Kategoriarkiv: Löpning

För att citera Nike

Just do it! Idag var en typisk sådan dag där jag inte hade lust att springa. Eller lust och lust, jag kände mig lite trött och tyckte att jag hade annat som jag borde göra istället. Så jag sköt upp det och sköt upp det och tänkte tills sist att jag far på en kort runda i alla fall.

Jag har varit ledig hela dagen idag och hade ursprungligen tänkt fara och springa redan tidigt på dagen, men… Jag tänkte att jag måste tvätta först, dammsuga, fixa det här, göra det där… Mitt i allt var klockan tre på eftermiddagen och jag hade inte gjort något vettigt egentligen, bara gått runt och plockat. ( och slösurfat…)

Jag bestämde mig till sist för att ta mig i kragen och fara ut på en kort runda, det har trots allt varit jättefint väder. Jag hade tänkt mig en runda runt kvarteret typ, bara ta mig ut och lufta på benen lite. Och vad händer när jag kommer ut genom dörren?!

Plötsligt var jag inte trött längre och hade världens springlust så hela passet slutade på elva kilometer. Så ibland går det bäst för mig när jag inte funderar för mycket, utan bara springer. På med kläderna bara och ut genom dörren, så brukar det mesta lösa sig sedan.

Happy friday! Nu väntar sju dagar jobb på raken och sedan en välförtjänt semester!

0

Höft update

Jag kände ju av min vänstra höft lite under måndagens löppass och beslöt mig således för att korta av min planerade runda och komma hem istället. Nu har det gått några dagar och jag tror jag vågar påstå att det var snön och oplogade vägar som påverkade. Nu känns allt bra igen. Det gjorde det i.o.f.s igår redan, men jag tog en vilodag för säkerhets skull.

Idag har jag tänkt göra ett lättare styrketräningspass efter jobbet för att känna på höften och imorgon sedan testa på löpning igen. Det har igen (!) snöat massor, men nu är det mera pudersnö och inte snösörja. Så förhoppningsvis känns allting bra imorgon så kan jag springa som planerat.

Den här veckan hade jag tänkt få in fyra löppass. Normalt springer jag tre gånger i veckan, men i och med att zumban har sportlovspaus, kan jag springa fyra gånger den här veckan. Längre fram i vår sedan när jag trappar upp min träning inför maraton blir det nog att springa fyra gånger i veckan. Fast då har zumban slutat för säsongen, så då borde det fungera. Dessutom är det ljust på kvällarna sedan också. Längtar dit! Det är så skönt att det inte är beckmörkt när jag slutar jobbet nu heller…

0

Planer inför veckan

Den här veckan är det sportlov i södra Finland, vilket betyder att zumban har paus och att jag antagligen kommer att jobba lite längre dagar än normalt. Idag är jag i alla fall ledig och har redan hunnit med en massa.

I natt har det igen snöat massor och i dag föll de på min lott att skotta snö. Som tur har vi inte så stor yta som behöver skottas, så det gick relativt snabbt och smärtfritt. Dessutom som byggde jag en snö”gubbe”, kanske det blev mer en björn. Jag tycker den blev ganska söt, med tanke på att det är säkert 20 år sedan jag senast byggde snögubbar. Det var hur skoj som helst, borde definitivt göra sånt oftare.

Efter all snöröjning var jag ute på en liten springtur. Den blev lite kortare än planerat för jag började känna av min vänstra höft lite. Vägarna var inte plogade överallt ännu, så det blev ett plumsande och kanske det påverkade mitt löpsteg. Eller det är väl klart att det påverkade mitt löpsteg och kanske det är därför min höft blev irriterad. Så jag tog det säkra före det osäkra och kom hem. Vill inte riskera att få någon skada nu när jag är så pepp på att springa.

I övrigt ser veckans träningsplaner ur som följande förutsatt att min höft inte blir värre. Nu känns det redan betydligt bättre, så jag hoppas att det bara var snön som påverkade den. Men träningsplan vecka 8:

Måndag: lätt löpning – check
Tisdag: styrka
Onsdag: vilodag
Torsdag: lätt löpningFredag: löpning distans ca 10 kilometer
Lördag: vilodag
Söndag: löpning långpass ca 18 kilometer

Hur ser din vecka ut?

0

Veckosummering vecka 7

Den här veckan slutar trots en snöplig start, helt okej träningsmässigt. Totalt har det blivit tre löppass, ett pass styrka och en zumba timme. Måndagens löppass var lite av en flopp, så det vill jag helst glömma, men i övrigt har veckan varit bra.

De två senaste löppassen gick ju utmärkt och nu är jag mer pepp än någonsin på att springa och träna inför maraton. Jag kan fortfarande inte fatta att jag sprang 16,5 kilometer igår! Kroppen känns pigg idag, det känns knappt av att jag sprang så långt igår. Lite kanske att mina baksida lår är stela, men i övrigt så har kroppen återhämtat sig bra.

Idag har jag haft en vilodag och inte tränat något. Vi har varit på kaffe till min sambos föräldrar och så städat och grejat här hemma. Skönt med en sådan söndag ibland. Att bara ta det lugnt och inte göra något. Nu blir det ännu lite söndagsmys i form av film och lite godis. Perfekt sätt att avsluta veckan!

0

Ett långpass som heter duga

Vilken känsla i löpningen idag alltså! Jag är så glad och nöjd just nu över dagens långpass. Jag skrev ju igår att jag siktade in mig på ca 15 kilometer idag, och det blev hela 16,5 (!). IIK! Föreställ er en fnittrande fåntratt som är väldigt lycklig för tillfället och sitter och småler. Sa någon runner’s high?

Nu känns det igen betydligt bättre inför sommarens stora mål, det känns helt klart genomförbart. Efter förra veckans problem var allt bara blä och jag ville bara ge upp satsningen. Nu är självförtroendet tillbaka och det känns som om det är på väg mot rätt håll igen.

Nu vet jag att jag har längre sträckor i kroppen och att jag orkar springa hela vägen. Tidigare har jag kanske sprungit där kring 12 kilometer och tänkt att jag säkert skulle orka mer, men idag fick jag bevisat att jag faktiskt orkar mer.

Jag är så pepp på löpning just nu! Nästa vecka söndag har jag tänkt att jag ska springa hela vägen hem från jobbet. Tidigare har jag sprungit hemåt och sedan tagit bussen sista biten hem. Jag tror att det är ungefär 18 kilometer hem och med tanke på att dagens pass gick så bra, så tror jag att det kommer att gå galant!

Har du tränat något idag?

 

0

Äntligen lite löpning!

Jag lämnade er visst med ett deppigt inlägg sist, men nu är jag tillbaka igen. Idag efter jobbet var jag nämligen på en efterlängtad löptur och idag kändes allt bra. Ingen krånglande mage mer, utan pigga ben och bra flyt.

Jag är väldigt nöjd över dagens pass. Det blev en perfekt inledning på helgen. Jag är nämligen ledig i tre dagar nu, hur lyxigt är inte det?! Jag är väldigt sällan ledig lördag och söndag kombinerat, bara var fjärde helg,  och nu är jag dessutom ledig måndag också. Det ska bli så skönt och för en gångs skull har vi inget inplanerat.

Möjligtvis att vi far till min sambos föräldrar på söndagen, men i övrigt inga stora planer. Eftersom dagens löppass gick så bra, så tänkte jag göra ett försök till långpass imorgon. Jag siktar in mig på 15 kilometer, men ingen tidspress. Långt och långsamt ska vara ledorden. Bara mata på och tänka positiva tankar.

Ah, so excited! Dagens pass alltså! Nu är jag så pepp på att springa igen. Det firar vi och ledig helg med en gammal hoppbild från Grekland i fjol. Ungefär så här glad känner jag mig nu också!

0

Kan man inte springa, får man roa sig med andra saker

Som att köpa nya träningskläder till exempel. Idag kom jag hem med nya tights, pannband och strumpor. Min mage och jag är inte riktigt kompisar ännu heller, så jag håller mig borta från löpningen en stund. Jag sprang en kort runda i går, för att testa hur det känns, men tja… Näe! Inget vidare ännu!

Gårdagens runda blev knappa tre kilometer, ett varv runt kvarteret ungefär. Det positiva med passet var att benen kändes pigga och att farten var bra, men magen… Not so much! Sen tror jag nog också att mitt huvud spökar lite och att jag låter de negativa tankarna och funderingarna ta över. Det blir som en sån där, självuppfyllande profetia, typ. Jag är så rädd över att något kommer att hända, att det gör det bara för att jag går och tänker på det och oroar mig för det…

Nå ja, idag blev det istället zumba och det funkade bra. Imorgon blir det en planerad vilodag och sedan veckans styrketräningspass på torsdagen. Till helgen ska jag ge löpningen en ny chans. Då litar jag på att magen är i skick igen och att det går bra att springa.

0

Epic fail

Igår var tanken att jag skulle ha sprungit veckans långpass och således avsluta träningsveckan på topp. Nu blev det inte riktigt så…

Jag vet inte om jag har nämnt det tidigare här på bloggen, men jag drabbas ibland av sk. löparmage. Igår var det dags igen. Jag hade planerat att springa ca 15 kilometer, jag skulle springa längs med Skärgårsvägen in mot Åbo och sedan i något skede vända om och springa exakt samma väg tillbaka.

Ca 2 kilometer in i löpturen börjar jag känna att min mage knorrar lite, men tänker inte så mycket på det ännu. Benen känns bra och flåset är med mig, så jag springer vidare. En stund senare börjar magen bråka ännu mer och här nånstans kommer de negativa tankarna. Borde jag kanske vända om, jag ska ju ännu springa tillbaka också, borde jag gå en stund och se om det känns bättre…

Jag bestämmer mig att försöka springa vidare ännu, vill inte ge mig. Efter sex kilometer vänder jag om och tänker att jag får nöja med med 12 kilometers långpass idag, det går helt enkelt inte med magen mer. Nu vill jag bara hem! Börjar varva springa-gå för att försöka lugna ner magen. Varje gång jag springer så märker jag att magen trilskas.

Vid 8,5 kilometer går det helt enkelt inte mer. Jag får ringa (!) till min sambo och be honom kommer hämta mig. Så denna gång blev det ett sånt pass. Idag känns det redan betydligt bättre, men samtidigt kommer tankarna på framtida lopp. Okej, där finns ju bajamajor längs vägen…

Det brukar oftast vara mitt största orosmoment inför lopp. Hur magen ska bete sig. Inte om jag kommer att orka springa hela vägen och genomföra loppet, utan magen. Jag vågar aldrig ta sportdryck längs banan för jag vet att det är en trigger för min mage. Samtidigt så kan min mage i bland triggas igång av vad som helst, jag har inte kommit på nåt mönster i hur den beter sig.

Har du drabbats nångång? Tips?

0

Nytt försök till löpning idag

Eftersom gårdagens löppass blev till nada, var det idag dags för ett nytt försök. Jag funderade ju igår på hurudant pass jag skulle springa idag. Sist och slutligen blev det ett vanligt om än lite kortare (för mig) distanspass.

Det blev min vanliga testrunda som jag alltid springer inför lopp och som jag kan utan och innan. Jag vet exakt alla backar, kurvor och hur länge det tar för mig att springa beroende på i vilken form jag är. Jag försökte mig på lite fartökningar mellan varven, men som jag gissade igår så var det väldigt halt på sina håll.

Eller inte direkt halt, som i is, men all snösörja har frusit på, så det har bildats ”spår” i marken. Så jag fick minsann se var jag lade fötterna för att inte trampa snett och göra mig illa. Jag är nöjd över passet i sin helhet. Onsdagens snabba runda visade sig inte vara en engångsföreteelse utan det gick hyfsat snabbt idag också. Inte lika fort som på onsdagen, men lite tror jag nog att väglaget påverkade.

En sak som jag är mindre nöjd över är att min absoluta favorit och bästa underställströja är sönder. Där är fyra små hål på den. Jag förstår inte vad som hänt. Den är i merinoull så den har inte blivit tvättad så jag kan inte skylla på tvättmaskinen… Det enda jag kan tänka på att när jag brukar vädra den ute att ifall någon fågel (möss, ekorre…) har ätit på den. Fast i och för sig så hänger den nog på våran terrass på vår klädställning.

Besviken över hål i tröjan

Imorgon är planen ett långpass. Jag vill komma upp i 15-16 kilometer. Dessutom har jag ju uppmanad att fylla i en lista, så det ska jag knepa på imorgon.

0

Dumma väder!

Alltså det här låter ju som den sämsta ursäkten någonsin, men idag blev det ingen planerad löptur och jag skyller helt enkelt på vädret. Jag blir tokig på vädret! Jag vill ha vår nu!

Nu har det igen kommit en massa snö, men det mesta ha hunnit smälta och blivit till sörja och slask. Jag vill antingen ha vinter, med typ några minusgrader och lite snö eller så vår och bara vägar. Det här mellantinget är det värsta. För imorgon kommer det antagligen att vara glashalt igen när det har hunnit frysa på under natten.

Så nu blev mina träningsplaner lite annorlunda. Jag får helt enkelt hoppas på bättre löpväder imorgon istället. Jag hade tänkt springa nån form av intervaller idag och vilat imorgon och sedan sprungit veckans långpass på söndagen. Långpass har jag fortfarande tänkt springa på söndagen, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska köra för typ av pass imorgon. Normalt när jag springer intervaller, iaf om det är hårda all in intervaller, så brukar jag ha vilodag efteråt.

Nu hade jag visserligen inte tänkt springa såna idag, utan mera fartlek-intervaller, så ifall jag springer så imorgon så ”behöver” jag nödvändigtvis inte vilodag efter. Och kan således fortfarande springa mitt planerade långpass på söndagen… Eller så springer jag helt enkelt ett vanligt lite kortare pass imorgon och skippar intervaller den här veckan. För långpasset vill jag inte tumma på. Det är det viktigaste i min träning för tillfället. Intervaller hinner jag springa senare närmare loppet.

Trevlig helg åt er!

0