Kategoriarkiv: Löpning

Dags för högre puls

Jag har inte börjat springa intervaller ännu, men jag har lagt in lite snabbare pass i min träning. Pass där jag springer med högre puls och högre fart. Det är kul att få trycka på lite mer igen, men jag märker att det sliter. Eller snarare sliter mer. Inte så att jag inte skulle kunna träna nästa dag, men nu känns det på ett helt annat sätt i kroppen.

pass med högre puls

Det känns mer som om jag gjort något. När jag sprungit pass med fokus på att hålla pulsen låg, då har det nästan alltid känts som om jag hade kunnat springa längre. Jag har inte blivit trött. Varken i lungorna eller i benen. Nu när jag sprungit tre gånger med högre puls, då blir jag mycket tröttare. Tidigare har Garmin sagt återhämtningstid kanske 22 timmar, nu är det åtminstone det dubbla.

Fast det är lite det här som har varit syftet. Springa de långsamma passen lugnt, så att jag sedan orkar trycka på ordentligt när jag ska. Inte springa alla pass i ungefär samma tempo. Utan jag vill ha en större variation.

Det har inte blivit en stor variation ännu, men jag har bara sprungit snabbare pass tre gånger. Jag är inte ens på max. Hittills har det bara varit komma igång pass. Lite öka på tempot för att se hur det känns och hur kroppen reagerar. Väcka benen från dvalan. Kroppen har känts pigg, även om det förstås är mycket tyngre och jobbigare att springa fort än vad det är att lufsa runt.

Jag är nästan förvånad över hur mycket tryck jag har haft i benen. Speciellt med tanke på att jag inte sprungit fort sedan förra hösten. Det känns som om de är redo för att börja springa snabba pass på riktigt.

1

Platå med långpassen

Jag är inte besviken, men känslan är lite ditåt. Det känns nämligen som om jag har kommit till en platå med långpassen. Det gick så jättelätt att springa femton kilometer, men sen har jag liksom inte kommit längre. Jag vet att jag skulle orka och kunna springa längre, men det är alltid något annat som stör. Vädret, tidsbrist, dåligt planerat rutt. Samtidigt vet jag också att jag redan nu är i så mycket bättre form än vad jag var förra året vid samma tidpunkt. Då hade jag inte ens börjat springa långpass ännu, då var jag knappt uppe i tio kilometer. Nu har jag redan i flera veckor sprungit långpass kring femton kilometer.

platå med långpassen

Jag tycker att jag oftast hamnar på en platå med just långpassen inför maraton. Jag kan harva på i rundor kring femton kilometer. 14,7 ena veckan, 15,3 nästa och så kanske 15,8 veckan efter det. Sedan blir det ett hopp till kanske 18 och så springer jag ungefär lika långt i några veckor tills nästa hopp. 20,1 kilometer, 20,7, 21,5. Det blir aldrig någon tydlig ökning. Jag skulle gärna se att jag sprang 15, 18, 20, 23 och så vidare.

Det är alltid lätt till en viss punkt, innan det stannar upp. Jag tycker inte att det har med orken att göra, utan med dåligt planerade rutter. Därför tycker jag nästan bäst om att springa på spånbanan på sommaren. Det är bara att springa varv på varv tills jag nått önskad längd. När jag springer i stan, blir det alltid för kort och jag är tvungen att springa en massa kringelikrokar och omvägar för att få rätt längd. Vad jag tror att ska bli tolv kilometer, visar sig vara åtta.

Jag vet inte varför jag klagar, eftersom jag uttryckligen skrev ett mitt första femtonkilometerspass, att jag inte skulle öka, utan mer upprätthålla. Att det är en bra grund inför maratonträningen. Som jag inte ens inlett ännu. Allt borde vara frid och fröjd eftersom jag är före tidtabellen.

Jag har som mål att springa tjugo kilometer i april. Det borde jag klara. Jag tror jag mest är sur över vädret just nu. Att jag alltid är tvungen att springa i regn och grått pissväder. Det tror jag också är en orsak till varför jag inte pushar mig mer under långpassen. Jag vet att jag skulle kunna springa längre, men vem vill nu springa när vädret är som det är?

0

Hur går träningen då?

Hur går träningen då? Tackar som frågar. Riktigt bra faktiskt. Garmin påstår dock igen att min träningsstatus är återhämtning. Jag förstår inte varför. Vad är det som gör att statusen ändrar, behöver jag ha en högre puls när jag tränar? För den här veckan har det blivit en massa vardagsmotion med promenader i Tallinn, ett elva kilometer långt löppass, ett gympass och ett simpass. Jag håller inte med klockan, även om jag känner mig pigg och fräsch i kroppen.

hur går träningen

Jag tycker att löpningen går bättre nu när det blev vår och jag bytte till att springa i vanliga skor istället för dubbskor. Pulsen hålls lägre, men farten har blivit högre. Nu vågar jag kanske påstå att jag faktiskt har blivit bättre, för det har hänt under flera pass. Det har inte varit en engångsföreteelse eller önsketänkande, utan jag har blivit bättre.

Jag ska ännu springa mina långpass med lägre puls, men i övrigt ska jag börja smyga in mer fart. Jag ska inte vara lika strikt längre och stanna vid minsta lilla pulshöjning. Nu tycker jag att jag blivit så mycket bättre att jag kan fortsätta springa, men långsammare, och så går pulsen ner. Jag behöver inte längre stanna för att gå och vänta ut det. Därför behöver jag inte vara lika strikt, för jag vet att pulsen snart går ner. Sen förstås om pulsen inte går ner, då måste jag stanna. Om den bara fortsätter att stiga, eller stiger för högt.

Nu är träningsplanen att fortfarande hålla i pulsträningen eftersom jag äntligen ser resultat. Öka på längden på långpasset, upp mot tjugo kilometer. Smyga in fartträning i löpningen och springa ett vanligt pass i veckan som är lite längre. Simma och gymma en gång i veckan och samtidigt längta efter vår och varmare väder.

Hur går träningen för dig?

0

Snart är vi där

Det är kanske inte lika njutbart att springa just nu som det varit de senaste gångerna jag sprungit. Det är mycket roligare att springa i solsken och vårväder än att springa i grått och regn. Idag kunde jag åtminstone springa på delvist sopade gator. Snart är våren här. På riktigt.

Jag vet inte vad som har hänt med min löpning. Kanske det beror på skorna, eller så har jag blivit bättre, eller så är det en kombination av flera saker. För nu plötsligt kan jag springa längre sträckor med lägre puls, men ändå med högre fart. Idag sprang jag igen i tempon kring 8:10, med ungefär samma puls som jag haft hela vintern. Jag ser det som ett tecken på utveckling. Att pulsen hålls samma, men att tempot ökar. Som jag har kämpat med det här. Nästan så att jag varit nära att ge upp flera gånger.

Jag ska ännu fortsätta med min pulsträning under mars och april, men jag ska även börja lägga in lite ”snabbare pass”. Med det menar jag främst pass där jag får springa i valfri puls. Det behöver inte ens vara ett helt löppass, utan ett snabbare tempo mot slutet av rundan. Så att jag lite får känna fart i benen och så att det inte blir en lika stor chock sedan när jag faktiskt ska börja springa intervaller.

snart är vi här

För snart är jag där. Det som jag längtat efter hela vintern. Snabbskor, bara ben, sopade gator, sol, värme och snabbare löpning. Får se sedan hur ivrig jag är när jag ska springa fort. Kanske jag önskar att springa lugna mysrundor sen i alla fall.

2

Som jag njuter av att springa just nu

Som jag njuter av att springa just nu. Mycket har att göra med vädret. Det är såå mycket roligare att springa i solsken och i vanliga löparskor än att springa i grått snöslask med dubbskor. Löpningen känns mycket lättare. Nu är nästa steg att vänta på att gatorna blir sopade och att jag ska kunna skala av mig ännu mer kläder. Aj että.

som jag njuter av att springa just nu

Idag sprang jag igen över 15 kilometer och det känns ingenstans. Jag blir fortfarande förvånad varje gång jag springer så långt. Över hur lätt det känns och över hur jag inte känner mig sliten. Det känns alltid som om det finns mer i kroppen och som om jag hade kunnat fortsätta springa längre.

Idag hade jag också en bra dag pulsmässigt. Jag hoppas att det är nu det har vänt. Att allt kämpande och slit har haft effekt. För nu kan jag äntligen springa längre sträckor utan att behöva pausa för att gå hela tiden. Nu har jag dessutom högre fart. Jag sprang flera kilometer i under 8:00 tempo. En till och med så fort som i 7:38. Vilket i sig inte är speciellt fort, men med tanke på att jag harvat runt i tempon kring 8:30-8:50 hela vintern, är det en betydlig förbättring.

Det här är den bästa tiden på året. När våren ligger i luften, förväntningarna är höga och allt det härliga är framför en. Jag njuter av att springa i solsken och kan ännu springa valfria pass. Maratonträningen har inte börjat på allvar och jag kan springa som jag vill. Sen på sommaren när det är trettio grader varmt, men jag ändå måste springa långpass, då är det inte lika kul mer. Lika njutbart. Eller i och för sig om det bara regnar och regnar och regnar hela sommaren, det är inte heller kul. Det är kanske bättre för löpningen, men inte kul annars. Fast inte är det fan kul att springa långpass i ösregn heller.

1

Springa i vanliga löparskor

Kanske det var det snabbare passet på torsdagen som gjorde susen? Eller så var det solen och vårkänslorna? För jösses vad dagens löppass kändes lätt. Till och med pulsen hölls någorlunda under kontroll. Jag hade betydligt snabbare fart idag än vad jag sprungit i under hösten och vintern. Kanske också skorna påverkade. Det är så mycket roligare att springa i vanliga löparskor än att springa i dubbskor.

springa i vanliga löparskor

Dubbskorna är ju helt super när det är is och halt ute, men nog är de klumpiga. Tunga på foten och stela. Nu när jag äntligen kunnat springa i vanliga löparskor igen, känns det lättare. Som om jag flyger fram. Nu är det mer som om jag måste bromsa mig själv. Inte dra iväg för hårt med för hög puls.

Jag ska fortfarande hålla mig till planen och springa mina pass med låg puls, men det är svårt att hejda sig själv när vädret är så härligt. Idag var det sol och blå himmel. Det kändes verkligen som vår. Jag njöt av att springa. Nu känns det bara tråkigt att inte springa fort. Eller som jag vill.

På hösten och vintern när det är grått, mulet och kallt, då är det inte alltid så njutbart att springa annars heller. När vädret är härligt, då är det mycket roligare. Förstås. Samtidigt vet jag att jag inte är redo för snabbare pass och intervaller ännu. Jag måste smyga igång med dem. Jag ska hålla mig till planen och springa lugnt och långsamt ännu under mars och april.

Ibland kan jag få springa ett snabbare pass, men det gjorde jag redan på torsdagen den här veckan. Jag kan inte fuska varje pass. Trots härligt vårväder.

1

Ett löppass i valfritt tempo

Jag ska ännu fortsätta med min pulsträning, promise, men ibland måste jag bara få springa av mig. Springa ett löppass i valfritt tempo. Eller valfritt tempo är kanske fel uttryck, valfri puls snarare. Att det inte spelar någon roll vad pulsen visar, att passet har ett annat syfte. Som att ha kul, njuta av solen och våren och få känna lite fart i benen.

ett löppass i valfritt tempo

Och som det fanns fart. Jag vet inte om det berodde på vädret, eller vad som hände egentligen. Kanske det var för att jag lufsat runt i 8:30 tempo hela hösten och vintern och sen när jag plötsligt fick trycka på, så svarare benen. Jag pinnade på i 6:30 tempo och kände mig inte ens trött. Det kändes liksom. Lätt. Som om jag har fart i benen.

Det här ger mig motivation till att fortsätta med pulsträningen ännu i någon månad. Mars och april är planen. För det är lite det som varit syftet hela tiden. Springa de långa passen lugnt, så att jag sedan orkar springa de hårda passen fort. Inte springa alla pass i samma tempo. Halvlångt och halvhårt. Utan att det blir en tydligare skillnad. Långt och lugnt, men kort och fort.

Jag tycker ändå att jag varit pigg efter mina långpass. Att det har skett en förbättring. Jag har inte varit lika trött och sliten efteråt, utan jag har kunnat träna fast dagen efter. Den här veckan sprang jag igen närmare 15 kilometer och det känns inte i kroppen. För jag kunde bevisligen springa igår. Dessutom ganska fort för att vara jag. Speciellt den här tiden på året och utan någon fartträning överhuvudtaget på flera månader.

Nu tänker jag njuta av framstegen och våren. Som jag har längtat efter bara vägar och vanliga skor. Idag är det dessutom fredag och snart har jag semester.

0

Framtidsplaner

Jag ska ännu fortsätta med min pulsträning under mars, men jag blickar redan framåt mot våren och sommaren. Hur ska träningen se ut sedan? När jag inleder maratonträningen på riktigt. När jag ska fortsätta öka på mängden löpning, lägga in intervaller och springa ännu längre långpass. Vad är mina framtidsplaner för löpningen?

framtidsplaner för löpningen

Som det ser ut just nu tänker jag mig ett mellanting. Pulsträning under långpasset, men valfri fart och puls under de övriga passen. Jag tror att vi kommer att sluta gå till gymmet och simhallen under april. Då blir det en extra dag för löpning. Jag ska fortsätta med min hemmastyrketräning, men då kommer det mer att handla om att upprätthålla än att bygga en starkare kropp. Då borde min träningsplan bli fyra pass löpning och ett pass hemmastyrka.

Jag planerar att dela upp löpningen i långpass, ett längre distanspass, ett intervallpass och ett valfritt löppass. Långpasset ska jag fortsättningsvis springa med låg puls. Under det längre distanspasset kan pulsen vara högre. Det som jag ifjol kallade för basträning. Över tio kilometer, men utan gåpauser. På intervallpasset är det självklart att pulsen kommer att vara högre. Och det fjärde löppasset är valfritt. Kanske det inte ens blir ett fjärde löppass för att jag är så sliten i kroppen.

en lugnare vecka

Jag tänker mig det här upplägget för april och maj. Eftersom jag nu redan kan springa över femton kilometer under ett långpass, borde jag i april vara uppe i tjugo kilometer. Då ”får” jag ännu gå under långpasset. Farten är inte lika viktig. Den träningen får jag från andra pass, under långpasset ska fokus fortfarande vara på längd och på låg puls.

Under sommaren sedan, då ska även långpasset ha högre fart. Då borde jag förhoppningsvis ha en så bra grund, att jag kan springa fortare. Att jag inte behöver börja med att först lära mig att springa långt, och sedan lägga till fart. För jag är nu redan uppe i femton kilometer, jag kan redan springa långt.

Orkade du läsa ända hit? Vad tycker du om mina framtidsplaner?

3

Två gånger tvåsiffrigt

För inte så länge sedan sprang jag över tio kilometer för första gången, eller kanske tredje, sedan Tallinn maraton. Den här veckan blev det två gånger tvåsiffrigt löppass. Nästan femton kilometer på onsdagen och över tio kilometer idag. Jag är nästan förvånad över hur pigg och fräsch kroppen känns. Hur snabbt formen blir bättre. Att jag överhuvudtaget kan springa femton kilometer och sedan bara två dagar senare springa långt igen.

Två gånger tvåsiffrigt löppass är ändå mycket för mig. Speciellt så här tidigt på året. Eller okej, det är faktiskt mars nu, men ändå. Skulle det vara juli och jag låg i hårdträning inför maraton, då hade jag inte varit lika förvånad. Då hade det varit vardagsmat för mig att springa så här mycket, men nu är jag ännu bara i grundträningsfasen. Jag har inte ens egentligen börjat maratonträningen. Det här är ännu bara förberedelser inför vad som komma skall, så att det inte blir en lika stor chock för kroppen sedan när jag ska steppa upp träningen.

Det här bådar gott inför själva maratonträningen. Att jag nu redan kan springa så här mycket utan att bli sliten i kroppen. Tidigare när jag sprungit långpass över femton kilometer, då brukar det nog kännas i benen. De kan kännas trötta och som om de är fulla med mjölksyra. Eller stela. Nu känner jag mig förvånansvärt pigg i kroppen. Till och med under löppasset har jag känt mig pigg. Som om jag hade kunnat fortsätta springa längre. Det är nästan den bästa känslan tycker jag. Känslan av att det finns mer att ge.

två gånger tvåsiffrigt

Det bästa med dagens pass däremot var att jag sprang utan dubbskor. Halleluja! Så skönt att springa i vanliga skor. Visserligen i mina trailskor, men de är ändå betydligt skönare än dubbskorna.

4

Formen pekar uppåt

Löpningen går bra, simningen känns bättre och jag är starkare i gymmet. Det är kul med framsteg och att formen pekar uppåt. Det ger mig motivation till att fortsätta när jag märker att träningen har effekt. Gårdagens gympass var det bästa på länge. Jösses vad jag hade tryck i musklerna. Jag kunde öka på vikterna på nästan alla övningar jag gjorde och jag kände mig riktigt stark i kroppen. Till och med simningen efteråt kändes bra.

Ibland går det bättre när jag simmar och ibland sämre, men igår gick det bra. Trots att det som vanligt var trångt i bassängen. Det är alltid så mycket folk. Det är svårt att simma i egen takt och öva på frisim när jag är tvungen att parera och justera farten. Ibland är andra människor långsamma och ibland känner jag mig själv i vägen. Just som jag pausat och försökt lämna utrymme till den som simmar före, så tränger sig nån förbi. Och jag är igen tvungen att vänta en stund för att inte simma på personen efter två armtag. Då är jag ju inte ens snabb, men jag vill ha lite space.

formen pekar uppåt

Jag är kanske mest nöjd över löpningen. Om jag bortser från pulsen, som fortfarande inte är där jag vill, så går det riktigt bra. Jag är förvånad över hur långt jag orkar springa och hur lätt det känns. Idag sprang jag igen nästan femton kilometer och det känns inte i kroppen. Jag skulle ha orkat springa längre. Med tanke på att jag både simmade och tränade på gymmet igår är det extra bra.

Jag har aldrig sprungit så här långt och mycket så här tidigt på året. När jag kollar på statistiken från förra året, då började jag springa långpass i mitten av april. Innan dess hade jag som längst sprungit nio kilometer. Att jag nu redan springer femton tyder på att formen definitivt pekar uppåt.

 

2