppades på att få se djur. De flesta djuren var samlade vid olika vattenhål eller matplatser, medan vissa var ”vilda” ute i naturen.

 

fathala

fathala

Många av djuren hade fåglar på ryggen. Det såg roligt ut, när det kunde finnas upp till tjugo fåglar på ett och samma djur.

fathala

Efter vad som kändes som en evighet, men som säkert bara var en timme, började jag fundera ifall vi inte alls skulle få se girafferna. De var dem jag mest ville se. Jag antar att de alltid sparar det bästa till sist. För jösses, vilka mäktiga djur!

fathala wildlife reserve

fathala

fathala

Vad tyckte vi om Fathala?

Värt ett besök, men det är väldigt turistigt. Det är ingen riktig safari, utan en light version. Djuren är inhägnade, i en visserligen stor park, men inhägnade. Matade och många samlade på samma ställe. Fastän just vi hade tur som fick se alla djur 😉 Fast det är klart, på det här sättet får man i alla fall se alla djur. Istället för planlöst omkring körande i bushen utan att se några djur alls. Klart att jag hade blivit besviken, ifall vi inte sett girafferna.

Det mest äkta var färjan över Gambiafloden. Det var kaos och kalabalik. Det var bilar, åsnor, lastbilar och människor, allt huller om buller. Varmt, svettigt, trångt, men på något sätt väldigt härligt. Så här i efterhand. Där och då, var det inte lika kul.

fathala

 

 

3

Stranden i Gambia

När vi väljer resmål brukar det finnas några kriterier. Det ska vara solsäkert, varmt och det ska finnas bra stränder. Gambia uppfyllde dessa kriterier och stranden i Gambia var tiptop. Den städades varje dag, den var inte skräpig och den var nästan folktom. Vi bodde vid Kotu beach, och vårt hotell var precis vid stranden. Ut genom dörren vid poolområdet och man var på stranden. Solstolar ingick, vilket var skönt att inte behöva spendera pengar på det.

stranden i Gambia

När vi den andra dagen gick längs med stranden var det på eftermiddagen och då var det lågvatten. Stranden var bred och fin och det fanns massor med utrymme. När jag sedan nästa dag skulle på min första morgonjogg på stranden fick jag en chock. Dörren till stranden var stängd. Jag vet inte om jag var för tidigt ute, klockan var kanske halv sju. Jag hade nämligen tänkt springa innan frukosten. Eller kanske dörren till stranden var stängd för att det var högvatten och det inte fanns mycket strand.

Jag sprang istället efter frukosten några timmar senare. Även då fanns det inte mycket strand att springa på. Jag sprang ibland i vattnet för vågorna var höga och stranden väldigt smal. Ibland sprang jag i den lösa sanden och ibland gick jag mest. Mina skor har fortfarande sand i sig 🙂

stranden i Gambia

Eftersom vårt hotell var precis vid stranden och solstolar ingick var planen ofta den samma för dagen. Äta frukost och därefter gå ner till stranden och välja plats. Snällt be Sam (tvinga) att ta några bilder på mig medan jag sprang. Jag kunde springa min runda, Sam kunde sola och efter min löptur gick jag bara upp på hotellrummet och duschade av mig all sand. Tillbaka ner till stranden igen och så låg vi där resten av dagen och slappade. Precis som jag vill ha det.

stranden i Gambia

stranden i Gambia

Den enda stranden i Gambia vi besökte var Kotu beach. När jag kollade på kartan hemma verkade det som om alla stränder kom efter varandra och att man lätt skulle kunna gå från en till en annan. Bara att fortsätta att gå längs med stranden tills man inte orkade mer. Vad jag inte räknat med var tidvattnet och att Kotu beach och Kololi beach delades av en flod. Som när det var högvatten var en forsande flod med båtar i. Inte en liten bäck du kan korsa.

I den andra ändan av Kotu beach fanns det fina röda klippor. Bilderna är tagna vid lågvatten, för vid högvatten kom man inte alls lika nära. Det var vatten mycket högre upp då.

stranden i Gambia

På stranden i Gambia finns det alltid folk som vill sälja dig saker. Färsk frukt, fruktjuice, kläder, tobak, cappuccino oil (solkräm tror jag?) ridning… Båtutfärder hit, tours dit. I något skede blev det tröttsamt att vara vänlig och artig och tacka nej hela tiden och mot slutet ignorerade jag bara alla försäljare. Men mot slutet fick man också vara betydligt mer i fred än de första dagarna. Det märks säkert väldigt tydligt vem som är ny och vem som inte är det.

Stranden bestod av finkornig sand. När det var lågvatten var det mycket snäckor, men inget som egentligen störde. Vi behövde inga badtofflor som i Kroatien, där stranden bestod av stora, hårda stenar. Ibland blåste det ganska mycket på stranden. Vågorna var höga och det är kanske inte alltid badvänligt. Det är mera att plaska i vattenbrynet.

Eftersom hotellet låg precis vid stranden hade vi möjlighet att njuta av solnedgången vid stranden. Magiskt!

stranden i Gambia

stranden i Gambia

stranden i Gambia

 

 

1

Monkey park

En av de första sakerna vi visste att vi ville göra i Gambia, var att besöka Monkey park. Som namnet antyder är det alltså en park med (för) apor. Med stängsel runt, men inget tak eller burar, så aporna är fria att komma och gå som de vill.

monkey park
monkey park

Vi hade redan tidigare sett några apor kring hotellen och på gatorna, men här var de samlade. Inträdet var ynka tre euro per person, plus att vi köpte nötter av försäljarna utanför parken. Bananer hade vi med själva.

Vi hade en guide med oss på vandringen, men hade nog också klarat oss utan. Guiden påstods vara till för att hitta aporna, men tja. Det var nog inga problem att hitta dem 🙂 Det var bara att gå längs med den markerade stigen och aporna kom rusandes.

Prassla lite med påsen nötter och plötsligt hade vi fem apor kring fötterna. De var vana vid turister och var glupska små jävlar.



Vi var tidigt på morgonen, eftersom vi läst om att det är bästa tiden att fara. Mot slutet av dagen är de redan så mätta av alla nötter och bananer som turisterna gett dem, att de inte vill komma fram.

moneky park
Aporna var förvånansvärt tunga att ha på axeln. De klättrade och klängde på en, men ville nog mest bara ha mat. Banan var godast, nötter var inte lika kul.


monkey park
monkey park

Precis som hemma med kissorna, var jag tvungen att till min stränga blick 🙂 Sitt. Vänta. Varsågod.

Även om aporna var ivriga på att få mat, var de samtidigt väldigt slappa varelser. Vissa låg bara och latade sig och pillade i varandras päls. Tydligen var de för att kolla efter loppor.


monkey park

Vad tyckte vi om Monkey park? Helt klart värt ett besök. Aporna var hur härliga som helst och verkade må bra. Det var roligt att få komma nära dem, mata dem och leka med dem. Jag tycker ju om djur och blir som ett litet barn när jag får leka med dem.

Favoritbilden

 

2

Träning under semestern

Semestern är slut, jag är tillbaka på jobbet och till normala rutiner. Skönt på ett sätt, men visst saknar jag solen och värmen. Lata dagar, hänga vid poolen eller stranden, äta lite, dricka lite, sola. Ingen stress eller press, utan bara ta dagen som den kommer. Jag har inte hunnit gå igenom bilderna (alls), men jag ska börja skriva inlägg om resan i helgen.

Min träning under semestern gick okej. På en resa blir det mindre träning än normalt, men jag är lugn med det. Det blir en planerad vilovecka. Jag vet att jag inte kommer att springa långpass, för mitt lokalsinne är värdelöst. Det blir inte intervaller, utan det blir mest lugna mysrundor. Morgonjogg på stranden och liknande. Det blir inte styrketräning, i alla fall inte med vikter. Däremot blir det en massa vardagsmotion i form av promenader.

träning under semestern

Jag hade packat ner träningskläder för kanske fyra dagar. Två par shorts och fyra t-shirts. Jag gissade att jag inte skulle använda allt, men packade ner för säkerhets skull. Hotellet vi bodde på hade gym, men efter en snabbkoll där, ville jag så inte träna där. Sunkigt var bara förnamnet. Det fanns även en tennisbana som man kunde hyra utrustning till. Plus då poolen förstås.

Min träning under semestern bestod av tre stycken löppass på stranden. Upp och ner längs med stranden, om och om igen. Stranden vi bodde vid delades av en ”flod” som vid lågvatten gick att korsa och som vid högvatten var en flod. När jag sprang på morgonen var det högvatten. Jag sprang till floden, vände om, sprang till andra ändan av stranden, vände om, sprang till floden, vände om… Varje löppass var kanske 3 eller 4 kilometer. Även om utsikten var fin och värmen härlig, var det rätt så tråkigt att springa samma sträcka hela tiden. (Och nej, där vi bodde var det inte riktigt tal om att springa någon annanstans. Mer om det i kommande inlägg.)

Mot slutet sprang jag istället intervaller. Full fart i kanske femtio meter, vända om och gå tillbaka till startpunkten och upprepa. På det här sättet blev det roligare att springa. Även om passen jag sprang var både kortare och med lägre intensitet än vad jag springer hemma, var det ändå en väldigt skön start på dagen. De dagar jag inte sprang var det som om någonting fattades. Jag är helt klart en tränande person. Jag springer även på semestern.

 

3

Hemma igen

Jag är hemma igen från Gambia, men jag är alldeles för trött för att skriva vettiga blogginlägg. Det känns som om jag har varit vaken sedan klockan 07 på tisdag. I skrivande stund är klockan 19 på onsdag och förutom lite slumrande på flyget har jag inte sovit en blund. Det var en lång resa och hur jag än satt på flygplanet hittade jag ingen ro. Det var kallt och dragit. Jag hade sendrag och kramp i fötterna. Det är skönt att vara hemma igen, även om jag redan saknar värmen. Minusgrader och snö var inte vad jag ville mötas av i Helsingfors.

hemma igen

Jag kommer att skriva längre och mer utförliga inlägg från Gambia, men först ska jag sova. Till helgen borde det börja dyka upp inlägg. Jag har vad som känns som en miljon bilder att gå igenom och tyvärr är semester slut nu för min del och jobbet kallar.

0

Hur jag packar inför en resa

Jag gillar att resa, och det är det jag väljer att spendera pengar på. Vi har rest en del med Sam och med tiden har jag lärt mig ett och annat om packandet inför. I det här inlägget tänkte jag berätta om hur jag packar inför en resa. Vi/jag föredrar solsemester, jag vill bo bekvämt och jag skulle aldrig få för mig att backpacka. Vissa av tipsen är allmänna och gäller så väl för en kortare som en längre resa. Medan andra tips beror på hurudan resa vi är på väg på. Destination och längd. Strand eller stad.

Hur jag packar inför en resa, tips och trix

Kläder och skor

Tänk outfits
Jag testar mina kläder hemma som jag ska ha med och tänker i outfits. Den här blusen och den kjolen på måndag till stranden. Samma kjol och en annan blus tisdag kväll. Samma blus som tisdag kväll och en annan kjol på onsdag. Inte för att jag sedan följer det, men för mig är det lättare att på det här sättet ta med rätt mängd kläder. Då vet jag dessutom att allt som jag har med mig går att kombinera med varandra. För att jag har testat det hemma.

En per dag
Jag brukar räkna ett par trosor om dagen och en t-shirt om dagen. Strumpor behövs inte på solsemester, men annars är det samma regel som gäller där. Mängden t-shirts är kanske att ta i, men av erfarenhet vet jag att allt luktar svett och solkräm efter en användning. Det är fuktigt, det är solkrämsränder och jag vill känna mig fräsch även på en solsemester. Har jag också klänningar i min resegarderob, behöver jag färre plagg.

Packa också för hemresan
Vad ska du ha på dig på flyget på hemresan? Det är kallt på flygplan, jag har alltid byxor, långärmat och en stor sjal. Och yllesockor. Oftast har jag samma kläder som jag reste dit i, men till exempel när vi reste till Australien och hade varit 30 timmar i samma kläder, ville jag så inte resa i dem på hemvägen. Spara en av dina t-shirts till hemresan för att vara ren och fräsch.

Skor
Ett par flipflops, ett par ballerinas/promenadskor, ett par ”finare” skor till kvällen och ett par skor du flyger i. För mig är det löparskorna.

Smycken
Jag använder inte mycket smycken annars heller, förutom mina ringar och ett par vanliga örhängen. Armband på sommaren, aldrig halsband. Ett par festligare örhängen och några armband brukar jag ha med. Den billiga varianten från typ HM eller Glitter, som inte spelar någon roll om jag tappar dem.

Skönhet, hudvård, schampo och dylikt

Små förpackningar
För att spara plats (och vikt) packar jag små förpackningar av schampo, balsam och duschtvål. De är lika dyra som fullstora förpackningar, men när jag väl har köpt dem, fyller jag dem bara om och om igen.

hur jag packar inför en resa

Multifunktionella produkter
Även om jag hemma gillar mina olika krämer för ögon, händer, ansikte och olika rengöringsprodukter är resor annorlunda. Micellarwater är utmärkt som ansiktsrengöring. BB cream är bra som ansiktskräm. Bepanthen funkar båda till händer, läppar, småsår, solbränd hud. Om jag är på solsemester, brukar jag inte behöva nattkräm.

Solkräm och after sun
Det är väl självklart att man använder solkräm?! Här brukar jag ha fullstora förpackningar och det brukar nog gå åt. Jag har en skild för ansikte med högre faktor och den är min dagkräm.

Smink
Jag brukar inte ha mycket smink på en solsemester. BB-krämen fungerar på kvällen, men oftast är jag utan. Lite mascara och läppglans och jag är good-to-go. Nagellack förstås.

Medicin

Piller
Smärtstillande, immodium, rennie och mjölksyrebakterier. På det kommer jag långt.

Sårvård
Plåster och antiseptiskt spray. Nagelsax. Våtservetter och handsprit för att kunna ”tvätta händerna”.

Krämer
Bepanthen eller liknande bassalva. Funkar till allt, torra läppar, torra händer, myggbett, solbränd hud, små sår… Kortisonsalva. Voltaren eller icepower. Det är kallt och dragit på flygplan och jag får alltid ont i nacken. Eller ifall hotelldynan är dålig.

Övrigt
Nässpray. Jag går ingenstans utan nässpray. Resorb. Bra att dricka när jag varit för mycket i solen.

Handbagage

Stylish, men bekvämt
Man kan faktiskt både vara snyggt klädd och bekväm. Bekvämt betyder inte dina sunkigaste kläder med hål på. Jag brukar resa i lösa byxor, absolut inte jeans. T-shirt, tröja och en stor sjal. Sjalen är bra att ha runt axlarna eller nacken för att förbygga nackspärr i draget. Den funkar också som filt. Sportstrumpor och löparskor. Yllesockor på planet.

Vätskor
Ah, den där härliga 1-liters plastpåsen med vätskor. Den innehåller mina kontaktlinser, linsvätska, bepanthen, nässpray, ansiktssolkräm, handsprit och facemist.

Lite kläder och skor
En bikini, en t-shirt, en kjol, trosor och ett par ballerinas. Så att jag klarar mig de första dagarna ifall bagaget inte skulle komma. Ett par solglasögon.

Underhållning
En pocketbok, en tidning, datorn och kameran

Övrigt

Handduk, telefonladdare, adapter ifall det behövs, korköppnare, solglasögon, keps eller hatt (!), träningskläder, bikinin, vågen för resväskan.

Hur packar du inför en resa?

5

Packa, packa, packa

Eftermiddagen och kvällen har gått åt till att packa. Allt borde vara färdigt, bara några små grejer som ska packas imorgon på morgonen innan vi reser. Som tandborsten och liknande. Jag ser så framemot resan. Sol, värme, strand, morgonlöpning på stranden. God mat och dryck. Bara njuta och ha det bra. Jag har tidsinställt inlägg för bloggen och så finns jag ju på instagram. Jag vet inte hur det kommer att vara med wifi, men jag ska försöka uppdatera.

packa packa packa

Vi hörs!

4

Sista förberedelserna inför resan

Det är knappt en vecka kvar nu till vår resa. Nästa tisdag reser vi. Jag håller på med de sista förberedelserna inför. Idag var jag in till Åbo för att köpa det sista. Några pocketböcker, skrubbkräm och lite annat smått. Nu ska jag ännu till apoteket för att köpa bassalva och mjölksyrebakterier, men sedan borde allt vara klart. Förutom packandet då… Det är ett kapitel för sig själv.

sista förberedelserna inför resan

Jag har kommit så långt att jag har plockat fram alla mina sommarkläder, vädrat dem och strukit dem. Nu ska jag bara bestämma mig för vad jag ska ta med mig och vad som får stanna hemma. Jag behöver ju inte alla kjolar, klänningar, t-shirts, shorts, skor…  Jag litar på att det kommer vara varmt, att jag inte behöver så mycket. Men jag vill inte gå med samma kläder varje dag heller.

Jag håller på med ett inlägg om hur jag tänker kring packandet inför resor. Det kommer att vara ett av de utlovade tidsinställda inläggen. Det brukar gå fort sedan när jag väl börjar packa, men jag drar mig in i det sista. Plus att jag vet att direkt jag tar fram väskan, lägger sig en viss svart katt i den 🙂

3

Weekendresor jag drömmer om

När jag fyllde 25 var vi till London och när jag fyllde 30 till Paris. Nu råkar det sig att jag fyller 25 igen på sommaren… För att hålla traditionen vid liv och för att jag gillar att resa, drömmer jag om olika weekendresor. På sommaren är jag inte lika fokuserad på sol och värme, eftersom det förhoppningsvis är varmt hemma också. Då vill jag mer ha upplevelser, shopping, god mat och dryck. Här listar jag några ställen jag gärna skulle ta en födelsedagspresent till. (jag syftar främst på dig Sam), men ifall någon annan känner för att bjuda mig på resa (mamma), inte mig emot. Utan inbördes ordning.

Weekendresor jag drömmer om

Prag

Varför har vi inte varit till Prag? Jag förstår inte…

Irland

Jag föreställer mig att det är grönt och fint. Jag tycker om språket. Dublin lockar. Jag vill till Cliffs of Moher.

Slovenien

Det här är ett land som jag nyligen fått upp ögonen för. Plötsligt fanns det bara där i tanken, jag vill till Slovenien. Jag har tyckt om alla forna Jugoslaviska länder vi besökt hittills och jag tror inte att Slovenien skulle vara ett undantag. Eller varför inte Makedonien? På sommaren börjar Wizz air att flyga dit från Åbo. Just saying 😉

weekendresor jag drömmer om

Italien

Mat, dryck och shopping var det visst som gällde. Jag vill äta och dricka mig igenom Italien. Pasta, pizza, gelato, prosecco, Amarone, kaffe… Besöka en vingård, eller fyra. Det italienska köket är en stor favorit hos mig och jag bara föreställer mig hur all mat skulle smaka fantastiskt. Ingen skillnad på om det är en finare restaurang eller en liten kvarterskrog. Rom, Milano, Venedig… Spelar ingen roll. Eller varför inte Sicilien?

tallinn skyline

If all else fails, finns det alltid Tallinn. Det är ju som bekant en av mina absoluta favoritstäder. Det är nära. Där är billigt. Där finns både god mat och dryck och bra shopping. Ett par nätter på ett bättre hotell i Tallinn med bra frukost är inte heller något jag skulle tacka nej till. En middag på Ribe och jag är nöjd 🙂

3