Etikettarkiv: resa

Hemkommen och lite bortkommen

Vad är det för dag idag? Vad är klockan? Ska jag sova nu, eller är det dags att gå på jobb? Jag har kommit hem från resan och känner mig lite bortkommen. Jag vet inte om det är jetlag eller om jag bara är trött efter en lång resa. Så småningom ska jag börja skriva inlägg om resan, måste bara hinna landa lite först. Gå igenom alla bilder, sortera dem, sortera alla tankar och intryck. Städa, byka, fixa, jobba. Det är kul att så många har tittat in till bloggen medan jag var borta, tidsinställda inlägg är bra tydligen. Tack för alla kommentarer!

bortkommen

2

Listan om huvudstäder

Med en resa på gång, vad passar då bättre än en recap över ställen jag besökt tidigare. Det här är en lista om huvudstäder. Jag hittade den hos Marias Memoarer och precis som hon har jag delat in den i kategorier. Huvudstäder jag besökt, huvudstäder jag missat trots att jag besökt landet i fråga och huvudstäder jag skulle vilja besöka.

huvudstäder berlin

Huvudstäder jag besökt

Helsingfors, Finland
Stockholm, Sverige
Oslo, Norge
Köpenhamn, Danmark
Tallinn, Estland
Riga, Lettland
Warszawa, Polen
Berlin, Tyskland
London, Storbritannien
Paris, Frankrike
Banjul, Gambia

Av dessa städer är Riga, Warszawa och Banjul de ställen jag spenderat minst tid i. Riga besökte vi under vår roadtrip genom norra Europa hösten 2016. Vi var i Riga max ett par timmar. Vi hann gå ett varv på stan, äta, men inte så mycket mer.

Warszawa har vi övernattat i under samma roadtrip, men vårt hotell låg utanför stan. Ungefär det enda vi såg av Warszawa var motorvägen och hotellet och hotellområdet.

Banjul visste jag faktiskt inte ens att var Gambias huvudstad, men där har vi varit när vi var på väg till Senegal. Plus att flyget avgick därifrån.

huvudstäder banjul

Huvudstäder jag missat trots att jag besökt landet

Vilnius, Litauen
Zagreb, Kroatien
Tirana, Albanien
Sarajevo, Bosnien
Aten, Grekland
Ankara, Turkiet
Canberra, Australien
Bangkok, Thailand
New Delhi, Indien
Wellington, Nya Zealand
Dakar, Senegal

Bangkok var ett av alternativen vi funderade på när vi bokade vår vinterresa. Det känns väldigt avlägset att vi skulle besöka några av de andra städerna på listan. Närmast är väl Aten då. Eller kanske Vilnius.

listan om huvudstäder

Huvudstäder jag skulle vilja besöka

Rom, Italien
Beijing, Kina
Tokyo, Japan
Kuala Lumpur, Malaysia
Moskva, Ryssland
Dublin, Irland
Prag, Tjeckien
Amsterdam, Nederländerna

Här blir det en salig blandning av städer. Många europeiska städer, mycket asiatisk storstad. Sedan finns det förstås en massa länder jag vill besöka, men kanske inte just huvudstaden i landet i fråga.

0

Packat och klart

Allt borde vara packat och klart inför resan, för imorgon reser vi. Som jag har längtat. Jag har tidsinställt inlägg för nästa vecka, bloggen kommer inte att stå tom. Datorn är nedpackad, men wifi kommer säkert att fungera sådär. Det är säkrast att följa mig på Instagram för snabbare uppdateringar. Ifall vi inte hörs, ha det bra!

packat och klart

4

Tolv dagar kvar

Det är inte ens två veckor till vår resa. Det är snarare bara tolv dagar kvar. Jag tror inte att jag har fattat ännu att vi snart ska iväg igen. Jag måste ju börja packa, eller ens förbereda mig. Vad ska jag skaffa inför resan, vad ska jag packa med och vad behöver ännu fixas. Igår kom våra turistkort, det är en sak mindre att behöva fundera på. Nu när det viktigaste har kommit, kan jag börja fundera på detaljer. Dessutom behöver jag knappast med så mycket saker som jag tror. Ifjol inför Gambia hade jag packat alldeles för mycket kläder med mig. Lesson learned. Den här gången blir det mindre kläder med, även om vi nu skulle få ha betydligt mer bagage. För vi reser med ett annat flygbolag.

tolv dagar kvar

Jag är i alla fall väldigt ivrig inför resan. Nytt land, ny världsdel och helt och hållet en ny riktning på kartan. Vi har alltid bara varit i Asien (och Australien) och flygit österut. Eller söderut. Jag är lite orolig inför jetlaggen sedan när vi ska hem igen. Jag ska på jobb direkt dagen efter och jag hoppas att jag inte påverkas alltför mycket. Men det är inget jag tänker fundera på nu, det tar jag sedan. Nu ska jag bara packa, fixa, peppa och räkna ner dagarna. Tolv dagar.

IIIIIIIIK!

 

1

Nästa resa går till

Efter många om och men har vi äntligen bokat vår nästa resa. Gissa vem som är ivrig?! Det är inte ens en månad kvar. Vart ska vi då?

Det är ett land vi aldrig varit till tidigare (daaah). Det är en världsdel vi aldrig varit till tidigare. Där pratas spanska. Landet i fråga har en historia med USA. Landet är förknippat med cigarrer och rom. Vår nästa resa går till…

nästa resa

Cuba! Nämnde jag förresten att jag är ivrig? Jag tänker mig en vecka av fun in the sun. Komma tillbaka brun som en pepparkaka och utvilad. Få se och uppleva en massa spännande. Lapa sol på stranden, äta och dricka gott och bara chilla. Det lär inte bli en shoppingresa, men det spelar ingen roll. Jag är ute efter sol, bad och värme.

Det kommer att bli ett skönt avbrott i vintern och något som gör att jag står ut med mörkret och kylan fram till våren. Det är en perfekt tid att resa på. När vi kommer hem är det ju vår. Nästan. Det är i alla fall närmare våren.

Vad gör man i Cuba då? Några tips? Maria här tänker jag främst på dig 🙂 Vet du om några bra blogginlägg eller bloggar om Cuba?

3

Drömmer om resor

Här sitter jag och drömmer om resor. Vintersemestern är önskad, och i väntan på att den ska bli godkänd kan jag drömma mig bort. Bort från snö, slask, grått och kallt och till varmare breddgrader. Indien, Singapore, Vietnam, Thailand. Eller Medelhavet, men dit reser man kanske inte i mars? För jag vill ha sol och värme, och inte 15 grader.

Tydligen är jag inte den enda som drömmer om resor för tillfället, för mitt allra mest lästa inlägg på bloggen just nu är det om fåglar och fågelskådning i Gambia. Google och SEO har verkligen ökat på trafiken till mina reseinlägg. Det är dagligen någon som klickar in på de inläggen. Inte för att jag klagar, det är alltid kul med fler läsare och trafik.

Det känns som om det var evigheter sedan vi var på resa senast, även om jag vet att vi reser mer än många andra. Det blev bara en längre resa det här året, till Gambia i april. Plus några miniresor till Tallinn, men dem räknar jag inte med. Dit är vi så ofta, att det nästan känns som hemma. Har jag kanske nämnt det tidigare att jag älskar Tallinn?

Så vart ska nästa resa gå då? Ingen aning faktiskt. Jag brukar inte ha så stor skillnad. Bara det är varmt och soligt, då är jag nöjd. Strand, sol, värme och chill. Jag behöver inte så mycket upplevelser, varken historia, eller museum. Jag vill ha värme.

drömmer om resor

Vad är dina bästa tips? För en veckas resa i februari, mars eller april? Och säg nu inte Kanarieöarna 🙂

2

Min lista om Europa

Jag hittade denna roliga lista hos Maria, jag har haft den i mina utkast länge. Lämplig att publicera nu, just hemkommen från min senaste resa i Europa. Jag ska skriva race report från Tallinn, jag ska bara samla mina tankar först.

Min lista om Europa

Sista land i Europa att besöka:
Sista som där jag senast var eller sista som att det vill jag besöka till sist? Där jag senast var i Europa var Kroatien. Nej det var det inte alls, det var ju förstås Estland.

lista om europa

Det land jag vill besöka till sist är… Vitryssland? Jag föreställer mig bara en grå öststatsdiktatur. Fördomar? Högst antagligen.

Första land i Europa att besöka utanför Finland:
Det måste väl vara Sverige? Räknar man inte med Sverige, är det säkert Estland, men frågan är om ens det räknas. Fast då blir det typ Norge… Så jag säger Sverige.

Land jag besökt flest gånger:
Jag tänkte redan svara Sverige, men jag undrar just om inte Estland gått om. Med tanke på hur ofta vi varit där de senaste åren. Där är vi två gånger i året, medan vi är i Sverige en gång vartannat eller vart tredje år.

Bästa landet i Europa:
Oj, hjälp vilken svår fråga. Kan jag svara Estland här också 🙂 Älskade ständerna och havet i Kroatien, maten (och vinet) i Frankrike, England har alltid varit ”mitt” land och blev det ännu mer efter att jag bodde där. Jag lever för italiensk mat och dryck, även om jag aldrig besökt det ännu. Sen ska man nog också vara väldigt tacksam för Finland och de övriga nordiska länderna, för sjukvård, skola och sånt…


Land spenderat längst tid i:
England. Jag bodde där i fem månader som en del av praktiken på mina studier. Plus att jag varit där som turist fler gånger, så totalt är det säkert ett halvår jag spenderat där.

lista om europaeuropa

Land varit kortast i:
Albanien eller Bosnien. Båda har varit dagsresor i samband med resor till andra länder (Grekland och Kroatien).

lista om europa

Huvudstad som gillas mest:
Nå Tallinn förstås. Älskar den staden. Bra shopping, bra mat och restauranger, billigt, nära och lätt att resa till. Trevliga människor, man klarar sig nästan på finska, men engelskan är också bra. Plus att estniskan är ett vackert språk.

lista om europa

Antal dagar spenderat i Europa (exl. Sverige och Finland) totalt:
Alltså det här är ju omöjligt att svara på! Jag har varit så många gånger till Tallinn att jag tappat räkningen. Jag försökte räkna och tappade bort mig när det blev över 200 dagar. Bara England vistelsen i sig blir över 150 dagar, plus alla semesterresor jag gjort som turist. Det måste nog snarare bli närmare 300 dagar än 200.

 

0

Mot favoritstaden

Jag kommer att tillbringa några dagar i favoritstaden de kommande dagarna. Kan ni gissa vilken stad? Nå Tallinn förstås. Jag har inte tidsinställt några inlägg den här gången, men jag finns ju som vanligt på instagram.

favoritstaden Tallinn

Sist som jag var här, sprang jag maraton. Aahh… Drömmer mig tillbaka.

1

Tips för Gambia

Gambia är ett land som jag har haft väldigt svårt att bilda mig en uppfattning om. Tyckte jag om det eller inte. Jag har försökt samla mina tips för Gambia i ett inlägg. Många av mina åsikter kan tolkas både positivt och negativt. Det fanns inte så mycket varken att se eller göra där, men kanske det är just det som är bra. Det känns fortfarande äkta och inte lika turistigt. Mycket av aktiviteterna, butiker och restauranger fanns på stora hotellkomplex. Det fanns många all inclusive hotell, du behövde inte lämna ditt hotellområde. Vi hade inte all inclusive, det var inte ens en möjlighet. Däremot hade vårt hotell fyra restauranger, bar, tennisbanor, birdpark, pooler, vattenpolo, morgonyoga, förmiddagszumba, kvällsunderhållning… Om hotellområdet är stort och har allt, och det inte finns mycket på utsidan, varför ska man då resa till Gambia? När man lika gärna kunde resa till Kanarieöarna. För sol finns det på andra ställen, stränder likaså. Mitt svar på frågan är, för att det inte ännu är turistigt och för att det kändes äkta.

tips för gambia

tips gambia

Mina tips för Gambia

Mat och dryck

Boka ett hotell där frukost ingår, eller betala extra för det

Vi brukar tycka om att fixa vår egen frukost i lugn och ro och äta den ute på balkongen/terrassen. Köpa färskt bröd från bageriet, ost och skinka från butiken, frukt från en marknad, lite yoghurt, saft och kaffe… Det fanns inga möjligheter till sådant här. Inget att köpa till frukost i butikerna och inga caféer att äta på. Restauranger finns det gott om, men inte med frukost på menyn.

Vill du äta många måltider om dagen, ta all inclusive

Vi brukar klara oss långt på frukost, lite chips på stranden och sedan middag på kvällen. Vill/behöver man äta mer eller oftare än det, lönar det sig att ta all inclusive. Det finns inte mycket att köpa i butikerna, ifall man vill ha snacks eller mellis. Just och just lite chips eller halvtorra kex. När vi skulle till Fathala och guiden rekommenderade att ta snacks med, satt vi med en Pringlesburk. Det var allt vi hittade.

tips gambia

tips gambia

Det är tomt i butikerna

Vi var visserligen till Gambia i slutet av säsongen, det kan hända att det är annorlunda när det är högsäsong och mycket turister. De butiker, minimarkets, som vi var till var små. Yttepytte små med tomma hyllor. Lite chips, kexpaket, kanske en glass. Lite läsk. Vi hittade en butik av kanske fem som vi var till som sålde öl. Däremot hade alla rader på rader av importerad starksprit, men jag var inte direkt sugen på att dricka vodka rakt ur flaskan 😉 (Alla butiker sålde nog vatten)

Bumsters/inkastare/försäljare

Exakt alla vi mötte ville sälja oss något, för det mesta en tour till Fathala eller liknande ställe. Trädgårdsmästaren på hotellet, taxichauffören, folk på gatan, på stranden… Alla ville sälja oss något och erbjuda sina tjänster. Alla vill prata med dig och du får inte gå ifred någonstans. I början var vi vänliga, pratade en stund, men mot slutet var det bara irriterande och vi ignorerade alla.

Andra dagen när vi gick på stranden hade vi en bumster med oss i säkert tre timmar. Han gick bredvid oss, pratade, förklarade, berättade. När vi sa att vi tänkte gå och äta, kom han med till restaurangen och satt vid vårt bort 🙂 Okej… det var tydligen vanligt, för nästan alla andra hade också följeslagare. Jag vet inte riktigt vad grejen är med dem, förväntar de sig dricks, eller att man ska använda sig av deras tjänster som taxi. Eller är de bara vänliga och väldigt intresserade av dig och varifrån du kommer.

När jag sprang på stranden hade jag folk som sprang efter/bredvid mig. Frågade om det ena och det andra. Sa att vi kunde springa någon annanstans, för det var jobbigt att springa i sanden. Jag vill springa själv tack, jag är inte intresserad av att prata. Jag sprang bara på stranden, jag ville inte springa någon annanstans.

Gissningsvis får man vara mer ifred ifall man är en större grupp och mot slutet av semestern. Det syns vem som är ny, vem som inte kan spelreglerna och hur det fungerar.

Hotellen och omgivningen

Gambia är en ny bekantskap, i alla fall för oss. Där finns inte mycket, men det är kanske just det som är bra. Det kändes äkta. De stora turistmassorna har inte hittat dit ännu. Även om det förstås fanns stora hotellkomplex, är det inte som till exempel delar av Kanarieöarna där det inte finns annat. Bara en liten bit utanför hotellen finns det riktiga Gambia. Smutsigt, trångt, högljutt, mycket folk, men härligt.

gambia tips

Vi bodde på ett strandhotell och när man bokar ett strandhotell förväntar man sig att få se/vara på stranden. Det gör jag i alla fall. Hotellet omringades av en stor mur, med två dörrar till stranden. Dörrarna var öppna från åtta på morgonen till åtta på kvällen. Lite gluggar i muren för att se stranden, men inte mer. Bumsters fick inte komma in på hotellområdet, det såg vakterna till. Jag förstår vad muren är till för, men det var ändå något av en besvikelse att vara så instängd.

Utanför hotellet fanns ett litet centrum. Centrum är kanske att ta i. Det fanns en gata med några små minimarkets och några restauranger. De bättre restaurangerna hörde till hotellen, men det fanns även vanliga som inte hörde till ett hotell.

Flygfältet

Ifall ditt flyg går på eftermiddagen eller kvällen och du kommer till flygfältet i god tid innan, ha solkräm, hatt och sommarkläder på fortfarande. Det finns nämligen möjlighet att sitta ute på uteserveringen, istället för att sitta inne i hallen. Det är varmt och svettigt och det finns ändå ingenting inne på flygfältet.

tips för gambia

Hur gick det med min packningslista? Fail. Jag hade med mig alldeles för mycket kläder. Jag tycker att jag brukar behöva allt jag har med mig, men den här gången hade jag med mig för mycket. En stor  orsak till att jag inte använde allt, var för att det inte fanns så mycket att göra. Ingen strandpromenad eller centrum att gå längs med på kvällarna. Är man bara och äter på nån av hotellets restauranger, blir inte kläderna svettiga eller smutsiga. De kan bra användas fler gånger.

Vissa dagar låg vi bara vid hotellpoolen istället för stranden, för att vi inte orkade med alla bumsters och försäljare. Där fick man vara i fred. Då var det lätt att bara gå ner till poolen i bikinin och en t-shirt, gå upp på rummet en sväng för att hämta något och gå tillbaka ner igen. Beställa pommes frites och öl från hotellrestaurangen, istället för att försöka hitta en butik som sålde något att äta och dricka.

2

Fåglar och fågelskådning Gambia

Gambia är ett land med många intressanta fåglar och är ett bra land för fågelskådning. Det fanns mycket fåglar på stranden att fota. Nästan överallt fanns det nåt roligt att fota, men vi hade inte alltid med den bättre kameran. Vissa bilder är därför tagna med bara mobilkameran. De allra flesta bilderna har Sam tagit.

Vårt hotell hade en birdpark där fåglar matades. En tidig morgon var vi där före frukosten, men vi såg mest duvor. Inte den mest spännande fågeln att se, vi hade nog sett mer intressanta fåglar på andra ställen i Gambia än i parken.

fåglar gambia

Det här var våra balkongkompisar. De bodde i en buske utanför vår balkong och klockan fem på natten började de väsnas.

fåglar gambia

Jag vet inte vad de flesta av fåglarna heter, jag har inte ens försökt ta reda på. Jag är inte såå intresserad av fåglar. Vissa var lätta att känna igen, till exempel gamen.

fåglar gambia

Andra var svårare att känna igen, men fina är de.

fåglar gambia

fåglar gambia

fåglar gambia

fåglar gambia

Nära vårt hotell fanns ett ställe som var populärt för fågelskådning. Det var vid floden, uppe på en bro. Där fanns ett litet torn man kunde klättra upp i, men vi fotade bara från flodbanken.

Pelikaner fanns de massvis av, dem kände till och med jag igen 🙂

fåglar gambia

 

fåglar gambia

fåglar gambia

De här tycker jag att ser ut som skarv, rätta mig ifall jag har fel.

fåglar gambia

När vi stod vid bron och fotade träffade vi på ett annat par som tog några bilder på oss också.

 

6