Kategoriarkiv: Löpning

Backe upp, backe ner

Idag har jag varit ledig hela dagen och vädret har varit jättefint. Vad är då bättre än ett löppass mitt på dagen i strålande solsken? Jag passar på att njuta av de fina höstdagarna, för jag vet tyvärr att det snart är slut på dem. Snart är det bara mörkt, grått, regn, slask och allmänt blä väder.

Idag var i alla fall en härlig höstdag. Tyvärr var löpningen inte lika härlig. Jag hade tänkt springa 7-8 kilometer, men hade ingen plan på vilken runda jag skulle ta. Jag har min vanliga ”åtta”, men den springer jag hellre på kvällen. Den går vid landsvägen och där kan vara ganska så mycket trafik mitt på dagen. Så det blev inte den rundan.

2015-06-16 15.11.17

Halvvägs uppe

Istället bestämde jag mig för att springa längs med motionsspåret nära där vi bor. Slingan är lite under 2,5 kilometer och ganska så kuperad. Dessutom finns där en megabacke, förutom alla små backar då. Vid minsta lilla backe idag, så rusade pulsen. Ibland sjönk den snabbt och jag behövde inte gå. Ibland ville den inte alls sjunka och jag fick gå längre sträckor. Och så kom redan nästa backe…

Totalt sprang jag tre varv så jag hela löppasset blev faktiskt mer än åtta kilometer. Mina kilometertider varierade mellan allt från 6:45 till 8:55. Ingen jämn runda precis. Jag försöker verkligen att inte tänka på tiden/farten, men det är svårt. Jag vill ju bli bättre och inte behöva gå för att få pulsen att hållas på en lägre nivå. Samtidigt så vet jag ju att den blir högre per automatik eftersom jag sprang i så kuperad terräng idag.

 

0

Ibland ska man tro på Garmin

Min pulsklocka är sådan att efter varje pass ger den ”förslag” på hur lång återhämtningen bör vara. Återhämtningsrådgivare heter det visst. Nu med min lågpulsträning brukar återhämtningen vara mellan 15-25 timmar. Igår sprang jag ett lite snabbare/hårdare pass, med högre puls. Jag antar att Garmin baserar återhämtningen på hur hög pulsen varit, för igår var medelpulsen kring 160 och därmed också återhämtningen över 30 timmar.

Jag hade i alla fall bestämt mig för att springa mitt lite längre pass idag på dagen. Då hade det gått kanske 20-22 timmar sedan jag senast sprang. Efter ungefär fem minuters spring så kände jag redan i kroppen att det här kommer att bli en tung runda. Kroppen var seg och vid minsta lilla backe så rusade pulsen och mjölksyran kom i benen.

Nu tränade jag ett monsterpass styrka för benen på tisdag, så det spelade säkert också in. Efter ungefär fem kilometer så kändes det som om det lossnade, det var inte lika tungt längre och jag kunde springa ganska långt i sträck. Jag behövde inte gå vid varje backe mer, utan jag kunde hålla pulsen på en mer kontrollerbar nivå. Totalt blev dagens runda sist och slutligen nästan 13 kilometer.

Dagens lärdom alltså: Vila ordentligt efter hård(are) pass!

2016-09-13-17-36-28

 

0

Men det går ju!

Min goda form håller i sig 🙂 Dagens löptur blev en härlig runda på över 16 kilometer. Med snittfart 7:16 och medelpuls 146. Oh my frigging god alltså!! Vad har hänt? För inte alltför länge sedan kämpade jag mig genom långpass på snittfart 8:16 och då gick jag betydligt mer än idag för att hålla pulsen i styr. Nu sprang jag nästan hela vägen.

Jag hade två lite längre planerade gåpauser där jag skulle äta lite. Jag kom faktiskt ihåg att ta med mig nån form av energi idag. Framsteg! Kanske det var det som gjorde att det gick så bra idag. Att jag inte fick någon dipp utan orkade  hela vägen?

Hur som helst… Vad det än må vara… Ja tack!

20160913_181219

0

Vad hände här?

Dagens löptur skulle vara en lugn och mysig runda. Igår sprang jag ju betydligt snabbare än vad jag brukar och med högre puls, så jag trodde kroppen skulle vara sliten. Döm min förvåning när första kilometertiden visade 6:40 och pulsen fortfarande bara 142.

Okej, jag har en tendens att starta lite väl hårt och sen vara tvungen att gå mer mot slutet för att hålla pulsen nere. Men inte idag… Jag sprang nästan hela vägen, gick lite i uppförsbackar, men inte ens då rusade pulsen. Och mina kilometertider hölls kring 7:00 och pulsen nere. What??!!

Jag är så förvånad och samtidigt så glad. Det blev lite över 10 kilometer idag, medelfart 7:09 och medelpuls 146. Är det kanske nu det vänder? Perfekt start på helgen i alla fall!

2016-09-16-17-10-34

0

Springa på känsla

Dagens löprunda hade jag bestämt att skulle gå enbart på känsla. Jag fick springa på i egen takt utan att bry mig om pulsen. Jag har fokuserat så mycket på att springa med låg puls och det kan vara minst sagt frustrerande ibland. Farten blir automatiskt långsammare och idag ville jag bara springa i egen takt.

Det var skönt mentalt att veta att jag fortfarande kan springa snabbt. Eller snabbare i alla fall. Dagens runda gick i 6:30 tempo, medans mina normala rundor med fokus på låg puls brukar gå i 7:40-ish tempo. Tyvärr var ju pulsen också mycket högre. Idag blev medelpulsen 165 när det brukar vara kring 145.

Men som sagt, idag får det vara så. Imorgon eller när jag nu springer nästa gång, återgår jag till lågpuls-tänket. Kanske jag orkar kämpa med det bättre, om jag ibland får springa i egen takt…

2016-09-13-18-13-54

0

Lyckad träningsvecka

Den här veckan bjöd på riktigt bra träningspass. Det blev både styrketräning, lite löpintervaller och ett ordentligt långpass löpning idag. Dagens löppass slutade på hela 17 kilometer, vilket var ca 17 kilometer mer än vad jag trodde att det skulle bli.

Jag var jättepepp på att springa långpass på morgonen. Det var strålande sol och jag hade hela dagen på mig. Ingen tidpress, utan jag kunde springa så långt jag kände för. När jag sedan for ut halv två-tiden, så hade solen gått i moln och hela himlen var mörk. Just så! Typiskt!

Bestämde mig i alla fall för springa, det får kanske bli ett vanligt distanspass tänkte jag. Benen kändes pigga och pulsen hölls för en gångs skull på en bra nivå, så jag tänkte go for it. Nu gäller det att ta vara på den bra känslan och bara springa på. Tyvärr höll den goda känslan inte hela vägen.

Efter kanske åtta kilometer började min mage knorra. Jag var hungrig. Som vanligt hade jag ingen energi med mig, fastän jag har skafferiet fullt med olika gels, smoothien, bars… Det gäller ju att ta med dem också! De gör ingen nytta hemma. Att jag inte lär mig.

Resten av rundan gick  *harkel* lite sämre. Jag blev trött och kände mig ganska så tom i kroppen. Det fanns ingen energi i kroppen helt enkelt. Väl hemma tryckte jag i mig två mackor, en banan och en kopp kaffe och kände mig genast bättre.

Men 17 kilometer alltså! woop woop!

0

Fartlek och sommarvärme

Idag fick jag känna av både fart under fötterna och värmen mot kroppen. Kan en lördags löptur bli bättre? Jag tror inte det 🙂 Jag for iväg direkt efter jobbet, klockan var strax efter fem. Det var så varmt och skönt ute, det blev riktigt svettigt när jag sprang. Jag borde ha haft shorts på mig, men tänkte inte på det. Det är ju för tusan september, häromdagen sprang jag ju i långärmad tröja för första gången.

Jag bestämde mig att dagens pass får bli vad det blir. Ingen tanke på pulsen, tid, sträcka, fart… bara springa på känsla (men med klockan på) och så kollar jag sen först i efterhand vad den visar. Nu piper ju min klocka till vid varje kilometer, så jag hade lite koll över hur långt jag sprungit i alla fall.

Det blev mest korta ruscher idag. Full fart upp för backen, till lyktstolpen, tills jag möts med människorna på andra sidan vägen… Lite gå/sakta ner mellan varven, full fart igen. Så där höll jag på i lite över sex kilometer visade klockan sedan. Det var riktigt kul att springa så ostrukturerat och såg säkert galet ut för omgivningen. Det kan jag bjuda på en lördagskväll.

2016-09-10-17-18-12

Vill med

0

Premiär för långärmad tröja

Vädret ändrar verkligen mycket nu från dag till kväll. Idag har det varit jättefint och varmt väder på dagen, men ikväll åtta-tiden när jag skulle ut på min löprunda visade termometern bara 11 grader. Det var bara att gräva fram en långärmad tröja från garderoben, inga shorts och t-shirt mer. Inte så sent på kvällen i alla fall.

Dagens runda blev helt okej. Det var inget extra med den, varken positivt eller negativt. Det var bara en sån runda som man (=jag) ibland har, bara att nöta på helt enkelt. Nu vet jag inte exakt hur långt jag sprang, jag gissar på närmare åtta kilometer. Jag hade lite strul med min klocka, den hade problem med att hitta satelliter.

Första kilometern pipet kom ovanligt snabbt tyckte jag idag. Jag tänkte att har jag redan sprungit så långt, det kan väl inte stämma? Då visade klockan snittfart 3:45. Hahahaaa 🙂 I wish! Senast då visste jag att jag inte sprungit en kilometer. Snarare hade jag sprungit kanske 600 meter då. Så jag avbröt klockan och startade om räkningen. Så början av min löptur finns inte med i statistiken… (Jag måste förövrigt komma bort från tänket att bara en uppmätt runda räknas)

0

Framsteg?

Idag sprang jag igen min testrunda som jag brukar använda mig av inför lopp och annars också som en indikator över vilken form jag är i. Nu ville jag springa den igen för att se om det skett en förbättring med tiden med tanke på min lågpulsträning.

Tja… En yttepytte förbättring. Jag sprang rundan senast i början av augusti, då på tiden 47:48, medelpuls 148 och med en snittfart på 7:34. Idag tog samma runda 47:05, medelpuls 146 och snittfart 7:30.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka resultaten. Idag var känslan jobbig, det var mest tungt hela tiden. Så jag är egentligen ganska förvånad över resultaten, att det faktiskt gick bättre än sist. Både snabbare och med lägre puls. Så än annan dag, med bättre dagsform, hade det kanske gått ännu bättre.

Jag har inte gett upp ännu. Jag ska fortsätta kämpa med att springa med låg puls. Även om det känns jobbigt och känns som om jag inte kommer någonvart. Jag litar på att det i något skede vänder. Bevisligen går det ju framåt, om än kanske inte så fort som jag skulle önska.

2016-09-01 20.09.52

0

Det blir inte alltid som tänkt

Idag var planen att jag skulle träna ett pass styrka här hemma innan kvällsskiftet på jobbet. Jag steg upp i vanlig ordning, åt frukost, fixade lite här hemma och skulle just börja träna. Telefonen ringer. Jag ser att det är jobbet och jag tänker genast, att fasiken nu blir det ingen träning.

Jag pratar en stund med min kollega. Det är trassel på jobbet och hon undrar ifall jag kan komma in lite tidigare. Visst, säger jag, inga problem. Jag går och duschar och fixar mig i ordning inför jobbet. När telefonen ringer igen. Jobbet igen. Du behöver inte komma tidigare sen heller, problemet är löst. Nähäpp! Men jag är ju redan färdig. Orka träna nu, när jag precis fixat mig i ordning. Lika bra att åka in till jobbet i alla fall…

Imorgon är det en planerad vilodag. Imorgon hinner jag helt enkelt inte träna. Jag är på jobbet i princip hela dagen och början av kvällen. Och senare på kvällen väntar annat inplanerat skoj. Nu till mitt stora dilemma. Jag har tänkt träna på söndagen igen. Ska jag då springa som planerat eller istället göra mitt styrkepass som uteblev idag?

Ett av mina löften/träningsplaner för i år var ju att få in styrketräningen som rutin. Inte alltid välja löpning framom styrka. Så med det i tanken, borde jag ju träna styrka på söndagen… Men jag vill ju hellre springa.

20160803_175735

0